خواص عرق شبدر قرمز | فواید عرق شبدر قرمز

خواص بی نظیر عرق شبدر قرمز در طب سنتی

A
۰

عرق شبدر قرمز به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی سال هاست که مورد استفاده قرار می گیرد در این مطلب از خواص این عرق گیاهی توضیح دادیم.

سال هاست که عرق شبدر قرمز به عنوان آنتی اکسیدان در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد. عرق شبدر قرمز علاوه بر فوایدی که برای سلامت جسمانی دارد در سلامت مو نیز تاثیر گذار است. در این مطلب از عرق شبدر قرمز و خواص آن برای سلامت بدن خواهید خواند.

خواص عرق شبدر قرمز

آنتی اکسیدان قوی

عرق شبدر دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و می تواند با تقویت سیستم ایمنی؛ از بدن شما محافظت کند، همچنین از ابتلا به بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند.

سلامت استخوان

پوکی استخوان عارضه ای است که تراکم معدنی استخوانی کم (BMD) کم و ضعیف می شود . این عارضه در زنان رایج تر است و هنگامی که یک زن یائسه می شود، هورمون های استروژن آن کاهش می بابد که این امر موجب کاهش BMD می شود. گیاه شبدر دارای ایزوفلاون است که نوعی فیتواستروژن محسوب می شود که می تواند نقش استروژن را تقلید کند. برخی نتایج آزمایشگاهی رابطه بین ایزوفلاون و پوکی استخوان را نشان داده اند.

سم‌زدایی بدن

شبدر به عنوان یک سم زدای قوی عمل می کند و شبدر وظیفه دوگانه سم زدایی را بر عهده دارد:

۱- تصفیه و پاک کننده خون ۲- بهبود عملکرد کبد

کاهش علائم یائسگی 

شبدر منبع غنی از ایزوفلاون است که مصرف آن توسط زنان یائسه باعث کاهش علایم یائسگی مانند تعریق شبانه و گرگرفتگی می شود. دو مطالعه نشان داد که مقدار ۴۰-۸۰ میلی گرم از این گیاه باعث رفع گرگرفتگی در زنان با علایم در سطح شدید می شود.هم چنین شبدر سایر علایم مانند خشکی واژن و اضطراب، افسردگی را بهبود داده است.

سلامت مو 

اگر برای شتن حفظ سلامتی مو و پوست سالم، علاقه إی به استفاده از داروهای شیمیایی ندارید .عرق شبدر در طب سنتی می تواند به شما برای تقویت سلامت پوست و مو کمک کند. شبدر منبع غنی از ریزمغذی های مفید است . در یک مطالعه روی ۱۰۹ زن یائسه، افرادی که مقدار ۸۰ میلی گرم از این گیاه را مدت ۹۰ روز مصرف کردند، در بافت پوست و موی خود و ظاهر و کیفیت آن بهبود قابل توجهی را داشتند.

بیشتر بخوانید:شبدر قرمز برای یائسگی

بهبود سلامت قلب

شبدر از لخته شدن خون پیشگیری می کند و جریان خون را کاهش می دهد. طبق تحقیقات انجام گرفته شبدر میتواند باعث بهبود سلامت قلب در زنان یائسه شود. در این مطالعه ۱۴۷ زن یائسه پس از مصرف ۵۰ میلی گرم شبدر در یک روز حدود ۱۲ درصد کلسترول بد آنها کاهش یافت.

گل شبدر قرمز
شبدر قرمز

سلامت کلیه

کلیه‌ها عضو‌هایی از بدن هستند و نقش مهمی در دفع مواد زائد و سمی را از خون دارند. شبدر یک گیاه ادرارآور و آنتی اکسیدانی است و از احتباس مایعات در بدن جلوگیری می کند و به سلامت و حمایت از کلیه کمک می کند. همچنین موجب بهبود عفونت دستگاه ادرار می‌شود.

حفظ سلامت دستگاه ادراری

نقش کلیه ها برای دفع مواد زائد و پاکسازی بدن از سموم بر کسی پوشیده نیست. عرق شبدر با خاصیت ادرارآوری و همچنین آنتی اکسیدانی این نقش را تقویت می کند و از جمع شدن مایعات در بدن جلوگیری می کند. از عملکرد دیگر این ماده می توان به بهبود عفونت دستگاه ادراری اشاره کرد.

تاثیر بر دستگاه تنفسی

در اساس نظرات طب سنتی اختلال در سیستم تنفسی بر اثر عملکرد نادرست در جریان هوا و انرژی در ریه ایجاد می شود. این گیاه با خاصیت خلط آوری می تواند به عملکرد مخاط تنفسی کمک کند.

خواص ضد سرطانی

ترکیبات مانند آنتی‌اکسیدان‌ها مانند فیتوکمیکال‌ها و ایزوفلاون ها در شبدر به طور مستقیم با کاهش استرس اکسیداتیو و کاهش رشد سلول‌های سرطانی در پیش گیری و درمان سرطان نقش موثری دارد.

کاهش وزن

کالری شبدر کم است و عاری از چربی و کلسترول است . شبدر هم چنین به دلیل سطوح فیبر و پروتئین بالا باعث ایجاد حس سیری می شود و از پرخوری جلوگیری می کند. این گیاه با وجود این ویژگی ها در روند کاهش وزن کمک موثر و چشم گیری دارد.

منبع: جهان شیمی
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها