تفاوت طالبی و ملون | عکس ملون

ملون رو چجوری از طالبی تشخیص بدیم؟

A
۰

طالبی و ملون هر دو میوه های فصل گرم سال هستند که اغلب با هم اشتباه گرفته می شوند. در ادامه از تفاوت های آن ها می خوانید.

ملون پروتئین٬ کربوهیدارت و آب زیادی دارد که باعث می شود برای بدن خواص زیادی داشته باشد اما این میوه دلچسب بهاری اغلب با طالبی اشتباه گرفته می شود. اینفوگیاهی در این مطلب از ویژگی ها و تفاوت های طالب و ملون و همچنین روش تشخیص آن ها توضیح می دهد.

ملون

فرق ملون و طالبی
ملون

در زبان انگلیسی ملون (melon) نام گروهی از میوه‌ها است که از خانواده کدو می‌باشند و گوشتی آبدار و خوراکی و تخم فراوان دارند، مانند هندوانه، خربزه، طالبی، گرمک، دستنبو و… اما در ایران میوه‌ای به نام ملون در بازار فروخته می‌شود که در واقع این میوه Galia یا سردا نام دارد. این میوه بومی مناطق آسیایی است و به آن خربزه عسلی نیز گفته می‌شود.

ظاهر این میوه شبیه به طالبی است اما خطی بر روی آن وجود ندارد و پوستی یکدست به رنگ زرد کم‌رنگ و کمی متمایل به سبز دارد.

طعم ملون متفاوت از طالبی است و اغلب شیرین‌تر می‌باشد. گوشت این میوه بسیار آبدار بوده و به رنگ سبز کم‌رنگ می‌باشد. وزن آن بین ۱.۸ الی ۳.۶ کیلوگرم است و حدود ۱۵ الی ۲۲ سانتیمتر طول دارد. طبع میوه ملون مانند طالبی گرم و‌ تر است و افراد با مشکل ورم روده و دیابت باید در مصرف آن احتیاط کنند. در طب سنتی از پوست ملون برای کمک به درمان شکستگی ها استفاده میشده است.

طالبی

فرق ملون و طالبی
طالبی

نام انگلیسی طالبی cantaloupe می‌باشد و این میوه بومی هند، ایران و آفریقا است. ظاهر طالبی شبیه به ملون بوده اما بر روی آن ۸ الی ۱۲ خط شیاری به رنگ سبز یا قرمز کم‌رنگ وجود دارد. طالبی میوه‌ای خنک و اشتهاآور است.

مصرف آن برای افراد کم خون، بیماران مبتلا به یبوست، بواسیر، سل ریوی، نقرس و روماتیسم و افرادی که مزاج صفرایی دارند مناسب می‌باشد و میزان فراوان پتاسیم موجود در آن به طبیعی شدن تپش قلب و فراهم شدن اکسیژن برای مغز کمک می‌کند و باعث می‌شود فرد احساس آرامش و تمرکز بیشتری داشته باشد. استفاده از پوست طالبی برای تسکین سوختگی های سطحی و یا درمان ورم پوست مفید میباشد.

منبع: تاریخ ما
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها