خوراکی در تابستان

غذا در تابستان از دیدگاه طب سنتی | خوراکی های مناسب تابستان

تو تابستون چه خوراکی هایی مصرف کنیم بهتره؟

A
۰

در تابستان بهتر است از مصرف غذاها با طبع گرم پرهیز کرده و بیشتر غذاهای طبع سرد نوش جان کنید. در ادامه درباره این مسئله بیشتر می خوانید.

با رعایت کردن توصیه های خوراکی و سبک زندگی از دیدگاه طب سنتی می توانید بدن سالم و به دور از بیماری در روزهای گرم داشته باشید. طب سنتی بر اساس طبع و مزاج توصیه می کند که از خوردن غذاهای گرم پرهیز کرده و بیشتر خوراکی های با طبع سرد نوش جان کنید. دیگر توصیه های تغذیه ای و سبک زندگی در تابستان را در ادامه می خوانید.

توصیه طب سنتی برای داشتن بدن سالم در تابستان

در سایه بنشینید و آرامش گزینید غذاو ورزش را کم کنید . از فعالیت ما بین ساعت ۱۰ صبح تا ۷ بعد از ظهر اجتناب کنید از قرار دادن اطفال در نور خورشید در همان ساعات جلوگیری شود در صورت نیاز به ورزش قبل از طلوع آفتاب و بعد از غروب آفتاب زمان مناسبی است. به شرطی که احساس اجابت مزاج و دفع ادرار نداشته باشید.

از غذاهایی که حرارت خون را بکاهد استفاده کنید مثل دوغ و عرق شاهتره و در صورت وجود علائم گرمی از عرق کاسنی استفاده شود از مسهلات قوی استفاده نکنید از خوردن و آشامیدن غذاهای بسیار داغ و همچنین بسیار سرد اجتناب شود. جهت نشاندن تشنگی آب زرشک و همچنین آب لیموی رقیق استفاده کنید. آب میوه ها خوب است.

تیر

مصرف سبزیهایی مانند کاسنی ،خرفه ،خیار شیرخشت پیاز و میوه های تر و غذاهای ترشی دار خوردن گوشت بزغاله دوساله و بره هشت یا شش ماهه ،مرغ ،کبک ،دراج ماست و ماهی تازه اجتناب از کار زیاد و خستگی آور و پرهیز از خوردن گوشت چرب و تر.

مرداد

مصرف غذاهای سبک آب دوغ خیار شربت بنفشه و خوراکی های سرد

شهریور

مصرف خنکی ها اجتناب از جماع و مسهل

تدابیر دیگر

ورزش و حرکت در تابستان باید کمتر باشد زیرا ورزش و حرکت خود از سبب های گرمی اند و این گرمی که به طبع فصل یاری می رساند، محرک و برانگیزاننده اخلاط به ویژه خلط صفر است و از این رو می تواند به سوء مزاج منجر گردد. مباشرت (جماع) در تابستان باید کمتر و دیرتر از دیگر فصول باشد. بنا بر قول حکما زیان نزدیکی در تابستان بسیار است. - از فصد کردن در تابستان حتی المقدور باید اجتناب شود مگر در صورت ضرورت شدید که آن هم باید در هنگام متوسط بودن حرارت انجام گردد و در خونگیری نیز باید حد اعتدال رعایت شود، بهترین لباس در تابستان لباس کتان است زیرا سردترین لباسهاست و به بدن نمی چسبد. پوشیدن کرباس نرم نیز در این فصل توصیه شده است. آسایش گزیدن و از گرما خود را پوشاندن و در زیر سایه و در خانه خنک نشستن از دیگر توصیه های حکما برای تابستان است.

منبع: کتاب سردی و گرمی خوراکی ها
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها