خواص چای رویبوس | بهترین زمان مصرف چای ریبوس | عکس گیاه رویبوس

چای رویبوس؛ یک نوشیدنی بدون کافئین با خواص زیاد

A
۰

چای رویبوس نوعی چای گیاهی است که برای قلب خواص بی نظیری دارد و می تواند در کاهش سطح کلسترول موثر باشد. در این مطلب از دیگر خواص این چای توضیح دادیم.

چای رویبوس یا چای ردبوش به دلیل خواصی که برای سلامت بدن دارد معروف است. چای رویبوس از خانواده چای سیاه و چای سبز است اما کافئین ندارد و برای کسانی که به دنبال نوشیدنی بدون کافئین هستند مفید است. در این مطلب چای رویبوس را معرفی کرده ایم و خواص آن را بیشتر توضیح داده ایم.

معرفی چای رویبوس

رویبوس یک چای است که چند قرن می‌شود که در آفریقای جنوبی آن را مصرف می‌کنند؛ اما به دلیل طعم خوب و خواص بسیار زیاد آن، در سراسر دنیا معروف شده و برای بسیاری از افراد توانسته است جای چای سیاه و چای سبز را پر نماید و در کنار آن فاقد کافئین نیز باشد. چای رویبوس که به آن Rooibos Tea می‌گویند، به نام چای بوته سرخ یا چای قرمز نیز معروف است‌ درختچه این چای آسپالاتوس لینیرایز است که از برگ‌های آن، چای رویبوس را تولید می‌نمایند.

طعم چای رویبوس

چای رویبوس به‌طور طبیعی شیرین است و تلخی ندارد. طعم آن کمی آجیلی و برشته است و رگه‌ هایی از طعم عسل و کارامل را می‌توان در آن حس کرد. رویبوس قرمز، دم‌کرده‌ای غنی است که یک جایگزین عالی بدون کافئین برای چای سیاه به‌شمار می‌آید. این چای به خوبی با ادویه‌های گرم مانند زنجبیل و دارچین یا با مرکبات معطر مانند پوست لیمو و پرتقال جفت می‌شود.

شما به‌راحتی می‌توانید انواع مخلوط چای رویبوس را با سایر گیاهان و ادویه‌ها متناسب با هر سلیقه‌ای پیدا کنید. اگر دمنوش سبک‌تر را ترجیح می‌دهید، رویبوهای سبز طعم لطیف‌تری خواهند داشت. هر تنوعی از رویبوس را انتخاب کنید، مطمئنا از طعم ملایم و شیرین آن لذت خواهید برد.

خواص چای رویبوس

آنتی‌اکسیدان بالا

چای رویبوس یک نیروگاه آنتی‌اکسیدانی است! آنتی‌اکسیدان‌های اصلی آن متعلق به خانواده بزرگ پلی‌فنول‌ها است که شامل تمام موارد زیر می‌شود:

فلاونوئیدها: آسپالاتین، کریزواریول، کوئرستین، روتین، اورینتین، لوتئولین و ویتکسین

اسیدهای فنولیک: اسید کافئیک، اسید سیرینگیک، اسید فرولیک و اسید وانیلیک

یک فنجان (۱۵۰-۲۰۰ میلی‌لیتر) چای رویبوس تا ۸۰ میلی‌گرم پلی‌فنول به شما می‌دهد. نوع تخمیر نشده (سبز) رویبوس حتی از این ترکیبات غنی‌تر هم می‌باشد. آنتی‌اکسیدان‌ها برای سلامتی حیاتی هستند. آنها به‌عنوان یک مکانیسم دفاعی در برابر استرس اکسیداتیو عمل می‌کنند که باعث آسیب رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود.

استرس اکسیداتیو یکی از علل اصلی بیماری مزمن و التهاب است. نوشیدن چای قرمز رویبوس به میزان قابل توجهی سطح آنتی‌اکسیدان خون را افزایش می‌دهد. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای با استرس اکسیداتیو مبارزه می‌کنند و خطر ابتلابه بیماری‌هایی مانند سرطان و دیابت را کاهش می‌دهند.

بیشتر بخوانید:مهم ترین فواید چای سفید

چای رویبوس
چای رویبوس

سلامت پوست

رویبوس قرمز یک ماده آرایشی محبوب در محصولاتی است که وعده مبارزه با پیری و جلوگیری از آکنه را می‌دهند. رویبوس قرمز حاوی مقدار کمی ویتامین C و روی است و خواص تقویت‌کننده پوست آن به احتمال زیاد به دلیل سطوح بالای آنتی‌اکسیدان آن است.

پلی‌فنول‌ها پوست شما را جوان و سالم نگه می‌دارند. آنها می‌توانند از پوست در برابر اشعه ماوراءبنفش محافظت کنند، پیری زودرس را کاهش دهند و حتی ممکن است پیشرفت سرطان پوست را متوقف کنند. در یک کارآزمایی بالینی، استفاده از مخلوط آرایشی ساخته شده از چای سیاه و رویبوس قرمز به مدت یک ماه، چین‌وچروک را تا ۱۰ درصد کاهش داد. در مطالعات حیوانی، عصاره رویبوس باعث بهبود زخم و جلوگیری از رشد تومور پوست در ۶۰ درصد موارد شد.

استفاده از مخلوط چای سیاه و رویبوس قرمز به مدت یک ماه، چین‌وچروک را تا ۱۰ درصد کاهش می‌دهد.

درد و التهاب

مطالعات نشان داده‌اند فلاونوئیدهای رویبوس قرمز (آسپالاتین و لوتئولین)، باعث کاهش التهاب در حیوانات مبتلابه آسیب کبدی، ام اس، آسیب اندام‌ها و آسیب قلبی ناشی از سموم می‌شوند.

مشکلات گوارشی

به‌طور سنتی، از چای رویبوس برای کمک به ناراحتی معده و درد کولیکی در نوزادان استفاده می‌شود. در مطالعات حیوانی، چای رویبوس علائم کولیت، اسپاسم روده و اسهال را کاهش داد.

کاهش اثرات آلرژی

در آفریقای جنوبی  از این دمنوش برای درمان بیماری های آلرژیک مانند اگزما ، تب یونجه و برونشیت استفاده می شود. این دمنوش گیاهی به دلیل داشتن کورستین در خود ، دارای خواص ضد التهابی می باشد. به همین دلیل است که برای بهبود و درمان بیماری های همچون آسم و واکنش های آلرژیک موضعی تجویز می شود.

کمک به بهبود گرفتگی معده

این دمنوش گیاهی منبع غنی از داروهای ضد اسپاسم می باشد که می تواند گرفتگی های شدید معده و دردهای شکمی را تسکین دهد.

حفظ سلامت قلب

چای رویبوس برای سلامت قلب عالی است و به پمپاژ روان گردش خون کمک می‌کند. این چای حاوی فلاونوئید کریزواریول که گشادکننده برونش است می‌باشد و بدین‌ترتیب عامل موثری برای کاهش فشارخون بالا و افزایش گردش خون نیز هست. اثرات آرامش‌بخش چای رویبوس به باز‌شدن رگ‌های خونی کمک می‌کند، درحالی‌که آنتی‌اکسیدان‌ها برای کاهش کلسترول بد و جلوگیری از تجمع پلاک عمل می‌کنند.

یک مطالعه کره‌ای در سال ۲۰۱۵ نشان داد آسپالاتین که با تنظیم علائم دیابت شناخته می‌شود، می‌تواند از بیماری‌های خطرناکی مانند بیماری‌های قلبی عروقی و حملات قلبی نیز جلوگیری کند. آسپالاتین از طریق تنظیم هورمون‌ها، خطر ابتلابه فشارخون را کاهش می‌دهد. این پلی فنل همچنین می‌تواند به جلوگیری از التهاب عروقی که می‌تواند جریان خون به قلب را محدود می‌کند، کمک نماید.

منبع: دکتر کرمانی
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها