تغییر رنگ ادرار | علل تغییر رنگ ادرار

تغییر رنگ ادرار چه زمانی خطرناک است؟

A
۰

تغییر رنگ ادرار اگر موقتی باشد خطر زیادی ندارد اما برای طولانی مدت ممکن است سلامت بدن در خطر باشد.

تغییر رنگ ادرار ممکن است به دلایل مختلفی رخ بدهد. در صورت استفاده از برخی دارو ها و یا مکمل های غذایی مانند ویتامین ها و ابتلا به سرماخوردگی از دلایل تغییر رنگ ادرار باشند. در این مطلب از اینفوگیاهی از نشانه ها و بیماری هایی که با تغییر رنگ ادرار نمایان می شوند؛ گفته ایم.

تغییر رنگ ادرار به قرمز یا صورتی

ادرار قرمز نشانه چیست؟ برخلاف ظاهر نگران‌کننده‌اش، همیشه مشاهده ادرار قرمز رنگ جدی نیست. زیرا تغییر رنگ ادرار به قرمز یا صورتی می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  •     وجود خون در ادرار: معمولا عواملی که می‌توانند باعث مشاهده خون در ادرار (هماچوری) شوند عبارتند از عفونت‌های دستگاه ادراری، بزرگ شدن پروستات، تومورهای سرطانی و غیر سرطانی، کیست‌های کلیه، دویدن طولانی‌مدت و آسیب شدید عضلانی، سنگ کلیه یا مثانه و مسمومیت ناشی از سرب یا جیوه.

  •     مصرف خوراکی‌های خاص: چغندر، شاه توت و ریواس می‌توانند رنگ ادرار را به قرمز یا صورتی تغییر دهند. بنابراین نمی‌توان تغییر رنگ ادرار با مواد غذایی را نادیده گرفت.

  •     استفاده از داروها: به عنوان مثال، ریفامپین آنتی بیوتیکی است که اغلب برای درمان سل استفاده می‌شود و می‌‎تواند رنگ زرد ادرار را به رنگ نارنجی متمایل به قرمز درآورد. در مورد تغییر رنگ ادرار با فنازوپیریدین، دارویی که ناراحتی دستگاه ادراری را تسکین می‎دهد و مشاهده رنگ غیر طبیعی ادرار پس از مصرف ملین‌های حاوی سنا نیز جای بحث نیست.

تغییر رنگ ادرار به نارنجی

رنگ ادرار نارنجی نشانه چیست؟ رنگ نارنجی ادرار می‌تواند ناشی از یکی از موارد زیر باشد:

  •     مصرف داروهای خاص: معمولا داروهای ضد التهابی سولفاسالازین و فنازوپیریدین، برخی از ملین‌ها و داروهای شیمی‌درمانی خاص می‌توانند ادرار را نارنجی کنند. در واقع در بعضی از افراد، فنازوپیریدین باعث تغییر رنگ ادرار به قرمز و در برخی باعث تغییر رنگ به نارنجی می‌شود.

  •     وجود مشکلات پزشکی:  در برخی موارد، ادرار نارنجی رنگ می‌تواند نشان‌دهنده وجود مشکل در کبد یا مجرای صفراوی شما باشد، به‌خصوص اگر همزمان مدفوع روشنی نیز داشته باشید. اگر برای بیماری کبدی تحت درمان هستید، با پزشک خود در مورد تغییرات رنگ ادرار خود صحبت کنید. کم آبی یا دهیدراته بودن بدن نیز می‌تواند ادرار شما را نارنجی نشان دهد.

تغییر رنگ ادرار

تغییر رنگ ادرار به سبز یا آبی

مشاهده رنگ غیر طبیعی ادرار به‌ صورت آبی یا سبز، می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  •     مصرف رنگ‌های غذایی: برخی از مواد موجود در غذاها می‌توانند باعث تغییر رنگ ادرار به فسفری شوند. از طرفی، رنگ‌هایی که برای برخی از آزمایشات به‌منظور بررسی عملکرد کلیه و مثانه استفاده می‌شوند نیز می‌توانند ادرار را آبی رنگ کنند.

  •     مصرف برخی از داروها: تعدادی از داروها مانند تریپتیلین، ایندومتاسین و پروپوفول ادرار آبی یا سبز تولید می‌کنند.

  •     ابتلا به بیماری‌ها: شرایط پزشکی هیپرکلسمی خوش‌خیم خانوادگی، یک اختلال ارثی نادر است که گاهی اوقات سندرم پوشک آبی نیز نامیده می‌شود. زیرا کودکان مبتلا به این اختلال اغلب ادرار آبی رنگ دارند. گاهی اوقات ادرار سبز در هنگام عفونت‌های مجاری ادراری ناشی از باکتری سودوموناس ایجاد می‌شود.

تغییر رنگ ادرار به قهوه‌ای تیره و سیاه

جالب است بدانید که ادرار قهوه‌ای می‌تواند ناشی از:

  •     خوردن بعضی از مواد غذایی: خوردن مقدار زیادی لوبیا فاوا، ریواس یا آلوئه ورا می‌تواند باعث تغییر رنگ ادرار به قهوه‌ای تیره شود.

  •     استفاده از بعضی داروها: داروهای ضد مالاریا مانند کلروکین و پریماکین، آنتی بیوتیک‌های مترونیدازول و نیتروفورانتوئین (فورادانتین)، ملین‌های حاوی کاکارا یا سنا و متوکاربامول (داروی ویژه شل‌کننده عضلانی) می‌توانند ادرار را به رنگ تیره درآورند. مطمئنا پزشک در مورد تغییر رنگ ادرار با قرص مترونیدازول یا تغییر رنگ ادرار با فلوکونازول (داروی ضد قارچ) به شما تذکر خواهد داد. فورازولیدون یک نوع آنتی بیوتیک گوارشی است که مصرف مداوم آن ممکن است باعث تغییر رنگ ادرار یا مدفوع به قهوه‌ای شود. در مورد علت مصرف فورازولیدون و تغییر رنگ ادرار، می‌توانید با یک داروساز مشورت کنید.

  •     وجود شرایط پزشکی خاص: برخی از اختلالات کبد و کلیه و برخی عفونت‌های مجاری ادراری می‌توانند ادرار را قهوه‌ای تیره کنند. معمولا علت تغییر رنگ ادرار و سوزش در مردان همین مشکلات هستند.

  •     ورزش شدید و ناگهانی: آسیب عضلانی ناشی از ورزش شدید می‌تواند منجر به آسیب مجاری ادراری و کلیه‌ها شود و احتمالا با ادرار صورتی، قرمز یا قهوه‌ای تیره مواجه شوید.

 

منبع: پذیرش ۲۴
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها