خواص جوانه شبدر | طرز تهیه جوانه شبدر

جوانه شبدر؛ کامل ترین منبع برای تامین مواد معدنی

A
۰

جوانه شبدر آنتی اکسیدان دارد و سرشار از ویتامین ها مخصوصا ویتامین C است. خواص مهم این گیاه و روش تهیه آن را در ادامه توضیح دادیم.

جوانه شبدر مواد معدنی زیادی مانند انواع ویتامین ها و پروتئن دارد که باعث می شود برای درمان مشکلات قلبی و بیماری های عصبی مفید باشد. از ای گیاه دارویی به روش های مختلفی می توانید استفاده کنید. در ادامه از خواص جوانه شبدر، روش تهیه و شیوه های استفاده آن را می خوانید.

فواید جوانه شبدر

  • جوانه شبدر سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی مثل فلاونوئیدها و پلی فنول‌ها است. این ترکیبات قدرتمند به مبارزه با استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد مضر در بدن کمک می‌کنند. جوانه شبدر با خنثی کردن این رادیکال‌های آزاد، به کاهش خطر بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی، سرطان و اختلالات عصبی کمک کرده و در عین حال روند پیری را کند می‌کند

  • جوانه شبدر منبعی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری و به‌ویژه سرشار از ویتامین C است که یک آنتی‌اکسیدان قوی محافظت‌کننده از سیستم ایمنی بدن و عامل تولید کلاژن است. علاوه بر این، جوانه شبدر حاوی ویتامین A، ویتامین K و ویتامین‌های مختلف B است که برای حفظ سلامت و شادابی بدن بسیار مهم هستند. جوانه شبدر همچنین حاوی مواد معدنی ضروری مانند پتاسیم، کلسیم، منیزیم و آهن است که برای عملکردهای مختلف بیولوژیک در بدن ضروری هستند.

  • از دیگر خواص شبدر خاصیت تصفیه کنندگی و تنظیم فعالیت های کبدی است که در نهایت باعث طراوت و شادابی پوست صورت می شود.

  •  خواص درمانی این گیاه در نوع خود بی‌نظیر بوده و با داشتن ویتامین‌هایی چون A و C، ریبوفلاوین و نیاسین آرامش‌بخش اعصاب و در درمان افسردگی مفید بوده و می‌توان در مکمل‌های غذایی هم از این گیاه استفاده کرد.

  • این گیاه و جوانه آن خاصیت ضد سرطانی بالایی دارد و همچنان پیشتاز میدان رقابت‌ در مقابل مکمل‌های غذایی مصنوعی و غیر مصنوعی است و برای درمان کم خونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • خواص درمانی این گیاه بیشتر در درمان کم‌خونی و پلاکت‌ پایین، تصفیه کننده خون و تنظیم فعالیت‌های کبدی‌،‌ بدخلقی ناشی از علائم یائسگی مورد استفاده است و چون در آن آنتی‌اکسیدان به مقدار کافی وجود دارد خاصیت ضد سرطانی نیز دارد و در پیشگیری از بروز چین و چروک زودرس در پوست و پیشگیری از پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی به کار می رود.

بیشتر بخوانید:خواص جوانه ماش

جوانه شبدر
جوانه شبدر

طرز تهیه جوانه شبدر

  1. جوانه شبدر ابتدا ۱۰۰ تا ۲۵۰ گرم دانه شبدر را پاک رده و بشویید در ظرف آبی خیس کنید.

  2. در مرحله بعدی آن را در جای خنک و دور از نور زیاد می گذاریم و و روزانه یک تا دو بار آب آن را عوض کنید.

  3. پس از حدود دو روز خیس بودن آنها را داخل آبکش بریزید و سپس دستمالی مرطوب روی آنها قرار دهید . یادتان نرود که سطح دستمال را مرطوب نگاه دارید و این عمل را تا تا زمانی که جوانه سر از پوسته دانه بیرون بزند تکرار کنید. اگر مراقبت های لازم را انجام دهید حدود ۳ الی ۵ روز با توجه به نوع دانه جوانه ها آماده می شود.

می توانید ان را در یخچال در ظرفی در دار نگه دارید.

نحوه مصرف جوانه شبدر

  •  یکی از روشهای استفاده از جوانه شبدر به این صورت است که می توانید جوانه تازه را هر وعده یک قاشق مرباخوری بعد از اینکه خوب جویده شد بخورید.

  • همچنین می توانید هر زمان سالاد تهیه میکنید مقداری از آنرا به سالاد اضافه و نوش جان کنید.

  • همچنین میتوانید جوانه شبدر را پس از خشک کردن آسیاب کنید واز آن به همراه سبزیجات و سایر جوانه ها سوپ جوانه درست کنید.

منبع: جوانه سبز
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها