خواص عرق گل ختمی | عوارض مصرف عرق گل ختمی | مضرات مصرف عرق گل خنمی

با خواص دارویی عرق گل ختمی بسیاری از بیماری ها را درمان کنید

A
۰

با تقطیر کردن گل ختمی این گیاه را به عرق گل ختمی تبدیل کنید و از آن برای درمان انواع بیماری ها مانند گلودرد استفاده کنید.

عرق گل ختمی از گیاه آن به دست می آید و همانند گلش خواص دارویی زیادی دارد و می تواند برای سلامت بدن مفید باشد. از کاربردهای عرق گل ختمی می توان به درمان  انواع بیماری ها مانند مشکلات تنفسی و یا زخم های پوستی اشاره کرد. در این مطلب از اینفوگیاهی از تاثیرات عرق گل ختمی برای انواع بیماری ها گفتیم.

خواص عرق گل ختمی برای بیماری ها

عرق گل ختمی برای درمان تب و گلودرد

 عرق این گیاه در قرون باستان برای فروکش کردن تب های بالا مورد استفاده قرار می گرفته است. تب یک علامت به معنای درگیری بدن با ویروس ها و باکتری هاست، بنابراین با استفاده از خواص ضد عفونی کننده و آنتی بیوتیکی که این گیاه دارد منجر به کاهش تب شده و علائم سرما خوردگی را بهبود می بخشد.مصرف عرق این گیاه احتقان بینی را نیز از بین می برد. مصرف یک فنجان عرق گیاه در روز تسکین سوزش های داخلی ناشی از سرما خوردگی را تسکین می دهد.

عرق این گیاه به درمان گلودرد کمک می کند. برای طعم دادن به عرق این گیاه هنگام مصرف، می توان مقداری عسل اضافه نمود تا نوشیدن آن گواراتر شود. از این ترکیب برای درمان سرفه ی خشک و سوزش گلو می توان بهره برد.

درمان بیماری های دستگاه گوارش

عرق این گیاه ارزشمند به دلیل دارا بودن خواص ضد التهابی و و تسکین دهندگی مشکلات گوارشی را بهبود می بخشد. این مشکلات گوارشی می تواند: شکم درد، سندرم روده ی تحریک پذیر(که امروزه در بسیاری از افراد شایع است)، اسهال و یا انواع زخم های گوارشی مانند زخم معده باشد. تحقیقات بیشتر نشان داده است که از عرق این گیاه می توان در درمان کولیت، زخم های دهانی و فتق شکمی هم بهره برد.

درمان مشکلات تنفسی

از مزایا عرق گل ختمی حل مشکلات تنفسی به روش پاکسازی غشای مخاطی مسدود شده می باشد. همچنین به دلیل خواص ضد التهابیش، التهابات گلو را کاهش می دهد. بنابراین با تاثیراتی که عنوان شد مصرف این عرق می تواند تنفس را بهبود بخشد.

بیشتر بخوانید:معرفی گیاه ختمی و خواص آن در طب سنتی

افزایش اشتها با مصرف عرق گل ختمی

مصرف عرق گل ختمی باعث افزایش اشتها می شود. برای افزایش خواص آن می توان دمنوش ریشه ی گل ختمی را نیز به عرق آن اضافه نمود و اینگونه از خواص شگفت آور این گیاه سود برد.

درمان سوختگی به کمک عرق گل ختمی

استفاده از ریشه و ساقه های این گیاه باعث بهبود سوختگی و تاول شده و مصرف عرق گل ختمی باعث کاهش تورم و درد سوختگی می شود. محققان برآنند این عرق با آبرسانی به مناطق آسیب دیده موجب بهبود علائم خواهد شد.

یکی دیگر از مصارف این عرق استفاده از آن در مار زدگی ست. همچنین در درمان خارش ناشی از نیش حشرات نیز مورد استفاده دارد.

گل ختمی

بهبود گردش خون با عرق ختمی

عرق این گیاه شگفت انگیز باعث بهبود در وضعیت گردش خون خواهد شد. افزایش گردش خون در بدن کارکرد بهتر اندام ها شده و نشاط و سرزندگی را به انسان هدیه می دهد.

کمک به سلامت مو

شستن مو ها با ترکیبی از آب و عرق این، موهایی درخشان و صاف را به ارمغان می آورد. از عرق این گیاه می توان به عنوان یک نرم کننده ی گیاهی که عملکرد مناسبی هم دارد استفاده نمود. عرق این گیاه خشکی مو را از بین برده و به طور کلی سلامت مو را بهبود می بخشد.

بیشتر بخوانید: درمان سرفه با گل ختمی

درمان زخم ها

زخم های چرکی و دردناک را می توان با مصرف این عرق بهبود بخشید. برای تسریع در عملکرد درمان می توان از برگ های جوشانده شده ی این گیاه به طور مستقیم برروی زخم استفاده کرد تا علائم بهبودی به مرور ظاهر شود.

عرق گل ختمی برای نوزادان

می توان از عرق این گیاه دهان شویه درست کرد و در نوزادانی که دندان هایشان درحال رویش است مصرف نمود. مصرف عرق این گیاه می تواند درد و التهاب ناشی از رویش دندان ها را کاهش دهد.

عوارض مصرف از عرق گل ختمی

  •     کم شدن بینایی

  •     کاهش اشتها

  •     مشکلات ریه ای

  •     ناراحتی معده

  •     سقط جنین

  • زنان باردار و شیرده بدون نظر و اجازه ی پزشک مربوطه نباید از این عرق استفاده کنند.

  •     در افراد سرد مزاج نیز عوارض عرق گل ختمی ممکن است بروز کند و باعث بهم خوردن تعادل بدن گردد. در این موارد می توان برای از بین بردن عوارض عرق گل ختمی از مقداری عسل استفاده نمود.

  •     عوارض ناخواسته ی دیگر تداخل دارویی است. این عرق با داروی استامینوفن تداخل دارویی دارد.

  •     یکی از خواص این گیاه کاهش قند خون در بدن است، اما این مورد در عمل های جراحی می تواند مشکل ایجاد کند و منجر به کاهش قند خون در حین عمل جراحی گردد. بنابراین به مدت ۲ هفته قبل از هر عمل جراحی از مصرف عرق گل ختمی باید اجتناب گردد.

 

منبع: جهان شیمی
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها