چگونه به کمبود ویتامین پی ببریم؟

A
۰

معمولاً کمبود ویتامین در مراحل اولیه بدون آزمایش‌ های تشخیصی آسان نیست. در بسیاری از موارد ممکن است هیچ علامتی وجود نداشته باشد.

معمولاً کمبود ویتامین در مراحل اولیه بدون آزمایش‌ های تشخیصی آسان نیست. در بسیاری از موارد ممکن است هیچ علامتی وجود نداشته باشد. اگر کمبود ویتامین شدید نباشد و یا با تحقیقات آزمایشگاهی تشخیص داده نشود، فرد ممکن است در مدت زمان طولانی دچار کمبود شود. با این حال، این نیز به نوع کمبود ویتامین بستگی دارد. به جز ویتامین D، بدن توانایی تولید ویتامین‌ ها را ندارد. بنابراین ویتامین‌ ها باید از پایه به‌ طور منظم تهیه شوند. کمبود ویتامین‌ های مختلف در بدن نشانه‌ ها و عوارضی دارند که زنگ خطری برای سلامت است. در این مقاله قصد داریم نشانه‌ ها و عوارض جدی کمبود انواع ویتامین‌ ها را برایتان بگوییم.

نشانه کمبود ویتامین ها در بدن

یک رژیم غذایی متعادل و مغذی فواید زیادی دارد، از طرف دیگر رژیم غذایی دارای کمبود مواد مغذی ممکن است باعث ایجاد علائم مختلف و ناخوشایند شود. این علائم در واقع نشانه‌ های کمبود ویتامین و مواد معدنی هستند که بدن با آن مواجه است و شناختن آنها می‌ تواند به شما کمک کند رژیم مناسبی را برای خود انتخاب کنید.

خستگی

خستگی یکی از نشانه‌ های شایع و زود رس تقریباً هر کمبود ویتامین است. فرد ممکن است نه فقط احساس خستگی بیش از حد معمول یا استقامت کمتر داشته باشد بلکه ممکن است پایین آمدن قدرت تمرکز و خواب آلودگی نیز داشته باشد.

کندی ذهن و احساسات غیر طبیعی

اندام‌ های حسی مختلف برای عملکرد مناسب نیاز به ویتامین‌ های مختلف دارند. بنابراین حواس می‌ تواند در صورت کمبود ویتامین‌ ها از هم گسیخته شود. به عنوان مثال بینایی ضعیف می‌ شود. علاوه بر این می‌ تواند احساسات غیر طبیعی مانند سوزن سوزن شدن را ایجاد کند.

تنگی نفس

چندین ویتامین نقش مهمی در شکل گیری گلبول‌ های قرمز ایفا می‌ کنند و اطمینان از داشتن ظرفیت حمل اکسیژن طبیعی است. هنگامی که یک کمبود رخ می‌ دهد خون ممکن است قادر به حمل اکسیژن کافی نباشد. این ممکن است در شرایط عادی روزمره قابل توجه نباشد اما زمانی که یک فرد از لحاظ فیزیکی فعال می‌ شود آشکار می‌ گردد. معمولاً آن را به عنوان یک تنگی نفس با فعالیت بدنی متوسط ارائه می‌ دهد.

ویتامین و کمبود آن

سرگیجه و احساس سبکی سر

احساس سبکی سر و سرگیجه، به دلایل مختلف دیگر نشانه‌ های کمبود ویتامین هستند. تغذیه برای سلامت خون و قلب ضروری است. اگر تحت تاثیر قرار گیرد ظرفیت اکسیژن خون و توزیع اکسیژن تا حدودی تحت تاثیر قرار می‌ گیرد. ممکن است اختلالاتی از ضربان قلب و فشارخون وجود داشته باشد. تمام این اثرات ممکن است همانند سرگیجه و احساس سبکی سر درک شود.

پوست رنگ پریده

رنگ پریدگی پوست یکی‌ دیگر از علائم کمبود ویتامین‌ ها، به ویژه آن دسته از ویتامین‌ هایی است که نقش مهمی در تشکیل سلول‌ های قرمز خون دارند. رنگ پوست تا حدی ناشی از جریان خون از طریق آن است و این می‌ تواند تغییر کند، وقتی که گلبول‌ های قرمز کمتر یا هموگلوبین کمتر در این سلول‌ ها وجود دارد. با این حال، اثرات کمبود ویتامین‌ ها بر روی پوست نیز می‌ تواند جلوه آن را تغییر دهد و بنابراین بر ظاهر تاثیر می‌ گذارد که ممکن است به عنوان رنگ پریدگی توصیف شود.

پوست خشک و ضعیف

پوست نیاز به مواد مغذی کافی برای حفظ قدرت و یکپارچگی آن دارد. بعضی از کمبود‌ های ویتامین می‌ تواند در صدمات به علائم پوستی مانند خشکی و بهبود ضعیف زخم منجر شود. گاهی اوقات علائم اضافی مانند خارش می‌ تواند وجود داشته باشد که با تغییرات پوستی ناشی از کمبود ویتامین همراه است. علاوه بر تأثیرات محلی کمبود ویتامین روی پوست، خارش نیز می‌ تواند به دلایل مرتبط با کمبود های تغذیه‌ ای رخ دهد.

ناخن‌ ها و موهای نازک

مو و ناخن، مانند پوست، اغلب نشان دهنده وضعیت تغذیه‌ ای بدن است. هنگامی که برخی از این ویتامین‌ ها کمبود داشته باشند. ممکن است تغییرات مو و ناخن ایجاد شود. مانند پوست، مو نیز می‌ تواند خشک شود و همراه با ناخن می‌ تواند شکننده باشد. این به این معنی است که مو و ناخن ممکن است به راحتی بشکنند. بسته به کمبود و شدت خاص، ممکن است مقداری ریزش مو نیز وجود داشته باشد. نیز وجود داشته باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها