کیوی و خواص آن

A
۰

کیوی میوه‌ای ترش مزه و خوش طعم و سرشار از ویتامین C است. خوردن این میوه برای دیابتی‌ها و افرادی که چربی خون شان بالاست، توصیه می‌شود.

کیوی ، که به انگور فرنگی چینی نیز شناخته می شود، بومی دره چانگ کیانگ چین است و کاشت آن به اواخر قرن نوزدهم بر می گردد. کیوی، میوه ملی چین محسوب می شود. اما، نیوزیلندی ها ظرفیت این میوه آب دار و خوشمزه را کشف کردند و آن ها شروع به کاشت کیوی برای اهداف تجاری کردند. کیوی یک میوه کوچک و نرم است که این میوه خوشمزه استوایی، سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین C (154 درصد در هر 100 گرم)، ویتامین A، ویتامین B 6، کلسیم، آهن و منیزیم است که برای سلامتی بسیار مفید هستند. گوشت کیوی، دارای رنگ سبز بسیار روشن و طعمی متمایز است. (ترکیبی از شیرین، ترش، تند، سبک و اسیدی). این مزه، شما را به یاد ترکیبی از لیمو، پرتقال، خربزه عسلی و توت فرنگی می اندازد و دانه های سیاه زیادی دارد که بافتی ترد به آن می دهد.

طبع و مزاج کیوی

طبع کیوی سرد و‌ تر است و هرچه کیوی شیرین‌ تر باشد، طبع آن نیز به سمت گرمی می‌ رود و میزان شیرینی با گرمی طبع آن رابطه‌ ای مستقیم دارد.

مواد و محتویات کیوی(در ۱۰۰گرم)

انرژی (کالری) 61 کیلوکالری فسفر 40 میلی‌گرم
چربی تام 44. 0 گرم آهن 41. 0 میلی‌گرم
پروتئین 99. 0 گرم منیزیم 30 میلی‌گرم
کربوهیدرات 88. 14 گرم منگنز 0 میلی‌گرم
فیبر غذایی 4. 3 گرم فولات 95 میکروگرم
سدیم 5میلی‌گرم ویتامین E 1 میلی‌گرم
پتاسیم 332میلی‌گرم ویتامین C 75 میلی‌گرم
کلسیم 26 میلی‌گرم ویتامین K 14 میکروگرم
ویتامین A 175 واحد

خواص کیوی

  1. کیوی میوه‌ ای است ترش مزه و خوش طعم که دارای مواد معدنی مفیدی می‌ باشد.
  2. این میوه دارای ویتامین C بوده و اثـر مـدر، ضـد اسکوربوت، زیادکننده اسپرم، قلیایی کننده خـون، تصفیه کننده و رقیق کننده خون دارد.
  3. خوردن کیوی می‌ تواند از بیماری‌ های آب مروارید، سکته مغزی و رماتیسم جلوگیری به عمل آورده و مانع بروز این عوارض شود.
  4. به منظور درمان پف زیر چشم‌ ها توصیه شده است که هر روز از آب گرفته شده کیوی به مقدار یک لیوان و به طور ناشتا نوش جان کنید.
  5. خوردن این میوه خوش مزه بـرای خانم هایی که به زیبایی خـود علاقه مند بوده و اهمیت زیادی می‌ دهند بسیار سودمند می‌ باشد، زیرا در تقویت پوست اثر نافعی دارد.
  6. برای اشخاصی که از چسبندگی پلاکت‌ های خون، تصلب شرایین و ضعف عملکرد عروق خونی رنج می‌ کشند، توصیه شده است که از این ميوه لذیذ برای بر طرف نمودن ناراحتی‌ های خویش استفاده درمانی به عمل آورند.
  7. خوردن کیوی اثر تقویت کننده در مورد عملکرد دستگاه‌ های قلبی و کبد دارد، همچنین موجب تقویت مویرگ‌ های سطحی پوست می‌ گردد.
  8. افرادی که زود رنج بوده و یا با کار های فکری سروکار بیشتری دارند و یا این که دچار خستگی مفرط می‌ شوند می‌ توانند از میوه کیوی استفاده نمایند.
  9. برای اشخاصی که در مقابل تشنگی تحمل ناپذیر می‌باشند و همچنین در ایام گرم توصیه می‌شود که از خوردن این میوه لذیذ غافل نباشند
  10. کیوی علاوه بر خاصیت ادرار آور داشتن اثر مغذی و تقویت کننده نیز در افراد دارد، به طوری که اگر در مواردی که کمبود وزن وجود داشته باشد برای رفع این نقصان وزن بسیار مفید و مؤثر واقع می‌ گردد.
  11. مصرف کیوی برای افرادی که به بیماری‌ هایی از قبیل: مننژیت، رماتیسم، سرماخوردگی، اوریون، چربی خون، تکرر ادرار، تعریق بیش از حد، دیابت، سوء هاضمه، ورم لوزه، فشارخون، زخم معده، ناراحتی‌ های قلبی و کبد مبتلا می‌ باشند مفید بوده و اثر درمانی خوبی دارد.
  12. تحقیقات اخیر نشان می‌ دهد که کیوی می‌ تواند به اختلالات تنفسی نیز کمک کند و برای کاهش غلظت خون جایگزین آسپیرین شود و کاهش خطر لخته شدن خون و حفظ سلامت قلب و عروق را نیز فراهم کند.
  13. کیوی منبع مناسبی از آنزیم‌ های گوارشی ازجمله آئینیدین است که به هضم غذا کمک می‌ کند.
  14. کیوی در واقع بیشتر از پرتقال ویتامین C دارد، مصرف کیوی می تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند و از سرطان، بیماری‌ های قلبی و سایر بیماری‌ های دژنراتیو پیشگیری کند.
  15. کیوی که پیش تر به عنوان خارتوت شناخته می‌ شد، حاوی مواد آنتی اکسیدانی، از جمله، مقدار بسیار زیادی ویتامین C و E است.
  16. یکی دیگر از آنتی اکسیدان‌ های موجود در کیوی، لوتئین است که به سلامت بینایی کمک می‌ کند.
  17. کیوی حاوی پتاسیم نیز است که برای داشتن فشارخون سالم ضروری است.
  18. این میوه، همچنین، فولات دارد که مصرف آن قبل و بعد از بارداری برای محافظت از جنین در برابر نقص‌های مادر زادی حائز اهمیت است.

سلامت کبد با مصرف کیوی

کیوی یکی از بهترین راه ها برای افراد مبتلا به مشکلات کبدی است. این میوه از ترکیب لیمو و پرتقال، ویتامین C بیشتری دارد و بنابر این، در برابر آسیب از کبد محافظت می کند. این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی است که رادیکال های آزاد را مهار می کند و به بازسازی سلول ها کمک می کند، پس برای کبد مفید است. این مهم است زیرا کبد تنها عضوی است که قادر به جایگزین کردن بافت های آسیب دیده با سلول های جدیدتر و سالم تر است.

فیبر کیوی محافظ قلب

رژیم‌ هایی که فیبر غذایی بالایی دارند، نمی‌ گذارنـد سطح کلسترول بـه حـد غیر مجاز و بیمار گونه برسد و به این ترتیب ریسک ابتلا به بیماری‌ های قلبی عروقی و حملات قلبی کم می‌ شود. همچنین، به دلیـل بـانـد شـدن فیبرهـا بـه ترکیبات سمی در روده‌ ی بزرگ و دفع سریع ترشان، احتمال بروز سرطان کولون به حداقل می‌ رسد و سطح قند خـون در حد طبیعی تنظیم می‌ شود. به این دلیل خوردن این میوه برای دیابتی‌ ها، کسانی که سابقه‌ ی بیماری قلبی دارند و یا چربی خون شان بالاست، توصیه می‌ شود.

آسم و کیوی

همان طور که گفتیم این میوه سرشار از ویتامین C است. دیده شـده دریافت ایـن مـاده‌ی مغذی، در کاهش علائم بیماری آسم بسیار مؤثر است. در مطالعه‌ای که روی ۱۸۷۳۷ کودک ساکن مرکز و جنوب ایتالیا به انجام رسیده، مشاهده شده است کودکانی که در هفته ۵ تا ۷ عدد کیوی را میل می‌کنند، دارای علائم تنفسی کمتری نسبت به کودکانی هستند که فقط یک عدد از این میوه را می‌خورند. آن‌ها کمتـر به سـرفه خصوصـا سـرفـه هـای شبانه و مـزمن می‌افتند و در کل شمار این سرفه‌ها کاهش چشم گیری پیدا می‌کند.

کیوی برای افزایش سطح هموگلوبین خون

کیوی، انتخابی عالی برای افراد مبتلا به کم خونی است، به آن ها کمک می کند تا سطح هموگلوبین خود را به حالت قبل برگردانند. یک فنجان کیوی، 0.56 میلی گرم آهن دارد که 3 درصد نیاز روزانه آهن یک زن سالم را تامین می کند. همچنین به رشد عصبی نیز کمک می کند. یک راه خوب برای استفاده بهتر از کیوی، ترکیب کردن آن با غذاهایی که دریافت آهن را افزایش می دهند و اجتناب از خوردن غذاهایی که خواص ممانعت از آهن دارند، است.

مضرات کیوی

  • کیوی دارای مقدار زیادی اگزالات است که موجب تشکیل سنگ در کلیه و کیسه صفرا می‌ شود. به همین دلیل برای افراد مستعد سنگ کلیه و سنگ صفرا مضر است.
  • مصرف کیوی برای پیشگیری از روماتیسم مفید است، ولی برای اشخاص مبتلا به این بیماری مناسب نیست.
  • اگرچه کیوی به دلیل میزان بالای فیبر، یک ملین طبیعی به شمار می‌ آید، اما استفاده بیش از حد آن باعث اسهال می شود.
  • مصرف زیاد کیوی به دلیل ماهیت اسیدی که دارد، باعث التهاب دهان می شود.
  • کیوی فرآیند انعقاد خون را در بسیاری از افراد آهسته می کند و این عامل باعث آسیب شدید به افراد مبتلا به اختلالات خونریزی می شود.
  • آلرژی و حساسیت به کیوی، می تواند واکنشی جدی را در برخی افراد ایجاد کند. معمولا، این حساسیت با اسهال، ورم خفیف، درد شکم و خارش دهان همراه است.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها