خواص روغن حیوانی برای بدن | مضرات استفاده از روغن حیوانی | انواع روغن کرمانشاهی

روغن حیوانی برای سلامت بدن مفیده یا نه؟

A
۰

روغن حیوانی برخلاف نظر اکثر افراد برای بدن ضرر زیادی ندارد حتی می تواند مفید هم باشید اما چگونه مصرف شود تا از آسیب های آن در امان بمانیم.

در نظر طب سنتی روغن حیوانی از میان انواع روغن ها سالم تر است و عوارض استفاده از آن برای بدن در طولانی مدت کمتر است. روغن حیوانی در واقع محصولی است که از گاو و یا گوسفند به دست می آید و حتی می تواند ترکیبی از هر دو باشد. نحوه مصرف روغن حیوانی اهمیت زیادی برای حفظ سلامت بدن دارد که در ادامه توضیح دادیم.

روغن حیوانی چیست؟

روغن حیوانی که در ایران با نام روغن کرمانشاهی یا روغن زرد نیز شهرت دارد؛ یک فرآورده حیوانی و خوراکی است که از شیر گاو یا گوسفند در میانهٔ فصل بهار و پاییز تهیه می‌شود. این روغن در مناطق مختلف ایران تهیه می‌شود اما برترین و مطلوب‌ترین نوع آن را در منطقه کرمانشاه تهیه می‌شود که طعم و بوی مطبوع و ارزش غذایی بالایی دارد.

روغن حیوانی از چربی شیر گاو, گوسفند و بز به دست می آید ، روغن حیوانی شبیه کره حیوانی است که دارای خواص و فواید فراوانی برای سلامتی بدن است . روغن حیوانی کاملا از چربی درست شده است.

نکته مهم آنکه طعم و کیفیت روغن حیوانی وابسته به نحوه خوراک و چرای دام است. چرای گله‌های گوسفند از گیاهان معطر مناطق مرتفع کوهستانی در منطقهٔ کرمانشاه، بو و مزهٔ خاصی به این روغن می‌دهد.

روغن حیوانی

انواع روغن حیوانی

روغن گوسفندی: برخلاف شیر و گوشت گوسفند که طبع گرمی دارند، این روغن طبع سردی دارد و قیمت آن نیز به دلیل کمیاب بودن شیر گوسفند نسبت به شیر گاو، نسبت به دو روغن دیگر، بیش‌تر است. رنگ روغن گوسفندی، متمایل به سفید بوده و در دمای اتاق شل‌تر از دو روغن دیگر است.

روغن گاوی: این روغن برخلاف گوشت گاو و گوساله که سردی هستند، طبع گرمی دارد، دارای عطر و طعم ملایمی بوده و قیمت آن نیز نسبت به دو روغن دیگر، پایین‌تر است. رنگ روغن گاوی، زرد پررنگ است و در دمای اتاق سفت‌تر از دو روغن دیگر می‌باشد.

روغن مخلوط: این روغن، ترکیبی از روغن گاوی و گوسفندی است و از هر نظر ویژگی‌هایش بین این دو روغن، قرار می‌گیرد. روغن حیوانی مخلوط دارای طبع معتدل می‌باشد. قیمت این روغن نیز از روغن گاوی بیش‌تر و از روغن گوسفندی کم‌تر است.

خواص روغن حیوانی برای سلامت بدن

روغن حیوانی

  •  روغن حیوانی شامل مقادیر فراوانی از ویتامینA ، ویتامین E، ویتامین D و ویتامین K است و به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند.

  • روغن‌های با منشأ حیوانی غنی از اسید لینولئیک و اسید اولئیک هستند که باعث جلوگیری از تصلب شراین و ایجاد اثرات ضد التهابی شده و برای سلامتی قلب و عروق نیز مفید هستند.

  • روغن حیوانی همچنین دارای اسید چرب دیگری به نام بوتیرات است که نقش حیاتی در سلامت گوارش دارد.

  • ماساژ بدن با کمک این روغن، به گرم شدن مغز و استخوان‌ها و کاهش و بهبود درد مفاصل کمک می‌کند.

  • یکی از فواید روغن کرمانشاهی، کاهش کلسترول بد خون و افزایش کلسترول خوب است، به شرطی که به میزان مناسب مصرف شود و فعالیت بدنی کافی وجود داشته باشد.

  • خواص روغن کرمانشاهی شباهت زیادی به خواص روغن نارگیل دارد و به دلیل داشتن اسیدهای چرب زیاد که مستقیما جذب کبد شده و به عنوان منبع انرژی برای بدن استفاده می‌شود.

مضرات مصرف روغن حیوانی 

   مصرف چربی حیوانی خطر ابتلا به سرطان پستان پیش از یائسگی را افزایش می‌دهد، اما بسیاری از عوامل رژیمی و غیر رژیمی دیگر از جمله کمبود کلسیم و ویتامین D به طور مداوم، با افزایش احتمال ابتلا به سرطان پستان در این منطقه مرتبط بودند. به همین دلیل با وجود مزایای بالای روغن حیوانی، نباید آن را بیش از اندازه مصرف کرد به ویژه در افرادی که زندگی پرتحرکی ندارند و اهل ورزش و فعالیت روزانه نیستند و از رژیم غذایی سالمی پیروی نمی‌کنند.

منبع: دکتر کرمانی
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها