فواید عناب | بهترین زمان مصرف عناب | مضرات عناب | عناب برای چی خوبه

آشنایی با خواص بی نظیر عناب برای بدن + طبع و نحوه مصرف

A
۰

از خواص عناب میتوان نرم کننده‌ی سینه و ضد بی‌خوابی و... اشاره کرد. میوه عناب برای تقویت عمومی بدن مفید است. دیگر خواص و نحوه مصرف عناب را در ادامه می خوانید.

عناب از میوه هایی است که اغلب به صورت خشک شده مورد استفاده قرار می گیرد. این میوه طعم شیرین و طبع سردی داشته و برای رشد موی سر، تقویت حافظه، پیشگیری از سرطان و رفع عرق کردن موثر است. در مصرف عناب توجه داشته باشید که مصرف این میوه برای معده ممکن است ناراحتی ایجاد کند. مهم ترین خواص و موارد منع مصرف عناب را در ادامه بخوانید.

گیاه شناسی عناب

عناب درختی است که ارتفاع آن تا هشت متر می‌ رسد. نوعی از این درخت مستقیم و باریک است و نوع دیگر دارای خمیدگی‌ هایی می‌ باشد. درخت عناب بومی مناطق گرمسیر است. کشت آن در شمال آفریقا، جنوب اروپا و نواحی مدیترانه رواج دارد. در ایران این درخت در مناطق شمال و نیز در بندرعباس می‌ روید. درخت عناب در مقابل خشکی بسیار مقاوم است. برگهای این درخت کوچک، زیبا، شفاف، متناوب و دندانه‌ دار است. گلهای آن کوچک و به رنگ سبز مایل به زرد می‌ باشد. میوه‌ این درخت به رنگ قرمز و به شکل تخم مرغ و دارای یک هسته است. طعم آن کمی شیرین است. این میوه را خرمای قرمز و خرمای چینی نیز می‌ نامند.

طبع عناب

این میوه از نظر طب قدیم ایران معتدل است، البته ابن سینا اعتقاد داشت که عناب کمی سرد است.

بیشتر بخوانید: عناب؛ قاتل ویروس سرماخوردگی در کودکان

ترکیبات شیمیایی عناب

این میوه دارای کاروتن، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فلور و پکتین می‌ باشد.

عناب

خواص عناب

  1. به دلیل داشتن لعاب زیاد نرم کننده‌ سینه است و عصاره آن درمان گلودرد است.

  2. ملین است، مخصوصاً اگر آن را با آب و یا شیر بجوشانید.

  3. ادرار را زیاد می‌کند.

  4. آرام کننده‌ اعصاب است، خواب آور است و بی خوابی را برطرف می‌ کند.

  5. خون را تمیز می‌ کند و خون ساز است.

  6. از جوشانده‌ عناب برای پایین آوردن تب استفاده کنید.

  7. ضد سرفه است.

  8. خستگی شدید را برطرف می‌ کند.

  9. رشد موی سر را زیاد می‌ کند.

  10. جوشانده برگ و پوست درختش را برای شست و شوی چشم به کار ببرید.

  11. جوشانده‌ آن گرفتگی صدا را برطرف می کند.

  12. برای برطرف کردن ورم چشم، این میوه را به چشم بمالید.

  13. برای تقویت عمومی بدن مفید است.

  14. حافظه را تقویت می‌ کند.

  15. کم اشتهایی را از بین می‌برد.

  16. بلغم را دفع می‌ کند.

  17. از میوه آن نوعی مربا و کمپوت تهیه می‌ شود.

  18. در درمان کبد چرب مؤثر است.

  19. ضماد برگ له شده آن در زخمهای عفونی شده و ترمیم شکستگی استخوانها استفاده می‌ شود.

  20. برای درمان خارشهای پوستی توصیه می‌ شود.

  21. تقویت‌کننده‌ طحال است.

  22. مصرف این میوه در دوران بارداری برای کاهش دردهای شکمی مفید است.

  23. به جلوگیری از سرطان کمک می‌ کند.

  24. پوست را روشن می‌ کند.

  25. ‌دانه‌ آن خاصیت داروی مسکن دارد.

  26. در کاهش دردهای روماتیسمی مفید است.

  27. برای کمر درد نافع است.

  28. فشار خون را کاهش می‌ دهد.

  29. عرق شبانه را قطع می‌ کند.

بیشتر بخوانید: از کاهش استرس تا افزایش میل جنسی آقایون با مصرف عناب

عناب

میوه عناب برای سلامت بدن

میوه های عناب از دیرباز در طب جایگزین برای درمان بیماری هایی مانند بی خوابی و اضطراب استفاده می شده است. مطالعات حیوانی و لوله آزمایش نشان می دهد که این میوه می تواند فواید چشمگیری برای سیستم عصبی، ایمنی و هضم شما داشته باشد.

سرشار از آنتی اکسیدان است

میوه های عناب حاوی سطوح بالایی از ویتامین C هستند که به عنوان یک آنتی اکسیدان نیز عمل می کند. آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که می توانند از آسیب ناشی از رادیکال های آزاد اضافی جلوگیری کرده و آن ها را معکوس کنند. تصور می‌شود که آسیب رادیکال‌ های آزاد عامل اصلی چندین بیماری مزمن، از جمله دیابت نوع 2، بیماری قلبی، و برخی سرطان‌ها است. آنتی اکسیدان ها به دلیل توانایی خود در مبارزه با رادیکال های آزاد، می توانند فواید فراوانی برای سلامتی شما داشته باشند.

به کیفیت خواب و عملکرد مغز کمک می کند

عناب به طور گسترده در طب جایگزین برای بهبود کیفیت خواب و عملکرد مغز استفاده می شود. مطالعات حیوانی و لوله آزمایش نشان می دهد که می تواند حافظه را بهبود بخشد و به محافظت از سلول های مغز در برابر آسیب های ناشی از ترکیبات تخریب کننده اعصاب کمک کند. تحقیقات روی موش ها حتی نشان می دهد که عصاره دانه عناب به درمان زوال عقل ناشی از آلزایمر کمک می کند. گفته می شود، خود دانه ها معمولاً خورده نمی شوند. تحقیقات بیشتری برای درک کامل اینکه چگونه عصاره عناب ممکن است بر مغز و سیستم عصبی شما تأثیر بگذارد، مورد نیاز است.

سبب تقویت ایمنی و کاهش سلول های سرطانی می شود

عناب سیستم ایمنی را تقویت کرده و با رشد سلول های سرطانی مبارزه می کند. میوه عناب همچنین سرشار از ویتامین C است که تصور می شود خواص ضد سرطانی قوی دارد. یک مطالعه روی موش نشان داد که تزریق ویتامین C با دوز بالا باعث از بین رفتن سلول های سرطانی تیروئید می شود. به علاوه، مطالعات لوله آزمایش نشان داده است که عصاره عناب انواع مختلفی از سلول های سرطانی از جمله سلول های سرطانی تخمدان، دهانه رحم، سینه، کبد، روده بزرگ و پوست را از بین می برد.

عناب به بهبود هضم کمک می کند

محتوای فیبر بالای عناب به بهبود هضم کمک می کند. حدود 50 درصد از کربوهیدرات موجود در میوه از فیبر است که به دلیل اثرات مفید گوارشی آن شناخته شده است. این ماده مغذی به نرم شدن و حجیم شدن مدفوع شما کمک می کند. در نتیجه، حرکت غذا از طریق دستگاه گوارش شما را تسریع می کند و یبوست را کاهش می دهد. علاوه بر این، عصاره عناب به تقویت پوشش معده و روده شما کمک می کند و خطر آسیب ناشی از زخم، آسیب و باکتری‌های مضری را که در روده شما وجود دارد کاهش می دهد.

موارد منع مصرف عناب

  • در اشخاص سرد مزاج تولید گاز و نفخ می‌ کند.

  • نیروی جنسی را کم می‌ کند.

  • افرادی که به درد پا مبتلا می‌ باشند باید از خوردن آن خودداری کنند.

  • افراط در خوردن این میوه موجب ناراحتى معده بـه خصوص سوء هاضمه می‌ شود.

  • مصرف آن برای افرادی که دچار غلظت خون هستند توصیه نمی‌ شود.

بیشتر بخوانید:مهم ترین خواص عناب خشک که باید بدانید

مضرات مصرف عناب

برای اکثر مردم، خوردن میوه عناب بی خطر است. با این حال، اگر از داروی ضد افسردگی ونلافاکسین یا سایر مهارکننده‌های بازجذب سروتونین- نوراپی نفرین (SSNRIs) استفاده می‌کنید، باید از عناب اجتناب کنید، زیرا ممکن است با این داروها تداخل داشته باشد.

علاوه بر این، یک مطالعه روی موش نشان داد که عصاره میوه ممکن است اثرات برخی داروهای تشنج، از جمله فنی توئین، فنوباربیتون و کاربامازپین را تقویت کند. اگر هر یک از این داروها را مصرف می کنید، قبل از افزودن میوه عناب به رژیم غذایی خود، هر گونه نگرانی احتمالی را با پزشک متخصص خود در میان بگذارید.

شیوه مصرف عناب

  • به تمام افرادی که از یبوست رنج می برند توصیه می شود هر روز صبح یک تکه زنجبیل تازه و چند دانه عناب را در یک لیوان آب جوش قرار داده و پس از چند دقیقه این نوشیدنی را میل کنند.

  • با ترکیبی از عناب، انجیر ، کشمش و خرما جوشانده‌ ای تهیه کنید و برای درمان بیماریهای سینه آن را مصرف کنید.

  • برای درمان ناخنک چشم،

  • عناب را با هسته‌ اش کوبیده، خیس کنید و بعد آب صاف شده‌ی آن را در روز چند مرتبه در چشم بچکانید.

  • برای تهیه جوشانده‌ عناب و جو، چهارده دانه عناب را با 25 گرم جو پوست کنده مخلوط کنید، در دو لیتر آب بریزید و آن قدر بجوشانید تا جو به اصطلاح شکفته شود و یک و نیم لیتر آب باقی بماند. این جوشانده را بگذارید بماند تا ته نشین شود، سپس روی آن را بردارید و بنوشید.

  • برای تسکین سرفه، 50 گرم از آن را در سه لیتر آب بجوشانید تا خوب بپزد؛ بعد آنها را خوب له کند و در پارچه‌ ای تمیز صاف کنید و سپس یک و نیم کیلو قند اضافه کرده و باز بجوشانید تا قوام بگیرد. هر ساعت یک قاشق غذاخوری میل کنید.

  • اگر حصبه دارید، آّب خیس کرده‌ عناب را با عرق کاسنی مخلوط کنید و بخورید.

  • اگر خارش بدن دارید، تا 5 روز، هرروز یک لیوان از آب دم کرده‌ عناب را با شکر شیرین کنید و بنوشید.

میوه های عناب کوچک و شیرین هستند. آن ها خشک شده بوده، بافت جویدنی و طعمی شبیه خرما دارند. این میوه ها وقتی خام هستند طعمی شیرین و سیب مانند دارند و می توان آنها را به عنوان یک میان وعده مغذی مصرف کرد.

آنها حاوی یک گودال با دو دانه هستند که باید قبل از خوردن آن را جدا کرد. عناب خشک نیز معمولاً برای استفاده در دسرها یا خوردن آنها مانند آب نبات به ویژه در آسیا به فروش می رسد. با این حال، به خاطر داشته باشید که میوه های خشک کالری بیشتری نسبت به میوه های تازه دارند.

همچنین، آنها منبع غلیظ قند هستند، بنابراین باید آنها را در رژیم غذایی خود محدود کنید. علاوه بر این، سرکه عناب، آب میوه، مارمالاد و عسل آن در بخش‌هایی از آسیا رایج است. میوه های عناب که به خرمای قرمز یا چینی نیز معروف هستند، کالری کمی دارند و سرشار از فیبر و سایر مواد مغذی هستند. به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی آنها، مزایای زیادی برای سلامتی دارند.

مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها