راه های مراقبت از پوست خشک

A
۰

پوست‌ خشک که در آن فعالیت غدد چربی کمتر از حد معمول است، آمادگی زیادی برای چین و چروک شدن دارد. پوست خشک دچار خارش و قرمزی می‌ شود.

مراقبت‌ های روزانه از پوست باید با توجه به نوع پوست انجام گیرد. افرادی که دارای پوست خشک هستند، اگر به نوع پوست خود بی‌ توجه باشند و مراقبت‌ های لازم را نداشته باشند، دچار خارش و یا حتی جوش می شوند یا این که پوستشان ملتهب و پوسته پوسته می شود. وقتی پوست خشک می‌ شود دچار خارش و قرمزی می‌ شود. در نواحی خاصی مثل آرنج یا قوزک پا، خشکی پوست باعث تیرگی آن شده و می‌ تواند باعث ناراحتی فرد شود. روش‌ های مختلفی برای مراقبت از پوست خشک وجود دارد که با رعایت روزانه آنها می‌ توانید پوست خود را مرطوب و شاداب نگه دارید.

ویژگی‌ های پوست خشک

  • پوست‌ خشک پوستی است که در آن فعالیت غدد چربی کمتر از حد معمول است و مقدار سبوم تولید شده (چربی طبیعی پوست) کمتر از ۲۵۰ میکروگرم در هر سانتی‌ متر مربع است.
  • این پوست دارای منفذ های ریز و غالبا نامرئی است، با شستشو توسط صابون سازگار نیست و اگر از صابون استفاده شود پوست جمع، کشیده و پوسته پوسته می‌ گردد.
  • پوست خشک، نسبت به باد و اشعه خورشید نیز حساس‌ تر بوده و دچار سوزش و خارش می‌ شود.
  • مقدار آب پوست خشک از حد معمول کمتر است و از نظر رطوبت، باید مرتب کنترل شوند.
  • پوست خشك آمادگی زیادی برای چین و چروک شدن دارد، اما امتیازش این است که مستعد جوش زدن نیست.
  • برای سالم نگهداری این نوع پوست باید به آن رطوبت داد و برای شادابی و سرزندگی آن، باید از ویتامین‌ های مورد نیاز این نوع پوست كمک گرفت.

ویتامین‌ های مورد نیاز برای درمان پوست‌ خشک

  • ویتامین A مقدار کراتین موجود در پوست را کنترل می‌ کند و پوست را نرم نگه می‌ دارد.
  • اسید پانتوتنیک رشد سلولی را تحریک می‌ کند.
  • ویتامین C کلاژن و بافت همبندی که برای سلامت پوست ضروری است را تولید می‌ کند.
  • ویتامین D برای سلامت پوست بسیار حائز اهمیت است.
  • ویتامین E از آسیب رادیکال‌ های آزاد به قابلیت انعطاف‌ پذیری کلاژن پیشگیری می‌ کند.
  • بیوتین برای تولید اسید های چرب و حفظ سلامت پوست ضروری است.

مواد معدنی مورد نیاز برای درمان پوست خشک

  • مس برای تولید کلاژن مورد نیاز است.
  • سلنيوم آنتی‌اکسیدان است.
  • روی به تولید سلول‌ های پوستی جدید کمک می‌ کند.

سایر مکمل‌ ها / مواد مغذي مورد نیاز پوست خشک

  • روغن ماهی امگا -۳ باعث پیشگیری از خشک شدن سلول‌ ها می‌ شوند.
  • روغن امگا-۶ به ایجاد غشای سلولی کمک می‌ کند.
  • بیوفلاونوئید اثر بخشی ویتامین C را افزایش می‌ دهد.

مواد‌ غذایی توصیه شده برای پوست خشک

  1. هویج
  2. جگر
  3. ماهی‌ های خال مخالی و ساردین
  4. صدف داران
  5. میوه‌ ها و سبزیجات تازه
  6. تخمه آفتابگردان
  7. تخمه کدو
  8. سیب زمینی شیرین
  9. بادام زمینی

مواد‌ غذایی ممنوعه برای افراد دارای پوست‌ خشک

  • غذاهای سرخ‌ کردنی که باعث ایجاد رادیکال‌ هایی می‌شود که به سلول‌ های پوست آسیب می رسانند.
  • الكل، قهوه و چای که باعث کم‌ آبی بدن می‌ شوند.
مراقبت از پوست خشک

زندگی‌بخش‌ های پوست خشك

روغن تخم‌ کتان، روغن‌ بادام، روغن‌ نارگیل، روغن‌ زیتون، روغن‌ ذرت و روغن‌ بادام‌ زمینی به پوست‌ های خشک زندگی و شادابی می‌ بخشند.

لانولین، زرده تخم‌ مرغ، آب سیب، آب هلو، آب هندوانه، عسل، شیر و بلغور جو دو سر نیز از مواد بسیار مفید برای پوست‌ خشک به شمار می‌ روند. از این مواد در ماسک‌ ها و کرم‌ های پوست می‌ توانید استفاده کنید.

توصیه‌ های بهداشتی و چگونگی مراقبت از پوست خشک

استفاده از کرم‌ های محافظ:

افرادی که پوست خشک دارند، در اکثر روزهای سرد زمستان دچار خشکی و ترک‌ خوردگی پوست می‌ شوند و لذا حتما باید در سراسر فصول سرد سال، از کرم‌ های محافظ که پزشک تجویز می‌ کند، استفاده کنند.

شست و شوی صحیح صورت:

اگر پوست شما خشک است هـر روز صـبـح هـنگام برخاستن از خواب، دست و صورت خود را با آب سرد بشویید ولی پوست خود را نباید ماساژ دهید. هرگز نباید برای شستشو از صابون‌ های معمولی استفاده کنید، چون ایـن صابون‌ ها بقایای چربی پوست را نیز می‌ شویند و خشکی آن را تشدید می‌ نمایند. بنابراین باید از صابون‌ های خنثی یا اسیدی که مخصوص پوست خشک هستند استفاده کنید. حتی بهتر است از آب کم املاح استفاده کنید.

استفاده از شیرپاک‌ کن:

شما باید در شش روز از هفته در هنگام عصر، با شیرپاک‌کن پوست خود را تمیز کنند. فرقی نمی‌کند که شیر پاک‌کن از نوع صنعتی باشید یا طبیعی (روغن بادام شیرین با عصاره خیار) ولی اگر شیر پاک کن را از داروخانه تهیه می‌کنید به پزشک داروخـانه بگویید که پوست شما خشک است تا شیرپاک کن مناسبی بـه شـمـا عـرضـه نـماید. حـتى المـقدور از شیرپاک‌کن‌های عطری بپرهیزید چون عطرها بسرعت از سطح پوست تبخیر می‌شوند و پوست را خشک‌تر می‌کنند و ممکن است مشکل شما تشدید شود. پس از مصرف صورت خود را با آب گرم بشویید..

استراحت دادن به پوست هنگام شب:

شب‌ها تا جای امکان از مصرف هرگونه مـاده درمانی با تقویتی بر روی صورت خودداری کنید، تا پوست استراحت کند و منافذ تنفسی آن باز بماند. ولی پوست دست‌ های خود را با گلیسرین یا روغن بادام شیرین، چرب کنید.

استفاده از کرم مناسب پوست خشک:

اگر در طول روز پوست شـمـا دچـار تـرک خوردگی یا پوسته پوسته شدن میشود به پزشک اطلاع دهید تا یک کرم چرب مناسب برای شما تجویز نماید. هیچگاه کرم‌های مختلف را که اثر آنها را نمی‌دانید بر پوست خود نمالید.

مرطوب نگه داشتن هوای محیط:

گرمای شدید خانه‌ ها در فصل زمستان سبب می‌ شود که رطوبت کافی به پوست نرسد و پوست خشك و كم آب شود. اگر حرارت خانه شما بیش از اندازه معمول است، از يك دستگاه رطوبت‌ دهنده هوا استفاده کنید. اگر منبع حرارتی بخاری است، می‌ توانید از يک ظرف آب برای تولید رطوبت در اتاق استفاده کنید. ظرف آب را روی بخاری قرار دهید یا بجوشد و بخار آب در هوا پراکنده شود.

گنجاندن ویتامین و چربی مناسب و کافی در برنامه غذایی:

اگر پوست خیلی خشکی دارید و یا بیش از چهل سال از سنتان می‌ گذرد، باید افزون بر گنجاندن ویتامین‌ های C، B، A و E در برنامه غذایی، برای تغذیه پوستتان نیز از این ویتامین‌ ها استفاده کنید.

با افزایش سن خشکی پوست بیشتر می‌ شود .علل کم شدن ترشحات غدد چربی به عواملی از قبیل سیستم عصبی، اختلالات هورمونی(جنسی)، مقدار چربی در رژیم غذایی و … مربوط می‌ شود.

بسیاری از کسانی که برای کاهش وزن رژیم می‌ گیرند و چربی را از غذاها یشان حذف می‌ کنند، پس از مدتی شادابی پوستشان را از دست می‌ دهند. این رژیم نادرست است، زیرا پوست در همه حال به مقداری چربی نیاز دارد و اگر به آن نرسد، خشک و پرچین و چروک مي شود. در چنین رژیم‌ هایی باید روغن ذرت با روغن آفتابگردان را جانشین کره و روغن‌ های حیوانی کرد تا پوست لطمه نبیند.

استفاده از ماسک‌ های طبیعی و روغن‌ های مناسب پوست خشک:

هر چند وقت یک بار از ماسک‌ های زیبایی (ماسک میوه) استفاده کنید. بهترین ماسک‌ ها عبارتند از: مـاسک لیموترش با زرده تخم مرغ و روغن، ماسک هـلو و مـاسک زرده تخم مرغ. در صورتی که پوست خشکی دارید مقاله ماسک‌ های مناسب پوست‌های خشک را مطالعه کنید تا با جزئیات استفاده درست از ماسک‌ های طبیعی آشنا شوید.

جمع‌بندی:

پوست‌ خشک حساس‌ ترین پوست است و در اثر سرما، خشکی، گرما و صابون‌ های معمولی دچار پوسته پوسته شدن، قرمزی یا خارش می‌ شود. کسانی که پوست خشک دارند باید توصیه‌ های بهداشتی را جدی بگیرند و گرنه خیلی زود دچـار چروک و پیری‌ پوست می‌ شوند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها