خواص خوراکی ماش | تهیه جوانه ماش

A
۰

حبوبات مهمترین منبع تامین پروتئین گیاهی هستند. ماش نیز منبع عمده تامین پروتئین به ویژه برای گیاه ‌خواران است.

ماش یکی از حبوبات بسیار مفید و غنی است که کوچک و سبز رنگ است از تیره نخود و عدس است. حبوبات مهمترین منبع تامین پروتئین گیاهی هستند. ماش نیز از ارزش تغذیه ‌ای بسیار بالایی برخوردار است و در اکثر جوامع منبع عمده تامین پروتئین به ویژه برای گیاه ‌خواران است. کشت ماش این حبوبات کوچک و سبز سابقه ‌ای دیرینه دارد. اگرچه ماش‌ بومی هند است اما به تدریج کشت آن در چین و سایر مناطق جنوب ‌شرقی آسیا هم گسترش پیدا کرد.

ارزش غذای دانه ماش

ماش منبع غنی از آنتی اکسیدانها و مواد مغذی گیاهی از جمله منگنز، پتاسیم، منیزیم، فولات، مس، روی و انواع ویتامین های گروه B است و همچنین پر از پروتئین، فیبر رژیمی و نشاسته های مقاوم می باشد.

ماش غنی از آنتی اکسیدان ها، ویتامین B1 ، ویتامین B2 ، ویتامین B3 ، ویتامین B5، ویتامین B6 ، فولات، منگنز، منیزیم، آهن، پتاسیم، مس، روی، سلنیوم، فیبر، پروتئین و اسید آمینه های ضروری مانند فنیل آلانین، لوسین، ایزولیزین، والین، لیزین و آرژنین است و از همین رو خواص ماش بسیار فراوان است.

طبع و مزاج ماش

طبع ماش همراه با پوست سرد و خشک است اما طبع ماش پوست کنده معتدل است. مصلح ماش ادویه‌ های مانند خردل، زنجبیل، سماق، دارچین، زیره، فلفل، تخم کافشه، میخک و روغن بادام شیرین است.

خواص ماش برای سلامت

  • ماش در پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی بسیار مفید است.
  • پتاسیم موجود در ماش باعث شستشوی کلیه ها و پایین آوردن درجه اسیدی خون و منظم کردن ضربان قلب می گردد.
  • ماش به دلیل داشتن فسفر و کلسیم در تقویت و حفظ تعادل افراد مسن بسیار مناسب است.
  • فسفر و کلسیم موجود در ماش نقش موثری در رشد کودکان دارد.
  • ماش سرشار از آهن است که برای درمان کم خونی باید استفاده کرد.
  • ماش حاوی ویتامین های A ,D است که برای تقویت اعصاب و بینایی مفید می باشد.
  • حبوبات از جمله ماش ماده ای به نام مهارکننده پروتئاز دارند که می تواند در برابر سرطان سینه مقاومت کرده و از تشکیل تومور جلوگیری می کند.
  • ماش به علت دارا بودن شاخص قند پایین مصرف آن برای افراد دیابتی مفید است و اثر تحریک کننده در لوزالمعده داشته و موجب ترشح انسولین می گردد.
  • ماش ضد فشارخون بالا است. وجود میزان بالای پروتئینی به نام پپتید در ماش به کاهش فشردگی عروق خونی که باعث فشارخون می شود کمک می کند.
  • ماش همراه با برنج کم چربی برای درمان اسهال موثر است.
  • منبع غنی از ویتامین B9 می باشد که برای جلوگیری از تولد زود رس، نقص لوله های عصبی و حتی خاتمه بارداری ضروری است.
  • اسید فولیک موجود در ماش سیستم عصبی مغز را بهبود می بخشد ، بنابراین خوردن ماش در دوران بارداری برای افزایش هوش کودک بسیار مفید می باشد.
  • ضماد سرکه و ماش پخته به درمان اگزما و بیماری های پوستی کمک می کند.
  • ماش حاوی روی است و می تواند سلامت مو را ارتقا دهد.
  • سرشار از ویتامین C است که درمان سرفه آنفلوآنزا و سرماخوردگی کودکان است.
  • مصرف ماش برای افرادی که به بیماری های مانند آبله، سرخک، سرخچه، ضعف چشم، سرفه، کم خونی، سردرد، انزال زودرس، سرماخوردگی، دیابت، لک صورت، آبریزش بینی، ناراحتی اعصاب و حساسیت مبتلا می باشند نافع بوده و اثر درمانی دارد.
  • با استفاده از ماش از بروز پوکی استخوان در سالمندان جلوگیری می کنیم.
  • خوردن منظم ماش می تواند میزان خوردن غذاها را کاهش دهد و به کاهش وزن کمک می کند.
  • ماش دارای فیبر رژیمی محلول است که به بهبود عملکرد سیستم گوارش کمک می کند.

خواص ماش برای پوست

خواص ماش برای پوست فراوان است. در ادامه به بررسی برخی از خواص ماش برای پوست می‌ پردازیم.

ماش برای جوان سازی پوست

ماش حاوی مقادیر بالایی از مس و آنتی‌اکسیدان ‌ها است که موجب رفع چین و چروک پوست صورت و پوست دور چشم می ‌شوند و به جوان سازی پوست کمک می ‌کنند.

ماش یک لایه بردار برای پوست

یکی از خواص ماش این است که یک لایه بردار طبیعی برای پوست است. مس موجود در ماش موجب پاک سازی و لابرداری از پوست صورت می ‌شود و از این طریق پوست را درخشان ‌تر و شفاف ‌تر می‌ کند.

سم زدای پوست

جوانه ماش می ‌تواند برای پوست به عنوان یک سم زدا عمل کند و سموم پوست را از بین ببرد.

ماش ضد سرطان پوست

آنتی اکسیدان‌ ها توانایی خنثی کردن و از بین بردن رادیکال‌ های آزاد که منجد به سرطان می ‌شوند را دارند. جوانه ماش حاوی آنتی اکسیدان ‌ها است و با خوردن آن می ‌توان از ابتلا به سرطان پوست جلوگیری کرد. همچنین جوانه گندم می ‌تواند در برابر رادیکال‌ های آزاد و آسیب ‌های ناشی از آفتاب از پوست محافظت کند.

درمان آکنه

علت بروز آکنه در واقع اختلالات پوستی ناشی از باکتری است. ماش دارای اسید‌ های چربی است که برای درمان پوست مفید هستند و با از بین بردن باکتری ‌ها موجب درمان آکنه می ‌شود.

ماسک ماش برای پوست صورت

بدای تهیه ماسک ماش برای پوست صورت باید ابتدا به اندازه نصف فنجان ماش خام را آسیاب کرده و پودر کنید و این پودر ماش را با آب ترکیب کرده و خمیری به دست آورید. خمیر تهیه شده را روی پوست صورت خود بمالید اجازه دهید ده دقیقه روی صورت شما بماند تا خشک شود و بعد از این مدت زمان و خشک شدن ماسک، صورت خود را با آب سرد بشویید.

خواص ماش برای مو

دانه‌ های ماش حاوی مواد معدنی مانند مس، منیزیم، کلسیم و آهن هستند که موجب بهبود گردش خون در پوست سر و افزایش اکسیژن رسانی به موها می ‌شوند و به این ترتیب ماش باعث افزایش رشد مو و تقویت موها می ‌شود.

ماسک ماش برای مو

برای تهیه ماسک ماش برای مو باید ابتدا به مقدار نصف فنجان ماش خام را آسیاب کرده و پودر کنید و پودر ماش به دست آمده را با کمی چای سبز مخلوط کنید و خمیری به دست آورید‌. به خمیر به دست آمده یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک قاشق غذاخوری روغن بادام اضافه کرده و با هم مخلوط کنید تا یک خمیر یک دست به دست آید.

این خمیر را روی موها و پوست سر مابیده و به خوبی ماساژ دهید. اجازه دهید این خمیر برای مدت زمان ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ردی موهایتان بماند و سپس موهای خود را با شامپو شسته و با آب گرم آبکشی کنید.

طرز تهیه جوانه ماش

ابتدا ماش ها را خوب بشویید و بعد از شستشوی کامل درون آب خیس کرده و به مدت 12 ساعت در جای تاریک و خنک قرار دهید. در مرحله بعد آنها را مجددا بشویید و به مدت 12 ساعت دیگر در جای تاریک و خنک قرار دهید؛ جوانه های ماش پس از 12 ساعت دوم آماده می شوند. دانه های ماش معمولا طی 24 ساعت جوانه می زنند. اگر می خواهید حداکثر استفاده را از آنها ببرید بهتر است آنها را به صورت خام مصرف کنید.

استفاده از ماش در غذاها

آش ماش، یکی از اصیل ترین غذاهای ایرانی است که سبب درمان سردردهای شدید و آبریزش بینی ناشی از سرماخوردگی و سرفه و تب می شود. با ماش می توانید ماش پلو، آش ماش و قلیه کدو با ماش، شله ماش، سوپ ماش و سالاد ماش نیز تهیه کنید.

مـضـرات مصرف مـاش

کسانی که یبوست دارند و می خواهند از ماش استفاده کنند بهتر است ابتدا ماش را قدری تفت داده سپس بلغور کرده پوست آن را بگیرند و آنگاه غذا درست کنند.

زیاده روی در مصرف ماش موجب افزایش خلط، نقرس، اسیداوریک، ضعف قوه باه، سوءهاضمه، نفخ، ناراحتی های دندانها و عدم جذب کلسیم می شود.

کسانی مبتلا به بیماری های دستگاه گوارش بخصوص زخم روده و اثنی عشر می باشند از ماش کمتر استفاده کنند.

کسانی که صرع دارند از ماش پوست کنده استفاده کنند.

مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها