جایگزین تخم مرغ | جایگزین تخم مرغ در گیاهخواری | حذف تخم مرغ در رژیم وگان

بهترین جایگزین تخم مرغ برای پخت غذا و کیک مخصوص گیاهخواران!

A
۰

یکی از محصولاتی که در رژیم گیاهخواری ممنوعیت مصرف دارد، تخم مرغ است که در این مطلب بهترین خوراکی های جایگزین تخم مرغ برای پخت انواع غذاها و دسرها را بررسی می کنیم.

خوراکی های جایگزین تخم مرغ را می شناسید؟ تخم مرغ یکی از ضروری ترین مواد برای پخت انواع غذاها، کیک و دسر و.... است که گیاهخواران در رژیم غذایی ‌شان نمی توانند از تخم مرغ استفاده کنند؛ به همین دلیل در این مطلب از اینفوگیاهی قصد داریم انواع خوراکی های جایگزین تخم مرغ را به شما معرفی کنیم. اگر دنبال خوراکی های جایگزین تخم مرغ هستید در ادامه همراه ما باشید.

خوراکی های جایگزین تخم مرغ 

1. آکوافابا (آب نخود بعد از پختن)

جایگزینی: 3 قاشق غذاخوری آکوافابا = 1 تخم مرغ بزرگ

آکوافابا مایعی هست که بعد از پخت نخود یا لوبیای سفید بدست میاد. که این مایع بافتی شبیه به سفیده تخم مرغ داره و بیشتر برای کیک‌ها و دسرها، برای تهیه سس مایونز گیاهی و… استفاده میشه. این یه جایگزین محبوب تخم مرغه چون ترکیبی از کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و سایر مواد مغذی هست.

آکوافابا رو هم میشه با همزن برقی به خوبی زد تا کف کنه و بصورت فوم در بیاد که به پف کردن کیک‌ها کمک زیادی می‌کنه و یا از حالت ژلاتینیش میشه کمک گرفت. آکوافابا هیچ عطر و طعم خاصی نداره.

آکوافابا بهترین جایگزین برای سفیده تخم مرغ هست.

2. تخم دانه کتان

جایگزینی: 1 قاشق غذاخوری دانه کتان آسیاب شده و 3 قاشق غذاخوری آب = 1 تخم مرغ بزرگ

برای ایجاد یک “مخلوط تخم کتانی” دانه کتان رو آسیاب کنید و با آب = مخلوط کرده و اجازه بدید مخلوط حدود 5 دقیقه قبل از استفاده غلیظ بشه، وقتی مافین رو با  مخلوط تخم کتانی بپزید، ضخامت خمیر خیلی بیشتر از بقیه مواد جایگزین تخم مرغ بود و کلوچه‌ها ضخیم‌تر و دارای عطر و طعم آجیلی هست.

برای کوکوها و کتلت‌ها، مافین، نان، کلوچه، پنکیک جایگزین مناسبیه.

علاوه بر این‌ها تخم‌ کتان دارای خواص زیادی برای سلامتی هست که با اضافه کردنش به غذا یا دسرتون از این خواص بهره‌مند می‌شید.

3. دانه چیا

جایگزینی: 1 قاشق غذاخوری دانه چیا (کامل یا آسیاب شده) و 3 قاشق غذاخوری آب = 1 تخم مرغ بزرگ

دقیقا مثل دانه‌ کتان، دانه چیا باید قبل از اضافه کردنش به غذا، در آب هیدراته بشه و حالت ژله‌ای پیدا کنه. دانه چیا برخلاف تخم کتان طعم خاصی نمیده، کلوچه‌هایی که با دانه های چیا پخته می‌شن، علیرغم ترد شدن، بافت لطیفی هم دارند.

4.  پوره (سس) سیب

جایگزینی: ¼ پیمانه سیب شیرین نشده = 1 تخم مرغ بزرگ

مدت‌هاست که از سیب به عنوان جایگزین تخم مرغ و روغن در دستورالعمل‌های مربوط به سلامتی استفاده می‌شه. برای درست کردن پوره باید سیب رو بپزید و بعد اون رو با چنگال له و یا رنده کنید تا به حالت پوره شده در بیاد. بهتره که از پوره سیب شیرین نشده استفاده کنید. اما اگه از پوره سیب شیرین شده استفاده می‌کنید باید مقدار شکر یا شیرین کننده در دستور مورد نظرتون رو کاهش بدید.

پوره سیب بعنوان جایگزین بافت شیرینی رو کمی مرطوب و نرم می‌کنه و حالت تردی اون رو می‌گیره و البته طعم سیب رو به دسرتون می‌بخشه.

5. موز له (پوره) شده

جایگزینی: ¼ پیمانه موز له شده = 1 تخم مرغ بزرگ

دقیقاً مثل سس سیب، موز له شده در بیشتر دستورهای پخت، جایگزینی آسان برای تخم مرغ هست. همونطور که انتظار دارید، هنگام پخت با موز در یک مافین ساده وانیلی، طعم موز مشخصی وجود داره. به دلیل نشاسته‌های اضافی موز، مافین‌ها در مقایسه با سایر کلوچه ها کمی چسبناک بودند.

6. آب، روغن و بیکینگ پودر

جایگزینی: 2 قاشق غذاخوری آب + 2 قاشق چای خوری بیکینگ پودر + 1 قاشق چایخوری روغن نباتی = 1 تخم مرغ بزرگ

این ترکیب ساده برای مافین و کیک که نیاز به پف کردن بیشتری دارند بیشتر مورد استفادست. کیک‌های پخته شده با این جایگزین تخم مرغ، سبک و مطبوع بوده و از نظر طعم و ساختار تقریباً تفاوتی وجود نداره.

7. توفوی ابریشمی (پنیر سویا)

توفو یا تافو و یا پنیر سویا که از تخمیر شیر سویا بدست میاد و به صورت قطعات جامد فشردست. بافت انواع توفو بر اساس میزان آب اون هست، توفوی سخت، ابریشمی و… تافوی ابریشمی دارای میزان آب بیشتری در بافت خودش هست.

تافو نسبتا بدون طعم هست و ما با ادویه‌ها، سسها و مواد دیگه طعم دارش می‌کنیم. توفو رو در غذاهایی مثل املت، میرزا قاسمی، الویه … بجای تخم مرغ میشه استفاده کرد.

8. آب گازدار

جایگزینی: ¼ پیمانه (60 گرم) آب گازدار = 1 تخم مرغ بزرگ

با این جایگزین آسان و غافلگیرکننده کلوچه‌هایی به دست میاد که تقریباً از کلوچه های پخته شده با تخم مرغ قابل تشخیص نیستند. آب گازدار می‌تونه رطوبت رو به یه دستور اضافه کنه اما به عنوان یک عامل پف کننده هم عمل می‌‌کنه.

آب گازدار حباب‌های هوا رو به دام می‌اندازه که به ایجاد یک محصول سبک و پفی کمک می‌کنه. این جایگزین برای کیک، کاپ کیک، نان‌های سریع قابل استفاده است.

9.  پودر اروروت

جایگزینی: 2 قاشق غذاخوری پودر اروروت (18 گرم) و 3 قاشق غذاخوری آب = 1 تخم مرغ بزرگ

اروروت یک گیاه با غده زیرزمینیه که سرشار از نشاسته است. نشاسته از ریشه‌های این گیاه استخراج شده و به صورت یک پودر، نشاسته یا آرد، خشک می‌شن.

این جایگزین تخم مرغ شبیه نشاسته ذرت هست و در آشپزی، شیرینی پزی و انواع محصولات شخصی و خانگی مورد استفاده قرار می‌گیره.

 به عنوان قوام دهنده در انواع دسرها و پودینگ‌ها، سس‌ها و تزئینات روی کیک‌ها استفاده می‌کنند.

10. ترکیب سرکه و جوش شیرین

 جایگزینی: ۱ قاشق چایخوری (۷ گرم) جوش شیرین با ۱ قاشق غذاخوری (۱۵ گرم) سرکه = 1 عدد تخم مرغ

سرکه سیب یا سرکه سفید تصفیه شده متداول‌ترین انتخابها هستند. وقتی جوش شیرین و سرکه با هم ترکیب می‌شن شروع به ایجاد یک واکنش شیمیایی می‌کنند که دی اکسید کربن و آب رو تولید می‌کنه چیزی که برای سبکی و هوادهی فراورده نهایی شما خوبه.

این جایگزین تخم مرغ برای کیک‌ها، پنکیک و نان‌های با پخت سریع خیلی خوب کار می‌کنه

11. پودر ژل آگار

جایگزینی: ۱ قاشق غذاخوری (۹ گرم) پودر آگار مخلوط با ۱ قاشق غذاخوری (۱۵ گرم) آب = 1 عدد تخم مرغ

آگار یه جایگزین گیاهی تخم مرغ هست که از یک نوع علف دریایی یا جلبک بدست اومده. می‌توان به صورت پودر طعم دار نشده در اکثر فروشگاه‌های مواد غذایی و سلامتی پیداش کرد.

ژل آگار حتی یه جایگزین بسیار عالی برای ژلاتین هست چون ژلاتین محصول حیوانی هست و وگان‌ها از اون استفاده نمی‌کنند.

12. لسیتین سویا

جایگزینی: یک قاشق چایخوری (۱۴ گرم) پودر لسیتین سویا = 1 عدد تخم مرغ

لسیتین سویا یک فراورده جانبی روغن سویا است و خواص اتصال دهنده مشابه با تخم مرغ داره. به دلیل توانایی خود برای ترکیب و نگهداری مواد با هم به غذاهای آماده شده تجاری اضافه می‌شه. همچنین در بسیاری از فروشگاه‌های مواد غذایی بهداشتی به صورت پودر فروخته می‌شه.

لسیتین سویا بهترین جایگزین زرده تخم مرغ است. شما می‌تونید یک قاشق غذاخوری (۱۴ گرم) از لسیتین سویا رو جایگزین یک عدد زرده تخم مرغ کنید.

13.کره مغزها

جایگزینی: ۳ قاشق غذاخوری (۶۰ گرم) کره آجیلی = 1 عدد تخم مرغ

کره‌های آجیلی (کره مغزها) مثل کره بادام زمینی یا کره بادام شیرین رو می‌توان به عنوان جایگزین تخم مرغ در اکثر دستورها استفاده کرد.

این کره ممکنه بر طعم نهایی محصول شما اثر بگذاره و بهتره برای براونی، پنکیک و کلوچه استفاده بشه. شما همچنین باید بیشتر از کره‌های آجیلی کرمی (خامه‌ای) استفاده کنید تا نمونه‌‌های ترد اون، طوری که همه چیز بخوبی با هم مخلوط بشه.

منبع: وی جی ها
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها