خواص شنبلیله | طبع شنبلیله | فواید تخم شنبلیله

شنبلیله چه خواصی دارد؟ | طبع و نحوه مصرف شنبلیله

A
۰

شنبلیله حاوی مواد مغذی نظیر آهن، منیزیم، منگنز، مس، پتاسیم و کلسیم است و در درمان دیابت، کنترل قند خون و افزایش شیر در مادران شیرده مفید است.

در طی هزاران سال، از شنبلیله به عنوان یک داروی جایگزین در بسیاری از درد ها و بیماری‌ ها استفاده می کردند. امروزه بیشتر به عنوان یک مکمل غذایی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. تأثیر فوق‌ العاده‌ی شنبلیله را نمی‌ توان در درمان دیابت، کنترل قند خون و افزایش شیر در مادران شیرده و بسیاری از بیماری‌ های دیگر نادیده گرفت. شنبلیله حاوی مواد مغذی نظیر آهن و منیزیم و منگنز و مس و روی و پتاسیم و کلسیم و سلنیوم و همچنین ویتامین هایی نظیر B6 ,A, C و فولیک اسید و تیامین و نیاسین است و علاوه بر برگ های این گیاه دانه آن نیز سرشار از مواد مغذی نظیر پروتئین و دیوسژنین و لیزین و ساپونین است.در این مقاله هر آنچه را که در مورد خواص شنبلیله و نیز کاربرد های آن باید بدانید برای شما شرح خواهیم داد.

مشخصات گیاه شنبلیله

شنبلیله یکی از گیاهان محبوب در سراسر جهان است که علاوه بر استفاده در صنایع غذایی، خواص درمانی نیز دارد. نام علمی گیاه شنبلیله به انگلیسی "Trigonella foenum-graecum" می باشد و در تیره باقلائیان دسته بندی می شود. شنبلیله به دلیل اینکه در کنار راه ها به صورت طبیعی می روید. در گذشته به گل راه رو شهرت یافته بود. این گیاه پر خاصیت به صورت علفی در طبیعت یافت می شود و ارتفاع آن به طور معمول بین پنج تا ده سانتی متر می باشد. جالب است بدانید که شنبلیله از گیاهان بومی کشورمان ایران است و در خیلی از شهر ها به وفور یافت می شود.

در برخی نقاط، دامداران به خوبی به قدرت فربه کنندگی شنبلیله آگاهی دارند و پیش از فروش دام در بازار در علوفه آن‌ ها شنبلیله می‌ افزایند. در شرق دور، زنان که همواره در پی اضافه وزن بودند به خواص شنبلیله واقف بودند. به خاطر خاصیت تقویتی، اشتها آوری و نیرو بخشی آن، در مداوای لاغری، راشیتیسم و برخی از اشکال مرض قند بسیار مؤثر است.

طبع شنبلیله

طبع شنبلیله گرم و خشک است.

انیسون، کاسنی ، برگ اسفناج و برگ‌ خرفه مصلح و بهبود دهنده خواص و مزاج شنبلیله است.

ترکیبات شیمیایی شنبلیله

شنبلیله حـاوی مواد چرب، قند و نشاسته، مواد ازته، مواد فسفردار، مس، آنتی اکسیدان، کولین، تریگونلین، یاموجنین، سارسا ساپوجنین، و دیوسگنین است، وجود همین مواد شیمیایی باعث شده است که شنبلیله یک گیاه پرخاصیت دارویی باشد. مطالعات نشان می‌ دهد که شنبلیله حاوی ساپونین، جینسینگ و فیبر است که می‌ تواند در درمان بسیاری از بیماری‌ ها مؤثر باشد. اسانس که بویی مشابه کرفس دارد در کره، پنیر، شیرین‌ بیان ، ترشی، شربت و وانیل استفاده می‌ شود.

شنبلیله

خواص شنبلیله

  1. برای مقابله با لاغری پیش از هر غذا یک قاشق‌ چای‌ خوری گرد تخم‌ شنبلیله را با مربا مخلوط کرده بخورید.
  2. به دلیل خاصیت نرم‌ کنندگی و خلط‌ آور بودن آن، در عفونت‌ های مجاری‌ تنفسی، به عنوان مقوی‌ سینه بسیار سودمند است.
  3. در صورت ابتلا به ورم‌ چشم یا آماس‌ پلک، یا برای پاک‌ کردن زخم، از جوشانده شنبلیله استفاده کنید.
  1. برای درمان گلو‌ درد و ورم‌ لوزه جوشانده آن را غرغره کنید.
  2. شنبلیله اثر مقوی و نیرو بخش دارد و برای کسانی که ضعیف هستند و یا برای دوران‌ نقاهت به کار می‌ رود. اثر تقویت‌ کننده‌ ی آن به قدری زیاد است که در طب برای تقویت مسلولین کاربرد دارد.
  3. شنبلیله چون دارای مواد فسفره، آهن، ازته و دیاستاز های مختلف است، تقویت‌ کننده‌ ی لوز المعده نیز می‌ باشد و بنابر این دستگاه هاضمه را بـه کـار می‌ اندازد و لاغری‌ های مفرط را از بین‌ می‌ برد.
  4. برای رفع التهاب‌ های سطحی پوست بدن از پماد شنبلیله استفاده کنید. برای تهیه‌ ی پماد شنبلیله سه تا چهار قاشق سوپ‌ خوری آرد دانه‌ ی شنبلیله را با سرکه مخلوط و مصرف کنید.
  5. شنبلیله برای تقویت مصونیت بدن در مقابل بیماری‌ ها نیز به کار می‌ رود و حـتى آن را بـه صـورت کـپسول درآورده انـد کـه بـرای جلوگیری از سرماخوردگی مصرف می‌ شود.
  6. شنبلیله، مغز، اعصاب و روان را تقویت می‌نماید و اختلالات دستگاه‌عصبی را برطرف می‌سازد .
  7. فواید شنبلیله همچنین دارای اثرات آنتی اکسیدانی است که مصرف آن برای پیشگیری از سرطان ها می تواند مفید باشد.
  8. شنبلیله ملین‌ مزاج، رفع‌ کننده یبوست، اشتها آور و هضم‌ کننده غذا است.

بیشتر بخوانید: خواص شنبلیله در جلوگیری و درمان ریزش مو

درمان اختلالات تنفسی با شنبلیله

دانه شنبلیله دارای مواد مغذی بسیاری از جمله کاروتن، مس، روی، سدیم، فولیک اسید و منیزیم است. این مواد مغذی علائم ذات الریه را کنترل می کند. شنبلیله، دستگاه تنفسی را تقویت نموده و ریه را در مقابل بیماری‌ ها مقاوم می‌ سازد. جوشانده شنبلیله مخلوط با عسل، درمان‌ کننده تنگی‌ نفس، درد و سرفه‌ های مزمن است جوشانده تخم شنبلیله، بیماری سل را التیام می‌ بخشد.

شنبلیله

درمان اختلالات پوستی با شنبلیله

شنبلیله دارای ویتامین و آنتی اکسیدان های مختلف برای سلامت بدن می باشد. شنبلیله باعث می شود تا سموم از پوست دفع شده و از بروز بیماری های پوستی مانند اگزما و جوش جلوگیری می کند. شما می توانید برای درمان زخم پارچه را به خمیر شنبلیله آغشته کنید و روی پوست خود قرار دهید تا اثر زخم از بین برود. تخم شنبلیله دارای ماده ای به نام دیوسگنین می باشد که دارای خواص ضد باکتری است. برای درمان آکنه می توان از آن استفاده کرد.

تقویت مغز و حافظه

شنبلیله از گیاهان دارویی محسوب می شود که برای تقویت و سلامت مغز بسیار مناسب است. شنبلیله علاوه بر اینکه به سلامت مغز کمک می کند، برای افزایش یاد گیری و تقویت حافظه نیز یک گزینه بسیار مناسب محسوب می شود. مصرف شنبلیله با تقویت عملکرد مغز باعث می شود که خطر ابتلا به بیماری های شناختی مرتبط با افزایش سن مثل آلزایمر و پارکینسون ( یکی از بیماری های مخرب و تاثیرگذاری روی سیستم عصبی مغز ) نیز کاهش یابد.

برطرف‌ کردن بوی‌ نامطبوع شنبلیله

دانه‌ی شنبلیله با این همه خواص مفید دارای بوی‌ نامطبوعی است، بنابر این برای استفاده از آن، دانه‌ ی آرد‌شده‌ ی آن‌ را با مواد معطر باید مخلوط نمود تا بوی‌ بد آن‌ را تا اندازه‌ ای برطرف کند. قابل ذکر است که طعم ناخوشایند ریشه و تخم‌ شنبلیله را می‌ توان با مربا، لیمو و پرتقال از میان برد.

مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها