علائم عفونت دندان | درمان عفونت دندان در خانه

نشانه های عفونت دندان چیست؟ | راهکار خانگی برای عفونت دندان

A
۰

خرابی و پوسیدگی دندان از مهم ترین دلایل عفونت دندان هستند. عفونت دندان اگر به موقع درمان نشود خطرناک است. روش های درمانی را در ادامه بخوانید.

عفونت دندان زمانی رخ می دهد که دندان ها خراب و یا پوسیده شوند و اگر در زودترین زمان به دندان پزشک مراجعه نشود ممکن است عفونت دندان به وجود بیاید. در این مطلب از اینفوگیاهی عفونت دندان را کاملا توضیح داده ایم و راهکار های درمان خانگی آن را گفته ایم.

عفونت دندان چیست؟

هنگامی که دندان پوسیده و آسیب دیده بدون اقدام‌های درمانی رها شود، دندان انسان دچار عفونت می‌گردد. عفونی شدن ریشه دندان در حد فاصل بین خط لثه تا استخوان فک را عفونت دندان می‌نامند. عفونت دندان درمان نشده می‌‌تواند به تمام نقاط بدن سرایت کرده و سبب عارضه‌های جدی شود.

عفونت دندان شامل چیست؟

اگر بخواهیم اجزای تشکیل دهنده عفونت را شرح دهیم، باید گفت که عفونت مجموعه‌ای از میکروارگانیسم‌ها، سلول‌‌های سفید مرده خون و بافت‌های باقی مانده می‌باشد. منبع این عفونت‌ها با عفونت لثه متفاوت می‌باشد. عفونت و آبسه دندان و همچنین عفونت پری اپیکال از کانال مرکزی دندان و یا می‌توان گفت از پالپ دندان سرچشمه می‌گیرد و در انتهای ریشه دندان تشکیل می‌گردد.

عفونت دندان

بیشتر بخوانید:کاربردهای آویشن برای سلامت دهان و دندان

علائم عفونت دندان

درد در ناحیه :

  •     فک

  •     گردن

  •     و یا گوش که معمولاً در همان سمت درد دندان قرار دارند نیز است.

 درد دندانی که هنگام خوابیدن پیش رونده می باشد از نشانه‌های وجود عفونت در دندان است. همچنین حساسیت به فشار در دهان، حساسیت به غذاها و نوشیدنی های سرد و گرمی نیز از علائم عفونت دندان هستند. از دیگر علائم عفونت دندان می توان به:

  •     تورم غده‌های لنفاوی، لوزه و گردن

  •     و یا حتی تورم گونه نیز اشاره کرد.

بوی بد دهان، احساس طعم ناخوشایند در دهان و در برخی موارد تب نیز از نشانه‌های وجود عفونت در دندان می‌باشند. هنگامی که عفونت دندان درمان نشده و شدید شود و بتواند به دیگر نقاط بدن سرایت کند، ممکن است علائم آن تغییر کرده و فرد با علائم جدیدی مواجه شود. از جمله این علائم می‌‌توان به :

  •     سردرد

  •     خستگی مفرط

همچنین بروز تب و لرز با سرخ شدن پوست و یا تعریق نیز از علائم عفونت شدید دندان می‌باشد. ورم صورت به صورتی که فرد نتواند دهان خود را به طور کامل باز کند و یا در تنفس و قورت دادن آب دچار مشکل شود نیز از علائم جدی عفونت دندان می‌باشد.

عفونت دندان

بیشتر بخوانید:درمان درد دندان با استفاده از داروهای گیاهی

درمان خانگی عفونت دندان

شست وشوی دهان با محلول آب و نمک

اولین و بهترین راه برای درمان خانگی عفونت دندان، آبکشی با آب و نمک می‌باشد. شستشوی دهان با محلول آب و نمک از گزینه‌‌های آسان، مقرون به صرفه و همچنین بسیار موثر برای تسکین موقتی درد دندان در هنگام آبسه و عفونت دندان می‌باشد.

 آب نمک می‌تواند به بهبود زخم، درد و همچنین به سلامت لثه کمک کند. فقط کافیست فرد بیمار یک دوم قاشق چای خوری نمک را با یک دوم فنجان آب گرم مخلوط کرده و دهان خود را با این محلول آب نمک شستشو دهد. همچنین فرد باید سعی کنند که حداقل دو دقیقه این محلول را در دهان خود قرقره کرده و سپس آب نمک را بیرون بریزد. با سه بار استفاده از محلول آب نمک می توان به مقدار زیادی درد دندان، ناشی از عفونت را بهبود بخشید.

جوش شیرین

از موادی که در اکثر خانه‌ها یافت می‌شود، جوش شیرین است که یکی از گزینه‌های مقرون به صرفه برای درمان دندانی که دچار عفونت شده است می‌باشد. جوش شیرین یک ماده ضد باکتری قوی می‌باشد.

کمپرس سرد

کمپرس سرد نیز می‌‌تواند به کاهش درد و ورم در هنگام عفونت دندان کمک کند. می‌توان برای این روش قطعاتی از یخ را در یک حوله خشک و یا کیسه قرار داد، سپس کمپرس را در بخشی که درد دندان احساس می‌شود برای مدت کوتاهی گذاشت.

روغن میخک

روغن میخک نیز یکی از درمان‌های طبیعی دندان درد از زمان های بسیار قدیم تا امروز می‌باشد. روغن میخک که دارای خواص ضد باکتری و ضد التهابی قوی است، در بسیاری از فروشگاه‌های مواد غذایی و فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد. می‌توان مقداری از روغن رقیق شده میخک را روی ناحیه  آسیب دیده مالید و یا دهانشویه روغن میخک را ۳ بار در روز استفاده کرد.

منبع: پذیرش ۲۴
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها