فواید عرق آرتیشو | خواص عرق کنگر فرنگی | طریقه مصرف عرق کنگر فرنگی

خواص عرق کنگر فرنگی چیه و برای هر مزاجی چطور باید استفاده بشه؟

A
۰

عرق آرتیشو یا کنگر فرنگی از بهترین و شاید ناشناخته ترین عرقیات گیاهی است که برای رفع مشکلات مربوط به حافظه، کبد و تقویت معده می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

عرق کنگر فرنگی یا عرق آرتیشو از بهترین عرقیات گیاهی است که برای درمان و پیشگیری از انواع بیماری ها می توانید استفاده کنید. با این عرق گیاهی متابولیسم بدن را تنظیم کرده و التهابات را از بین می برید همچنین برای تقویت و مشکلات استخوان عرق آرتیشو می تواند مناسب ترین انتخاب باشد. دیگر خواص این عرق گیاهی را در ادامه می خوانید.

خواص عرق آرتیشو

جلوگیری از اختلالات کبدی

مهمترین خاصیت عرق آرتیشو پیشگیری از تجمع چربی در سلولهای کبدی است . مصرف این عرق ، موجب تقویت اعمال ضد سمی کبد می شود. به این ترتیب با شستشویی که انجام می دهد، مواد سمی و مضری مانند الکل، آرنیک و دیگر سموم شیمیایی را از کبد دفع می کند. از این رو، در رفع نارسایی کبد ناشی از تجمع سموم موثر است. علاوه بر این، خاصیت ضد اتهابی این عرق موجب می شود به عنوان دارویی مفید برای درمان التهاب و اختلالات کبد مورد استفاده قرار گیرد .

درمان مشکلات کلیوی

عرق آرتیشو می تواند اوره و اسید اوریک خون را کاهش داده و خون را به طور کامل از سموم پاک کند. به همین دلیل، مصرف این عرق برای کلیه ها بسیار مفید بوده و به دفع مواد سمی از طریق آن ها کمک می کند.

جلوگیری از سکته های قلبی

این عرق چربی و کالری کمی دارد و به دلیل داشتن ترکیباتی مانند سینارین و لاکتون از تولید کلسترول بد جلوگیری می کند. علاوه بر این، با افزایش ترشح صفرا میزان کلسترول خون را کاهش می دهد. پتاسیم موجود در این عرق در تنظیم فشار خون بسیار موثر است. مجموع این عوامل موجب می شود مصرف آن تاثیر قابل ملاحظه ای در پیشگیری از سکته های قلبی داشته باشد.

بیشتر بخوانید:کنگر فرنگی؛ یک سبزی همه کاره در طب سنتی

 پیشگیری از سرطان

عرق کنگر فرنگی حاوی آنتی‌اکسیدان ‌هایی است که در جلوگیری از واکنش‌های زیستی ناشی از تشکیل رادیکال‌های آزاد نقش بسیار فعالی دارند. از این رو ، مصرف آن از بروز بسیاری از واکنش‌های سرطانی جلوگیری می کند.

تقویت معده

مصرف این عرق موجب بهبود عملکرد دستگاه گوارش شده و در هضم غذا بسیار موثر است. به همین دلیل، مصرف آن به افرادی دارای معده های ضعیف با مواد ترشح یافته ناقص است توصیه می شود.

مانع از تشکیل سنگ صفرا

در طب سنتی از این عرق برای درمان بیماری های کیسه صفرا و سنگ کیسه صفرا استفاده می شود. عرق آرتیشو با کاهش التهاب کیسه صفرا و رقیق نمودن صفرا، موجب کوچک شدن و دفع سنگ صفرا می شود.

عرق کنگر فرنگی

کمک به سنتز DNA

از جمله مزایای عرق آرتیشو برای سلامتی این است که منبعی غنی از فولیک اسید محسوب می‌شود. فولیک اسید یک کوفاکتور در واکنش‌های آنزیمی است که برای سنتز DNA در دوران قبل از بارداری بسیار مفید است. به این ترتیب، مصرف این عرق کمک فراوانی به درمان نقص لوله عصبی می کند.

از بین برنده التهاب

وجود مقادیر بالای ویتامین  Cدر این عرق موجب می شود به عنوان یک ضد التهاب قوی شناخته شود . به این ترتیب، مصرف آن علاوه بر رفع التهاب از ایجاد عفونت به میزان قابل ‌توجهی جلوگیری می ‌کند.

بهبود سلامت استخوان

عرق آرتیشو حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین K است . این ویتامین در حفظ سلامت استخوان‌ها بسیار موثر است. این ویتامین فعالیت‌های متابولیک شکل‌گیری استخوان را بهبود می بخشد. علاوه بر این، این ویتامین از بروز آسیب‌های عصبی به مغز جلوگیری می کند.

پیشگیری و درمان آلزایمر

بیماری آلزایمر از جمله بیماری های عصبی است که طی آن فرد دچار فراموشی و اختلالات حرکتی می شود. وجود انواع پروتئین ها و ویتامین ها مخصوصا ویتامین K در این عرق، موجب می شود در پیشگیری و درمان آلزایمر بسیار موثر باشد.

بیشتر بخوانید:کنگر ؛ سبزی ای که برای بدن معجزه می کند

بهبود متابولیسم بدن

متابولیسم بدن نیازمند حضور ویتامین های متعدد است. ویتامین‌های موجود در عرق آرتیشو مانند نیاسین، ویتامین B۶، تیامین و پانتوتنیک اسید در بهبود فعالیت‌های متابولیک بسیار موثر است و به حفظ سلامتی بدن کمک می ‌کند.

میزان مصرف عرق آرتیشو

  •     افراد با مزاج بلغمی و سودایی: به میزان 3 استکان در روز مصرف شود.

  •     افراد با مزاج دموی: به میزان 6 قاشق غذا خوری در روز از این عرق استفاده نمایند.

  •      افراد با مزاج صفراوی: 3 قاشق غذا خوری در شبانه روز است.

موارد احتیاط و منع مصرف

  •     زیاده روی در مصرف عرق آرتیشو به دلیل اینکه دارای طبع گرم می باشد، برای گرم مزاجان مضر بوده و ممکن است باعث ایجاد سودا شود.

  •     مصرف عرق آرتیشو برای مادران باردار و شیرده و کودکان کمتر از 12 سال بایستی با احتیاط مصرف گردد و بهتر است مصرف نشود

منبع: عطارک
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها