رژیم غذایی مخصوص گروه های خونی مختلف

A
۰

با پیروی از یک رژیم غذایی و شیوه زندگی متناسب با گروه خونی خود به­ راحتی به سمت رسیدن به وزن ایده آل خود پیش می ­روید.

ایده اصلی رژیم غذایی گروه های خونی این است که شما با پیروی از یک رژیم غذایی و شیوه زندگی متناسب با گروه خونی خود به­ راحتی به سمت رسیدن به وزن ایده آل خود و حتی کاهش روند پیری پیش می ­روید. مبدع این رژیم غذایی یک پزشک متخصص به نام جیمز آدامو در سال 1996 کتابی با عنوان بر اساس گروه خونی خود تغذیه کنید را منتشر کرد. با این وجود، این تئوری مخالفانی نیز دارد که اظهار می ­دارند هیچ مبنای علمی برای اینکه رژیم غذایی بر اساس گروه های خونی به سلامت کمک می­ کند، وجود ندارد. اما مبدع آن، مبنای اثبات ادعای خود را بیمارانی می ­داند که بیان کردند با پیروی از این رژیم غذایی سالم ­تر و شاداب ­تر زندگی می ­کنند.

رژیم غذایی گروه خونی چیست؟

برنامه غذایی گروه خونی توسط دکتر پیتر دی آدامو توسعه پیدا کرد. برای مثال بر اساس ادعاهای پژوهش های دکتر دی آدامو، افراد با گروه خونی A بیشتر مستعد بیماری های قلبی، دیابت و سرطان هستند. به همین دلیل برنامه گروه خونی A بیشتر دارای سبزیجات است و روی غذاهای تازه و ارگانیک تمرکز دارد تا سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

همچنین کسانی که گروه خونی شان O است غرق در پروتئین حیوانی می شوند، دلیلش چیست؟ این گروه خونی قابلیت خوبی در هضم وعده های دارای پروتئین و چربی دارد. دکتر دی آدامو می گوید حذف غذاهای دارای لکتین، نوعی پروتئین که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند، التهاب را بالا می برد و هورمون ها را بهم می ریزد و جایگزین کردن آنها با غذاهای مشخص در برنامه غذایی بر اساس گروه خونی انرژی را تقویت کرده و به کاهش وزن کمک می کند.

رژیم غذایی بر اساس نوع گروه خونی

در پروتئین های موجود در مواد غذایی اجزایی به­ نام لکتین وجود دارد که به آنتی ­ژنهای سلولهای خونی متصل شده و به­ دنبال آن سبب تجمع و به­ هم پیوسته شدن سلولهای خونی می ­شوند. این تجمع سلولی می ­تواند مشکلات و بیماریهای مختلفی را برای انسان ایجاد کند. با استفاده از رژیم غذایی گروه های خونی می ­توان از این تجمع سلولی جلوگیری کرد. در زیر لیستی از مواد غذایی که هر گروه خونی،A B ،AB و O مجاز به استفاده از آن بوده و یا باید از آن پرهیز کنند، آورده شده است.

گروه خونی A

این گروه خونی بعد از گروه خونی B به­ وجود آمده است و مربوط به دوره کشاورزی بشر است. بنابراین خوردن غذاهای حیوانی سبب کاهش سوخت و ساز بدن آنها می­ شود. افرادی که این گروه خونی را دارند باید از رژیم‌ های غنی از گیاهان تغذیه کنند و گوشت قرمز را به ‌طور کامل کنار بگذارند.

می توانند میوه، سبزیجات، توفو، غذاهای دریایی، بوقلمون و غلات کامل را انتخاب کنند این رژیم شباهت زیادی به رژیم گیاهخواری دارد. برای افرادی که گروه خون آنها از نوع A است رژیم های غنی از کربوهیدرات و غلات از جمله سویا، انواع دانه، سبزیجات می­ باشد.

آنها می­ توانند از برخی انواع آجیل مانند بادام زمینی و گردو نیز استفاده کنند.

گیاهخواری

گروه خونی B

این گروه خونی مابین دو گروه خونی A و B قرار می­ گیرد. یعنی مربوط به دوره­ ای است که بشر در حال گذار از شکارگری به کشاورزی بوده است. این افراد می ‌توانند هم از گیاه و هم گوشت ( به‌ جز مرغ، بادام زمینی و گندم ) تغذیه کند، همچنین می ‌توانند کمی از لبنیات استفاده کنند. با ‌این‌ حال باید از مصرف گندم، ذرت، عدس، گوجه فرنگی و چند غذای دیگر خودداری کنند. اکثر میوه‌ ها و سبزی ‌ها برای مصرف این نوع خون ایمن هستند. غلات هم باید به‌ صورت متعادل مصرف شوند. جو، گندم و ارزن، انتخاب‌ های خوبی هستند.

گروه خونی AB

افرادی که خون آنها از نوع AB است، همانند گروه خونی A میزان ترشح اسید معده آنها کم است و مانند گروه B می­ توانند گوشت مصرف کنند. این گروه سیستم ایمنی مقاوم تری نسبت به گروههای دیگر داشته و در برابر انواع میکروب ها مقاوم ترند. از طرفی دیگر، همانند گروه خونی A احتمال ابتلای آنها به سرطان به خصوص سرطان سینه بیشتر بوده و دستگاه گوارش آنها حساس است.

این گروه باید غذاهای دریایی مانند ماهی سالمون، لبنیاتی مانند ماست و کفیر و سبزیجات سبز مانند کلم و کلم بروکلی را انتخاب کنند. آنها باید از مصرف کافئین، الکل و گوشت دودی خودداری کنند. بهتر است مصرف گندم و مشتقات آن مانند سبوس و جوانه در این گروه به یکبار در هفته کاهش یابد. این گروه نباید از لوبیای قرمز، ذرت، گوشت گاو و مرغ استفاده کند.

گروه خونی O

این گروه خونی قدیمی­ ترین نوع گروه خونی است و مربوط به دوره شکارچی بودن بشر است. بنابراین بهترین رژیم غذایی برای این گروه خونی رژیمی است که شکارچیان از آن پیروی می­ کرده ­اند یعنی رژیمی حاوی چربی و پروتئین.

این گروه به رژیم‌ های سرشار از پروتئین که بیشتر در گوشت، ماهی، مرغ، میوه ‌ها و سبزیجات خاص موجود است نیاز دارند و باید میزان غلات، حبوبات و لبنیات را محدود کنند. برای کاهش وزن، غذاهای دریایی، کله ماهی، گوشت قرمز، کلم بروکلی، اسفناج و روغن زیتون بهترین هستند.

از گروه سبزیجات، گوجه فرنگی، سیر، بامیه، پیاز، جعفری، کدو حلوایی، زردک، سیب زمینی شیرین، شلغم، از گروه میوه ها، آلو ها، انجیر و گریپ فروت و از گروه ادویه ها و چاشنی ها، ادویه کاری، فلفل هندی، شکلات، کاکائو و عسل را می توانند استفاده کنند.

نقش گروه های خونی در رژیم غذایی

تمام این رژیم ‌های غذایی صرف ‌نظر از نوع گروه خونی برای بیشتر افراد مناسب باشند. هر ۴ نوع رژیم شامل غذاهای سالم و طبیعی است. رژیم غذایی بر اساس گروه خونی باعث می شود تا نوع گروه خونی خود را بشناسید و بر اساس آن گروه خاصی از مواد غذایی را انتخاب کنید. سلایق شخصی ممکن است به عنوان یک عامل محدود کننده نقش داشته باشند به طوری که یک فرد گیاهخوار با گروه خونی O نتواند از رژیم پیروی کند.

همچنین ممکن است فردی گوشت خوار با گروه خونی A تمایلی به پیروی از این رژیم نداشته باشد و اگر شرایط سلامتی خاصی مانند کلسترول بالا یا دیابت دارید، یک متخصص تغذیه می تواند توصیه های مبتنی بر شواهد بهتری نسبت به مواردی که توسط گروه خونی شما تعیین می شود، ارائه دهد.

سبزیجات

آیا رژیم گروه خونی مبنای علمی دارد؟

مطالعات بر روی گروه های خونی A ،B ،O در سال های اخیر رشد زیادی داشته است، در حال حاضر این مسئله که گروه های خونی مختلف بروز متفاوتی هم در بیماری های مختلف دارند اثبات شده است.
به طور مثال افراد با گروه خونی O احتمال کمتری دارد که به بیماری های قلبی عروقی مبتلا شوند، اما مستعد زخم معده و بیماری های گوارشی هستند. با این حال این مسئله ربطی به نوع رژیم غذایی فرد ندارد و یک رژیم غذایی خاص نمی تواند در بروز یا عدم بروز آن نقش داشته باشد.
در مطالعه دیگری که انجام شد دیده شد افراد دارای گروه خونی A که از رژیم غذایی گروه خونی A استفاده می کنند (میوه و سبزی زیادی می خورند) دارای بدن سالم تری دارند، با این وجود افراد با گروه های خونی دیگری هم که از رژیم غذایی گروه خونی A استفاده کردند بدن سالم تری داشتند و این مسئله ارتباطی با گروه خونی آنها نداشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها