خواص دمنوش کاکوتی | نحوه تهیه دمنوش کاکوتی

از بهبود درد های قاعدگی تا مشکلات گوارشی با دمنوش کاکوتی + طرز تهیه

A
۰

دم کرده کاکوتی از بهترین دمنوش گیاهی است که می تواند برای بهبود مشکلات جسمانی مفید باشد. در ادامه روش خواص و روش تهیه آن را می خوانید.

دمنوش کاکوتی از نوشیدنی های پرفایده در طب سنتی است که برای بیماری های مردان و زنان خواص زیادی داشته و همچنین می تواند برای آرامش اعصاب و دوری از استرس مفید باشد. در این مطلب دیگر خواص دم کرده کاکوتی و روش تهیه آن را می خوانید.

فواید دمنوش کاکوتی برای سلامتی

بهبود دردهای قاعدگی

این گیاه خاصیت بادشکنی دارد و به دلیل داشتن خاصیت ضد درد و ضد التهابی می تواند دردهای دوران قاعدگی را کاهش دهد و اینکه این دمنوش گیاهی قاعده آور و تنظیم کننده قاعدگی نامنظم نیز می باشد و به همین دلیل به افرادی که دردهای شدیدی را در دوران قاعدگی تجربه می کنند ، در طب سنتی به آنها پیشنهاد می شود که روزی سه بار از دمنوش گیاهی کاکوتی در دوران قاعدگی استفاده کنند .

پیگشیری از اسهال

خاصیت دیگر دمنوش کاکوتی ضد عفونی کنندگی قوی آن می باشد و به پاکسازی روده و دفع باکتری هایی که در سیستم گوارشی اختلال ایجاد می کنند ، بسیار کمک می کند . این دمنوش باعث درمان سریع تر اسهال و بهبود این مشکل می شود.

بهبود مشکلات گوارشی

دمنوش کاکوتی خاصیت ضد التهابی و آرامبخشی دارد و همین خواص باعث درمان دل درد ، دل پیچه ، نفخ شکم و دردهای معده می شود. همچنین این دمنوش گیاهی باعث تقویت سیستم گوارشی نیز می گردد. برای اینکه تاثیرات آن را در خود ببینید ، می توانید بعد از هر وعده غذایی یک فنجان از این دمنوش گیاهی را میل کنید و فواید این دمنوش گیاهی را در هضم بهتر مواد غذایی در سیستم گوارشی خود را مشاهد کنید.

تنظیم قند خون

براساس تحقیقات صورت گرفته بر روی گیاه کاکوتی ، نشان داده شده است که این دمنوش گیاهی می تواند بر روی سلول های بتای موجود در پانکراس تاثیر مثبت بگذارد و باعث ترشح بیشتر انسولین در بدن شود. این خاصیت باعث کاهش سطح قند خون در افرادی دیابتی می گردد.

افزایش آرامش

محققان تحقیقاتی را بر روی این گیاه انجام داده اند و دریافتند که ترکیبات موجود در گیاه کاکوتی باعث آزاد شدن انرژی و بهبود حالاتی مانند افسردگی می گردد و همچنین نشان داده شده است که تاثیر دمنوش کاکوتی مانند داروی آرامش بخش فلوکستین می باشد.

بعلاوه خاصیت آرامش بخشی و ضد افسردگی موجود در گیاه کاکوتی به ماده ای به نام پولگون وابسته می باشد. این حس خوب می تواند ، به خاطر افزایش انتقال دهنده های عصبی سرتونرژیک در بدن به دلیل مصرف این دمنوش گیاهی باشد. همچنین ترکیبات آروماتیک موجود در این گیاه ، باعث کاهش تنش های روانی ، عصبی و اضطراب در فرد می شود. برای اینکه بهتر این اثرات را درک کنید ، می توانید روزانه از این دمنوش گیاهی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:با گیاه کاکوتی و خواص آن آشنا شوید

دمنوش کاکوتی
کاکوتی

تنظیم چربی خون

طبق گفته محققان بر اساس تحقیقاتی که بر روی گیاه کاکوتی انجام دادند ، دریافتند که این گیاه در کاهش کلسترول و تری گلیسیرید موجود در بدن تاثیرات بسزایی خواهد داشت. همچنین موادی مانند تیمول و کارواکرول در این گیاه وجود دارد ، که از فعالیت آنزیم‌  ها برای سنتز کلسترول خوب پیشگیری می کند و باعث کاهش کلسترول بد در بدن می گردد.

کنترل بیماری تشنج

ترکیباتی مانند آنتی کولینرژیکی ، گابائرژیکی و فلاونوئیدها در گیاه کاکوتی وجود دارند و این ترکیبات باعث تقویت انتقال دهنده های اعصاب مرکزی می شوند و این انتقال دهنده ها تحریکات نورون ها را مهار و آنها را تضعیف می کنند.  به همین دلیل می توان گفت که دمنوش کاکوتی تاثیرات بسزایی در جلوگیری از تشنج خواهد داشت .

تقویت قوای جنسی

در طب سنتی بهترین گیاه برای تقویت قوای جنسی در مردان ، کاکوتی است. بنابراین دمنوش کاکوتی باعث درمان ناتوانی جنسی و ناباروری در بسیاری از مردان خواهد شد.

بیشتر بخوانید:دمنوش گیاهی برگ مو؛ معجزه گر سلامت بدن

طرز تهیه دمنوش گیاهی کاکوتی

مواد لازم

  •     ۱ یا ۲  قاشق غذاخوری گیاه کاکوتی

  •     ۲ لیوان آب جوشیده

  •     عسل به مقدار لازم

روش تهیه

  1. برای تهیه هر گونه دمنوش گیاهی اولین کاری که باید انجام گیرد ، جوشاندن آب است. بنابراین مقداری آب را درون کتری می ریزیم و بر روی شعله گاز قرار می دهیم و اجازه می دهیم تا آب به جوش آید.

  2. حال مقداری گیاه کاکوتی را درون قوری می ریزیم و آب جوش را به آن اضافه می کنیم و به مدت ۵-۱۰ دقیقه اجازه می دهیم تا دمنوش دم بکشد و حاضر شود.  پس از حاضر شدن با استفاده از صافی  ، می توانید دمنوش را درون لیوان مورد نظر بریزید و از رایحه و طعم خوش این دمنوش گیاهی لذت ببرید.

  3. برای شیرین کردن این دمنوش گیاهی ، می توانید مقداری عسل به آن اضافه کنید و حتی برای اینکه طعم جدیدی بدست آورید ، می توانید مقداری زنجبیل ، دارچین ، گل محمدی و یا هر گیاه دارویی دیگری را با این دمنوش ترکیب کنید. ترکیب هر گیاه جدید با دمنوش کاکوتی ، می تواند باعث شود که خواص درمانی آن نیز افزایش یابد.

منبع: جهان شیمی
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها