خواص گردو | طبع گردو | مضرات مصرف گردو

همه چیز درباره خواص بی نظیر گردو برای بدن + طبع

A
۰

از خواص گردو می توان به سلامت کبد و تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. مهم ترین خاصیت های گردو را اینفوگیاهی توضیح می دهد.

گردو یکی از انواع مغزها است که شکلی شبیه به مغز دارد و سرشار از پروتئین، آنتی‌اکسیدان‌ ها، فیبر و اسید های چرب امگا ۳ است. از جمله خواص گردو می‌ توانیم به کاهش خطر ابتلا به سرطان، بهبود عملکرد مغز، تقویت سلامت قلب و کاهش التهاب اشاره کنیم. اینفوگیاهی این دانه را معرفی کرده و پس از آن به جزئیات خواص آن را برای شما توضیح داده است.

تاریخچه گردو

گردو تاریخ غنی دارد و قدمت آن به هزاران سال پیش بر می گردد و قدیمی ترین غذای درختی است که برای انسان شناخته شده است. رومی ها گردو ها را Juglans regia به معنی بلوط سلطنتی نام گذاری کرده اند. در حقیقت درختان گردو، بومی شرق آمریکای شمالی هستند، اما اکنون به طور معمول در چین، ایران و در ایالات متحده، کالیفرنیا و آریزونا رشد می کنند. گردو میوه ای سنگی، گرد و تک دانه ای است که از درخت گردو رشد می کند. در زیر پوسته ی این میوه یک مغز چروکیده و کره ای شکل قرار دارد.

ترکیبات شمیایی گردو

  • به طور کلی مغز گردو دارای امگا3، ویتامین‌ و املاحی A, B, C, D, E بوده و ترکیباتی از اسید های عالی و مقدار کمی اسانس و اگزالات آهک نیز در آن وجود دارد.

  • البته سایر قسمت ‌های درخت گردو نیز دارای ترکیبات مهمی هستند و نباید از آن ‌ها غافل بود.

  • برگ این درخت حاوی مواد معدنی چون پتاسیم، باریم، کلسیم، منیزیم و ترکیبات دیگری چون پارافین، تانن و کاروتن است.

  • حتی پوسته گوشتی این میوه که اغلب سبز رنگ است نیز امولوسیون قند و اسید سیتریک، اسید مالیک، اگزالات کلسیم و فسفات را در خود دارد.

ارزش غذایی گردو

گردو مغزی است که فیبر زیاد و کربوهیدرات کمی دارد. این نوع مغز سرشار از اسید های چرب، ویتامین‌ ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی است. 28 گرم گردو 185 کالری دارد. این میزان گردو همچنین حاوی 4 گرم پروتئین، 18 گرم چربی و 3 گرم کربوهیدرات است. در ادامه ارزش غذایی گردو آورده شده است.

فولات 28 میلی گرم فسفر 98 میلی گرم فیبر 1.9 گرم
ویتامین A 5 درصد نیاز روزانه بدن پتاسیم 128 میلی گرم کلسیم 27 میلی گرم
ویتامین E 0.7 میلی گرم سلنیوم 1.3 میلی گرم منیزیم 44 میلی گرم

طبع گردو

طبع گردو گرم و خشک است و از همین جهت بهتر است با توجه به مزاجی که دارید آن را مصرف کنید. اگر پر انرژی و چالاک هستید، رنگ پوستتان سرخ و تیره و رگ هایتان نمایان است، اغلب اوقات عطش زیادی دارد، ضربان قلبتان بالاست و اندام های پر خون، محرک و فعالی دارید بدانید گرم مزاج هستید و نباید در مصرف گردو زیاده روی کنید. همیشه پس از خوردن گردو دهان را با آب بشویید و ماست یا میوه جات ترش بخورید .

بیشتر بخوانید:خواص گردو برای سرماخوردگی و بهبود تنگی نفس

خواص گردو برای سلامت بدن

استفاده از گردو در رژیم غذایی انسان‌ ها از گذشته تا کنون در تمامی جوامع رواج داشته و فواید گردو بر هیچ کس پوشیده نیست، اما این که تمامی خواص گردو چیست و در چه مواردی می ‌تواند برای سلامتی مفید و حائز اهمیت باشد، نیاز به مطالعه و بررسی بیشتری دارد که در این جا به برخی از این خواص می پردازیم.

سلامت قلب

به دلیل سطح بالای اسید های چرب امگا 3 در گردو، برای سیستم قلبی عروقی بسیار مفید هستند. مشخص شده است که خوردن تنها چند گردو در روز می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. بنابر این افرادی که فشار خون بالا دارند، توجه بیشتری داشته باشند. اسید های چرب امگا 3، برای کمک به کاهش کلسترول بد در بدن و افزایش تولید کلسترول خوب شناخته می شوند، که این روند هم برای قلب مفید است.

کاهش ابتلا به سرطان

گردو سرشار از ترکیبات گیاهی مثل اسید های چرب امگا ۳ و پلی‌فنول ‌ها است که خواص ضد سرطانی دارند. گردو خطر ابتلا به بعضی از انواع سرطان ‌ها مثل سرطان ‌های سینه، روده‌ ی بزرگ و پروستات را کاهش می دهد. تحقیقات انجام شده به این نتیجه رسیده‌ اند که خوردن چند عدد گردو در روز احتمال ابتلا به سرطان سینه را پایین می آورد.

مفید برای سلامت کبد

از بین انواع مغز ها، گردو از جمله میوه های مفید برای کاهش بیماری کبد چرب است. زیرا گردو دارای بیشترین اسید های چرب امگا ۶ و امگا ۳ و همچنین آنتی اکسیدان های پلی فنول است.

بهبود عملکرد مغز

اسید های چرب امگا ۳ موجود در گردو برای مغز مفید هستند. خوردن غذاهای سرشار از چربی ‌های ضروری، مثل امگا ۳ سرعت زوال شناختی را کاهش می دهد. در مطالعه ‌ی انجام شده روی افراد مسن، محققان به این نتیجه‌ رسیدند که گردو عملکرد شناختی را بهبود بخشید.

برطرف کردن چربی خون

کافی است یک تکه مغز گردو را بین انگشتان خود فشار دهید، تا روغن خارج شده از آن را مشاهده کنید. این روغن یکی از مفید ترین چربی‌ ها برای بدن است، چون می‌ تواند تا حدودی میزان کلسترول بد خون یا LDL را کاهش دهد. وجود این کلسترول در خون می ‌تواند هشداری برای ابتلا به بیماری ‌های قلبی باشد. بهره بردن روزانه از خاصیت گردو، به میزان مناسب در انواع غذاها یا به صورت آجیل و میان وعده، در کاهش تری گلیسیرید و کلسترول تاثیرگذار خواهد بود.

مناسب برای دستگاه گوارش

گردو، غنی از فیبر است و راهی خوب برای حفظ صحیح عملکرد سیستم گوارشی هستند. همه انسان ها به طور روزانه به فیبر نیاز دارند، تا حرکات روده ای را به درستی حفظ کنند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی دیگر از خواص گردو، تقویت سیستم ایمنی است. گردو آنتی‌اکسیدان‌ هایی دارد که به حفظ سلامت سیستم ایمنی کمک کرده و از شروع بیماری ‌ها جلوگیری می ‌کنند. هر روز مقداری گردو بخورید تا از خواص آن بهره‌ مند شوید. گردو سرشار از ویتامین ‌ها و مواد معدنی مثل مس و ویتامین B6 است که در تقویت سیستم ایمنی مؤثر می باشند.

موثر در سلامت استخوان ها

گردو حاوی نوعی از اسید های چرب ضروری به نام آلفا لینولئیک اسید است که با داشتن استخوان‌ های مستحکم ‌تر و سالم ‌تر ارتباط دارند. اسید های چرب امگا ۳ موجود در گردو هم به مبارزه با التهاب کمک می‌ کنند که این موضوع برای استخوان ‌ها مفید است.

درمان عفونت های قارچی

درمان عفونت ‌های قارچی از خواص گردو است. شواهد نشان می ‌دهند که گردو در درمان عفونت‌ های قارچی مؤثر می باشد. عفونت کاندیدا در دستگاه گوارش یا روی پوست رشد می کند. عفونت‌ های قارچی منجر به علائم آزار دهنده ‌ای مثل خارش یا سایر حساسیت‌ ها می ‌شوند.

بیشتر بخوانید:اگه این نکته رو بدونی دیگه گردو رو صبحا نمی خوری!

بهبود وضعیت تنظیم خواب

گردو حاوی ملاتونین است که می ‌تواند به شما برای داشتن خوابی راحت کمک کند. ملاتونین هورمونی است که ریتم شبانه ‌روزی بدن یا ساعت درونی بدن را تنظیم می ‌کند. خوردن گردو به افزایش سطح ملاتونین بدن شما کمک می ‌کند و به ‌نوبه خود باعث داشتن خوابی آسوده و راحت می ‌شود.

افزایش متابولیسم

گردو منبعی غنی از ویتامین ‌های گروه B است. این گروه از ویتامین‌ ها مسئول متابولیسم یا همان سوخت‌ و ساز بدن هستند. این موضوع به این معناست که مصرف روزانه‌ ی گردو می ‌تواند باعث تقویت متابولیسم و افزایش مصرف کالری، هم در زمان استراحت و هم در زمان تحرک شود. هم‌چنین گردو دارای سطح بالایی از اسید های چرب ضروری است که به هضم، رشد و تکامل و سایر فرآیند های متابولیک بدن کمک می ‌کنند.

مفید برای خانم های باردار

خوردن روزانه‌ ی گردو به ‌طرز چشمگیری برای زنان باردار مفید می باشد. گردو حاوی ویتامین B کمپلکس مثل فولات، ریبوفلاوین و تیامین است که به تقویت سلامتی زنان در دوران بارداری کمک می ‌کنند. اسید فولیک گردو به‌ طور مشخص برای زنان باردار و جنین ضروری است.

مضرات مصرف گردو

  • این ماده مغذی باعث بروز مشکلات گوارشی همچون نفخ، تهوع، درد، اسهال، عدم هضم و غیره شود.

  • از طرفی بروز یا تشدید آلرژی ‌ها از دیگر مضرات گردو محسوب می‌ شود.

  • از آن جایی ‌که این ماده سرشار از کالری است باید در مصرف آن دقت داشته باشید، درغیر این ‌صورت باعث افزایش وزن و چاقی شما می شود.

مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها