کمبود ویتامین و عصبانیت | رفع عصبانیت با ویتامین

همیشه عصبانی ای؟ این ویتامین ها رو بخور؛ آروم میشی!

A
۰

کمبود ویتامین باعث عصبانیت می شود. این ویتامین ها شامل ویتامین دی و امگا 3 می باشد. در ادامه با ویتامین ها و تاثیر آن ها بر عصبانیت آشنا می شوید.

کمبود ویتامین به دلیل مصرف نکردن به اندازه ویتامین ها و مواد غذایی مغذی می باشد. یا برخی از مواد غذایی ناسالم باعث از بین بردن ویتامین های مفید هستند. یکی از نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین می تواند عصبانیت همیشگی باشد. در این مطلب از تاثیرات کمبود ویتامین ها برای عصبانیت و معرفی ویتامین هایی که برای آرامش اعصاب موثر هستند را معرفی کردیم.

تاثیر کمبود ویتامین دی

آیا می‌دانید بین 80 تا 90 درصد افراد در کشور ما کمبود ویتامین دی دارند؟ ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که بدن انسان با قرار گرفتن در معرض نور خورشید قابلیت ساخت آن را دارد. با این حال همه افراد به مقدار کافی از نور خورشید بهره نمی‌گیرد و به منابع ویتامین دی یا خرید قرص ویتامین دی نیاز دارند. تنها ویتامینی که یک هورمون هم به شمار می‌آید، ویتامین D است. تقریبا برای همه عملکردهای ضروری بدن همه افراد به ویتامین د3 نیاز دارند.

مطالعات نشان می‌دهد که شما برای حفظ سلامت روان خود به مقادیر مناسب ویتامین D نیاز دارید. سطوح پایین ویتامین D با اختلالات عاطفی، افسردگی و استرس همراه است که هر یک از این عوامل خود به نوبه خود می‌توانند سبب عصبانیت در افراد شوند. پس وقتی می‌پرسید کمبود کدام ویتامین باعث عصبانیت می شود، به ویتامین دی حتما باید اشاره کنیم.

بیشتر بخوانید:خواب آلودگی زیاد؛ کمبود ویتامین یا خسته از کار

تاثیر کمبود ویتامین B12

برای ایجاد DNA در سلول‌ها به ویتامین B12 نیاز است. این ویتامین در تولید هموگلوبین و حفظ سلامت سیستم عصبی نقش بسیار تاثیرگذاری دارد. مغز انسان برای اینکه عملکرد خود را به شکل صحیح انجام دهد، به مقادیر مناسب ویتامین ب12 نیاز داشته و تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که سطح پایینی از ویتامین B12 در بدن خود دارند، احتمال زوال عقل و مشکلات عصبی در آنها بیشتر است. لبنیات و گوشت مرغ منابعی غنی از ویتامین ب12 هستند.

به جز ویتامین ب12 دیگر ویتامین‌های گروه B نیز در سیستم عصبی موثر بوده و کمبود آنها می‌تواند مشکلاتی مثل عصبانیت و پرخاشگری را به دنبال داشته باشد. کمبود ویتامین‌های ب معمولا با افسردگی، اضطراب، فوبیا و سایر اختلالات خلقی همراه است. اگر رژیم غذایی متنوع داشته باشید معمولا با کمبود این گروه از ویتامین‌ها مواجه نخواهید شد.

تاثیر کمبود منیزیم

منیزیم، ویتامین نیست اما یک ماده مغذی به شمار می‌آید که سطوح پایین آن در بدن عصبانیت را به دنبال دارد. وقتی کمبود منیزیم داشته باشید، یکی از نخستین علائمی که به سراغ شما خواهد آمد، سردرد و بی‌خوابی است و این عوامل خود عاملی برای عصبانیت هستند. کمبود منیزیم احتمال بروز افسردگی، اضطراب، غم و اندوه را افزایش می‌دهد. سبزیجات با برگ سبز تیره، حبوبات، آجیل و دانه‌ها بهترین منابع تامین منیزیم هستند.

تاثیر کمبود امگا 3

عدم تعادل بین اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 می‌تواند سبب عدم تعادل خلقی شده و مشکلات سلامت روان را به دنبال داشته باشد. 60 درصد از مغز انسان را چربی تشکیل می‌دهد. بدن انسان قابلیت ساخت اسیدهای چرب ضروری مثل امگا3 را ندارد. از این رو جهت تامین سوخت مورد نیاز مغز شما حتما باید چربی‌های سالم استفاده کنید. بدن انسان در رژیم غذایی که امگا 3 در آن کم است، فقط می‌تواند غشای سلول‌های عصبی با کیفیت پایین بسازد.

بیشتر بخوانید:کمبود کدوم ویتامین ها باعث ضعف چشم میشه؟

اما اگر چربی‌های مفید در بدن شما زیاد باشد، مغز می‌تواند سلول‌های عصبی باکیفیتی ایجاد کند و از سلامت روان شما محافظت به عمل آید. کمبود امگا 3 افسردگی، اختلال کمبود توجه، اختلال شخصیت مرزی و حتی اسکیزوفرنی را به دنبال دارد و بدیهی است که عاملی برای عصبانیت نیز خواهد بود.

تاثیر کمبود آهن

یکی از شایع‌ترین کمبود مواد معدنی در جهان به کمبود آهن و در نتیجه بروز کم‌خونی مرتبط است. کمبود آهن بیشتر در زنانی که قاعدگی‌های سنگین دارند، گیاه‌خواران، ورزشکاران و بانوانی که در دوران شیردهی به سر می‌برند، دیده می‌شود. کم خونی به سیستم عصبی و مغز آسیب می‌رساند و علائمی همچون افسردگی، اضطراب، تمرکز ضعیف، ADHD و تحریک پذیری عصبی را ممکن است به دنبال داشته باشد.

منبع: مثبت سبز
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها