جوشانده های گیاهی، درمانی موثر برای ریزش مو

A
۰

استفاده مداوم از این دمنوش ها به همراه میان وعده و یا به تنهایی، ریزش مو را کُند و یا به طور کلی متوقف می کند و برای درمان ریزش مو موثر است.

ریزش مو به دلایل مختلف اتفاق می‌ افتد. از جمله این دلایل می توان به استرس، مشکلاتی مانند تیروئید، قارچ سر، چربی و خشکی پوست سر و… اشاره کرد. از این رو روش‌ های گیاهی و شیمیایی برای جلوگیری و همچنین رویش مجدد و درمان ریزش مو وجود دارد. ابتدا بهتر است که شما پس از مشاهده ریزش غیرطبیعی، آزمایش‌ های مربوط به ریزش مو را انجام دهید و اگر هیچ‌ گونه مشکلی وجود نداشت با استفاده از روش‌ های درمانی گیاهی به درمان ریزش مو کمک کنید.

استفاده مداوم از این دمنوش ها به همراه میان وعده و یا به تنهایی، ریزش مو را کُند و یا به طور کلی متوقف می کند و برای درمان ریزش مو موثر است.

مزیت استفاده از جوشانده ها

  1. احتمال سازگاری بیشتر به پوست و موی اکثر افراد
  2. تاثیر فوق العاده در کاهش ریزش مو
  3. روش استفاده آسان
  4. بدون نیاز به شستشو

گیاهانی که با توجه به طبع سرتان می توانید برای جلوگیری از ریزش، تقویت و رویش موها از آن جوشانده تهیه کنید شامل موارد زیر است:

گیاهان طبع گرم

بابونه، گزنه، بومادران، مریم گلی، آویشن، رزماری، نعناع، شنبلیله، اسطوخودوس، شیرین بیان، بابا آدم، پر سیاوشان

گیاهان طبع سرد

دم اسب، سدر، مورد، خطمی، چای سبز، بنفشه

روش تهیه جوشانده

برای تهیه جوشانده ها مقداری از گیاه مورد نظر را با یک یا دو لیوان آب ترکیب کنید و به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید و بعد از خنک شدن از صافی عبور دهید و داخل یک ظرف مخصوص اسپری بریزید و به تمام کف سر اسپری کنید.

لازم به ذکر است که در اغلب موارد بعد از اسپری کردن جوشانده ها نیازی به شستشو نیست. در برخی موارد وقتی ماسک به مدت طولانی روی سر باقی بماند ممکن است باعث خارش و در نتیجه ریزش مو شود که در این صورت بهتر است بعد از دو ساعت موها را آبکشی نمایید.

با توجه به اینکه جوشانده ها جزء ماسک های سبک و روزانه هستند، استفاده روزانه از آنها مشکلی ایجاد نمی‌ کند اما بهتر است دو روز در هفته به پوست سرتان استراحت بدهید و از هیچ ماسکی استفاده نکنید.

جوشانده های گیاهی برای درمان ریزش مو

چند نمونه از بهترین جوشانده های ضد ریزش

جوشانده رزماری و مورد

رزماری گیاهی با خواص بسیار اعجاب انگیز است. این گیاه باعث جلوگیری از ریزش مو، رویش مجدد مو، افزایش ضخامت مو، افزایش سرعت رشد مو، کمک به درمان ریزش موی ارثی و… می‌ شود. عصاره این گیاه گردش خون را بهبود می بخشد به طوری که با مصرف آن در کف سر خون رسانی افزایش می یابد و مواد مغذی به فولیکول های مو می رسند. همچنین شوره سر ، سفیدی زود رس موها، خشکی و یا خارش پوست سر نیز درمان خواهند شد.

رزماری یکی از گیاهان مورد استفاده در این جوشانده است. گیاه دیگر در ترکیب این جوشانده مورد است که خواصی مشابه رزماری دارد.

برای تهیه این جوشانده ابتدا رزماری و مورد را با دو لیوان آب مخلوط کنید و بجوشانید و در نهایت اجازه دهید جوشانده سرد شود و سپس از صافی رد کنید و به کف سر اسپری کنید.

جوشانده زنجبیل

مصرف مدام دمنوش به صورت خوراکی و نیز شستشوی موها در حمام هر دو توصیه می شود. در نتیجه پس از مدت کوتاهی موها قوی تر و بلندتر خواهد شد. زنجبیل در افزایش خون رسانی به پوست سر نقش دارد و موجب تقویت ریشه مو می شود. به این ترتیب ریزش موی سر به مراتب کمتر خواهد شد. در ضمن این گیاه پر خاصیت، شوره سر را نیز از بین می برد.

جوشانده دم اسب، مریم گلی و بومادران

هر سه گیاه را به یک میزان مخلوط و با یک یا دو لیوان آب بجوشانید. بعد از خنک شدن به تمام کف سر اسپری کنید. این جوشانده علاوه بر تاثیر بسیار خوبی که برای کاهش ریزش و رویش مجدد مو دارد، با اکثر طبع ها و انواع موها سازگار است و عوارض احتمالی کمتری در بر دارد.

جوشانده گزنه

این گیاه حاوی مقدار زیادی املاح و مواد ضروری برای بدن و رشد موهای سر است.علاوه بر تهیه دمنوش و نوشیدن چای گزنه می توانید از دم کشیده گیاه برای شستشوی مو در حمام نیز استفاده کنید. گزنه موها را شاداب و تقویت می کند. عفونت های پوست سر و ریزش های شدید مو با مصرف مدام دمنوش به کلی برطرف خواهد شد.

جوشانده آویشن

آویشن گیاهی محرک برای رشد مو و عاملی موثر در توقف ریزش مو است. با توجه به خواص ضد باکتریایی آویشن برای درمان شوره سر، قرمزی، التهاب و حتی درمان قارچ سر نیز مفید می باشد.

طرز تهیه جوشانده آویشن به صورت است که یک یا دو قاشق غذا خوری از گیاه را با یک یا دو لیوان آب ترکیب می کنید و بعد از ده دقیقه جوشیدن، اجازه دهید تا خنک شود. سپس جوشانده را به کف سر اسپری کنید و کمی ماساژ دهید. اگر بعد دو ساعت احساس خارش و یا سر درد داشتین حتما موهای خود را آبکشی نمایید در غیر این صورت نیازی به شستشو نیست. روش تهیه تمام جوشانده تقریبا یکسان است. فقط باید گیاهی را که انتخاب می کنید مناسب طبع سر، نوع ریزش و محل ریزش موهایتان باشد.

شنبلیله

شنبلیله بعنوان یک ضد التهاب قوی می‌تواند به کاهش ریزش موی ارثی کمک کرده و باعث بهبود فولیکول مو شود. برای تهیه این جوشانده، یک فنجان شنبلیله را درون 2 فنجان آب خیس کنید و اجازه دهید 1 شب تا صبح در آن حالت بماند. دانه های شنبلیله را درون تابه ای بریزید و 1/2 فنجان آب به آن اضافه کنید و آن را بجوشانید. سپس اجازه دهید خنک شود و آن را از یک صافی رد کنید تا آب شنبلیله از تفاله ها جدا شود و سپس آن را روی موهایتان اسپری کنید و اجازه دهید 4 - 5 ساعت روی مو بماند. این کار را حداقل 2 بار در هفته انجام دهید.

موارد احتیاطی مصرف جوشانده ها

  • در مورد ریزش موی کودکان فقط و فقط معاینه و درمان باید توسط پزشک متخصص پوست و مو انجام گیرد.
  • به هنگام بارداری، شیردهی و در دوران قاعدگی بهتر است قبل از مصرف هر گونه ماسک با پزشک خود مشورت کنید.
  • جوشانده ها را تا دو روز در یخچال می توانید نگه داری کنید. بعد از دو روز جوشانده خواص خود را از دست می دهد و در واقع بی تاثیر است. به همین دلیل بهتر است جوشانده ها به صورت تازه مصرف کنید.
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها