فواید روغن بادام برای سلامت پوست و مو

A
۰

روغن بادام تصفیه نشده از فشار دادن مغز بادام به دست می آید و بیشتر مواد مغذی، عطر و طعم اصلی آن را در خود نگه می دارد.

بادام یک ماده غذایی غنی، با فواید بی ‌شمار است. روغنی که از این میوه درختی خوشمزه به دست می ‌آید به عنوان یک ماده طبیعی در محصولات مراقبت از پوست و مو استفاده می ‌شود. روغن بادام هم از نظر خاصیت برای بدن، دست کمی از خود بادام ندارد. بهره گیری از فواید روغن بادام می تواند اثرات بسیار مثبتی برای بدن داشته باشد. روغن بادام همان روغن بادام شیرین است با روغن بادام تلخ متفاوت است. در واقع، بادام های شیرین، گونه مرسوم بادام هایی هستند که برای خوردن، طبخ غذا، روغن ها و مواد آرایشی استفاده می شوند.

روغن بادام چیست؟

روغن بادام تصفیه نشده از فشار دادن مغز بادام به دست می آید و بیشتر مواد مغذی، عطر و طعم اصلی آن را در خود نگه می دارد. روغن تصفیه شده از حرارت دادن و تصفیه شیمیایی روغن تصفیه نشده بادام به دست می آید و با این که در برابر گرما مقاومت بیشتری دارد، اما مواد مغذی آن نسبت به نوع تصفیه نشده کمتر می باشد. بادام ها سرشار از ویتامین های غنی، مواد معدنی و چربی های سالم هستند. روغن بادام شیرین طبعی گرم و تر و روغن بادام تلخ طبعی گرم و خشک دارد.

ارزش غذایی روغن بادام

اگر چه روغن بادام از نظر ارزش غذایی به غنای خود بادام درختی نیست اما فواید تغذیه ‌ای زیادی دارد. در ادامه ارزش غذایی یک قاشق سوپ خوری (14 گرم) روغن بادام را بررسی می کنیم.

کالری: 119
چربی کل: 13.5 گرم
چربی اشباع: 1.1 گرم
چربی تک غیر اشباع: 9.4 گرم
چربی چند غیر اشباع: 2.3 گرم
فیتوسترول: 35.9 میلی گرم

روغن بادام منبع عالی ویتامین E و حاوی مقدار اندکی ویتامین K است. بیشتر خواص بادام ناشی از مقدار بالای چربی‌ های سالم آن است.

انواع روغن بادام

روغن بادام دو نوع دارد که هرکدام فواید و مصارف خود را دارند.

روغن بادام شیرین

روغن بادام شیرین از درخت بادام prunus که دانه های آن حاوی مواد شیمیایی و سمی نیست استخراج می شود و بیشتر برای مراقبت از پوست و مو و ماساژ درمانی به کار می رود. این روغن حاوی ویتامین E، ویتامین A، اسید های چرب امگا 3 و زینک است.

ویتامین A در روغن بادام شیرین، تولید سلول های جدید پوست را تحریک می کند که به کاهش خطوط ریز کمک می کند. ویتامین E این روغن را با خاصیت آنتی اکسیدانی خود فراهم می کند، از آسیب دیدن سلول های پوستی در برابر رادیکال های آزاد خورشید و اشعه ماورا بنفش جلوگیری می کند. اسید های چرب امگا 3 به جلوگیری از پیری زودرس کمک می کند و روی برای بهبود زخم های پوستی مناسب است.

روغن بادام تلخ

روغن بادام تلخ بوی تندی دارد و اغلب در صابون ها، رایحه درمانی و ماساژ درمانی استفاده می شود، اما هرگز نباید آن را بخورید زیرا دارای خاصیت سمی است.

فواید عمومی روغن بادام

روغن بادام سرشار از ویتامین E و جزء منابع غنی از منیزیم، فسفر و مس است. این روغن سرشار از آنتی اکسیدان است و به‌ خاطر خاصیت مبارزه با رادیکال‌ های آزاد شناخته شده است. این روغن همچنین ضد التهاب بوده و باعث تقویت سیستم ایمنی می ‌شود. روغن بادام به‌ علت وجود اسید های چرب امگا ۳ به شما کمک می ‌کند سطح کلسترول خوب بدن را حفظ کنید. روغن بادام همچنین باعث تقویت حافظه می ‌شود و می ‌تواند باعث کاهش خطر بیماری‌ های قلبی و نیز کاهش خطر سرطان شود.

خواص روغن بادام برای زیبایی و پوست

روغن بادام، ماده ای متداول در محصولات آرایشی بهداشتی طبیعی است که هم برای پوست و هم برای مو فواید زیادی دارد. در ادامه به تعدادی از فواید روغن بادام برای مو و پوست می پردازیم.

روغنی بی‌ خطر برای پوست‌ های حساس

روغن بادام طبعی ملایم دارد و سرشار از ویتامین‌ های مفید برای پوست مانند ویتامین E است. می ‌توان از آن برای مرطوب‌ کردن پوست‌ های حساس استفاده کرد. این روغن هیچ ‌گونه حساسیتی برای پوست ایجاد نمی‌ کند. همچنین دارای ماده معدنی پتاسیم و روی است که خواص ضد التهابی دارد.

محافظت از پوست در برابر آفتاب

بر اساس مطالعات گسترده‌ ای که بر خواص روغن بادام برای محافظت در برابر آفتاب شده است، محققان به این نتیجه رسیده ‌اند که بادام می‌ تواند از پوست شما در مقابل اشعه فرا بنفش محافظت کند. نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که عامل اصلی سرطان پوست، اشعه فرا بنفش آفتاب است. روغن بادام با داشتن آنتی‌اکسیدان‌ های مفید، می‌ تواند ریسک ابتلا به این بیماری را نیز کاهش دهد. پس محافظت از پوست در برابر آفتاب ‌سوختگی از خواص روغن بادام برای پوست، به ‌حساب می ‌آید.

آب رسانی و رطوبت پوست

یکی از مهم ترین خواص روغن بادام برای پوست، خاصیت آب رسانی و رطوبت آن است که آن را به گزینه ای مناسب برای نرم کننده پوست تبدیل کرده است. باید بگوییم که خواص شگفت انگیز روغن بادام به بهبودی بیماری هایی مانند پسوریازیس کمک می کند.

خاصیت نرم کنندگی

همچنین خاصیت نرم ‌کنندگی این روغن، می ‌تواند از گسترش ترک های ناشی از کشیدگی پوست (استرچ مارک) جلوگیری کند. اگر به دنبال محصولات آرایشی بهداشتی طبیعی هستید که سلامت پوست و موی شما را از جهات مختلف افزایش دهند، استفاده از این روغن بهترین گزینه است. همچنین می توانید از آن به عنوان یک پاک کننده آرایش ملایم، یک مرطوب کننده طبیعی پوست یا مو و روغن ماساژ استفاده کنید.

پیشگیری از کشیدگی و پیری پوست

وقتی بدن شما در زمان های خاصی مانند بلوغ و بارداری، رشد سریعی را تجربه می کند، باعث پارگی کلاژن و والستین پوست می شود و نشانه های کشیدگی روی پوست ایجاد می شود، اما نگران نباشید. روغن بادام نه تنها این نشانه ها را از بین می برد بلکه خارش ناشی از علائم را کاهش می دهد.

بهبود بیماری های پوستی

به لطف خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی روغن بادام، این روغن می تواند درمان خوبی برای آکنه و قرمزی و التهاب پوست باشد.

از بین بردن سیاهی زیر چشم

یکی از فواید دیگر روغن بادام کمک به کمرنگ شدن سیاهی زیر چشم است. با دهیدراته شدن پوست، حلقه ‌ها و سیاهی ‌های زیر چشم دیده می ‌شوند، با روغن بادام به حذف این سیاهی ‌ها کمک کنید. لازم نیست مالش دهید، تنها چند قطره به آرامی زیر چشم ها بزنید.

رفع جوش و آکنه

روغن بادام و ماساژ پوست با آن می ‌تواند به برطرف کردن جوش‌ ها کمک شایانی کند. این روغن منافذ پوست را پاک می‌ کند. بعد از این که پوست خود را با تونر پاک کردید کمی روغن بادام بزنید.

خواص روغن بادام برای مو

از قدیم در خصوص فواید روغن بادام برای مو شنیده اید و خیلی ها اعتقاد دارند روغن بادام تلخ بسیار برای پوست خواص دارد.

تسکین خارش پوست سر

اکثر مشکلات مو به دلیل تجمع سلول های مرده مو در پوست سر می باشد. این تجمع باعث خارش، شوره سر و مانع از رشد موهای سالم می شود. روغن بادام، آب رسان بسیار قوی است و زمانی که روغن بادام را به پوست سر مالش دهید، سلولهای مرده از پوست سر جدا و به راحتی شسته می شوند. از این خاصیت فوق العاده روغن بادام برای پیشگیری از بیماری هایی مانند پسوریازیس جلوگیری کنید

درخشان ‌تر کردن مو

روغن بادام را به صورت یک ماسک موی طبیعی به کار برده و موهای درخشانی داشته باشید. حتماً نیازی نیست کالا و محصولاتی گران ‌قیمت تهیه کنید. می‌ توانید روغن بادام را با ژل آلوئه ورا ترکیب کرده و موهای درخشانی داشته باشید.

رشد مو

بیوتین که نام دیگر آن ویتامین H می باشد، یکی از مشتقات ویتامین B است و برای کسانی که از ریزش مو و سستی ناخن رنج می برند ضروری است. روغن بادام شامل بیوتین می باشد، اگر روغن بادام را روی موهای خود بمالید به زودی شاهد کاهش ریزش موی خود خواهید بود.

درمان موخوره

یکی از خواص روغن بادام درمان موخوره است. روغن بادام را به موهایتان بمالید و ماساژ دهید تا کم کم موخوره ‌ها حذف شوند. این روغن با موادی که در خود دارد و با انواع ویتامین‌ ها موهای خشک شما را درمان نموده، رطوبت رسانی کرده و موخوره را کم می ‌کند.

درمان التهاب و عفونت

مواد شیمیایی، گرد وغبار و آلودگی های هوا می توانند باعث التهاب و عفونت مو شوند. عدم مراقبت مناسب برای جلوگیری از این عوامل منجر به ضعف مو، شوره سر و موارد دیگر می شود.
ماسک روغن بادام برای مو: یک قاشق غذا خوری روغن زیتون بکر را به دو قاشق غذا خوری روغن بادام اضافه کنید. یک قاشق چای خوری روغن چای اوریجینال و یک قاشق غذا خوری عسل را به مخلوط اضافه کنید. مواد را خوب باهم مخلوط کنید و به پوست سر خود بمالید. این ماسک مو باید حداقل نیم ساعت روی سر باشد و سپس آن را بشویید.

سخن آخر

هرچند مصرف خود بادام بیشترین میزان مواد مغذی را به بدن می ‌رساند، روغن بادام انتخاب سالمی برای اضافه کردن به برنامه ‌ی غذایی است. چه برای مصرف خوراکی و چه برای استفاده‌ ی موضعی، اول به‌ دنبال روغن بادام تصفیه‌ نشده بروید. روغن بادام تصفیه‌ نشده مواد مغذی بیشتری دارد و برای سلامت پوست و موی شما خواص بیشتری دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها