خواص چای ماته | فواید چای ماته | طرز تهیه چای ماته

محبوب ترین نوشیدنی میان آمریکایی ها؛ چای ماته! + خواص و طرز تهیه

A
۰

چای ماته نوعی نوشیدنی گیاهی است که برای استخوان ها مفید است و باعث تقویت قلب می شود. در ادامه با این چای گیاهی محبوب بیشتر آشنا می شوید.

چای ماته در واقع از برگ گیاه یربا به دست می آید و این نوشیدنی گیاهی در آمریکای جنوبی کشت می شود. این چای کافئین زیادی دارد و برای یک روز با انرژی کفایت می کند؛ همچنین با نوشیدن این چای خیالتان از سلامت روان و گوارش راحت خواهد بود. در ادامه با خواص این چای گیاهی بیشتر آشنا می شوید.

چای ماته چیست؟

چای ماته ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد کشف شد اما محبوبیت روز افزون آن به دلیل مزایای سلامتی فراوان و اهمیت فرهنگی در طول تاریخ تقویت شد. ماته یک نوشیدنی بسیار محبوب در آرژانتین، اروگوئه، پاراگوئه و حتی برخی از مناطق برزیل است. این نوشیدنی در این کشورها به عنوان میراث فرهنگی در نظر گرفته می شود زیرا به شیوه ای بسیار خاص تهیه و به اشتراک گذاشته شده است. همچنین  به لطف مزایای بیشمار برای سلامتی، از مرزهای دیگر قاره ها عبور کرده و اکنون به عنوان یکی از بهترین نوشیدنی های جهان شناخته می شود.

چای یربا یا ماته یک نوشیدنی سنتی است که از برگ های خشک شده گل همیشه سبز، Ilex paraguariensis، که یکی از گیاهان بومی آمریکای جنوبی است، تهیه می شود. این گیاه در طبیعت یافت می شود اما زمین های کشاورزی نیز به صورت مشابه با سایر گیاهان هم خانواده‌اش کشت می شود.

بهتر است بدانید حدود ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد گوارانی ها (مردم بومی امریکای جنوبی)  برگ های این گیاه را به صورت خام می خوردند. آنها برای بهره برداری از مزایای چای ماته واقعا تلاش کردند و با قرار دادن برگ ها در داخل کدو حلوایی همراه با آب جوش و نوشیدن مایع از طریق نی هایی که درست کرده بودند تکنیک و فرآیند استفاده از گیاه یربا را کامل کردند. آنها همچنین از ارزش تغذیه ای چای ماته مطلع بودند و گاهی اوقات برگ ها را مستقیما می جویدند. علاوه بر درک مزایای سلامتی آن را به عنوان هدیه مقدس خدایان می پرستیدند و معتقد بودند که با نوشیدن این نوشیدنی قدرت جنگل را می نوشند.

بیشتر بخوانید:چای کرک؛ یه نوشیدنی عربی با طبع گرم و آتشین

خواص چای ماته برای سلامت بدن

انرژی زایی

چای ماته علاوه بر کافئین بالا حاوی تئوبرومین (مواد شیمیایی ایجاد کننده سرخوشی ) و تئوفیلین است در نتیجه به صورت طبیعی انرژی وهوشیاری را افزایش می دهد. این چای با افزایش هوشیاری، افزایش تمرکز و کاهش خستگی عملکرد بدنی را بهبود می بخشد.

بهبود سلامت روان

نوشیدن این چای در درمان اختلالات روانی مانند  افسردگی، اختلالات رفتاری، اختلالات مصرف مواد غذایی ( پرخوری عصبی) و سوء مصرف مواد مفید است.

کمک به کاهش وزن

 چای ماته می تواند به تحریک اکسیداسیون چربی و احساس سیری کمک کند و منجر به کاهش قابل توجه وزن در برخی از افراد شود. علت مستقیم این کاهش وزن ناشناخته است اما محققان گمان می کنند که این اثر می تواند ناشی از ترکیب کافئین و آنتی اکسیدان های موجود در این چای باشد. نوشیدن این چای گیاهی قبل از ورزش حتی می تواند چربی سوزی و مصرف کالری را در طول فعالیت بدنی افزایش دهد .

چای ماته
چای ماته

تقویت سیستم ایمنی بدن

چای ماته ترکیبی قوی از آنتی اکسیدان ها را ارائه می دهد که ممکن است به محافظت در برابر انواع خاصی از سرطان، التهاب، مشکلات قلبی عروقی، بیماری های کبدی و موارد دیگر کمک کند. آنتی اکسیدان ها بخش مهمی از سیستم ایمنی سالم هستند.

کاهش کلسترول بد

مطالعات نشان داده چای ماته لیپوپروتئین با چگالی پایین (LDL) یا کلسترول بد را در افرادی با سطوح کلسترول بالا کاهش می دهد. محققان دریافتند کسانی که به طور منظم چای ماته می نوشیدند، سطح کلسترول LDL  آنها تقریبا ۱۰ درصد کاهش می یابد.

کند کردن روند پیری

چای ماته سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها مواد فوق العاده ارزشمندی هستند که  روند پیری را کند می کنند. از آنجا که این چای حاوی کافئین است باعث می شود افراد کمتر احساس خستگی کنند و عملکرد بدنی آنها را افزایش می دهد.

کمک به هضم و جذب

زانتین موجود در ماته می تواند باعث آرامش عضلات صاف دیواره دستگاه گوارش شود که می تواند برای هضم غذا مفید باشد. به ویژه اگر از یبوست، نفخ، گرفتگی یا سایر اختلالات گوارشی رنج می برید استفاده از چای ماته به شما توصیه می شود.

مفید برای قلب

آنتی اکسیدان های موجود در این چای مانند مشتقات کافئین و پلی فنول ها  به محافظت در برابر بیماری های قلبی کمک کند. چای ماته علاوه بر ویتامین های A ،C و E حاوی بسیاری از ویتامین های B کمپلکس است. همچنین حاوی نیاسین (B3) است، این ویتامین باعث کاهش تری گلیسیرید و کلسترول LDL و محافظت در برابر تصلب شرایین می شود.

چای ماته
چای ماته

بهبود گردش خون

سطوح بالای آهن موجود در چای ماته به این معنی است که می تواند به طور قابل توجهی به تولید گلبول های قرمز خون کمک کرده و از کم خونی جلوگیری کند. با افزایش تولید گلبول های قرمز خون، اکسیژن بیشتری به اندام ها و اعضاء مختلف بدن می رسد که مزایای بسیاری برای سلامتی دارد.

بیشتر بخوانید:چای ماچا و خواص بی نظیر آن + طرز تهیه

تقویت استخوان

در حالی که چای ماته همیشه به عنوان تقویت کننده استخوان در نظر گرفته نمی شود ولی حاوی برخی مواد معدنی است که برای تراکم مواد معدنی استخوان در بدن ضروری است. کلسیم، آهن، فسفر، پتاسیم و روی موجود در این چای فواید بسیاری برای سلامتی دارند و با پوکی استخوان مرتبط با افزایش سن مقابله می کنند.

تقویت قوای جنسی

این چای به طور سنتی به عنوان یک داروی تقویت قوای جنسی ملایم شناخته شده  و عمدتا توسط مردان  استفاده می شود. محتوای غنی از مواد معدنی و ویتامین های آن همچنین می تواند به بهبود باروری، تعادل هورمونی و سلامت باروری کمک کند.

روش تهیه چای ماته

ابتدا آب را روی حرارت گذاشته و آن را داغ کنید، اما به جوش نرسانید. هنگامی که حباب های ریز بر روی آب تشکیل شدند، شعله را خاموش کنید. سپس یک سوم گورد (ظرف کدو مانند مخصوص سرو چای ماته) را با برگ دمنوش یربا ماته پر کرده و یک قاشق چایخوری شکر را به آن اضافه کنید. آب داغ را نیز به فنجان اضافه کنید تا فنجان پر شود.

منبع: جهان شیمی
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها