کدام میوه ها انرژی زا هستند؟

A
۰

میوه های انرژی زا، مقدار مناسبی از انرژی را به صورت طبیعی و مفید به بدن می رساند تا بتوانیم در انجام وظایف روزانه خود بهتر عمل کنیم.

نوع و میزان غذایی که مصرف می کنید، نقش به سزایی در سطح انرژی شما در طول روز دارد. میوه های انرژی زا ، مقدار مناسبی از انرژی را به صورت طبیعی و مفید به بدن می رساند، تا بتوانیم در انجام وظایف روزانه خود بهتر عمل کنیم. میوه های انرژی زا حاوی ویتامین‌ ها، مواد معدنی و کربوهیدرات‌ هایی هستند که بدن شما برای تولید انرژی به آن‌ ها نیاز دارد. برای داشتن بدنی سالم و انرژی مناسب در طول روز بهتر است مقادیر کاملی از میوه را در رژیم غذایی خود قرار دهید. داشتن تنوع در مصرف میوه ها، بسیار مهم است، زیرا باعث دسترسی کامل بدن به مواد مغذی می ‌شود. در این مقاله شما را با تعدادی از میوه های انرژی زا آشنا می کنیم.

موز

خوردن موز موجب افزایش سریع انرژی می ‌شود. موز دارای مقادیر زیادی کربوهیدرات است (در هر 100 گرم، حدود 32 گرم کربوهیدرات وجود دارد). موز همچنین منبعی غنی از انواع ویتامین ‌ها و مواد معدنی است. ویتامین ‌های گروه B و فسفر از مهم ‌ترین این ویتامین ‌ها و املاح هستند. موز ترکیبی است از گلوکز طبیعی، فیبر خوراکی و سایر مواد مغذی ضروری برای بدن است. به همین دلیل هم یکی از ساده و ارزان ‌ترین راه‌ های افزایش انرژی در یک روز پرکار، مصرف موز است.

لیموترش

همه می دانیم که خانواده مرکبات خستگی را از بین می برد و سبب افزایش انرژی می شود. لیموترش یک ماده غذایی فوق العاده برای کسب انرژی و با نشاطی است. اگر ترشی لیمو برایتان خوشایند نیست، آن را با پرتقال و گریپ فروت مخلوط کنید یا آب لیموترش و عسل بنوشید. لیموترش سبب کاهش شاخص گلیسمی غذایتان می شود پس همراه غذا لیمو ترش مصرف نمایید.

انگور

دانه‌ های انگور دارای مقدار زیادی گلوکز هستند. هرگاه احساس کسلی و بی‌ حالی کردید، کافیست به اندازه یک لیوان دانه ‌های انگور یا آب آن را مصرف کنید. اما مهم ‌تر از گلوکز آبی است که در انگور وجود دارد. هر یک پیمانه انگور دارای 136 گرم آب است. افزایش آب بدن باعث می ‌شود شما احساس تازگی و نشاط کنید. البته اگر شما مبتلا به دیابت هستید، بهتر است از مصرف این میوه به دلیل گلوکز بالای آن خودداری کنید. انگور سیاه هم یک میوه فوق العاده برای کسب انرژی و نشاط است. هر 100 گرم انگور حدود 200 میلی گرم ویتامین C دارد. انگور سیاه منبع آنتی اکسیدان ها محسوب می شود و از پیری زود هنگام سلول ها جلوگیری کرده و به احیای سلولی کمک زیادی می کند.

سیب

تاثیر سیب در از بین بردن خواب آلودگی صبح زود بیشتر از قهوه است. سیب خام که ترکیبی از کربوهیدرات (حدود 25 درصد از سیب را کربوهیدرات‌ ها تشکیل می ‌دهند)، فیبر و گلوکز است، به آرامی هضم و توسط بدن جذب شده و به همین دلیل انرژی موجود در آن به تدریج وارد بدن می ‌شود. سیب اگر پخته یا آب آن گرفته شود، این خاصیت انرژی ‌زایی را از دست می ‌دهد. از طرف دیگر، اگر سیب به همراه پوستش مصرف شود، این خاصیتش افزایش می ‌یابد.

زردآلو

هرچند که زردآلو را تنها می ‌توان در فصول گرم سال در بازار پیدا کرد، اما به شما پیشنهاد می ‌کنیم تا می‌ توانید از خواص متعدد این میوه تابستانی بهره ببرید. زرد آلو علاوه بر طعم فوق العاده، دارای قند طبیعی است. همین قند به افزایش انرژی بدن کمک می ‌کند. همچنین میل شما را به مصرف سایر میان وعده‌ های مضر و سرشار از چربی‌ های ترانس، نظیر انواع کیک و بیسکوئیت، کاهش می ‌دهد. ویتامین B6 و ویتامین A از دیگر مواد مغذی موجود در زردآلو هستند.

آناناس

آناناس را نباید صرفا یک میوه لوکس و خوش طعم دانست. این میوه می ‌تواند به سرحالی شما در مواقع خستگی و بی‌ حالی کمک کند. آناناس نه تنها طعمی عالی دارد، بلکه ترکیبی است از ویتامین ‌ها و مواد معدنی متنوع مانند ویتامین B1، B6، C، منگنز و روی می باشد. همچنین آناناس دارای مقدار زیادی فیبر خوراکی است. فیبر به بهبود عملکرد سیستم گوارش کمک زیادی می ‌کند.

پرتقال

پرتقال و سایر انواع مرکبات از جمله نارنگی و لیمو شیرین موجب افزایش آدرنالین در بدن می‌ شوند. پرتقال نسبت به سایر انواع مرکبات آب، فیبر، کربوهیدرات و ویتامین ‌های بیشتری دارد. به همین دلیل انرژی بدن را سریع تر افزایش می دهد. از سوی دیگر، ثابت شده است که مصرف مرکبات در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است. قوی بودن سیستم ایمنی بدن نیز به خودی خود در بالا ماندن انرژی موثر است.

آووکادو

آووکادو حاوی مقادیر زیادی از مواد مغذی، پروتئین و فیبر است. این موضوع سبب می ‌شود این میوه، به حفظ سطح انرژی شما در طول روز کمک کند. آووکادو حاوی چربی ‌های مفید است و به این ترتیب، می ‌تواند به عنوان یکی از مواد غذایی انرژی زا مطرح شود. خوردن این میوه، دسترسی بدن به مواد مغذی محلول در چربی را برای شما آسان ‌تر می ‌کند.

کیوی

کیوی جزء منابع خوب ویتامین C است. هر 100 گرم از این میوه 93 میلی گرم ویتامین C دارد. کیوی بخورید تا انرژی کافی به دست آورید و احساس خستگی نکنید اگر طرفدار آب میوه و نوشیدنی هستید، اسموتی کیوی بنوشید.

گوجی بری

گوجی بری یک توت کوچک و قرمز رنگ است که به عنوان یک منبع غنی برای مواد مغذی و یک میوه موثر و سرشار از خواص ضد پیری و آنتی اکسیدن‌ های مهم، شناخته می‌ شود. برای تامین انرژی مورد نیاز بدن خود، می‌ توانید مقداری از میوه خشک شده گوجی بری را به یک بطری آب اضافه کرده و در طول روز، این ترکیب را میل کنید.

توت فرنگی

توت فرنگی یک منبع غنی از مواد معدنی، ویتامین C و فولات است. این میوه از یک آنتی اکسیدان مهم به نام فنل برخوردار است که باعث ایجاد انرژی در سطح سلولی بدن می ‌شود.

توت‌ های سیاه

زغال اخته، شاه توت، تمشک و سایر توت‌ های سیاه به عنوان یکی از بهترین مواد غذایی انرژی زا شناخته می ‌شوند. زمانی که هوس یک خوراکی شیرین می ‌کنید، این توت ‌ها می ‌توانند بهترین انتخاب شما باشند. توت‌ های تیره نسبت به سایر توت ‌ها، از سطح بالاتری از آنتی اکسیدان‌ ها برخوردارهستند و می تواند التهاب و خستگی را کاهش دهند. از طرفی دیگر، این توت ‌ها نسبت به سایر میوه ‌های شیرین، قند کمتری دارند.

هندوانه

هندوانه منبع خوبی از ویتامین B است که مسئول تولید انرژی در بدن شما است. این میوه کالری کم و انرژی زیادی دارد و می‌ تواند به شما در ادامه فعالیت در روزهای گرم کمک کند. دلیل دیگر اینکه شما باید یک هندوانه در صدر برنامه غذایی خود داشته باشید، پتاسیم است. پتاسیم یک الکترولیت است که شما را از احساس خستگی بعد از یک روز طاقت فرسا باز می‌ دارد. خوردن اين ميوه، طراوت و شادابي ايجاد می‌ كند و منبع غني از ويتامين C است.

انبه

اين ميوه اصطلاحا شاه‌ ميوه ‌ها ناميده شده است و سرشار از ويتامين‌ هاي B و C، كلسيم، پتاسيم، بتا کربنات، روی، فوليت و پروتئين است. ویتامین ب برای کودکان ضروری هست، چون هورمون های بدن را تعدیل می‌ کند و باعث رشد طبیعی آن ها می‌ شود. می توان میوه انبه را به عنوان یکی میوه های انرژی زا معرفی کرد علاوه بر خاصیت انرژی زایی برای بدن بسیار مفید است.

چه مقدار در روز می توانیم میوه مصرف کنیم؟

شرط اصلی سلامت بدن و کاهش بیماری ها، داشتن تغذیهصحیح است.مصرف میوه یکی از اولین و مهم ‌ترین توصیه‌ های تغذیه ‌ای در راستای حفظ سلامتی و تندرستی است و یکی از ارکان اصلاح شیوه زندگی است. میوه ها از ساخته شدن مواد چرب در درون دیواره ‌های داخلی سرخرگ ‌های قلبی جلوگیری می ‌کنند، علاوه بر آن با مصرف این نوع مواد غذایی زودتر احساس سیری می‌ کنید و به این ترتیب کمتر غذای پر انرژی مصرف می ‌شود. نکته مهم این است که با توجه به انرژی دریافتی، ۲ تا ۳ واحد میوه در روز دریافت کنیم. یعنی هر ۳ واحد در یک وعده خورده نشود تا قند ساده موجود در آن‌ ها در طولانی‌ مدت مشکلی به وجود نیاورد.

نقش میوه ها در پیشگیری از بیماری ها

رژیم های غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات با کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های جدی از جمله سرطان، دیابت و بیماری های قلبی مرتبط است. مطالعات نشان می دهد که مصرف هر وعده میوه اضافی در روز خطر بیماری قلبی را تا 7 درصد کاهش می دهد. میوه‌ ها غنی از پتاسیم هستند، پتاسیم یک ماده معدنی است و به کنترل فشار خون کمک می ‌کند و از ریتم نا منظم قلب جلوگیری می ‌کند. اکثر میوه‌ ها هم دارای اسید فولیک هستند و می‌ توانند با داشتن این ماده سطح هموسیستین را در خون کاهش دهند. مصرف روزانه میوه به علت وجود فیبر باعث کاهش کلسترول می‌شود، سعی کنید از انواع میوه های انرژی زا، استفاده کنید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار مرتبط سایر رسانه ها