بیدمشک و خواص آن

A
۰

بیدمشک و خواص آن، جهت پیشگیری یا درمان کم اشتهایی، بیخوابی، سنگ کیسه صفرا، کاهش تب، گال، تنظیم قاعدگی و کاهش دردهای عصبی و رماتیسم مفیدند.

گیاه دارویی بیدمشک که نام دیگر آن سالیکس کاپری است گیاهی از نژاد بید که دارای سنبله‌ های معطر است و دارای طبیعت سرد و تر است، بیدمشک درخت یا درختچه‌ ای زینتی بوده که دارای گل‌ های زرد کمرنگ دم‌ گربه‌ای است و ارتفاع این درخت به 10 متر می‌ رسد، عرق بیدمشک حاصل اسانس این گیاه است که علاوه بر اینکه برای معطر کردن شربت استفاده می‌ شود، دارای خواص درمانی بالایی نیز است.

طبع و مزاج بیدمشک

بیدمشک دارویی گیاهی با طبع سرد و مرطوب است به رفع درد و خستگی کمک می‌ کند. این داروی گیاهی برای تقویت قلب، درمان بی‌ خوابی، افسردگی و غیره کاربرد دارد.

بررسی بیدمشک از نظر گیاه شناسی

بیدمشک گل‌ های معطر درختی از تیره بید "Salicaeae" است. بیدمشک درختچه‌ ای بزرگ یا درختی به ارتفاع ۸-۱۰ متر است. این درخت دارای برگ‌ هایی پهن و بیضی شکل است. روی برگ، سبز تیره و براق و پشت آن کرک دار است. گل آذین نر بیدمشک دارای تعداد زیادی گل و به شکل شاتون است که قبل از بازشدن برگ‌ ها بر روی درخت ظاهر می‌ گردد. تنه درخت آن لیز و براق است.

پراکندگی جهانی: ایران، جنوب شرق ترکیه، جنوب شرق ماورای قفقاز، عراق، تالش، افغانستان و پاکستان.

پراکندگی جغرافیایی در ایران: گرگان، مازندران، گیلان، آذربایجان، اصفهان، فارس، کرمان، یزد و تهران.

مواد تشکیل دهنده

طبق تجزیه‌ های علمی که انجام شده است معلوم شده پوست، برگ و گل بیدمشک دارای موم، سقز، رزین، اوکسالات دوشو، تانن و سالیسین است.

خاصیت درمانی

خواص دارویی بیدمشک به این شرح است:

اختلالات عصبی

  1. تقویت کننده دستگاه عصبی است.
  2. جوشانده برگ یا گل این گیاه توام با عسل، اعصاب را تسکین داده، آرام بخش و خواب آور است.
  3. جوشانده گل آن توام با شکر، ناراحتی‌ های عصبی، افسردگی، درد های عصبی و درد های روماتیسمی را درمان می‌نماید.

اختلالات گوارشی وصفراوی

  1. دستگاه گوارش را تقویت نموده و اشتها آور است.
  2. دم کرده یا جوشانده برگ درخت یا گل آن توام با عسل، اختلالات صفراوی را برطرف و سنگ کیسه صفرا را درمان می‌نماید.
  3. تنقیه با جوشانده برگ یا پوست درخت این گیاه، سبب دفع انگل‌ ها و کرم‌ های معده و روده می‌شود.

تقویت قلب

  1. عرق این گیاه سبب تقویت قلب است.
  2. عرق آن درمان تب است و در حفظ سلامت قلب داروی بسیار مناسب و موثری است.
  3. جوشانده پوست این گیاه، تب را کاهش داده و خاصیت تب بری دارد.
  4. در طب سنتی گیاهی از بید سفید به طور وسیعی برای درمان تب و سایر بیماری‌ هایی که درجه حرارت را بالا می‌برند استفاده می‌کردند.

خواص دیگر بیدمشک

  1. این گیاه، گیاهی خوش عطر و بو و دل آویز، ملین و تقویت کننده گوارش و محرک قوای جنسی است.
  2. جوانه‌ های گلدار در موارد عفونت‌ های دستگاه ادراری، برونشیت، درد مفاصل و روماتیسم مصرف می‌شود.
  3. در استعمال خارجی برای درمان بواسیر و زخم‌ ها به كار می‌رود.
  4. این گیاه را در لوازم آرایشی و ساختن خلال دندان بکار می‌برند.
  5. جهت تهیه عرق بیدمشک بعنوان ضد رطوبت و گرمازدگی مصرف سنتی دارد.
  6. اسانس گل‌ های آن خاصیت ضد میکروب، ضد نفخ، ضد تورم، ضد سرفه، ضد آسم دارد.
  7. پوست، برگ و گل این گیاه دارای خاصیت آرام کننده است و به همین علت در مورد معالجه کم اشتهایی، سنگ کیسه صفرا، تب، بی خوابی، درد اعصاب صورت، قاعدگی‌ های زیاد و… از آن استفاده می‌کنند.
  8. همچنین این گیاه خاصیت دفع کرم را هم دارد.
گیاه بیدمشک

شیوه مصرف بیدمشک

بیدمشک را در اشکال مختلف مانند عرق، شربت و شیرینی مورد استفاده قرار می‌ دهند. بیدمشک، درختیست که در ایران در اوایل بهار گل می‌ دهد و گل آن را در ظرف‌ های مخصوصی با آب می‌ جوشانند و عرق بیدمشک تهیه می‌ کنند. و با عرق آن و شیره شکر شربت بیدمشک درست می‌ کنند.

گل این گیاه به صورت خوشه‌ های کرک‌ داری است که در فروردین ماه پیدا می‌ شود و تا اردیبهشت ماه دوام می‌ آورد. برای نگهداری آن باید پوست این گیاه را در آخر فروردین ماه و یا مهر ماه از شاخه‌ هایی که دو و یا سه ساله باشند جدا کرده و در کوره ملایمی خشک و قطعه قطعه نمود. سپس در جعبه‌ ای سربسته قرارداده و هر وقت به آن احتیاج داشتید مصرف کنید.

برای نگهداری برگ‌ های این گیاه، باید آنها را در فروردین ماه چیده و در سبدی قرار داد. آن سبد را در جای هواداری قرار دهید تا خشک شود. گل‌ های آن را باید در آغاز شکفتن چید و از سقف آویزان نمود یا روی منبع حرارتی مثل کوره و یا تنور نان پزی قرار داد تا خشک شوند و قابل نگهداری برای مدت طولانی باشند.

درمان کم اشتهایی با پوست یا برگ بیدمشک

به اندازه پنجاه گرم از برگ یا پوست بیدمشک که از شاخه‌ های دو تا سه ساله در آخر فروردین ماه چیده و خشک شده را با یک لیتر آب در ظرفی بریزید و آن ظرف را روی آتش قرار دهید تا به جوش آید و دو دقیقه بجوشانید. سپس آن را از روی آتش بردارید و ده دقیقه بگذارید تا دم بکشد، بعد آن را صاف کرده و شیرین کنید. روزی سه بار قبل از غذا، یک فنجان از آن را بنوشید.

اگر گل بیدمشک را به برگ یا پوست آن ترجیح می‌ دهید می‌ توانید پنجاه گرم از این گل را خشک را در یک لیتر آب جوش ده دقیقه دم کنید و بعد آن را صاف کنید و با عسل شیرین سازید و هر روز سه فنجان قبل از غذا بنوشید.

سنگ کیسه صفرا

جوشانده برگ درخت بیدمشک و یا دم کرده گل بیدمشک برای معالجه کسانی که سنگ کیسه صفرا دارند مفید و مؤثر است و اگر مدتی به مصرف آن ادامه دهند به آنها کمک خواهد کرد تا سنگ کیسه صفرا حل و دفع شود.

برای تهیه جوشانده برگ درخت بیدمشک باید پنجاه گرم برگ خشک بیدمشک را در یک لیتر آب ریخته و ظرف محتوای آن را روی آتش بگذارید تا دو دقیقه بجوشد و بعد ده دقیقه آن را دم کنید. سپس آن را صاف کرده و شیرین کنید. هر روز سه فنجان از آن را قبل از غذا بنوشید.

برای تهیه دم کرده گل بیدمشک باید پنجاه گرم گل بید مشک خشک را در یک لیتر آب جوش دوازده دقیقه دم کنید و بعد آن را صاف کنید و سپس با نبات یا عسل شیرین کنید و هر روز سه بار و هر بار یک فنجان از آن را قبل از غذا بنوشید.

گال و امراض پوستی

بیست و پنج گرم برگ بیدمشک خشک را با بیست و پنج گرم پوست شاخه‌ های دو و یا سه ساله درخت بیدمشک در یک لیتر آب سرد بریزید تا یک ساعت بماند و بخیسد، سپس آن را روی آتش بگذارید تا به جوش آید و دو دقیقه بجوشد و بعد از روی آتش بردارید. ده دقیقه آن را به حال خودش بگذارید تا دم بکشد و بعد صاف کنید. در طول شبانه روز سه تا پنج فنجان از آن را بنوشید.

درمان تب با جوشانده پوست بیدمشک

جوشانده پوست بیدمشک تب بر است و می‌ توانید هنگامی که دچار تب شده ‌‎اید از آن کمک بگیرید. برای تهیه جوشانده پوست بیدمشک باید پنجاه گرم پوست شاخه‌ های دو یا سه ساله درخت بیدمشک خشک را در یک لیتر آب صاف کرده و بجوشانید. سپس دوازده دقیقه دم کرده و سپس آن را شیرین کنید. هر روز سه بار و هر بار یک فنجان از آن را قبل از غذا بنوشید.

درمان بی خوابی

برای درمان بی خوابی باید از برگ یا گل بیدمشک کمک بگیرید. پنجاه گرم برگ بیدمشک خشک شده را در یک لیتر آب جوش دو دقیقه بجوشانید و ده دقیقه دم کنید. سپس آن را صاف کرده و هر روز سه بار و هر بار یک فنجان از آن را بنوشید. برای تهیه دم کرده گل بیدمشک باید پنجاه گرم گل بیدمشک را در یک لیتر آب خیلی جوش دوازده دقیقه دم کنید. سپس شیرین کنید و هر روز سه بار و هر بار یک فنجان از آن را قبل از صرف غذا بنوشید.

تنظیم قاعدگی با بیدمشک

برای تهیه این جوشانده باید بیست و پنج گرم برگ بیدمشک را با بیست و پنج گرم پوست شاخه‌ های دو یا سه ساله بیدمشک در یک لیتر آب سرد یک ساعت بخیسانید و بعد ظرف محتوای آن را روی آتش بگذارید تا بجوشد. بعد از اینکه دو دقیقه جوشید ده دقیقه آن را دم کنید و بعد صاف کنید و با شکر شیرین کنید. هر روز سه تا پنج فنجان از آن را بنوشید.

درمان انواع رماتیسم

جوشانده پوست درخت بیدمشک درد های رماتیسم را تسکین داده و کسانی که از این جوشانده کمک گرفته‌ اند به طور محسوسی دیده‌ اند که درد آنها ساکت و آرام شده است. برای تهیه جوشانده پوست بیدمشک باید پنجاه گرم پوست شاخه‌ های درخت بیدمشک را در یک لیتر آب جوش روی آتش بگذارید تا دو دقیقه بجوشد و بعد دوازده دقیقه آن را دم کنید و صاف نمایید. سپس شیرین کنید و هر روز سه بار و هر بار یک فنجان از آن را قبل از غذا بنوشید.

درد های عصبی

جوشانده برگ یا دم کرده گل بیدمشک را همان‌طور که برای درمان کم اشتهایی شرح دادیم تهیه و مصرف نمایید. این گونه درد های عصبی تسکین می‌ یابد. کسانی که دچار غم و اندوه شده‌ اند و یا نوراستنی گرفته‌ اند و یا دچار تحریکات شدید جنسی شده‌ اند اگر این جوشانده را مصرف کنند درد های آنها آرام خواهد گرفت.

داروی دفع کرم

جوشانده برگ یا پوست بیدمشک به صورت تنقیه موجب خروج و دفع کرم‌ های آسکاریس از روده‌ ها می‌ شود. برای تهیه این جوشانده باید پنجاه گرم برگ یا پوست شاخه‌ های دو یا سه ساله درخت بیدمشک را در یک لیتر آب جوش دو دقیقه بجوشانید و ده دقیقه دم کنید و سپس آن را به عنوان دوای تنقیه مصرف کنید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار مرتبط سایر رسانه ها