دوش آی سرد

فواید دوش آب سرد | مضرات دوش آب سرد

تو روزهای گرم؛ دوش گرفتن با آب سرد توصیه میشه؟

A
۰

در روزهای گرم دوش گرفتن با آب سرد باعث افزایش انرژی و رفع افسردگی می شود. خواص و مضرات دوش آب خنک را در ادامه می خوانید.

دوش گرفتن با آب سرد برای بدن فواید و مضراتی دارد. در روزهایی که هوا گرم می شود ممکن است برای افزایش انرژی بخواهید دوش آب سرد بگیرید که برای رفع افسردگی و تقویت مو مفید می باشد اما مضراتی از جمله سردرد را در بر دارد. اینفوگیاهی در این مطلب از مضرات و فواید دوش آب سرد برای سلامت جسمانی می گوید.

 فواید دوش آب سرد

افزایش انرژی و شادی

جالب است بدانید دوش آب سرد در بهبود علائم افسردگی موثر بوده است. در حقیقت هنگام برخورد قطرات آب سرد با پوست شما، ایمپالس‌های عصبی به مغز فرستاده می‌شود که سبب افزایش انرژی می‌گردد. همچنین دوش آب سرد می‌تواند سبب افزایش هورمون اندورفین در بدن شود که باعث ایجاد شادی و حس نشاط می‌گردد. پس این بار که از خواب بیدار شدید، به جای دوش گرفتن با آب گرم، دوش آب سرد را امتحان کنید و تاثیر آن را در هوشیاری و شادی خود را بسنجید. چنانچه سه بار در هفته به مدت ۵ دقیقه زیر دوش آب سرد بایستید، می‌توانید از بروز افسردگی جلوگیری کنید.

افزایش ایمنی در بدن

در بسیاری از مطالب علمی به این موضوع اشاره شده است که حتی چنانچه دوش آب گرم می‌گیرید، بهتر است پس از آن، به مدت چند دقیقه، زیر دوش آب سرد بایستید تا آب سرد به بهبود سیستم ایمنی بدن شما کمک کند. در حقیقت دوش آب سرد می‌تواند گلبول‌های سفید بدن را تحریک کند و سیستم ایمنی را افزایش دهد؛ به همین سبب برای مبارزه با بیماری‌هایی مثل آنفولانزا، بدن مقاومت کافی را پیدا می‌کند و کمتر به بیماری‌ها مبتلا می‌شوید. حتی می‌توانید صبح پیش از عمل جراحی، با یک دوش آب سرد، به آغاز سریع‌تر بهبود خود، پس از عمل، کمک نمایید

افزایش متابولیسم

اینطور به نظر می‌رسد که از آنجایی که بدن برای گرم کردن خود کالری می‌سوزاند، گرفتن دوش آب سرد می‌تواند به افزایش چربی سوزی و افزایش متابولیسم بدن کمک کند. البته این بدان معنا نیست که تنها با گرفتن دوش آب سرد می‌توان وزن کم کرد؛ بلکه دوش آب سرد می‌تواند به عنوان محرکی در کنار غذای رژیمی و ورزش، به افزایش متابولیسم و در نتیجه لاغری سریع‌تر شما کمک نماید. پس چنانچه تحت رژیم لاغری هستید، سعی کنید ۲ تا ۳ بار در هفته از دوش آب سرد برای افزایش متابولیسم خود کمک بگیرید‌.

کمک به رفع کوفتگی و کبودی

چنانچه ورزش‌هایی انجام می‌دهید که طی آن کوفتگی و کبودی ایجاد می‌شود، می‌توانید به‌جای استفاده از کمپرس‌های سرد برای کاهش کبودی، از دوش آب سرد کمک بگیرید. دوش آب سرد می‌تواند گردش خون در بدن را افزایش دهد و با افزایش گردش خون به سمت پوست، کبودی سریع‌تر بهبود پیدا می‌کند. البته برای درمان بدن درد پس از ورزش بهتر است از دوش آب گرم استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر در مطلب دیگری از همین سایت، روش‌های کاهش بدن درد بعد از ورزش را بخوانید.

فواید دوش آب سرد برای پوست و مو

به گفته پزشکان پوست، آب گرم و داغ می‌تواند آسیب زیادی به پوست وارد کند و همین تاثیر را بر روی سلامت مو داشته باشد. بنابرین بهتر است از دوش آب ولرم یا سرد استفاده کنید. دوش آب سرد در انتهای زمان حمام می‌تواند به درخشندگی و افزایش سلامت مو کمک کند. همچنین از فواید دوش آب سرد برای پوست می‌توان به بسته شدن منافذ پوست اشاره کرد؛ زیرا در هنگام حمام کردن، بخار آب گرمی که در حمام می‌پیچد، منافذ پوست را باز می‌کند و چنانچه از آب سرد برای بستن آن‌ها استفاده نکنید، با خروج از حمام، انواع آلودگی به سرعت وارد منافذ پوست می‌شود. بنابراین در صورتی که دوش آب ولرم می‌گیرید، پیش از خروج از حمام، به مدت چند دقیقه زیر دوش آب سرد بمانید.

دوش آب سرد و افسردگی

در حالی که دوش آب سرد در تئوری می تواند به کاهش علائم اضطراب کمک کند، تحقیقات بیشتری برای اثبات اینکه آب سرد یک درمان موثر اضطراب است مورد نیاز است. برخی از مطالعات آب درمانی را در درمان سایر شرایط سلامت روان مورد بررسی قرار داده اند که ممکن است مزایای مشابهی را برای مدیریت اضطراب نشان دهد.

یکی از این مطالعات در سال 2008 نقش آب درمانی در درمان افسردگی را بررسی کرد. شرکت کنندگان پس از چند هفته آب درمانی بهبودی در علائم خود را تجربه کردند. این شامل جلسات 2 تا 3 دقیقه ای دوش آب سرد با دمای 20 درجه سانتیگراد، یک تا دو بار در روز بود.

اضطراب اغلب منجر به افزایش ضربان قلب می شود. در حالی که برخی از مطالعات اشاره کرده اند که آب درمانی سرد می تواند ضربان قلب را در افراد مبتلا به افسردگی افزایش دهد، برخی دیگر دریافته اند که غوطه وری در آب سرد می تواند ضربان قلب شما را تا 15 درصد کاهش دهد.

به طور کلی، مطالعات منبع معتبر ثابت کرده اند که دوش آب سرد منظم می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند. اضطراب لزوماً به دلیل عملکرد ضعیف سیستم ایمنی بدن به خودی خود ایجاد نمی شود، اما با افزایش التهاب مرتبط است که می تواند منجر به بیماری های مکرر شود.

مضرات دوش آب سرد

در ماه‌های سرد ضرر دارد

فکر رفتن به دوش آب سرد زمانی که در خانه شما یخبندان است چندان خوشایند نیست. ممکن است ترجیح دهید به جای اینکه از یخ زدن آب رنج ببرید، بهداشت خود را کنار بگذارید.

برای کسانی که بیماری دارند مناسب نیست

در هنگام بیماری که بدن ضعیف است، ممکن است نتواند انرژی کافی برای گرم کردن را تامین نماید ویا با خروج از حمام، بیماری فرد تشدید شود. به همین دلیل بهتر است در هنگام بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی و آنفولانزا، از دوش آب ولرم استفاده کنید.

معایب‌های دیگر

  •     برای کسانی که به سینوزیت مبتلا هستند و در معرض سرما به‌سرعت دچار درد و مشکل تنفسی می‌شوند، بهتر است به‌جای دوش آب سرد، از دوش آب ولرم استفاده کنند.

  •     هیچگاه دوش آب سرد نمی‌تواند جایگزین مصرف دارو شود و به همین دلیل افراد مبتلا به افسردگی نباید مصرف داروی خود را قطع کنند. علاوه‌بر آن در شرایط حساس همچون جراحی، کبودی و... بهتر است پیش از استفاده از دوش آب سرد، از بی‌خطر بودن آن مطمئن شوید.

 

 

منبع: غفاری دایت
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها