کمبود ویتامین و خارش بدن

کمبود کدوم ویتامین ها باعث خارش بدن میشه؟

A
۰

کمبود کلسیم و ویتامین های گروه B و یا ویتامین E باعث بروز خارش پوستی می شود. با دیگران ویتامین های موثر در پیشگیری خارش پوست آشنا می شوید.

ویتامین ها نقش زیادی در پیشگیری از خشکی و خارش پوست دارند. اگر ویتامین ها را درست مصرف کنید باعث حفظ سلامت پوست شده و از خارش و پوسته شدن پوست جلوگیری می کند. از این ویتامین ها می توان به برخی ویتامین های گروه ب، ویتامین سی اشاره کرد. اینفوگیاهی از ویتامین های موثر برای کاهش خارش پوست و درمان آن صحبت می کند.

ویتامین های موثر برای خارش پوست

کلسیم

کمبود کلسیم در بدن منجر به خارش پوست می‌شود. البته کمبود این ماده معدنی، باعث بروز مشکلات دیگری نیز خواهد شد که یکی از آن‌ها خارش پوست است. ممکن است همه افراد خارش پوست را تجربه نکنند. کلسیم یک ماده معدنی ضروری برای بدن و حفظ سلامت استخوان‌ها است. حدود ۷۰ درصد توده استخوانی از کلسیم تشکیل شده است.

 علاوه بر این، کلسیم برای انقباض عضلات مورد استفاده قرار می‌گیرد و یک انتقال دهنده مهم سیستم عصبی است. می‌توان این ماده معدنی را از طریق مکمل یا برخی مواد غذایی مثل شیر و لبنیات دریافت کرد. زمانی که میزان کلسیم موجود در بدن کاهش یابد، شخص به بیماری‌هایی مثل پوکی استخوان مبتلا خواهد شد.

ویتامین D

در پاسخ به سوال کمبود کدام ویتامین باعث خارش پوست میشه، باید بگوییم پوست خشک و خارش‌دار اغلب نشانه کمبود ویتامین D است. از آنجایی که این ویتامین از طریق قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید ایجاد می‌شود، در ماه‌های زمستان که نور خورشید کمتر است، مردم اغلب خشکی و خار بدن را تجربه می‌کنند که به دلیل سردی هوا است. با این حال، کمبود ویتامین D ممکن است دلیل محتمل‌تری داشته باشد.

در صورت کمبود شدید ویتامین D، فرد می‌تواند به بیماری‌های خود ایمنی ماند اگزما و پسوریازیس مبتلا شود؛ به همین دلیل است که تشخیص زودهنگام علائم بسیار مفید است.

بیشتر بخوانید:کمبود کدوم ویتامین ها باعث ضعف چشم میشه؟

علاوه بر قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید، می‌توانید ویتامین D را از طریق غذاهایی مانند ماهی، تخم‌مرغ و گوشت دریافت کنید. روغن‌های موضعی ویتامین D را می‌توان در مناطقی که قرمزی و خارش شدید است، استفاده کرد.

اگر احساس می‌کنید ممکن است در معرض خطر کمبود ویتامین D باشید، می‌توانید کمبود ویتامین D را از طریق پزشک خود یا یک آزمایش ساده که می‌توانید به صورت آنلاین یا از طریق یک کلینیک خصوصی سفارش دهید، بررسی کنید.

ویتامین A

همه ما از نقش مهم ویتامین A در بدن به ویژه در قسمت‌هایی مانند مو، پوست و چشم آگاه هستیم. ویتامین A برای جلوگیری از عفونت‌های پوستی، خشکی پوست و پوسته پوسته شدن ضروری است، به جریان خون به سطح پوست کمک می‌کند و در نتیجه باعث می‌شود تا پوست گلگون و سالم بماند زیرا مواد مغذی کافی دریافت می‌کند.

بدون ویتامین A, پوست خشک، خارش‌دار، پوسته پوسته و زبر خواهد بود. برای مکمل ویتامین A، می‌توانید مصرف غذاهایی مانند زرده تخم‌مرغ، جگر حیوانات، سبزیجات نارنجی و زرد رنگ مانند هویج، گوجه فرنگی، کدو تنبل، سیب زمینی شیرین و پاپایا را افزایش دهید.

 ویتامین B3

ویتامین B3 که به نام نیاسین نیز شناخته می‌شود، نقش مهمی در متابولیسم سلولی دارد که برای سلامت پوست حیاتی است. کمبود این ویتامین می‌تواند باعث اختلالی به نام پلاگر شود که به روش‌های مختلف بر روی پوست تأثیر منفی می‌گذارد. پلاگر باعث خارش پوست و ضایعات پوستی قرمز می‌شود که بیشتر در مناطقی که در معرض نور خورشید هستند رخ می‌دهد. پلاگر در کشورهای توسعه یافته نادر است. معمولاً ناشی از رژیم غذایی سرشار از ذرت است که منبع ضعیفی از ویتامین B3 است. با این حال، در صورت مشاهده هر یک از علائم بالا، باید به دنبال معاینه پزشکی باشید.

 ویتامین سی

ویتامین C برای پوست شما عالی است. این ویتامین دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی بوده، به ترمیم آسیب‌های پوستی شما کمک می‌کند و جلوی آسیب‌های نور خورشید را می‌گیرد. کمبود این ویتامین باعث زبری و خشک شدن پوست شده و خارش بدن را به دنبال دارد. 

 بیشتر بخوانید:تغییر رنگ دندان و کمبود ویتامین

ویتامین E

اگر می‌خواهید پوستی سالم و پر از رطوبت داشته باشید، دریافت ویتامین E کافی حیاتی است. از نشانه‌های کمبود ویتامین E می‌توان به گرگرفتگی و قرمزی پوست اشاره کرد. کمبود ویتامین E در بدن می‌تواند باعث بروز بیماری پسوریازیس شده و خارش را به دنبال داشته باشد.

ویتامین E یک عنصر رایج در محصولات مراقبت از پوست است و علاوه بر اینکه به طور گسترده به عنوان مکمل در دسترس است، معمولاً در غذاهایی مانند دانه‌های آفتابگردان، بادام زمینی، کدو تنبل، فلفل دلمه‌ای قرمز، بادام و روغن جوانه گندم نیز یافت می‌شود.مانند ویتامین C، ویتامین E با جلوگیری از آسیب رادیکال‌های آزاد ناشی از UV به محافظت از پوست شما در برابر اشعه‌های مضر UV خورشید کمک می‌کند. همچنین نشان داده شده است که به بدن شما در درمان آفتاب سوختگی نیز کمک می‌کند.

ویتامین B6

B6 یکی از ویتامین‌های بسیار مهم برای بازسازی و التیام پوست است. کمبود این ویتامین می‌تواند منجر به التهاب، ایجاد بثورات قرمز رنگ و همچنین بی‌حسی یا خارش دست و پا شود. بیشتر افرادی که دچار کمبود این ویتامین می‌شوند، سوءتغذیه یا اعتیاد به الکل دارند. برای جبران این کمبود می‌توان از قرص ویتامین ب 6 استفاده کرد.

 

منبع: دارودراگ
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها