کمبود ویتامین و گرفتگی عضلات | اسپاسم عضله با کمبود ویتامین

دائما احساس گرفتگی عضله داری؟ این ویتامین ها بهت نرسیده

A
۰

کمبود ویتامین هایی مانند کلسیم و برخی از ویتامین های گروه ب اصلی ترین عامل گرفتگی عضلات هستند. در ادامه با ویتامین هایی که برای عضلات مفید می باشند؛ آشنا می شوید.

کمبود ویتامین عارضه های خطرناک زیادی برای بدن دارد. ممکن است در اثر کمبود هر یک از ویتامین های مورد نیاز بدن احساس خستگی دائمی داشته باشید و یا با خشکی پوست، ریزش مو مواجه شوید. یکی دیگر از نشانه های کمبود ویتامین در بدن؛ گرفتگی عضلات مخصوصا عضله پا است که در ادامه اینفوگیاهی از تاثیرات مصرف ویتامین برای گرفتگی عضلات بیشتر توضیح می دهد.

ویتامین های موثر در پیشگیری از گرفتگی عضلات

پتاسیم

یک ماده معدنی ضروری برای انقباض عضلات، پتاسیم است که در عملکرد سلول‌ها نیز نقش دارد. گرفتگی عضلات می‌تواند در نتیجه کمبود پتاسیم اتفاق بیفتد. کمبود پتاسیم باعق ضعف و اسپاسم ماهیچه‌ها شده و توانایی عمکلرد آنها را کاهش می‌دهد. برای اینکه مطمئن باشید به اندازه کافی پتاسیم مصرف می‌کنید، در رژیم غذایی خود باید به اندازه کافی سبزیجات و میوه‌ها را بگنجانید.

علاوه بر پتاسیم، کمبود سدیم نیز در گرفتگی عضلات نقش دارد. کمبود سدیم می‌تواند در نتیجه مصرف بیش از حد آب یا تعریق بیش از حد رخ داده و با اختلال در عملکرد کلیه موجب گرفتگی‌های مکرر ماهیچه‌ها شود. با مصرف مقادیر مناسب نمک در رژیم غذایی خود می‌توانید از کمبود سدیم پیشگیری به عمل آورید.

بیشتر بخوانید:چگونه به کمبود ویتامین پی ببریم؟

ویتامین‌های گروه B

عملکرد سیستم عصبی بدن انسان به شدت تحت تأثیر مصرف مناسب ویتامین‌های گروه B قرار دارد. ویتامین B6، به عنوان یکی از مهم‌ترین ویتامین‌های این گروه، نقش مهمی در جلوگیری از گرفتگی عضلات دارد. این ویتامین در انتقال گلوکز به سلول‌ها و واکنش‌های مهم بدن دخیل است و کمبود آن به ویژه در افرادی که الکل مصرف می‌کنند، می‌تواند به گرفتگی عضلات منجر شود.

کمبود ویتامین B12 نیز می‌تواند در انقباض عضلانی تأثیرگذار باشد. این کمبود، که بر سنتز DNA و انتقال عصبی تأثیر می‌گذارد، به کم‌خونی و نهایتاً به گرفتگی عضلات می‌انجامد. برای افزایش ذخایر ویتامین B در بدن، توصیه می‌شود که تخم‌مرغ، شیر، گوشت، غذاهای دریایی، مغزها مانند گردو و سبزیجات سبز تیره مصرف شود.

ویتامین D

ویتامین D، هرچند مستقیماً در انقباض عضلانی نقش ندارد، اما برای جذب و تثبیت کلسیم در خون حیاتی است. کمبود این ویتامین به کاهش سطح کلسیم و در نتیجه افزایش خطر گرفتگی عضلانی منجر می‌شود. برای تأمین ویتامین D کافی، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و مصرف غذاهای غنی از این ویتامین مانند ماهی توصیه می‌شود.

کمبود ویتامین و گرفتگی عضلات

کلسیم

کلسیم نقش اساسی در حفظ سلامت استخوان‌ها و مفاصل دارد و کمبود آن می‌تواند به اسپاسم و درد عضلانی منجر شود. اطمینان از مصرف کافی کلسیم، به ویژه از طریق لبنیات، برای پیشگیری از این مشکلات ضروری است.

منیزیم

در حالی که کلسیم و ویتامین‌های گروه B و D در انقباض عضلات نقش دارند، منیزیم برای شل شدن عضلات مهم است. کمبود منیزیم می‌تواند به گرفتگی عضلات منجر شود، به ویژه اگر رژیم غذایی شما فاقد مقادیر کافی از غلات، حبوبات و سبزیجات باشد.

بیشتر بخوانید:کمبود کدوم ویتامین ها باعث ضعف چشم میشه؟

چه کسانی بیشتر دچار گرفتگی عضلات می‌شوند؟

گرفتگی عضلات ممکن است در هر سنی رخ دهد، اما برخی گروه‌ها بیشتر در معرض خطر هستند. زنان باردار به دلیل فشار جنین بر اعصاب و تغییرات الکترولیتی، افراد مسن به علت کاهش عملکرد عضلانی و عصبی، و ورزشکاران، به ویژه در صورت عدم گرم کردن صحیح بدن قبل از ورزش، بیشتر مستعد ابتلا به گرفتگی عضلات هستند.

برای پیشگیری از گرفتگی عضلات چه بخوریم؟

برای جلوگیری از گرفتگی عضلات، مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است. مواد غذایی مانند:

  •     آووکادو

  •     هندوانه

  •     شیر نارگیل

  •     سیب زمینی شیرین

  •     ماست یونانی

  •     آب قلم

  •     پاپایا

  •     غذاهای تخمیر شده

  • ماهی سالمون و ماهی ساردین

منبع: فرطب
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها