فواید عرق چهل گیاه | خواص چهل گیاه | طبع عرق چهل گیاه

خواص دارویی عرق چهل گیاه | عرق چهل گیاه ترکیب کدام گیاهان دارویه؟

A
۰

عرق چهل گیاه یکی از انواع عرقیجات گیاهی معروف است که دارای خواص بسیار زیادی می باشد و از جایگاه ویژه ای در طب سنتی بهره مند است.

چهل گیاه یکی از داروها و عرقیات گیاهی پرکاربرد و پرخاصیت در زمینه پیشگیری و درمان سنتی انواع بیماری است. عرق چهل گیاه یکی از انواع عرقیجات گیاهی معروف است که دارای خواص بسیار زیادی می باشد و از جایگاه ویژه ای در طب سنتی بهره مند است.

این عرق گیاهی دارای تاثیرات معجزه آسایی بر روی ارگان های مختلف بدن انسان است که جلوگیری از رفلاکس معده از مهمترین خواص عرق چهل گیاه می باشد. عرق چهل گیاه از ترکیب هشت گیاه دارویی مختلف تهیه می شود که هر کدام از این گیاهان دارویی دارای خواص منحصر به فردی برای حفظ سلامتی و جلوگیری از ابتلا به بیماری های مختلف هستند.

طبع عرق چهل گیاه

عرق چهل گیاه دارای طبع گرمی بوده و این طبع گرم موجب می‌شود تا افراد با مصرف این عرق گیاهی حس خوبی بدست آورده و سیستم اعصاب و روان آنها تقویت می ‌شود و موجب ایجاد آرامش قابل توجهی را در فرد می ‌شود.

ترکیبات عرق چهل گیاه چیست؟

عرق چهل گیاه از ترکیب چندین گیاه دارویی مفید بدست می آید، افرادی که در خانه عرق چهل گیاه تهیه می کنند می توانند گیاهان و مواد مختلف با خواص دیگری را اضافه کنند. برخلاف اسم چهل گیاه این عرق فقط از ترکیب تعداد کمی گیاهان دارویی مانند اسطوخودوس، اسفرزه، آویشن که در پیشگیری و درمان نارحتی های گوارشی تاثیر دارند، تهیه می شود.

آویشن

آویشن از جمله گیاهان دارویی می باشد که برای تسکین و رفع دردهای مختلف از جمله دردهای سیاتیک، دردهای عضلانی و مفاصل و نیز نقرس موثر است. همچنین استفاده از این گیاه می تواند کمک زیادی به درمان بیماری هایی از قبیل سیاه سرفه، ذات الریه، تنگی نفس و بیماری های مربوط به کلیه، مثانه، معده و روده کند. این گیاه از طبعی گرم و خشک برخوردار است.

اسطوخودوس

اسطوخودوس، گیاهی با طبع گرم است که برای درمان بیماری هایی نظیر آسم، سرفه، نفخ معده و روده، ناراحتی های مقعد، کبد، کلیه و طحال موثر است. از طرفی وجود این گیاه در ترکیبات عرق چهل گیاه باعث تسکین دردهای اعصاب و عضلانی و نیز جلوگیری از غش، رعشه، ضربه مغزی و سردرد می شود.

اسفرزه

اسفرزه که گیاهی با طبع سرد و تر است به درمان بیماری زخم معده، خشونت حلق و سینه، نارسایی کبد و کلیه و رفع یبوست کمک می کند.

افسنتین

وجود گیاه دارویی افنستین در ترکیبات عرق چهل گیاه باعث افزایش میزان تاثیرگذاری این عرق می شود. زیرا مصرف این گیاه در مادران شیرده باعث افزایش شیر و آرامش می گردد و همچنین موجب افزایش اشتهای مفید برای بدن می شود. این افزایش اشتهای مفید به رفع یبوست کمک زیادی می کند. از طرفی مصرف گیاه افسنتین برای درمان خونریزی بینی بسیار موثر است.

ریشه بابا آدم

گیاه بابا آدم باعث کاهش قند خون می گردد و همچنین ریشه های آن به درمان بیماریهای پوستی، اگزما، رفع جوش، روماتسیم، سرخک و مخملک کمک می کند. این گیاه طبعی گرم و تر دارد.

بادرنجبویه

از مغذی ترین گیاهان موجود در ترکیبات عرق چهل گیاه می توان به بادرنجبویه اشاره کرد که باعث تقویت سیستم مغز و افزایش حافظه می شود. این گیاه برای درمان تنگی نفس، قولنج، تپش قلب و تسکین دندان درد بسیار موثر است. همچنین مصرف بادرنجبویه باعث تقویت معده، قلب، جگر و حواس پنجگانه می شود.

بیشتر بخوانید: خواص فوق العاده گیاه بادرنجبویه + طبع و نحوه مصرف

 

بارهنگ

گیاه بارهنگ دارای طبعی سرد و تر است که باعث درمان سوختگی های سطحی و بیماری های پوستی می شود. همچنین از این گیاه برای درمان خونریزی ریه و آسم و ورم مخاط دهان استفاده می شود. طبعیت سرد گیاه بارهنگ باعث کاهش میزان قابل توجهی از طبیعت گرم سایر ترکیبات گیاهی عرق چهل گیاه می شود و طبع کلی این عرق را تا حدودی متعادل می سازد.

گل بنفشه

ترکیب گل بنفشه با سایر گیاهان دارویی در عرق چهل گیاه موجب بهبود بی خوابی، رفع یبوست، عطش، برفک، سرخک، ذات الریه، مخملک، برنشیت، تنگی نفس، گلو درد و سیاه سرفه می شود. گل بنفشه نیز طبعی سرد دارد.

خواص عرق چهل گیاه

از آنجایی که عرق چهل گیاه، حاوی گیاهانی با خاصیت های فراوان است، خود این عرق نیز خاصیت های فراوانی دارد که در ادامه به شرح آنها خواهیم پرداخت:

  • ایجاد کننده حس آرامش و مقوی برای اعصاب
  • موجب سلامت قلب و تقویت کننده قلب و عروق
  • مناسب برای درد های قاعدگی
  • بهبود عملکرد هضم غذا، تقویت کننده معده
  • از بین برنده نفخ شکم، رفع دل پیچه، تقویت کننده دستگاه گوارش
  • از بین برنده مشکلات اعصاب و روان
  • پیشگیری از رفلاکس معده و جلوگیری از تهوع
  • رفع کننده لک ها و جوش های صورت
  • رفع کننده التهابات بدنی
  • کنترل کننده فشار خون و آرام کننده ضربان قلب
  • مناسب جهت کاهش وزن
  • تقویت کننده روده
 

عوارض جانبی مصرف بیش از اندازه عرق چهل گیاه

مصرف زیاد و خارج از حد تعادل عرق چهل گیاه نیز مانند سایر عرقیجات گیاهی موجب بروز عوارض مختلف برای بدن می شود و در برخی از زمان های خاص منع مصرف دارد.

  • امکان بروز حساسیت و واکنش های آلرژیک نظیر کهیر، سرفه، خشکی دهان و زبان
  • منع مصرف برای زنان باردار به دلیل امکان سقط جنین و یا زایمان زودرس
  • منع مصرف برای افراد مبتلا به رفلاکس معده به دلیل امکان گشاد تر شدن دریچه معده
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها