فواید درمانی هسته زرد آلو | روغن هسته زرد آلو

A
۰

در حقیقت ۵۰ درصد از وزن هسته زردآلو از روغن و اسید های چرب مفید تشکیل شده همچنین پروتئین ۲۵ درصد وزن دیگر این هسته را تشکیل داده است.

هسته زردآلو خواص بی ‌شماری دارد. در حقیقت ۵۰ درصد از وزن هسته زردآلو از روغن و اسید های چرب مفید تشکیل شده همچنین پروتئین ۲۵ درصد وزن دیگر این هسته را تشکیل داده است. هسته زردآلو یکی از منابع غنی از اسید های چرب و پروتئین است. متخصصان بر این باورند مصرف این دانه خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. در حقیقت به دلیل وجود آمیگالین و لاتریل در هسته زردآلو، این هسته ذاتاً سمی است. با این حال دارای خواص بسیاری است. مغز هسته زردآلو در اغلب اوقات خوشمزه بوده اما گاهی مزه تلخی نیز دارد.

تاثیرات ویتامین B17 برای بدن که در هسته زرد آلو وجود دارد

  • ویتامین B17 یکی از مواد مغذی ضروری برای حفظ سلامتی است و باید آن را به صورت مرتب مصرف کرد.
  • از فواید ویتامین B17 می توان به تقویت سلامت قلب و گوارش و حتی جلوگیری از ریزش مو اشاره کرد.
  • هسته زردآلوی تلخ غنی ترین منبع ویتامین B17 در طبیعت است که علاوه بر این ماده حاوی چندین ماده مغذی دیگر نیز هست که به اشکال مختلف به سلامتی کمک می کنند.
  • مهم ترین خاصیت ویتامین B17 تقویت قابلیت دفاعی سیستم ایمنی بدن است.
  • ویتامین B17 با از بین بردن سلول های آسیب زننده گسترش بیماری در سراسر بدن را کند می کند.
  • ویتامین B17 دارای خاصیت ضدالتهابی است و می تواند با جذب اسید ها و مواد سمی موجود در بدن و کمک به دفع آنها از شدت گوش درد بکاهد.
  • این ویتامین از بدن در مقابل رادیکال های آزاد محافظت کرده و به از بین بردن آنها که باعث آسیب دیدن و پیری پوست می شوند کمک می کند.
  • مصرف ویتامین B17 یا استفاده از محصولات مراقبت از پوست حاوی این ویتامین می تواند به داشتن پوست سالم و جوان و بازسازی سلول های پوست کمک کند.
  • ویتامین B17 سلامت کبد را بهبود می بخشد و بعضی از اثرات هپاتیت خود ایمنی را معکوس کند. این بیماری در اثر التهاب کبد ایجاد می شود.

درمان سرطان با مصرف مغز هسته زردآلو

متخصصان می ‌گویند مصرف دوز مشخصی از هسته زردآلو و عدم زیاده روی در مصرف آن در درمان سرطان موثر می باشد. در واقع این هسته دارای ماده ‌ای به نام امیگدالین یا همان ویتامین B17 است. از آمیگدالین در درمان سرطان به صورت گسترده استفاده می ‌شود. یک تحقیق در این زمینه نشان داد عصاره زردآلوی شیرین و بادام تلخ دارای خواص آنتی اکسیدانی، آنتی میکروارگاسمی و ضد سرطانی است. عصاره هسته زردآلو مانع رشد سلول ‌های سرطانی در سینه، کبد و روده می شود.

با این حال، برای جلوگیری از مسمومیت غذایی با هسته زردآلو بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکنید.

اثرات التهاب و آرتریت را کاهش می ‌دهد

هسته زردآلو همچنین به دلیل پتانسیل خود در کاهش التهاب شناخته شده است. تحقیقات نشان می دهد که محتوای فیبر موجود در هسته ها اسید و سایر سموم را در بدن به دام می اندازد و به حذف آنها کمک می کند. هسته زردآلو حتی از موارد شدید التهاب مانند آرتریت حمایت می کند.

فواید هسته زردآلو برای پوست

روغن هسته زردآلو برای تولید تعدادی از لوازم آرایشی و بهداشتی مخصوصا در عرصه مراقبت از پوست استفاده می شود. با ترکیب این روغن با شکر، یک کرم لایه بردار برای پوست تولید نمایید، این ترکیب برای از بین بردن پوسته و سلول های مرده پوست و همچنین درخشان کنندگی پوست مورد استفاده قرار می گیرد. روغن هسته زردآلو مانند یک مرطوب کننده بسیار طبیعی و موثر جذب پوست می شود.

کاهش دهنده فشارخون و بهبود دهنده سلامت قلب

هسته زردآلو حاوی سطوح بالایی از تیامین است که به عنوان ویتامین B1 نیز شناخته می شود، که به کاهش فشارخون و حفظ سلامت قلب کمک می کند. تیامین فشار سیستولی و دیاستولی ورودی و خروجی قلب را تقویت کرده و به پیشگیری از نارسایی احتقانی قلب کمک می کند. علاوه براین تیامین در کاهش فشارخون افرادی که در مراحل اولیه هیپوگلیسمی (کمبود قند خون ) هستند مؤثر واقع می شود.

کلسیم موجود درهسته زردآلو برای سلامت استخوان ‌ها

هسته زردآلو حاوی کلسیم معدنی استخوان ‌ساز هستند. کلسیم یک ماده مغذی ضروری است که بدن شما قادر به تولید آن نیست. بنابراین مصرف روزانه کلسیم کافی برای سلامتی شما حیاتی است. کلسیم با کمک به بازسازی سلول های استخوانی و افزایش تراکم استخوان به سلامت استخوان کمک می کند. کمبود کلسیم منجر به شکنندگی استخوان هایی می شود که مستعد آسیب هستند.

هسته زردآلو داروی مقوی قوای جنسی

خواص هسته زردآلو مانند بادام است و برای افزایش غرایز جنسی مفید است. هسته زردآلو در اروپا به طور سنتی برای افزایش میل غرایز جنسی شهرت دارد.

تاثیر هسته زردآلو در تسکین درد

با توجه به مطالعاتی که بر روی هسته زرآلو صورت گرفته است این دانه دارای خواص و اثر بخشی تسکین طبیعی درد را دارد. هسته زردآلو یک را حل فوق العاده برای درمان آرتروز است. این دانه ها برای تسکین درد و همچنین کاهش علائم و نشانه های افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید مفید هستند. علاوه بر این ها برای کاهش درد افراد مبتلا به سرطان نیز کاربرد دارند.

تقویت کننده بینایی و سلامت چشم

هسته زردآلو حاوی مقادیر بالایی روی است که یکی از مواد معدنی کم نیاز لازم برای بدن است. مقادیر بالایی از این ماده در چشم انسان سالم دیده می شود. علاوه براین روی نقش مهمی در انتقال ویتامین A به شبکیه برای تولید ملانین ایفا می کند. کمبود روی می تواند باعث ضعف دید در شب، آب مروارید و تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولای مرتبط با پیری شود.

پژوهش ها نشان داده اند مصرف ۴۰ تا ۸۰ میلی گرم روی در روز می تواند سرعت پیشرفت تباهی لکه زرد مرتبط با پیری را کم کند.

هسته زردآلو مفید برای سلامت دستگاه تنفس

هسته زردآلو برای قرن ها در طب سنتی چینی برای حمایت از سلامت تنفسی استفاده می شود. مطالعات نشان می دهد که مواد فعال موجود در هسته زردآلو به عنوان خلط آور یا موادی که ترشحات راه هوایی را افزایش می دهند، با افزایش محتوای آب عمل می کنند. افزایش محتوای آب به بدن اجازه می دهد تا بیماری هایی را که می تواند باعث التهاب، عفونت، حملات آسم، واکنش های آلرژیک و سایر مشکلات تنفسی شود را دفع کند.

خواص هسته زردآلو برای مو

از دیگر خواص هسته زردآلو کمک به سلامت و شادابی مو است. روغن هسته زردآلو به شکستگی و نا مرتب شدن مو کمک می کند و باعث صافی و مرتب شدن مو می شود.

مصرف هسته زردآلو برای کودکان

کودکان اغلب پس از مصرف زردآلو که خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد، علاقمند هستند هسته آن را بشکنند و از طعم خوب مغز هسته زردآلو استفاده کنند. با این حال، وجود خواص هسته زردآلو برای کودکان هنوز به اثبات نرسیده است و بهتر است از مصرف بیش از اندازه آن خودداری کنند. شاید مصرف تا حدود ۵ عدد از این ماده برای بزرگسالان مشکلی ایجاد نکند، اما بهتر است به دلیل تشکیل موادی شبیه به سیانور در بدن، کودکان از مصرف هسته زردآلو خودداری کنند.

مصرف هسته زردآلو در بارداری

هسته زردآلو دارای آمیگدالین است و به همین دلیل می ‌تواند مسمومیت سیانید ایجاد کند. نه ‌تنها هیچ ‌گونه خواص هسته زردآلو در بارداری و دوران شیردهی به اثبات نرسیده است بلکه توصیه می ‌شود خانم‌ های باردار و شیرده از مصرف مغز هسته زردآلو در این دوران خودداری کنند.

خواص روغن هسته زردآلو

با وجود آن که مصرف مغز هسته زردآلو به دلیل ناچیز بودن خواص هسته زردآلو خشک شده، توصیه نمی ‌شود اما روغن هسته زردآلو خواص زیادی دارد که برای مصرف موضعی، اغلب مشکلی ایجاد نمی ‌کند و بهتر است به صورت خوراکی مصرف نشود.

  • از خواص روغن هسته زردآلو می‌ توان وجود مواد آنتی اکسیدانی، مواد ضد باکتریایی و مواد مغذی را نام برد که سبب جوان سازی پوست و کاهش چین و چروک می ‌شوند.
  • روغن هسته زردآلو همچون یک تونر عمل کرده و به پاکسازی عمقی پوست کمک می نماید. برای کمک به آبرسانی پوست و همچنین پیشگیری از اثرات مخرب آفتاب، از روغن هسته زردآلو استفاده می‌ کنند که نه‌ تنها به مرطوب نگه داشتن پوست کمک می ‌نماید، بلکه به دلیل داشتن ویتامین E، خاصیت ضد آفتابی دارد.
  • مصرف این روغن برای پوست اگزما و خارش را از بین می‌ برد و با حفظ رطوبت پوست موجب نرم و لطیف شدن آن می‌ شود.
  • از خواص دیگر این روغن رفع تیرگی دور چشم است و با صرف هزینه بسیار کمتر، بهترین نتیجه ممکن را مشاهده می‌ کنید.
  • دیگر خواص روغن هسته زردآلو برای مو است که به دلیل وجود ویتامین A، فولیکول ‌های مو را تقویت کرده و به کاهش ریزش مو کمک می ‌کند. همچنین ویتامین E موجود در روغن هسته زردآلو، به رفع خشکی مو و حفظ رطوبت آن کمک می‌ نماید.
  • بهترین راه استفاده از خواص هسته زردآلو خشک شده، تهیه روغن هسته زردآلو و استفاده موضعی از آن برای پوست و مو است.

مضرات هسته زردآلو

از مضرات استفاده بیش از حد هسته زردآلو می‌ توان عوارض مصرف آمیگدالین را بیان کرد که در صورت مصرف زیاد، می ‌تواند حتی اختلال تنفسی و فلج را به دنبال داشته باشد .از واکنش های شدید مرتبط با مسمومیت با هسته زردآلو به موارد زیر اشاره می شود.

  • حالت تهوع
  • درد شکمی
  • کهیر و خارش
  • تورم پوست
  • سر درد و سرگیجه
  • تپش قلب
  • کاهش یا افزایش غیر عادی ضربان قلب
  • افتادگی پلک چشم و فشارخون‌ پایین
  • لرز
  • ضایعات عصب بینایی
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها