آیا فواید مصرف میوه خشک را می دانید؟

A
۰

میوه خشک یا همان چیپس میوه یکی از خوراکی ‌های محبوب و مغذی نسبت به سایر مواد غذایی صنعتی است و یک مکمل سالم در رژیم غذایی به ‌شمار می ‌رود.

میوه خشک یا همان چیپس میوه یکی از خوراکی ‌های محبوب و مغذی نسبت به سایر مواد غذایی صنعتی است و یک مکمل سالم در رژیم غذایی به ‌شمار می ‌رود. در عین حال به دلیل وزن کم و میزان قند و فیبر بالا باید به صورت کنترل شده، مصرف شود. مصرف میوه خشک، فواید زیادی دارد. میوه‌ خشک یک میوه‌ ی چروکیده است که فرآیند حذف رطوبت (مثلا در معرض نور خورشید) را پشت سر گذاشته‌ است. ارزش غذایی میوه خشک نزدیک به میوه‌ ی معمولی است، اما طعم و مزه‌ ی قوی ‌تر و منحصر به فردی دارد. در مقایسه با میوه‌ ی عادی و تازه، خواص میوه خشک برای سلامتی بسیار زیاد است.

مهمترین فواید مصرف میوه خشک کدام است؟

میوه خشک میان ‌وعده ‌ای شیرین و مغذی است و 3.5 برابر بیشتر از میوه‌ ی تازه فیبر و مواد مغذی دارد. میوه ‌های خشک منبعی غنی از فیبر و انواع آنتی‌اکسیدان ‌ها هستند و می‌ توانند فواید فراوانی برای سلامتی به همراه داشته باشند. ما نیز در ادامه به برخی از خواص و فواید مصرف میوه خشک برای سلامتی اشاره می ‌کنیم.

بهبود سلامت قلب و عروق

بسیاری از میوه‌ های خشک حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان هستند، از جمله پلی ‌فنل و اسید اسکوربیک که به نوبه‌ ی خود می‌ توانند به جلوگیری از بیماری‌ های قلبی و حفظ سلامت مطلوب قلب و عروق کمک کنند. برخی مطالعات نشان می ‌دهند که مصرف سیب خشک معمولا می ‌تواند سلامت قلبی و عروقی را بهبود بخشد.

کاهش ابتلا به دیابت از طریق کنترل قند خون

میوه خشک نسبت به میوه‌ های تازه حاوی قند بیشتری است. با وجود این، مصرف میوه خشک می ‌تواند در کاهش ریسک بروز دیابت و کنترل قند خون مؤثر باشند. بسیاری از میوه ‌های خشک ‌شده مانند کشمش، حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان هستند. یکی از فواید آنتی‌اکسیدان‌ ها برای سلامتی و بدن، بهبود کارکرد انسولین خون و کنترل بهتر قند خون است. اگر میزان قند خون به نحو بهتری کنترل شود، ریسک بروز دیابت هم تا حد زیادی کاهش پیدا می ‌کند.

جلوگیری از کم خونی

برخی از میوه ‌های خشک حاوی مقدار زیادی آهن هستند که برای مبارزه با بیماری ‌های مختلف، به ویژه کم‌ خونی مفید است. به عنوان مثال خرما یکی از میوه‌ هایی است که براي افزايش سطح هموگلوبين شناخته شده‌است و آلو خشک در مقایسه با میزان یکسان از گوشت گاو، آهن بیش ‌تری دارد و بنابراین بهترین میان ‌وعده براي جلوگيري از کم‌ خونی محسوب می ‌شود. به خاطر داشته باشید که جذب آهن موجود در میوه ‌ها و سبزیجات سخت ‌تر از جذب آهن موجود در گوشت است. به همین دلیل بهتر است این میوه‌ های خشک را به همراه سایر میوه‌ های خشک که غنی از ویتامین C هستند، مانند زردآلو خشک مصرف کنید. به این ترتیب جذب آهن موجود در آن ‌ها ساده‌ تر می ‌شود.

افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن به ویژه زنان باردار

مصرف انواع مختلف میوه خشک می‌ تواند فواید و خواصی مانند تقویت سیستم ایمنی بدن را برای سلامتی به همراه داشته باشد. میوه خشک‌ های حاوی ویتامین C به ویژه بسیار مفید هستند. ویتامین C موجود در میوه خشک‌ ها نه تنها برای تقویت سیستم ایمنی بدن، بلکه برای بهبود کیفیت پوست و مبارزه با عفونت ‌ها نیز می ‌تواند مفید باشد. این مساله به ویژه برای بالا بردن ایمنی بدن مادران باردار اهمیت بالاتری پیدا می ‌کند. به همین دلیل است که مصرف انبه خشک در دوران بارداری محبوبیت زیادی دارد.

تقویت استحکام استخوان ها

انجیر خشک غنی از کلسیم و کالری است، بنابراین این میوه‌ ی خشک به نوعی شمشیر دولبه است. از یک سو کلسیم موجود در آن برای رشد و استحکام استخوان‌ ها مناسب است، اما از سوی دیگر در صورتی که آن را به صورت کنترل نشده استفاده کنید، کالری بالایی که دارد می تواند سبب بالا رفتن وزن‌ شود.

بهبود عملکرد گوارش و جلوگیری از یبوست

اکثر میوه‌ ها دارای فیبر غذایی هستند و میوه خشک نیز به دلیل فرآیند خشک کردن و از دست دادن آب، حاوی فیبر متراکم شده و بیشتری است. فیبر غذایی برای سلامت سیستم گوارشی بدن بسیار مهم است. روده حاوی باکتری‌ های مفیدی است که این فیبر را جذب کرده و اسید های چرب رشته کوتاهی تولید می‌کنند که برای سلامت روده مفید هستند. همچنین، فیبر محلول می ‌تواند آب بیشتری را جذب مدفوع کرده و حجم آن را زیاد کند. به این صورت، حرکت مدفوع در طول روده‌ ی بزرگ آسان ‌تر می‌ شود و مشکل یبوست کاهش پیدا می‌ کند. به عنوان مثال آلو خشک می ‌تواند سلامت سیستم گوارشی را افزایش داده و از بروز مشکلاتی مانند یبوست جلوگیری خواهد کرد.

کمک به کنترل وزن

اکثر میوه ‌های خشک با داشتن کالری کم خوشمزه هستند. برای کسانی که دوست دارند با داشتن یک رژیم غذایی سالم وزن ‌شان را کاهش دهند، مصرف این مواد غذایی خوشمزه یک راه خوب برای برآورده ساختن نیاز های روزانه مواد مغذی بدون دریافت کالری بیش از حد است. فقط پیش از خرید میوه‌ های خشک مطمئن شوید که این محصولات بدون قند اضافه یا سایر مواد نگهدارنده‌ ی نا سالم آماده شده‌ اند. در غیر این صورت، می توانند به جای این‌ که فایده ‌ای برای شما داشته باشند، ضرر هم به شما برسانند.

جلوگیری از بروز لختگی در رگ‌ ها

میوه ‌های خشک در مقایسه با میوه ‌های تازه حاوی مقادیر بیشتری آنتی‌اکسیدان هستند. یکی از فواید و خواص آنتی‌اکسیدان ‌ها جلوگیری از اکسیده شدن کلسترول LDL و انسداد رگ‌ های خونی در بدن است. برای مثال، خوردن توت خشک می ‌تواند از لخته شدن خون در رگ‌ های خونی جلوگیری کند. این مساله به نوبه ‌ی خود باعث می ‌شود خون به آسانی در رگ ‌ها جریان پیدا کرده و خطر بیماری‌ های قلبی و عروقی و سکته تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کند.

جلوگیری از پیری زود رس پوست

از هر چه بگذریم از فواید مصرف میوه خشک برای سلامتی پوست نمی ‌توان گذشت. میوه خشک‌ ها می ‌توانند برای سلامت پوست نیز بسیار موثر باشند. برای مثال انبه خشک حاوی امگا 3 و مواد مغذی دیگری است و می ‌تواند برای درخشندگی و سلامت پوست مفید باشد. کشمش نیز دارای ماده ‌ای به نام رزوراترول است، یک ترکیب شیمیایی آنتی‌اکسیدانی که بازدارنده ‌ی طبیعی افزایش سن و پیری محسوب می ‌شود. با گنجاندن میوه خشک در رژیم غذایی خود می ‌توانید پوستی شاداب‌ تر و سالم ‌تر داشته باشید.

تقویت حافظه و کاهش ابتلا به افسردگی

میوه خشک ‌ها حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان هستند. برای مثالتوت فرنگی خشک و زغال اخته خشک دارای مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان هستند. دریافت آنتی‌اکسیدان در بدن می ‌تواند با فواید و خواصی مانند تقویت حافظه و کاهش ریسک بروز بیماری ‌های روانی همراه باشد. خوردن این میوه خشک ‌ها به خصوص برای افراد مسن توصیه می ‌شود، زیرا این افراد بیش از همه در معرض خطر ابتلا به بیماری ‌های روانی و از دست دادن حافظه هستند و میوه خشک می ‌تواند برای سلامتی آنها مفید باشد.

آشنایی با معایب میوه خشک

با وجود اینکه مصرف میوه خشک طرفدارن زیادی دارد و منبع غنی از مواد معدنی و ویتامین به ‌شمار می ‌رود ولی مصرف بیش از اندازۀ آن می ‌تواند مضر هم باشد. برخی از میوه خشک ‌ها هم دارای شکر اضافه و همچنین آب میوه شیرین شده هستند.

مشکلات گوارشی

میوه خشک فیبر بالایی دارد. درصدی از مصرف فیبر در دستگاه گوارش باعث بهبود و ارتقای سلامت روده می‌ شود اما فیبر زیاد روده شما را آزار می ‌دهد. مصرف زیاد میوه خشک می تواند باعث ایجاد گاز معده، گرفتگی شکم، نفخ، یبوست یا اسهال شود. همچنین مصرف زیاد میوه خشک برای معده نیز مضر بوده و باعث التهاب آن می ‌شود.

کالری بالا

از آن جایی که آب میوه‌ های خشک تبخیر می ‌شود، غلیظ ‌تر و سیرکننده ‌تر هستند. در نتیجه کالری میوه خشک نسبت به یک واحد میوه بیشتر خواهد بود. به همین دلیل زمانی که میوه خشک می ‌خورید، به‌ طور قابل توجهی کالری بیشتری دریافت می‌ کنید.

پوسیدگی دندان

چیپس میوه دارای قند طبیعی به شکل فروکتوز است که همان قند میوه به شمار می‌ رود. در تهیه برخی از انواع میوه‌ های خشک از شکر اضافی استفاده می ‌شود تا سطح رطوبت آن به حداقل رسیده و از چسبیدن میوه‌ های خشک به یکدیگر جلوگیری شود.

بالا رفتن قند خون

برخی از میوه‌ های خشک، به ‌ویژه انواع با روکش قندی، دارای شاخص گلیسمی بالایی هستند. غذاهای با رتبه‌ بندی شاخص گلیسمی بالا موجب افزایش قند خون شده و باعث می ‌شود به سرعت احساس انرژی کنید. هنگامی که به اوج انرژی رسیدید، قند خون شما به سرعت کاهش یافته و دچار سقوط قند یا خستگی ناگهانی می شوید.

نتیجه گیری

میوه در هر حالتی باشد چه تازه یا خشک باشد، برای شما خوب است و فواید زیادی به همراه دارد. در حالت طبیعی میوه خشک‌ شده می‌ تواند یک میان وعده‌ ی مناسب، جایگزین انواع تنقلات مضر در مهمانی‌ ها باشد. متخصصان تغذیه معتقدند هر فرد برای حفظ سلامتی خود باید روزانه نصف لیوان معادل ۵۰ گرم میوه خشک‌ شده میل نماید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها