فواید مصرف ویتامین A برای پوست

A
۰

برای اینکه پوست صاف و شفافی داشته باشید و از پوستتان محافظت کنید، به ویتامین ‌ها احتیاج دارید. رمز داشتن پوستی شفاف مصرف ویتامین A است.

برای اینکه پوست صاف و شفافی داشته باشید و از پوستتان محافظت کنید، به ویتامین ‌ها احتیاج دارید. ویتامین A یکی از مهمترین انواع این ویتامین‌ هاست. رمز داشتن پوستی شفاف مصرف ویتامین A است. ویتامین A تنها ویتامینی است که به سلامت پوست کمک می‌ کند و می ‌تواند پیری آن را به تاخیر بیاندازد. در این مقاله درمورد نقش ویتامین A در زیبایی و سلامت پوست صحبت می کنیم.

ویتامین A چیست؟

ویتامین A مواد مغذی ضروری است که از سلامت پوست، چشم و سلامت باروری و عملکرد سیستم ایمنی حمایت می کند. دو نوع ویتامین A وجود دارد: رتینوئید و کاروتنوئید هر دو نوع ویتامین A، توسط کبد به رتینول تبدیل می ‌شوند. ویتامین A ، یا در کبد ذخیره می ‌شود یا توسط دستگاه لنفاوی به سلول ‌های بدن منتقل می‌شود. پوست نیز قادر است ویتامین A را به صورت موضعی جذب کند. رتینول به تولید سلول ‌های پوستی جدید کمک می ‌کند و بدون آن، پوست بیش از حد خشک می ‌شود.

چگونه بفهمیم کمبود ویتامین A داریم؟

چند علامت وجود دارد که می تواند نشان دهد آیا بدن شما به میزان کافی ویتامین A دریافت می کند یا نه. برخی از این نشانه ها که ممکن است به دلیل کمبود ویتامین A رخ دهند، عبارتند از:

  • اگزما و خشکی بیش از حد پوست
  • برآمدگی روی پوست به دلیل کراتین بیش از حد در فولیکول های مو
  • ترمیم آهسته اسکار آکنه و جای زخم بعد از جراحی یا زخم های دیابتی

فواید ویتامین A برای پوست

ویتامین A چه از طریق غذاها و مکمل ها به بدن شما برسد و چه از پماد ویتامین A برای پوست و یا دیگر لوسیون ها و کرم های موضعی حاوی آن استفاده کنید، خواص و مزایای بسیاری برای پوست شما دارد. حتی در مواردی می تواند مشکلات پوستی خاص را برطرف کند.

حفاظت در برابر عفونت

ویتامین A به تولید سلول های پوستی کمک کرده و از پوست در مقابل محرک های مضر، که باعث آسیب به سطح پوست می شوند محافظت می کند و باعث تقویت سد حفاظتی پوست می‌ شود. پوست اولین خط دفاعی در برابر آلاینده ها، باکتری ها و چندین عفونت دیگر است. ویتامین A باعث تولید سلول های جدید پوست و تقویت پوست می شود.

جلوگیری از پیری زود رس

ویتامین A را می توان به صورت موضعی روی پوست استفاده کرد. همچنین می توانید آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید. این یک آنتی اکسیدان قوی است که از تولید کلاژن پشتیبانی می کند و به کاهش خطوط ریز، چین و چروک و افتادگی پوست کمک می کند.

محافظت از پوست در برابر آفتاب

مصرف مقادیر کافی ویتامین A می تواند از پوست شما در برابر آسیب اشعه UV خورشید محافظت کند. در واقع ویتامین A پوست شما را به آفتاب کمتر حساس کرده و از آن در برابر آفتاب سوختگی و بروز لکه های قهوه ای روی پوست محافظت می کند.

یکدست کردن و شفافیت رنگ پوست

استفاده از لوسیون ویتامین A بر روی پوست می تواند رنگ آن را یکسان کند. لوسیون به بهبود گردش سلولی پوست کمک می کند و سلول های پوست سالم تری تشکیل می شوند که درخشندگی طبیعی را افزایش می دهند. به از بین بردن سطح آسیب دیده و رنگدانه شده پوست کمک می کند.

هویج

کمک به کاهش آکنه

رتینوئیک اسید یکی از اجزای اصلی ایزوترتینوئین است، دارویی که برای درمان آکنه استفاده می شود. این دارو همچنین به تنظیم سبوم کمک می کند، که یکی از دلایلی است که تصور می شود ویتامین A نیز به درمان آکنه کمک می کند.

صاف کردن چین و چروک پوست

آسیب دیدن کلاژن پوست در اثر قرار گرفتن در مقابل اشعه فرابنفش و سایر محرک ها، باعث ایجاد چین و چروک می شود. رتینوئیدها سلول های مسئول تولید کلاژن جدید را تحریک، پوست را تقویت و خطوط ریز سطح پوست را پر می کنند. به این ترتیب پوست، صاف تر به نظر می رسد‌.

کمک به بهبود زخم

ویتامین A ممکن است پوست را از آسیب های روزمره ترمیم کند. متابولیسم بازسازی سلولی لایه‌ های عمیق ‌تر پوست را تنظیم می ‌کند و به پوست شما احساس لطافت می ‌دهد. ویتامین A همچنین رشد سلول های پوست، فیبروبلاست ها و سایر بافت های پوست را افزایش می دهد.

ویتامین A همچنین به کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان پوست کمک می کند.

افزایش رنگدانه های طبیعی پوست

رتینوئیک اسید، رنگدانه های پوست را تنظیم می کند و به صاف نگه داشتن پوست کمک می کند. همچنین باعث بهبود زخم می شود. کمبود ویتامین A منجر به کاهش اسید رتینوئیک می شود که باعث خشکی و خارش پوست می شود. مصرف منظم یا استفاده از ویتامین A منجر به تامین فراوان اسید رتینوئیک شده و پوست را شاداب و مرطوب می کند.

ویتامین A به از بین بردن رنگدانه های ناخواسته پوست کمک می کند. رتینوئید های موجود در پوست آنزیم‌ های خاصی را که برای تولید ملانین لازم هستند مسدود می ‌کنند. ملانین تمایل به تیره شدن پوست دارد.

ویتامین

منابع ویتامین A

داشتن یک رژیم غذایی که دارای طیف گسترده ‌ای از غذاهای سرشار از ویتامین A باشد، روش خوبی برای تقویت و محافظت از پوست است.

مواد غذایی حیوانی که حاوی رتینوئید هستند، عبارتند از :

  • جگر گاو یا گوسفند (۱۰۰ گرم جگر گوسفند حاوی ۲۵ میلی گرم رتینول است )
  • ماهی سالمون
  • محصولات لبنی مانند شیر، کره و پنیر چدار
  • تخم مرغ
  • ماهی
  • روغن کبد ماهی
  • میگو

محصولات گیاهی که حاوی کاروتنوئید هستند، عبارتند از :

  • هویج
  • کدوحلوایی
  • گوجه فرنگی
  • فلفل دلمه ‌ای
  • سیب زمینی شیرین
  • نخود فرنگی، چغندر پخته
  • سبزیجات با برگ سبز
  • میوه ها؛ مانند انبه، زردآلو، آلو، پاپایا و طالبی، موز، گیلاس، گریپ فروت

چه مقدار ویتامین A نیاز دارید؟

یک مرد بالغ متوسط در گروه سنی 16 تا 64 سال روزانه به 600 تا 900 میکروگرم ویتامین A نیاز دارد. زنان به حدود 600 تا 700 میکروگرم در روز نیاز دارند. برای افرادی که یک وعده غذایی متعادل مصرف می کنند، نیاز روزانه آنها به ویتامین A می تواند از طریق رژیم غذایی تامین شود.
باید بدانید که ویتامین A باید در مقادیر ذکر شده در بالا مصرف شود. مصرف بیش از حد می تواند عوارض جانبی خاصی ایجاد کند.

عوارض جانبی استفاده از ویتامین A برای پوست

به یاد داشته باشید با وجود تمام مزایا و خواص ویتامین A مصرف بیش از حد آن می تواند عوارض جانبی به دنبال داشته باشد. اگر قرص ویتامین A را برای پوست در نظر می گیرید، باید محتاط باشید. دوز روزانه بیش از 10000 واحد بین المللی می تواند برای سلامتی شما خطرناک باشد. برخی اثرات مضر مصرف زیاد ویتامین A شامل حالت تهوع، آسیب کبدی، سرگیجه، تاری دید، سردرد های مکرر و در موارد جدی حتی کماست.

همچنین اگر رژیم غذایی شما بیش از حد بتاکاروتن داشته باشد، پوستتان رنگ زرد یا نارنجی به خود می گیرد. بنابراین از مصرف خوراکی زیاد این ویتامین بدون دستور پزشک جدا خودداری کنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها