مواد غذایی کپک زده | خطر مصرف غذای کپک زده

هشدار خطر مرگ با خوردن غذای کپک زده؛ واقعیه یا کیکه؟

A
۰

کپک مواد غذایی در برخی مواد غذایی مانند توت فرنگی کاملا درگیر کننده بوده و برخی خوراکی مانند هویج را می توان با جدا کردن آن مصرف کرد. درباره کپک روی مواد غذایی بیشتر بخوانید.

خوراکی ها در صورتی کپک می زنند که شرایط برای رشد سالم آن ها وجود نداشته و اکسیژن کافی به آن ها نرسد. برخی میوه ها و سبزیجات بعد از کپک زدن باز هم قابلیت مصرف دارند و برخی با خوردن کوچیکترین قسمت ممکن است خطر مرگ را در بر داشته باشند. اینفوگیاهی در این مطلب درباره کپک مواد غذایی و عوارض مصرف آن توضیح می دهد.

خوردن غذای کپک زده خطرناک است؟

فساد غذا اغلب در اثر کپک ایجاد می شود. غذای کپک زده طعم و بافت نامطلوبی دارد و ممکن است دارای لکه های تیره سبز یا سفید باشد. فقط فکر خوردن غذای کپک زده بیشتر مردم را آزار می دهد.

در حالی که برخی از انواع کپک ها می توانند سموم مضر تولید کنند، انواع دیگر برای تولید برخی غذاها از جمله برخی پنیرها استفاده می شود.

از کپک برای تهیه برخی غذاها استفاده می شود

 شرکت های مواد غذایی از قالب های خاصی برای تهیه پنیر، سس سویا، سرکه و نوشیدنی های تخمیر شده استفاده می کنند. این کپک ها تا زمانی که به عنوان بخشی از غذاهایی که برای آن در نظر گرفته شده مصرف شوند و سایر غذاها را آلوده نکنند، برای خوردن بی خطر هستند.قرار گیرند.

افراد مبتلا به آلرژی تنفسی به کپک ممکن است پس از مصرف کپک دچار واکنش آلرژیک شوند. تحقیقات بیشتری در مورد این موضوع مورد نیاز است.

کپک چیست؟

کپک نوعی قارچ است که ساختارهای چند سلولی و نخ مانند را تشکیل می دهد.

معمولاً وقتی روی غذا رشد می کند با چشم انسان قابل مشاهده است و ظاهر غذا را تغییر می دهد. غذا ممکن است نرم شود و رنگ آن تغییر کند، در حالی که خود قالب می تواند کرکی، کدر یا دارای بافت گرد و غباری باشد.

هاگ هایی تولید می کند که به آن رنگ می دهد که معمولاً سبز، سفید، سیاه یا خاکستری است. طعم غذای کپک زده کاملاً متمایز است، کمی شبیه کثیفی مرطوب. به همین ترتیب، غذای کپک زده ممکن است بوی «خارج کننده» بدهد.

حتی اگر کپک فقط بر روی سطح قابل مشاهده باشد، ممکن است ریشه های آن در عمق غذا باشد. کپک برای رشد به مواد آلی مرطوب و گرم نیاز دارد، بنابراین غذا اغلب محیط مناسبی است. هزاران نوع مختلف کپک وجود دارد و تقریباً در همه جای محیط یافت می شود. می توان گفت کپک روش بازیافت طبیعت است. علاوه بر اینکه در غذا وجود دارد، می توان آن را در داخل خانه در شرایط مرطوب نیز یافت

هدف اصلی روش‌های رایج نگهداری مواد غذایی، مانند ترشی کردن، انجماد و خشک کردن، جلوگیری از رشد کپک‌ها و همچنین میکروب‌هایی است که باعث فساد غذا می‌شوند.

کدام غذاها را می توان به کپک آلوده کرد؟

تقریباً روی همه غذاها کپک می تواند رشد کند. گفته می شود، برخی از انواع غذا نسبت به سایرین مستعد رشد کپک هستند.

غذاهای تازه با محتوای آب بالا به ویژه آسیب پذیر هستند. از سوی دیگر، مواد نگهدارنده احتمال رشد کپک ها و همچنین رشد میکروارگانیسم ها را کاهش می دهند (

کپک فقط در غذای شما در خانه رشد نمی کند. این می تواند در طول فرآیند تولید غذا نیز رشد کند، از جمله در طول رشد، برداشت، ذخیره سازی یا پردازش

در زیر چند غذای متداول که کپک دوست دارد روی آنها رشد کند آورده شده است:

  •     میوه ها: از جمله توت فرنگی، پرتقال، انگور، سیب و تمشک

  •     سبزیجات: از جمله گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، گل کلم و هویج

  •     نان: به خصوص زمانی که فاقد مواد نگهدارنده باشد

  •     پنیر: هر دو نوع نرم و سخت

کپک همچنین می تواند روی غذاهای دیگر مانند گوشت، آجیل، شیر و غذاهای فرآوری شده رشد کند.

کپک مواد غذایی

اکثر کپک ها برای زندگی به اکسیژن نیاز دارند، به همین دلیل است که معمولاً در جایی که اکسیژن محدود است رشد نمی کنند. با این حال، پس از باز شدن، کپک می تواند به راحتی روی مواد غذایی که در بسته بندی هوا بسته بندی شده اند رشد کند.

بیشتر کپک ها برای زندگی به رطوبت نیاز دارند، اما نوع خاصی به نام کپک خشک دوست گاهی اوقات در محیط های خشک و شیرین رشد می کند. کپک های خشک دوست را گاهی می توان روی شکلات، میوه های خشک و محصولات پخته یافت. باکتری ها همچنین می توانند غذا را آلوده کنند

این فقط کپک نیست که می تواند روی غذا و در غذای شما زنده بماند. باکتری های نامرئی می توانند همراه با آن رشد کنند.

باکتری‌ها می‌توانند باعث بیماری‌های ناشی از غذا شوند، با علائمی مانند تهوع، اسهال و استفراغ. شدت این بیماری ها به نوع باکتری، مقدار مصرف شده و سلامت فرد بستگی دارد.

اگر در غذای خود کپک پیدا کردید چه باید کرد؟

به طور کلی، اگر در غذای نرم کپک پیدا کردید، باید آن را دور بریزید.

مواد غذایی نرم دارای رطوبت بالایی هستند، بنابراین کپک می تواند به راحتی در زیر سطح آن رشد کند، که تشخیص آن دشوار است. باکتری ها نیز می توانند همراه با آن رشد کنند.

از بین بردن کپک روی غذاهای سفت مانند پنیر سخت راحت تر است. به سادگی قسمت کپک زده را جدا کنید. به طور کلی، مواد غذایی سفت یا متراکم به راحتی توسط کپک نفوذ نمی کنند.

اما اگر غذا کاملاً با کپک پوشانده شده است باید آن را دور بریزید. همچنین اگر کپک پیدا کردید، آن را بو نکنید، زیرا ممکن است باعث مشکلات تنفسی شود.

غذاهایی که می توانید نجات دهید

  •     میوه ها و سبزیجات سفت: مانند سیب، فلفل دلمه ای و هویج

  •     پنیر سخت : هم در جایی که کپک بخشی از پردازش نیست، مانند پارمزان، و هم جایی که کپک بخشی از فرآوری است، مانند گورگونزولا.

  •     سالامی سفت و ژامبون کشور خشک شده

غذاهایی که باید دور بریزید

  •     میوه ها و سبزیجات نرم: مانند توت فرنگی، خیار و گوجه فرنگی.

  •     پنیر نرم: مانند پنیر خامه ای و خامه ای و همچنین پنیر رنده شده، خرد شده و ورقه شده. این همچنین شامل پنیری می شود که با کپک درست می شود اما قالب دیگری که بخشی از فرآیند تولید نبوده به آن حمله کرده است.

  •     نان و محصولات پخته شده: کپک می تواند به راحتی در زیر سطح رشد کند.

  •     غذای پخته شده: شامل گوشت، ماکارونی و غلات است.

  •     مربا و ژله: اگر این محصولات کپک زده باشند ممکن است حاوی مایکوتوکسین باشند.

  •     کره بادام زمینی، حبوبات و آجیل: محصولاتی که بدون مواد نگهدارنده فرآوری شده اند در معرض خطر بیشتری برای رشد کپک هستند.

  •     اغذیه فروشی، بیکن، هات داگ

  •     ماست و خامه ترش

منبع: آر دایت
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها