خواص بابونه | طبع بابونه | گیاه بابونه

همه چیز در مورد بابونه و خواص آن + طبع و طریقه مصرف

A
۰

خواص و فواید بابونه برای رفع سردرد، مشکلات پوستی و گوارشی و رفع گرفتگی عضلات بسیار زیاد است.

بابونه هزاران سال به عنوان یک داروی سنتی برای آرام کردن اضطراب و مشکلات معده مورد استفاده قرار گرفته است. در ایالات متحده، بابونه به عنوان ماده تشکیل دهنده چای گیاهی شناخته می شود. بابونه یک گیاه ایمن محسوب می شود و در بسیاری از فرهنگ ها برای بیماری های معده و به عنوان یک آرام بخش خفیف مورد استفاده قرار گرفته است. بابونه انواع مختلفی دارد که در نقاط مختلف جهان و البته ایران می‌ رویند. این گیاه قدمت زیادی هم دارد و از زمان‌ های قدیم نزد پزشکان و دانشمندان شناخته شده بود و آن را برای درمان بیماری‌ های دستگاه عصبی، گوارش و تنفسی مفید دانسته‌ اند.

بابونه خشک
بابونه خشک

مشخصات و شکل گیاه بابونه 

بابونه با نام علمی chamomilla Matricaria گیاهی دائمی و کوچک به ارتفاع تقریبا 30 سانتیمتر است که بوی مطبوعی دارد و در چمنزار ها و اراضی شنی می‌ روید. ساقه‌ آن به رنگ سبز مایل به سفید، برگ‌ های آن کوچک متناوب و دارای بریدگی‌ های باریک و نامنظم و پوشیده از کرک است. گل‌ های آن مجتمع در یک طبق‌ هستند که بطور منفرد در انتهای ساقه‌ گل دهنده در تابستان ظاهر می‌ شوند. در هر طبق گل های سفید در اطراف و گل‌ های زرد در قسمت وسط قراردارند.

گل بابونه
گل بابونه

طبع بابونه و مصلح آن

طبیعت گل بابونه گرم و خشک است. مصلح بابونه عسل و انار است. بنابراین برای اینکه جلو تاثیرات منفی این گیاه را بگیرید و به خصوص اگر خودتان طبع گرم دارید، از مصلح برای متعادل کردن آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: مزایای دمنوش بابونه برای سلامتی + عوارض آن

خواص بابونه

  1. مقوی مغز و اعصاب است.
  2. این گیاه ترشح شیر را در مادران شیرده افزایش می‌ دهد.
  3. درمان کننده‌ سردرد و میگرن است.
  4. استفاده از این گیاه سنگ مثانه را خرد و دفع می‌‎ کند
  5. اگر کسی قطره قطره ادرار می‌ کند به او چای بابونه دهید تا درمان شود.
  6. برای معده مفید بوده و برای التهاب زخم‌ های آن خوب است.
  7. از این گیاه در درمان انواع ناراحتی‌ های دستگاه گوارش اعم از اسهال، تهوع و دل درد ها می توان استفاده کرد.
  8. ماساژ عضلات دردناک بر اثر در رفتگی، رگ به رگ شدن، پیچ خوردگی و غیره با اسانس این گیاه سبب آرام شدن درد می‌ شود.
  9. عرق این گیاه آرام بخش است و افسردگی را از بین می‌ برد.
  10. ضماد گل این گیاه، درمان کننده‌ اگزمای مرطوب و خارش دستگاه تناسلی است و پوست را تقویت می‌ کند.
  11. حمام بابونه شهرت دارد که موها را زیبا کرده و از سیاه شدن موهای بور جلوگیری می‌ کند.
  12. کسانی که مبتلا به روماتیسم هستند و از آن رنج می‌کشند، اگر روغن این گیاه را به محل دردناک بدن خود بمالند دردشان آرام خواهد شد.
  13. برای درمان چشم درد، بابونه را در سرکه ریخته و بخور دهید.
  14. برای درمان اشتهای زیاد و یا برای کسانی که دچار کمی اشتها شده‌ اند مفید است.
  15. برای تسکین درد دندان درآوردن بچه‌ ها، به آنها چای بابونه بدهید.
  16. برای رفع زردی مفید است.
  17. درمان قاعدگی‌ های دردناک است.
  18. برای رفع گوش درد و سنگینی گوش، یک قطره روغن بابونه را در گوش بچکانید.
  19. برای رفع بی خوابی و داشتن یک خواب آرام و راحت، کافیست ده دقیقه قبل از اینکه به رختخواب بروید یک فنجان چای بابونه بنوشید.

بیشتر بخوانید: خواص و فواید روغن بابونه + نحوه مصرف

موارد منع مصرف بابونه

  • طبق آخرین تحقیقاتی که به عمل آمده است معلوم شده است بابونه با گردو، پسته، گنه گنه و تانن نمی‌ سازد، بنابراین نباید هیچ گاه این موارد با هم مصرف شوند.
  • بابونه برای پروستات، زنان حامله، افراد دارای فشارخون و مشکلات قلب (در صورت زیاده‌ روی) مضر است و زیادکننده‌ عرق نیز است.
  • زیاده روی در مصرف بابونه برای افراد صفراوی مضر است، زیرا طبع بابونه بسیار گرم و خشک است و این افراد باید در مصرف آن احتیاط کرده همراه با مصلح میل کنند.
  • مصرف همزمان بابونه با دارو‌ های ضد انعقاد و دارو‌ های رقیق‌ کننده خون ممنوع است و حتما باید با نظر پزشک متخصص مصرف شود.
  • افرادی که سابقه آلرژی و حساسیت دارند یا به طور مداوم از دارو های خاصی استفاده می‌کنند، بهتر است قبل از شروع به مصرف بابونه و فرآورده‌ های مشتق از آن حتما با پزشک خود مشورت کنند تا از بروز عوارض احتمالی جلوگیری کنند.

نحوه مصرف بابونه

  1. تهیه چای بابونه: طریقه مصرف چای بابونه همانند دیگر آرام بخش‌ ها همچون تهیه‌ چای است و می توان روزانه سه فنجان از آن را در موارد لزوم استفاده کرد. مقدار آن برای هر فنجان، یک قاشق غذا خوری از گل بابونه است که باید در آب جوش ریخته و مدت 15 دقیقه صبر کرد تا دم بکشد و بعد از غذا یا قبل از خواب با کمی عسل آمیخته و مصرف کرد.
  2. تهیه روغن بابونه: بابونه را پودر کرده، داخل روغن زیتون ریخته و 15 روز جلوی آفتاب قرار داده تا آماده شود.

موارد مصرف بابونه

در زیبایی

استفاده از بابونه در زیبایی به اندازه قدمت به کارگیری آن در عطاری‌ ها سابقه دارد. خواص آن بخصوص برای پوست های شکننده و حساس در مقابل تغییرات جوی مفید است. امروزه در صنعت لوازم آرایش آن را به تنهایی یا همراه با گیاهان دیگری از قبیل اکلیل کوهی، خلنگ و بنفشه به کار می گیرند.

درمان انواع تب، گریپ و مالاریا با بابونه

یک قاشق سوپ خوری گل بابونه خشک را در صد گرم آب جوش بریزید و یک ساعت دم کنید، و بعد آن را در پارچه‌ ای ریخته و فشار دهید و صاف کنید. سپس با عسل یا نبات شیرین کنید و هر دو ساعت به دو ساعت یک سوم فنجان از آن را بنوشید. بهتر این است که صبح ناشتا تا سه فنجان از این دم کرده را بنوشید. دم کرده‌ بابونه به ترتیب بالا برای قطع انواع تب و گریپ و مالاریا دارویی مفید و موثر است.

درمان نفخ شکم

گل خشک بابونه را با نسبت وزنی مساوی روغن زیتون مخلوط کرده و روی آتش ملایم بگذارید تا دم بکشد و گهگاه آن را هم بزنید تا نجوشد. سپس آن را از روی آتش بردارید و بعد از ۲۴ ساعت آن را از صافی با فشار رد کنید. عصاره بدست آمده را در مواقعی که قولنج و یا نفخ دارید، روی شکم بمالید.

مطالب مرتبط
اخبار روز سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار مرتبط سایر رسانه ها