انواع روماتیسم پوستی | نشانه های روماتیسم پوستی | علائم روماتیسم پوستی

تغییر رنگ و ضخیم شدن ناگهانی پوست خبر از این بیماری می دهند

A
۰

رماتیسم پوستی نوعی عارضه است که پوست بدن و صورت را درگیر می کند. درباره این بیماری و علائم آن در این مطلب بخوانید.

روماتیسم پوستی نوعی بیماری خود ایمنی است که در پوست و شکل ظاهری اندام ها خود را نشان می دهد. تغییر فرم انگشتان و ایجاد لکه های پوستی از مهم ترین علائم این بیماری است که بهتر است جدی گرفته شوند. این بیماری انواع مختلفی دارد و درجه بندی می شود که اینفوگیاهی در ادامه آن را معرفی می کند.

روماتیسم پوستی چیست؟

عارضه روماتیسم پوستی نوعی مشکل پوستی به شمار می‌رود که با عوارض بیماری روماتیسم و ضعف اسکلتی عضلانی در ارتباط مستقیم است. عوارض پوستی روماتیسم به شکل‌های مختلف بروز می‌کند که بیشتر شامل ضایعات پوستی، التهاب، زخم و بروز درد و خارش در نواحی درگیر می‌شود

در این نوع سیستم ایمنی به پوست و سایر اندام های داخلی مانند ریه و کلیه ها حمله می کند. علائم روماتیسم پوستی شامل، ظاهر شدن ضایعات پوستی، درد در مفاصل و استخوان ها، تغییر فرم انگشتان دست، التهاب در مفاصل و افزایش قند خون است. برای تشخیص این نوع بیشتر از تست های فاکتور روماتوئید استفاده می شود. برای درمان هم احتمال تجویز کورتون در این نوع بسیار بالاست.

انواع رماتیسم پوستی

واسکولیت

در این نوع از اختلال، عروق پوستی بدن دچار التهاب می‌شوند و ظاهر پوست را تغییر می‌دهند. این عارضه یک بیماری خاص و مجزا محسوب نمی‌شود و علائم آن در بسیاری از بیماری‌های پوستی دیگر قابل رویت است.

واسکولیت پوستی که در دسته‌بندی روماتیسم پوستی قرار می‌گیرد، شایع‌ترین نوع، واسکولیت است که درصد شیوع آن به‌طور دقیق مشخص نیست.

عوارض پوستی این بیماری به‌صورت بثورات قابل لمس مانند تاول، ندول‌های زیرپوستی و زخم و کهیر خود را نشان می‌دهد که دردناک هستند و خارش شدیدی ایجاد می‌کنند.این علائم معمولا در اندام‌های تحتانی و پشت بیمار که تحت تاثیر نیروی جاذبه بر روی وریدها هستند بیشتر ایجاد می‌شود.

برای درمان این اختلال ابتدا باید به دنبال عوامل ایجاد‌کننده بود و سپس آن‌ها را از بین برد. به‌عنوان مثال اگر نوعی میکروب بیماری‌زا سبب بروز این مشکل است، درمان ضد میکروبی به‌ کار گرفته‌می‌شود.

عوارض پوستی روماتیسم خود را به‌صورت ضخیم شدن پوست بیمار، سفت و خشک شدن و بثورات جلدی نشان می‌دهندعوارض پوستی روماتیسم خود را به‌صورت ضخیم شدن پوست بیمار، سفت و خشک شدن و بثورات جلدی نشان می‌دهند

مورفیا

مورفیا نوعی عارضه پوستی نادر است که در آن خارجی‌ترین لایه‌های پوست دچار تغییرات می‌شوند. در برخی موارد، این بیماری در عملکرد مفاصل هم اختلال ایجاد می‌کند و مشکلات حرکتی به وجود می‌آورد. علائم پوستی در این بیماری شامل بثورات بیضی شکل و قرمز رنگ در نواحی پوست شکم، سینه و کمر است که با خشک و ضخیم شدن پوست همراه خواهدبود.

دلیل ایجاد این بیماری به‌طور کامل مشخص نیست اما به‌نظر می‌رسد نقص در سیستم ایمنی بدن در بروز آن نقش دارد. این بیماری معمولا پوست و بافت‌های زیرین آن را درگیر می‌کند اما برای استخوان‌ها مشکلی به وجود نمی‌آورد. در اغلب موارد، مورفیا بعد از گذشت چند سال خودبه‌خود از بین می‌رود اما جای لک و تغییرات رنگ پوست باقی می‌ماند.

این بیماری واگیردار نیست و یک عارضه خود ایمنی محسوب می‌شود. قرار گرفتن در معرض پرتودرمانی و عفونت‌های شدید حاصل از سرخک یا آبله‌مرغان ممکن است در ایجاد این بیماری نقش داشته‌باشند.

واسکولیت

 

سندروم شوگرن

این بیماری یک اختلال مزمن در سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شود که با خشکی چشم و دهان خود را نشان می‌دهد. این عارضه در اولین گام، غدد ترشح‌کننده رطوبت چشم و دهان را درگیر می‌کند و در نتیجه آن میزان اشک و بزاق به شدت کاهش می‌یابد.

علت ایجاد این اختلال مشخص نیست اما عواملی مانند ژنتیک، هورمون‌های جنسی، عوامل محیطی و عفونت‌های ویروسی ممکن است در به وجودآمدن آن نقش داشته‌باشد. بیماران مبتلا به این سندروم، علاوه بر خشکی چشم و دهان، عوارض دیگری مانند حس چشایی غیرطبیعی، سوزش و درد در ناحیه چشم و تاری دید را هم تجربه می‌کنند. اقداماتی نظیر آزمایش خون، بیوپسی، معاینه چشم و تصویربرداری توسط اشعه ایکس از جمله راه‌های تشخیص این بیماری به شمار می‌روند.

اسکلرودرمی

مانند سایر زیرشاخه‌های روماتیسم پوستی، این عارضه هم یک بیماری خودایمنی است که در آن پوست و برخی دیگر از اعضای داخلی بدن درگیر می‌شود. عوارض پوستی روماتیسم در این بیماری به‌صورت فیبروز پوستی است. به این معنی که مایعات اضافی در لایه زیرین پوست تجمع می‌یابند و پوست، سفت و براق و لاستیک مانند می‌شود.

چین و چروک‌های پوستی از بین می‌روند و میزان خون‌رسانی به بافت‌ها کاهش می‌یابد. اگر این بیماری به ریه‌ها نفوذ کند، به فیبروز ریوی و نابودی بافت ریه می‌انجامد. تنگی نفس از علائم بروز این مشکل است. دستگاه گوارش، قلب و کلیه‌ها از دیگر اعضای داخلی به شمار می‌روند که ممکن است درگیر اسکلرودرمی شوند.

برای درمان این بیماری ابتدا باید ارگان‌های درگیر شناسایی شوند که این فرآیند از طریق آزمایشات خاص انجام می‌گیرد. پس از تشخیص، درمان‌های دارویی مختلف تجویز خواهد شد.

درماتومیوزیت

درماتومیوزیت یک بیماری بسیار نادر است که با ضعف ماهیچه‌ها و عضلات بدن در ارتباط است و باعث ایجاد راش‌های پوستی می‌شود. این عارضه بیشتر در سنین 40 تا 60 سالگی اتفاق می‌افتد اما مواردی از ابتلای کودکان هم گزارش شده‌است.

علائم این بیماری شامل تغییرات پوستی به‌صورت راش‌های قرمز و بنفش و همچنین ضعف و التهاب عضلات است. این عارضه علت مشخصی ندارد و ضعف سیستم ایمنی از عمده‌ترین دلایل آن به شمار می‌رود. مشکل در بلع و تنفس از جمله عوارض این بیماری هستند که هرچه زودتر تشخیص داده شوند اثربخشی درمان هم بیشتر خواهدبود.

منبع: پذیرش ۲۴
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها