خواص کینوا | نحوه مصرف کینوا | مضرات مصرف کینوا

به جای برنج از کینوا استفاده کنید

A
۰

برای داشتن بدنی سالم و به دور از مضرات برنج سفید از کینوا استفاده کنید. برای اینکه با این ماه غذایی و طریقه استفاده از آن آشنا شوید با ما همراه باشید.

کینوا دانه ای است که اغلب برای رژیم غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. دانه کینوا به سه رنگ مشکی و قرمز و سفید است و شما زمانی که این محصول را خریداری می کنید هر سه رنگ باهم ترکیب شده‌ هستند. از کینوا به عنوان برنج می توان استفاده کرد یا حتی پخته شده آن را در سالاد ریخت. برای آشنایی با خواص این ماده بی نظیر ادامه مطلب را بخوانید.

خواص کینوا برای سلامت بدن

کمک به سلامت قلب

با مصرف کینوا می‌توانید سلامت قلب خود را حفظ کنید. این خاویار گیاهی، میزان کلسترول خون را کاهش داده و از بروز بیماری‌های قلبی عروقی، پیشگیری می‌کند. همچنین کینوا به دلیل داشتن آلفا لینولنیک، از بروز بیماری قلبی آترواسکلروز، پیشگیری می‌کند.

رفع کم خونی

یکی از خواص کینوا برای سلامتی، رفع کم خونی است. کمبود آهن در بدن، سبب کم خونی می‌شود. کم خونی نیز سبب بروز بیماری‌های مختلف می‌شود؛ بنابراین بهتر است با استفاده از مواد خوراکی دارای آهن، مانند کینوا، از بروز کم خونی جلوگیری کرد.

کمک به هضم غذا

ریبوفلاوین موجود در دانه کینوا، سبب تبدیل گلوتامیک به گلوتامین شده؛ گلوتامیک، مخاط موجود در معده را تقویت می‌کند و سبب هضم هر چه بهتر غذا می‌شود. فیبر موجود در این دانه گیاهی، سبب جذب مواد مغذی روده کوچک شده و از بروز مشکلات گوارشی همچون یبوست جلوگیری می‌کند. همچنین وجود ویتامین B در کینوا، سبب تولید اسید هیدروکلریک و بهبود گوارش بدن می‌شود.

کینوا
کینوا

درمان کم کاری تیروئید

جالب است بدانید کسانی که کم کاری تیروئید دارند، با استفاده دانه‌ خوراکی کینوا که سرشار از مغذی است، می‌توانند بیماری خود را بهبود بخشند. کینوا سبب بهبود عملکرد غده تیروئید در بدن فرد می‌شود. این دانه مملو از مواد مغذی و آنتی اکسیدان های مفیدی است که ترشح غیرطبیعی هورمون های تیروئید را کاهش می دهند.

کنترل قند خون

کینوا جزء غلات کامل محسوب می‌شود. چندین مطالعه ارتباط بین مصرف غلات کامل را با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و بهبود کنترل قند خون ثابت کرده است. تحقیق گسترده دیگری نشان داد فقط مصرف ۱۶ گرم فیبر از غلات کامل در روز خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را ۳۳ درصد کاهش می‌دهد.

 کینوآ کربوهیدرات زیادی دارد. مطالعه‌ای روی موش‌ها نشان داد که این دانه می‌تواند برخی از تأثیرات منفی رژیم غذایی با فروکتوز بال را معکوس کند. از جمله قند خون بالا. چراکه حاوی فیتوکدیستروئیدها است. فیتوکدیستروئیدها می‌توانند قند خون را در موش‌ها کاهش دهند. به نظر می‌رسد کینوآ حاوی ترکیباتی است که آلفا گلوکوزیداز را مهار می‌کند. آلفا نوعی آنزیم‌‌ است که در هضم کربوهیدرات‌ها دخالت می‌کند. وجود این آنزیم در کنیوا تجزیه کربوهیدرات‌ها را به تاخیر می‌اندازد. باعث کندتر شدن انتشار گلوکز در جریان خون می‌شود. فیبر و پروتئین بالای کینوا نیز به تأثیرات مثبت آن بر قند خون کمک می‌کنند

فاقد گلوتن

استفاده از کینوا به جای مواد معمولی بدون گلوتن مانند سیب زمینی، ذرت و آرد برنج می‌تواند ارزش غذایی و آنتی اکسیدانی رژیم غذایی شما را به طرز چشمگیری افزایش دهد.

مبارزه با التهاب

التهاب مزمن در طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها نقش دارد. از دیابت نوع ۲ گرفته تا سرطان و بیماری‌های قلبی. مطالعه‌ها نتایج ثابتی را نشان نداده‌اند؛ اما تصور می‌شود رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان به مبارزه با التهاب در بدن کمک کند. چراکه کینوا دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان است.

ساپونین‌ها از ترکیب‌های گیاهی موجود در کینوایند. ساپونین طعم تلخی دار. برخی از افراد کینوا را می‌شویند یا خیس می‌کنند تا این طعم را از بین ببرند. ساپونین‌ها اثر مثبتی دارند. به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کنند و خاصیت ضد التهابی دارند. مطالعه‌ای نشان داد که ساپونین‌ها می‌توانند تولید ترکیبات پیش التهابی را در سلول‌های جدا شده ۲۵ تا ۹۰ درصد مهار کنند.

کینوا
کینوا

طریقه مصرف کینوا

پختن دانه به خودی خود حدود ۱۵ دقیقه طول می‌کشد. زمان پخت کینوآ سیاه بیشتر است. از طرف دیگر پختن پرک کینوا بیش از یک دقیقه و نیم طول نمی‌کشد. این دانه به تنهایی جایگزین خوبی برای برنج است یا با سایر مواد مخلوط می‌شود. این دانه راحت با ادویه‌های مختلف طعم‌دار می‌شود.

مضرات کینوآ چیست؟

کینوآ غذای سالمی است به شرطی که در مصرف آن تعادل را رعایت کنید. تنها عارضه جانبی احتمالی این دانه سوزش معده است که به خاطر ساپونین اتفاق می‌افتد. برای کاهش احتمال سوزش، مطمئن شوید که قبل از مصرف کینوا را به خوبی می‌شویید

منبع: دکتر کرمانی
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها