لرزش بدن نشانه چیست | علت لرزش بدن

با کمبود کدام ویتامین احساس لرزش بدن می کنیم؟

A
۰

لرزش بدن در واقع حرکات غیر عادی و خارج از کنترل است که دلایل زیادی دارد. در این مطلب از تاثیرات کمبود ویتامین بر لرزش بدن توضیح دادیم.

کمبود ویتامین می تواند از اصلی ترین دلایل بروز انواع بیماری ها باشد. احساس خستگی و ضعف زیاد٬ پژمردگی پوست صورت و اختلالاتی مانند یبوست و اسهال از عوارض کمبود ویتامین است. در این مطلب درباره لرزش بدن صحبت می کنیم و توضیح می دهیم که کمبود ویتامین چگونه موجب لرزش بدن می شود!

کمبود این ویتامین هایی که باعث لرزش بدن می شود:

همانطور که گفته شد یکی از مهم‌ترین دلایل لرزش بدن، کمبود برخی ویتامین‌ها است. در ادامه این ویتامین‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

 ویتامین B12

یکی از مهم‌ترین ویتامین‌های مورد نیاز بدن، ویتامین B12 است که برای بهبود عملکرد مغز و انجام فعالیت‌های عصبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، کمبود این ویتامین باعث بروز مشکلات عصبی می‌شود. این مسئله به خصوص برای نوزادان رخ می‌دهد. به عنوان مثال کمبود ویتامین B12 در نوزادان باعث لرزش صورت می‌شود.

 همچنین احتمال بروز سایر مشکلات عصبی مثل لرزیدن پا، بی‌حسی در ناحیه دست یا پا کاهش تعادل و ضعف عضلانی وجود دارد. سایر عوارض شامل تضعیف حافظه، افسردگی و اختلال در عملکرد مغزی هستند. برای جلوگیری از بروز این عوارض، باید غذاهای حاوی ویتامین B12 مصرف کنید.

  • این ویتامین اغلب در گوشت، غذاهای دریایی، لبنیات و تخم مرغ وجود دارد.

بیشتر بخوانید:همه چیز درباره ویتامین E

ویتامین B1

کمبود ویتامین B1 باعث لرزش بدن می‌شود. کمبود شدید این ویتامین خطر بروز برخی بیماری‌ها مانند بری بری را افزایش می‌دهد. این بیماری با علائم عصبی گوناگونی همراه است. برخی از علائم این بیماری شامل آسیب‌های عصبی، ضعف ماهیچه‌ها، بی‌حس شدن پا، بازو یا سایر نواحی بدن هستند. کمبود این ویتامین باعث از دست دادن حافظه و تعادل می‌شود. بنابراین بهتر است مصرف غذای سرشار از ویتامین B1 را افزایش دهید.

  • برخی از این مواد غذایی شامل غلات کامل هستند.

ویتامین E

کمبود ویتامین E در بدن باعث لرزش می‌شود. برخی از مشکلات عصبی، ناشی از کمبود این ویتامین هستند. به عنوان مثال کاهش تعادل بدن، بی‌حس شدن اندام‌ها، مشکل در صحبت کردن و ضعف ماهیچه‌ها، از نشانه‌های کمبود ویتامین E هستند. جالب است بدانید کمبود شدید این ویتامین باعث کاهش بینایی و تخریب شبکه می‌شود.

  • این ویتامین در برخی مواد غذایی مانند غلات صبحانه، آجیل و سبزیجات وجود دارد.

کمبود ویتامین

ویتامین B6

ویتامین B6 یکی از مهم‌ترین ویتامین‌های بدن است که برای انجام فرایندهای سیستم عصبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کمبود این ویتامین باعث لرزش بدن می‌شود. خوشبختانه ویتامین B6 در مواد غذایی گوناگونی وجود دارد. برخی از نشانه‌های کمبود این ویتامین شامل تشنج، گیجی و افسردگی هستند.

  • بعضی از مواد غذایی حاوی ویتامین B6 شامل لوبیا مرغ، گوشت، ماهی، غلات صبحانه غنی شده و برخی میوه‌ها و سبزیجات هستند.

ویتامین D

کمبود ویتامین D در افراد بزرگسال، باعث خستگی شدید بدن می‌شود. همچنین ممکن است سیستم ایمنی بدن ضعیف شود. در چنین شرایطی، علائمی مانند لرزش شدید بدن مشاهده خواهد شد. معمولاً لرزش بدن در نوزادان نشان دهنده کمبود ویتامین دی است. برای اثبات این مسئله، یک مقاله در آگوست سال ۲۰۱۷ منتشر شد. نتیجه این مطالعه نشان داد اغلب نوزادان با لرزش بدنی شدید، به مشکلاتی مانند کمبود ویتامین D دچار هستند.

 اگرچه شیر مادر یکی از بهترین مواد غذایی برای تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن نوزاد است، اما شاید تمامی نیازهای غذایی نوزاد را برآورده نسازد. درصد ویتامین دی موجود در شیر مادر به میزان ویتامین D موجود در بدن مادر بستگی دارد. اگر در رابطه با کمبود ویتامین دی نوزاد نگران هستید، پیشنهاد می‌کنیم با پزشک مشورت کنید.

  • تخم کتان٬ زیره٬ خرما٬ قارچ و ارده شیر از منابع ویتامین دی هستند.

بیشتر بخوانید:اگر کمبود کلسیم داری اینارو بخور

کلسیم

علاوه بر ویتامین‌ها، کمبود برخی مواد معدنی نیز باعث لرزش بدن می‌شود. ۹۹ درصد کلسیم موجود در بدن در بافت استخوانی و دندان‌ها وجود دارد. یک درصد باقیمانده در جریان خون وجود دارد. همین یک درصد بر تنظیم عملکرد عضلات و منعقد شدن خون موثر است. کمبود شدید کلسیم در بدن، باعث لرزش مداوم و ضعیف شدن عضلات می‌شود.

  • بنابراین بهتر است مواد غذایی حاوی کلسیم مانند شیر را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

اسید چرب امگا 3

یکی دیگر از ترکیبات موثر بر سیستم عصبی، اسید چرب امگا ۳ است. اسیدهای چرب امگا ۳ به عنوان پوشش محافظ برای میلین اعصاب مورد استفاده قرار می‌گیرند و نقش مهمی در سلامتی سلول‌های عصبی دارند. علاوه بر این، به کاهش التهابات سلول‌های عصبی کمک می‌کنند.

  •  اسید چرب امگا ۳ در برخی مواد غذایی مانند ماهی سالمون، ساردین، روغن ماهی و مواردی مانند این وجود دارد. افرادی که رژیم‌های گیاهخواری را دنبال می‌کنند، بهتر است مواد غذایی مانند دانه کتان، روغن دانه کتان، دانه کدو تنبل و گردو مصرف کنند.

منبع: فیت کلاب
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها