چند سوال رایج درباره ویتامین‌ها

A
۰

ویتامین ها ترکیبات آلی هستند که برای بدن ضروری اند و شما در این مقاله با معمولترین سوالات در رابطه با آنها آشنا میشوید.

ویتامین‌ ها ترکیبات آلی هستند که به مقدار خیلی جزئی برای متابولیسم مواد غذایی و اعمال حیاتی بدن و رشد و نمو و تندرستی ضرورت دارند. تغذیه ناقص و رژیم غذایی نا مناسب سبب کمبود یا فقدان یک یا چند ویتامین می‌ شود و به بیماری‌ های مختلف می‌ انجامد. ویتامین‌ ها سبب تسهیل سوخت و ساز بدن، اسید های آمینه، چربی‌ ها و کربوهیدرات‌ ها می‌ شوند و رشد و نمو و ترمیم سلول‌ های بدن را میسر می‌ سازند. برخی از ویتامین‌ ها سبب جذب مواد غذایی در روده می‌ شوند و بعضی نیز به عنوان کاتالیزور عمل می‌ کنند. سوالات زیر برخی از پر تکرارترین سوالات درباره ویتامین‌ ها هستند که برای رفع ابهامات ذهنی شما دراین زمینه مؤثرند.

چرا به ویتامین نیاز داریم؟

بدون ویتامین بدن ما قادر به انجام وظایف حیاتی مانند تبدیل غذا به انرژی، ساخت و نگهداری استخوان‌ ها، دندان‌ ها، ماهیچه‌ ها، پوست، خون و مو و حفظ عملکرد خوب مغز، چشم ها، سیستم عصبی و ایمنی نخواهد بود. برخی از ویتامین‌ ها با سایر مواد مغذی کار می‌ کنند، مثلاً ویتامین C به ما کمک می‌ کند آهن را از غذاهای گیاهی جذب کنیم، در حالی که ویتامین D به جذب کلسیم کمک می‌ کند.

آیا مصرف ویتامین از سرماخوردگی پیشگیری می‌کند؟

نتایج مطالعات چند دهه اخیر نشان می‌ دهد که مصرف ویتامین C در بیشتر افراد باعث پیشگیری از سرماخوردگی نمی‌ شود. شاید علایم سرماخوردگی زود تر برطرف شود، اما از شدت بیماری کاسته نمی‌ شود.

تفاوت ویتامین با ماده معدنی چیست؟

ویتامین ها مواد ارگانیک هستند (توسط گیاهان یا حیوانات ساخته شده اند)، مواد معدنی عناصر معدنی هستند که از خاک و آب به دست می آیند و به وسیله گیاهان جذب می شوند و توسط حیوانات خورده می شوند. بدن برای رشد و سالم ماندن به مقادیر بیشتری از برخی مواد معدنی مانند کلسیم نیاز دارد.

گیاه خواران معمولا دچار کمبود چه ماده معدنی یا ویتامینی می‌شوند؟

ویتامین B12 که این ویتامین حیاتی در بیشتر منابع حیوانی از جمله گوشت قرمز، تخم مرغ و لبنیات یافت می‌ شود. در صورت مصرف نکردن این گروه غذایی، بدن دچار کمبود ویتامین B12 می‌ شود. در این گونه موارد درباره مصرف مکمل‌ ها با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف بیش از حد ویتامین‌ ها و مواد معدنی مشکلی ایجاد نمی‌کند؟

مصرف مکمل‌ ها برای مطمئن شدن از دریافت تمام مواد مغذی لازم است، اما مصرف زیاد ویتامین‌ ها و مواد کانی باعث مسمومیت می‌ شود. برای مثال مصرف زیاد ویتامین A باعث تهوع و استفراغ می‌ شود و به کبد آسیب می‌ رساند و مصرف زیاد ویتامین D ضعف و مشکلات قلبی به وجود می‌ آورد. چون بدن ویتامین‌ های محلول در چربی مانند K، A، D، E و آهن ذخیره می‌ کند و مصرف زیاد آن باعث تراکم این ویتامین‌ ها در اعضای بدن می‌ شود که به کبد و کلیه آسیب می‌ رساند.

ویتامین ها در مواد غذایی

آیا ویتامین‌ ها و مواد معدنی می‌ توانند رژیم غذایی نامناسب را جبران کنند؟

غذاهای سالم مواد مغذی را به شیوه‌ ای کاملاً متعادل و کامل ارائه می‌ دهند که بدن ما برای جذب آن تکامل یافته است. مکمل‌ های غذایی ممکن است مقادیر بیش از حد یا نا کافی مواد مغذی خاص را فراهم کنند. واقعیت این است که یک قرص هرگز نمی‌ تواند جایگزین مزایای رژیمی شود که شامل میوه‌ ها و سبزیجات تازه، غلات کامل و مقداری گوشت، تخم‌ مرغ، ماهی، لبنیات و چربی‌ های با کیفیت است.

اگر ویتامین کافی دریافت نکنیم چه اتفاقی می‌ افتد؟

علائم و نشانه‌ های کمبود ویتامین به نوع ویتامین یا مواد مغذی بستگی دارد. سطوح پایین ویتامین‌ های کلیدی می‌ تواند منجر به علائم مبهم مانند خستگی، درد ، ایمنی ضعیف، خلق و خوی ضعیف و مشکلات پوست، مو و ناخن، مشکلات مرتبط به قاعدگی مانند قاعدگی شدید یا عقب افتادن آن، زردی یا رنگ‌ پریدگی پوست شود.

تاثیرات اشکال مختلف (قرص، نوشیدنی) هنگام مصرف ویتامین

اگر قرص‌ ها و نوشیدنی‌ ها هر دو حاوی مقدار یکسانی از مواد مشابه باشند، اثرات اساساً یکسانی دارند. به طور کلی مایعات با سرعت بیشتری جذب و متابولیزه می‌ شوند، در حالی که قرص‌ ها به تدریج جذب می‌ شوند و مدت بیشتری در اطراف باقی می‌ مانند. به عبارت ساده، مایعات بلافاصله مؤثر هستند در حالی که قرص‌ ها دائماً فعال می باشند.

باید ها و نباید های مصرف ویتامین ها در زنان باردار

در حالی که ویتامین‌ ها و مواد معدنی در هر مرحله از زندگی ضروری هستند، به زنان باردار توصیه می‌ شود مصرف ویتامین‌ ها و مواد معدنی مانند ویتامین A، ویتامین D، اسید فولیک و آهن را در مقایسه با زنانی که باردار نیستند افزایش دهند. ویتامین D برای تشکیل استخوان‌ ها ضروری است، بنابراین مصرف آن برای زنان باردار و شیرده مهم‌ تر است. در ضمن گفته شده است که هیچ‌ یک از ویتامین‌ ها برای زنان باردار مضر نیست و مصرف آن‌ ها بلا مانع است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار مرتبط سایر رسانه ها