فواید بی نظیر روغن هسته انگور برای سلامت، پوست و مو

A
۰

روغن هسته انگور روغنی‌ است که از هستهٔ انگور به دست می ‌آید. این روغن فاقد سدیم و کلسترول است و میزان اسید های چرب آن تا ۹۰ درصد می ‌رسد.

روغن هسته انگور همان طور که می دانید روغنی‌ است که از هستهٔ انگور به دست می ‌آید. این روغن فاقد سدیم و کلسترول است و میزان اسید های چرب غیر اشباع آن تا ۹۰ درصد می ‌رسد. خاصیت آنتی اکسیدانی عصاره انگور ۵۰ برابر بیشتر از ویتامین E و ۲۰ برابر بیشتر از ویتامین C است. روغن هسته انگور مانند روغن نارگیل، اسید لینولئیک و مقادیر زیادی آنتی اکسیدان دارد که برای صورت و بدن مفید است. اما برخلاف روغن نارگیل، منافذ پوست را مسدود نمی کند. در این مقاله به خواص شگفت انگیز روغن هسته انگور برای سلامت، پوست و مو می پردازیم.

روغن هسته انگور چیست؟

روغن هسته انگور محصولی است که در فرآیند تولید آب‌ انگور قابل استخراج است. پس از گرفتن آب ‌انگور هسته‌ های انگور باقی می ‌مانند و از این هسته ‌ها روغن استخراج می‌ شود. روغن هسته انگور یکی از محصولات زیبایی طبیعی به شمار می رود و آن روغن سالمی است که در آشپزی نیز کاربرد دارد و آن را جایگزین روغن نباتی می توان قرار داد. روغن هسته انگور به دلیل خواص ضد میکروبی و ضد التهابی خود شناخته شده، حاوی مقادیر زیادی اسید های چرب امگا و ویتامین E 2 است که محبوبیت آن را در فرمولاسیون محصولات مراقبت از پوست به دنبال دارد.

جدول ارزش غذایی روغن هسته انگور

تشکیل دهنده اصلی مقدار در 100 گرم
انرژی (کالری) 884 کیلوکالری
کربوهیدرات 0.00 گرم
پروتئین 0.00 گرم
چربی 100.00 گرم
آب 0.00 گرم
فیبر 0.00 گرم
قند 0.00 گرم
کلسترول 0.00 میلی گرم

ویتامین E موجود در روغن هسته انگور

روغن انگور منبع غنی ویتامین E حتی بیشتر از روغن زیتون است. ویتامین E یک ویتامین است که به عنوان یک آنتی اکسیدان محلول در چربی عمل می کند و به شما در محافظت از سلول های شما در برابر آسیب رادیکال های آزاد که با سرطان، بیماری های قلبی و سایر بیماری های مزمن کمک می کند. ویتامین E همچنین از سیستم ایمنی بدن شما پشتیبانی می کند. پیشرفت زوال عقل را کند می کند اما مطالعه بیشتری لازم است. ویتامین E می تواند در برابر گرما مقاومت کند و روغن انگور نقطه حرارت بالایی دارد.

خواص روغن هسته انگور برای سلامتی

تنظیم فشارخون

روغن هسته انگور منبع بی‌ نظیری از آنتی اکسیدان ‌های قدرتمندی مانند فنولیک اسید، فلاونوئید ها و اسید لینولئیک است. بنابراین کاهش فشارخون بالا می تواند یکی از فواید قابل توجه و حیرت انگیز روغن هسته انگور شمرده شود.

کاهش علائم آسم

این روغن با جلوگیری از ترشح هیستامین در سیستم ایمنی بدن در زمان بروز واکنش آلرژی‌ زا، علائم مربوط به آلرژی و آسم را کاهش می ‌دهد.

درمان بواسیر و رگ های واریسی

استفاده از روغن هسته انگور باعث کنترل جریان خون در رگ ‌ها و مانع از تجمع خون در رگ ‌ها می شود. روغن هسته انگور سرشار از فلاونوئید ها و اولیگومریک پروآنتوسیانیدین است که برای سلامت مویرگ ‌ها مفید هستند. خوردن عصاره هسته انگور یا روغن هسته انگور در رفع اختلال دریچه‌ های مویرگی، رگ ‌های آسیب دیده و گردش خون ضعیف که به هموروئید و رگ‌ های واریسی منجر می ‌شود موثر عمل می کند.

حفظ سلامت قلب و عروق

پروآنتوسیانیدین موجود در روغن هسته انگور حاوی خواص آنتی‌اکسیدانی است که به حفظ رگ‌ های خونی در برابر آسیب‌ های احتمالی کمک می کند. ویتامین E و C موجود در این روغن نیز آنتی‌اکسیدان ‌های فوق العاده ‌ای هستند. این آنتی‌اکسیدان ‌ها به کاهش فشارخون بالا کمک می کنند.

بهبود سریع زخم ها

روغن انگور با کمک به از بین بردن باکتری های موجود در اطراف زخم روند بهبود آن را تسریع می کند. تحقیقات نشان داده است که کاربرد موضعی روغن هسته انگور روی قسمت های آسیب دیده علاوه بر تسریع در روند بهبودی زخم، علائم به جای گذاشته از آن را هم نیز از بین می برد.

کاهش التهاب

بسیاری از افراد از درد و ناراحتی آرتریت روماتوئید و سایر شرایط التهابی رنج می برند. مطالعات ترکیبات موجود در روغن هسته انگور را به کاهش تورم بافت ملتهب و واکنش های آلرژیک نسبت داده است. سیستم ایمنی را قوی می کند و همچنین درد مفاصل و ماهیچه ها را کاهش می دهد.

ضد سرطان

طیف گسترده ای از اسید های چرب موجود در روغن هسته انگور همراه با ویتامین های مختلف آنتی اکسیدانی و ترکیبات فعال، این پتانسیل را دارد که به عنوان محافظ برای سیستم ها و سلول های بدن کار کنند. رادیکال های آزاد قادر به حمله به سلول های سالم هستند و باعث جهش آن ها شده و اغلب به رشد سرطانی تبدیل می شوند. این روغن تأثیر بالقوه ای بر سرطان روده بزرگ، پروستات، پستان و ریه نیز دارد.

بهبود و کنترل دیابت

روغن هسته انگور در بهبود و کنترل دیابت نیز نقش موثری دارد. پژوهش ‌ها نشان داده که روغن هسته انگور، از متفورمینی که در درمان دیابت استفاده می شود موثر تر عمل می ‌کند. روغن هسته انگور از طریق افزایش انسولین و کاهش سطح قند خون بالا، دیابت را درمان می ‌کند.

کاهش خطر ابتلا به آلزایمر

بیماری آلزایمر بر اثر از دست دادن حافظه ایجاد می ‌شود. ترکیبات خاص موجود در روغن هسته انگور با کاهش التهاب و پیشگیری از تشکیل پلاک ‌های مغزی، خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می دهند. مصرف روغن هسته انگور یکی از راهکار های موثر در کاهش ابتلا به آلزایمر است.

بهبود سینوزیت

روغن هسته انگور به عنوان یک درمان خانگی در بهبود سینوزیت شناخته شده است. فقط کافی است چند قطره روغن هسته انگور را با نمک مخلوط کنید و این مخلوط را در بینی ‌خود اسپری کنید.

افزایش قدرت بینایی

هسته انگور حاوی مقادیر زیادی از ویتامین E می ‌باشد چرا که این هسته ‌های سرسخت برای کاهش خستگی چشم ‌ها که به دلیل چشم دوختن به صفحه‌ رایانه یا تلویزیون و یا مطالعه‌ زیاد بروز می‌ کند موثر است. بدیهی است هسته انگور برای مقابله با بیماری ‌های چشمی ناشی از دیابت نیز مفید واقع می شود.

فواید روغن هسته انگور برای پوست

این روغن که سرشار از فلاوانوئید، بتاکاروتن، ویتامین C و E است خاصیت های زیادی دارد. زمانی روغن هسته انگور راز بسیاری از محصولات آرایشی قدیمی بود. این روغن به‌ راحتی جذب پوست می ‌شود و خواص زیادی برای پوست شما دارد.

درمان آفتاب سوختگی و لکه‌ های پیری

درمان آفتاب سوختگی، لک و پیس پوست و برطرف شدن لکه‌ های پیری، جزء خواص چشمگیر روغن هسته انگور برای پوست هستند. کافیست به این منظور کمی روغن هسته انگور را روی قسمتی از پوست که آسیب دیده است بمالید.

پیشگیری از جوش‌ های پوستی

رژلب ‌ها، کرم ‌های صورت، نرم‌کننده‌ ها، مرطوب ‌کننده ها و دیگر محصولات آرایشی که دارای روغن هسته انگور هستند سرشار از پلی فنول‌ ها می ‌باشند. این پلی فنول ها آنتی‌اکسیدان ‌های ضد حساسیتی هستند که پیری پوست را به تعویق انداخته و از بروز جوش‌ های پوستی جلوگیری می‌ کنند.

درمان آکنه پوست

به دلیل خواص اثبات شده ضد میکروبی این روغن، برخی افراد از روغن هسته ‌انگور برای درمان جوش صورت استفاده می ‌کنند. این روغن می ‌تواند با حمله به باکتری‌هایی که عامل بروز جوش هستند و قابلیت نفوذ به عمق منافذ پوست را دارند، پوست را شفاف ‌تر کند.

مناسب برای پوست‌ های چرب

روغن هسته‌ انگور روی پوست شما بسیار سبک است و هیچ‌ گاه اثر چربی از خود برجا نمی‌ گذارد. به‌ جای آن به طرز مؤثری پوست شما را مرطوب می ‌کند و بین چربی و خشکی پوست تعادل برقرار می ‌نماید. زمانی که از روغن هسته‌ انگور استفاده شود منافذ بسته‌ شده‌ پوست را باز کرده و جوش ‌ها را تمیز می کند.

رفع سیاهی دور چشم

برای از بین بردن سیاهی دور چشم با روغن هسته انگور، کافیست 2 الی 3 قطره روغن هسته انگور به همراه 1 الی 2 قطره روغن حامل را با هم مخلوط کرده سپس با مخلوط زیر پلک چشم را به آرامی ماساژ داده، بعد از گذشت 10 دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. این فرآیند دومرتبه در روز و به مدت چند هفته انجام شود.

درمان خشکی لب‌ ها

از روغن هسته انگور برای درمان خشکی لب استفاده می‌ شود. کافیست 2 الی 3 قطره روغن هسته انگور، 1 قاشق غذا خوری روغن نارگیل، 2 قطره عسل، 1 قاشق غذا خوری موم عسل رنده شده، 2 عدد کپسول ویتامین E را با هم مخلوط کرده سپس ترکیب بدست آمده را روی لب ‌های خود قرار دهید.

آبرسان پوست

روغن هسته انگور با آبرسانی و مرطوب نگه داشتن پوست بدون آن که پوست را چرب کند اثر فوق ‌العاده خود را باقی می ‌گذارد. خشکی پوست از مشکلات آزار دهنده پوستی است. بسیاری از افراد در آب و هوای سرد و خشک دچار این مشکل می ‌شوند. روغن هسته انگور با ترکیباتی همچون ویتامین E و آنتی اکسیدان ‌های خاص خود به درمان خشکی پوست کمک می کند.

خواص روغن هسته انگور برای مو

  • درمان شوره سر
  • تسریع رشد موی سر
  • نرم کننده مو
  • درمان موی وز شده
  • درمان گره‌ های موی سر
  • تقویت کننده مو

عوارض جانبی استفاده از روغن هسته انگور

استفاده موضعی از روغن هسته انگور ممکن است باعث واکنش‌ های آلرژیک مانند قرمزی، خارش و بثورات پوست شود. همچنین مقادیر بالای امگا 6 موجود در روغن هسته انگور باعث التهاب و تشدید بیماری ‌های قلبی می شود. همچنین زیاده‌ روی در مصرف روغن هسته انگور به دلیل وجود امگا 6 متابولیسم بدن را کاهش می ‌دهد و باعث چاقی و افزایش وزن می ‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها