درمان گیاهی شوره سر

A
۰

شوره سر بیماری شایع مو است و درای دو نوع خشک و چرب می باشد. روش های گیاهی مانند استفاده از سرکه برای درمان آن مؤثر هستند.

شوره سر یک بیماری شایع است که باعث پوسته پوسته شدن پوست سر می‌ شود. شوره سر شکل خفیف درماتیت سبورئیک است. شوره سر تا ۵۰ درصد افراد را تحت تأثیر قرار می‌ دهد. خارش پوست سر و پوسته پوسته شدن از علائم بارز این بیماری است. انواع زمینه‌ ای علت شوره سر عبارتند از: خشکی پوست، درماتیت سبورئیک، حساسیت به محصولات مو و رشد نوع خاصی از قارچ که روی پوست سر زندگی می‌ کند.

تعریف شوره سر

زمانی که سلول‌ های مرده پوست سر در موها و گاهی اوقات روی شانه‌ ها دیده می‌ شود، می‌ گوییم موها دچار شوره شده‌ اند. که این شوره‌ ها می‌ توانند از نوع چرب یا خشک باشند. اگر شما پوسته‌ های سر را بین دو انگشت خود فشار دهید متوجه چرب یا خشک بودن شوره‌ ها می‌ شوید. شوره سر یکی از بیماری‌ های شایع مو است که باید آن را درمان کرد. بسیاری از پزشکان اعتقاد دارند که شوره سر در اثر عوامل زیر پدید می‌ آیند.

  1. شست و شوی زیاد پوست سر
  2. چرب بودن پوست
  3. آب و هوای گرم و مرطوب یا بسیار سرد و خشک
  4. تغذیه نادرست
  5. نگرانی، هیجان و عدم تعادل هورمون‌ ها
  6. استفاده زیاد از مواد آرایشی مو

برای مبارزه با شوره سر، ابتدا باید علت آن را شناخت و سپس به درمانش پرداخت. در صورتی‌ که شوره سر در اثر رژیم بد غذایی باشد، پیروی از یک رژیم غذایی مناسب توصیه می‌ شود. به اعتقاد این گروه، پرهیز از خوردن چربی‌ های حیوانی، شیرینی، شکلات، آجیل، غذاهای سرخ شده و پر ادویه، سلامت را به موها باز می‌ گرداند. برای کسانی که با مشکل شوره سر روبرو هستند، خوردن سبزی و مواد پروتئین دار به مقدار فراوان، تجویز می‌ شود. اگر شما دچار این ناراحتی هستید، از غذاهایی که ویتامین‌ های B، E، A و پروتئین به حد کافی دارند استفاده کنید. برس زدن مرتب موها، در درمان شوره سر اهمیت زیادی دارد، زیرا سبب می‌ شود که جریان خون سریع‌ تر گردد و سلول‌ ها تغذیه شوند. در ادامه راهکار هایی جهت رفع انواع شوره سر توصیه خواهد شد.

درمان شوره سر چرب

وقتی شوره سر از نوع چرب باشد شوره روی پوست سر به انتهای مو می‌ چسبد و باید از شامپوی اسیدی یا طبی استفاده کرد. در واقع درمان اصلی، زیاد شستن موی سر است تا چربی از روی پوست پاک شود. برای درمان شوره چرب حنا و گل سرشور بسیار مفید است.

رفع شوره سر با روش های گیاهی

درمان شوره سر خشک

وقتی شوره سر از نوع خشک باشد به صورت گرد روی تمام موها پخش می‌ شود و باید از شامپو های طبی، کرم‌ های تقویتی و روغن‌ های گیاهی مثل: روغن زیتون، روغن بادام و روغن نارگیل استفاده کرد. دقت داشته باشید که شامپوی ضد شوره مدت کمی با پوست تماس دارد و نمی‌ تواند تأثیر زیادی بگذارد باید درست شست و شو دهید و پوست سر را مالش دهید تا پوست زیر موی سر شل شود. ازین رو ۵ دقیقه کف روی سر را بمالید. از جمله شامپوی سولفات سلینوم تجویز می‌ شود. قطران یالوسیون‌ های کورتیزون دار نیز مؤثر می‌ باشند.

روغن‌های گیاهی بهترین درمان شوره خشک است. باید نیم ساعت قبل از حمام گرفتن پوست سر را با یک یا مخلوطی از روغن‌ های گیاهی مانند روغن زیتون، بادام، نارگیل و یا کنجد آغشته کنید. روغن را کف دست بریزید بر روی سر بمالید و با کف دست ماساژ دهید (پوست سر را ناخن نکشید زیرا پوست حساس تر است و زخم می‌ شود. ) اگر روغن را کمی گرم کنید بهتر است، سپس حوله‌ ای دور سر بپیچید و بعد از مدت زمان نیم ساعت سر خود را ۲ بار شامپو بزنید. این کار باعث می‌ شود پوست شما چربی را جذب کند و از خشکی آن کاسته شود. در هفته ۲ بار انجام این کار به برطرف شدن شوره کمک می‌ کند. می‌ توانید هر بار از یک روغن استفاه کنید. در هفته یک بار از روغن بادام و یک بار از روغن زیتون استفاده کنید. خوردن زیاد شنبلیله و روغن پنبه دانه برای درمان شوره مناسب است. برای برطرف کردن خشکی پوست سر می‌ توانید به وسیله کتیرا و زرده تخم مرغ و کمی گرد نخود خام شامپو درست کنید و استفاه کنید.

درمان‌ های عمومی رفع شوره سر

شستن سر با آب چغندر خام و جوشانده شنبلیله و جوشانده ختمی مؤثر است.

شامپو ها

همان طور که گفته شد بهتر است برای شستن موهای پر شوره از شامپو های گیاهی استفاده کنید، زیرا این نوع شامپو ها به سالم سازی موها كمك کنند. شامپو هایی که خاص از بین بردن شوره سر ساخته شده است، افزون بر این که چندان مؤثر نیست، به واسطه داشتن بعضی مواد شیمیایی و دارویی، سبب ریزش مو می‌ شود، بر چربی آن می‌ افزاید و در بسیاری موارد حساسیت ایجاد می‌ کند.

سرکه و شوره سر

یکی از مؤثرترین راه‌های از بین بردن شوره سر، استفاده از سرکه است.

برای استفاده از سرکه، مقداری از آن را با آب یا آب اسطوخودوس مخلوط کنید و سر را با آن ماساژ دهید.

راه دیگر این است که به مقدار مساوی آب و سرکه را مخلوط کنید. سپس موها را به چند قسمت تقسیم کنید و به كمك يك تكه پنبه، محلول آب و سرکه را به پوست سر بماليد. پس از آن موها را با شامپوی گیاهی بشویید.

روغن‌ های گیاهی

برای از بین بردن شوره سر، از می‌ توانید از روغن‌ های گیاهی استفاده کنید. روغن كرچك يا روغن زیتون و یا روغن تخم کتان را گرم کنید و موها را با آن ماساژ دهید. پس از ماساژ دادن موها با روغن، با يك كلاه نایلونی موها را بپوشانید و روی آن حوله بیندازید و بگذارید حدود نیم ساعت بماند. سپس با شامپوی گیاهی، موها را بشویید. این کار را هفته‌ای دو بار انجام دهید. پس از مدت کوتاهی نتیجه خوب آن را ببینید.

تخم مرغ

تخم مرغ تقویت کننده است و در از بین بردن شوره سر، که زاییده موهای تغذیه نشده است، می‌ تواند اثر خوبی داشته باشد.

از زرده تخم مرغ به دو شکل زیر می‌ توانید استفاده کنید.

ـ هفته‌ ای یک بار يك عدد تخم مرغ را با چنگال بزنید و به جای شامپو، موها را با آن ماساژ دهید و بشویید. سپس با آب گرم آب‌کشی کنید.

- زرده تخم مرغ را با ۲۵ گرم عصاره اکلیل کوهی و يك پيمانه آب مخلوط کنید. سپس کمی بوراکس به آن بیفزایید و سر را با آن ماساژ دهید. پس از آن، موها را با شامپوی گیاهی بشویید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار مرتبط سایر رسانه ها