خواص دارویی و درمانی زردچوبه

A
۰

کورکومین یک ماده فعال اصلی در ترکیبات زردچوبه است. یک ضد التهاب موثر با خواص آنتی‌اکسیدان قوی که ۳ درصد از وزن زردچوبه را تشکیل می ‌دهد.

زردچوبه برای هزاران سال است که در هند به عنوان ادویه و داروی گیاهی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. زردچوبه دارای ترکیباتی با خواص درمانی قدرتمند است. این ترکیبات به نام کورکومینوید شناخته می ‌شوند که مهم ترین آن‌ ها کورکومین است. کورکومین یک ماده فعال اصلی در ترکیبات زردچوبه است. یک ضد التهاب موثر با خواص آنتی‌اکسیدان قوی که ۳ درصد از وزن زردچوبه را تشکیل می ‌دهد. کورکومین به سختی در خون جذب می‌ شود اما اگر شما همراه با زردچوبه ، فلفل سیاه استفاده کنید به جذب آن کمک کرده ‌اید. کورکومین همچنین در چربی حل می ‌شود، پس شاید ایده خوبی باشد که بیشتر همراه با غذاهای چرب مصرف شود.

زردچوبه چیست؟

زردچوبه با نام علمی (Curcuma longa) در هندوستان و چین و نقاط گرم زمین رشد می‌ کند. زردچوبه رنگ زرد یا خاکستری مایل به قهوه‌ ای دارد. بوی آن معطر و طعم آن تلخ است. زردچوبه را در گذشته به علت رنگ زرد درخشانی که دارد، برای رنگرزی پارچه‌ های ابریشمی و پنبه‌ ای به کار می‌ بردند و همچنین در خوراکی‌ ها استفاده می کردند. زردچوبه از نظر طب قدیمی ایرانی گرم و خشک است و برای استفاده درمانی می‌ توان آن را مانند چایی دم نموده و استفاده کرد.

ترکیبات شیمیایی زردچوبه

زردچوبه دارای اسانسی مرکب از اسید های والرینیک، کاپریلیک و فلاندرن می‌ باشد و همچنین دارای سابی‌ نین، برونئول و الکل تورمرول و ماده کورکومین می‌ باشد، که علت رنگ زرد زردچوبه همین ماده کورکومین است.

فواید سلامتی و خواص زردچوبه چیست؟

زردچوبه کمک و غلبه بر التهاب می کند و به درمان نا خوشی های تحریک کننده مانند سرطان و ورم مفاصل هم کمک می کند. به خاطر ترکیبات کورکومین، این ادویه نیز فواید عصبی و سلامتی قلبی عروقی و غیره را نیز به همراه دارد که در این جا به انواع خواص زردچوبه می پردازیم.

کاهش خطر ابتلا به بیماری ‌های قلبی

یکی دیگر از خواص زردچوبه معکوس کردن پیشرفت پروسه بیماری‌ های قلبی است. شاید بتوان گفت که مزیت اصلی کورکومین زردچوبه برای قلب بهبود عملکرد لایه ی درون رگی است که در واقع لایه نازکی از سلول ‌هاست که درون رگ‌ های خونی و لنفاوی را پوشش داده‌ اند. زردچوبه در پیشگیری از بیماری قلبی، نتایج خوبی دارد. زردچوبه باعث کاهش التهاب می‌ شود و دارای خواص آنتی‌اکسیدان قوی است و هر دوی این موارد برای کاهش خطر ابتلا به بیماری ‌های قلبی مفید است.

خواص آنتی اکسیدانی زردچوبه

زردچوبه با از بین بردن رادیکال های آزاد، مهار پراکسیداسیون، و کاهش پیچیدگی های آهن مشهور است، که همه آن ها نتیجه مستقیم خاصیت های آنتی اکسیدانی آن هستند. نه فقط زرد چوبه، بلکه حتی روغن آن هم خواص آنتی اکسیدانی دارد. در مطالعه ای دیگر که بر روی موش ها انجام شد، زردچوبه توانست از استرس اکسیداتیو ناشی از دیابت به خاطر خواص آنتی اکسیدان آن جلوگیری کند.

برطرف کننده عفونت

یکی از توصیه ‌های متداول در بسیاری از روش ‌های طب سنتی برای از بین بردن عفونت‌ ها، استفاده از زردچوبه است. سرماخوردگی، برونشیت، عفونت ریه، تب، سر درد، آبریزش و احتقان بینی، کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و مشکلات قاعدگی در زنان از جمله شرایطی هستند که اضافه کردن زردچوبه به رژیم غذایی می‌ تواند بر روی آن ‌ها تاثیر مثبت بگذارد.

علاوه بر این، رابطه زردچوبه و عفونت می ‌تواند سبب بهبود عفونت چشم و تورم در لایه میانی چشم، درد های داخل دهان و بیماری های لثه که ناشی از عفونت هستند.

پیشگیری از سرطان

سرطان یک بیماری است که با رشد غیرقابل کنترل سلول تشخیص داده می شود. سرطان انواع گوناگونی دارد و به نظر می رسد که تحت تاثیر مکمل های کورکومین می باشد. کورکومین به عنوان یک ماده دارویی در درمان سرطان مورد مطالعه قرار گرفته و یافته ها نشان دادند که این ماده بر رشد و پیشرفت سرطان تاثیر دارد. مطالعات نشان دادند که کورکومین می تواند در موارد زیر مفید باشد.

  • کمک کردن به مرگ سلول های سرطانی
  • کاهش آنژیوژنز (رشد رگ های خونی جدید در تومور ها)
  • کاهش متاستاز (پراکنده شدن سرطان)

کورکومین از وقوع سرطان به خصوص سرطان های دستگاه گوارش مثل سرطان کالورکتال پیشگیری می کند.

بهبود عملکرد مغز در برابر بیماری ها

زردچوبه می ‌تواند با افزایش تولید و عملکرد هورمون، تاثیرات کاهش ادراک که مربوط به سن هستند را معکوس کند و در نتیجه حافظه را تقویت کرده و قابلیت مغز را افزایش دهد. بیماری‌ های مغزی مانند تباهی مغز واعصاب، آلزایمز و پارکینسون با کاهش BDNF در ارتباط هستند. همان ‌طور که گفته شد، زردچوبه می ‌تواند به تقویت BDNF کمک کند و از شما دربرابر بیماری‌ های مغزی به ‌طور موثر محافظت نماید.

درمان سرفه

کورکومین به عنوان یک عامل ضد باکتری، ضد التهابی و ضد ویروسی عمل می ‌کند و می ‌تواند به جلوگیری از بسیاری از بیماری ‌ها مانند سرفه، سرماخوردگی و غیره کمک کند.

پیشگیری از آلزایمر

آلزایمر از تشکیل پلاک‌ های آمیلوئید و راه یافتنش به مغز ناشی می ‌شود. مطالعه ‌ای در دانشگاه تگزاس نشان می دهد، این پلاک ‌ها نتیجه ازدست رفتن نورون‌ های استیل کولین در بخش بنیادی قدامی مغز بیماران مبتلا به آلزایمر هستند. زردچوبه با پاک کردن پلاک‌ های آمیلوئید، به درمان آلزایمر کمک می ‌کند. این کار با جذب و بلعیدن پلاک ‌ها توسط ماکروفاژ ها صورت می‌ گیرد.

مفید برای سم زدایی کبد

زردچوبه برای سلامت کبد بسیار مفید است. این گیاه یک سم زدای طبیعی است. کبد از طریق تولید آنزیم‌ ها، خون را تصفیه می ‌کند و زردچوبه تولید این آنزیم‌ های حیاتی بدن را افزایش می ‌دهد. این آنزیم‌‌ ها تجزیه‌ شده و سموم داخل بدن را کاهش می ‌دهند. مصرف منظم زردچوبه باعث مبارزه با چندین مشکل جدی کبدی مانند سیروز، هپاتیت و زردی می ‌شود.

موثر در درمان التهاب مفصل

التهاب مفصل یا آرتریت یکی دیگر از مشکلات رایجی است که به بیماری ‌هایی نظیر آرتروز و روماتیسم مفصلی منجر می ‌شود. کورکومین موجود در زردچوبه می ‌تواند به درمان التهاب مفصل کمک کند. در تحقیقات انجام شده، زردچوبه حتی از دارو های ضد التهابی هم تاثیر بهتری نشان داده است.

مفید برای معده و سیستم گوارش

خواص زردچوبه برای معده و سیستم گوارش، به خواص آنتی اکسیدانی این ماده بر می‌ گردد. زردچوبه می ‌تواند به هضم غذا کمک کرده و برای بهبود شرایطی مثل سوزش سر دل، درد یا التهاب و زخم معده، عفونت هلیکوباکتر پیلوری، از دست دادن اشتها، اسهال، گاز روده، سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، بیماری های التهابی روده مانند کرون و کولیت اولسراتیو مفید باشد.

کمک به درمان دیابت

طی یک بررسی علمی، کورکومین می تواند سطح گلوکز خون را کاهش دهد، در نتیجه به جلوگیری از دیابت کمک می کند. در مطالعه ای دیگر، افراد پیش دیابت که به مدت 9 ماه دوز تجویزی از کورکومین را دریافت کردند، احتمال ابتلا به دیابتشان کم تر شد. این ترکیب همچنین می تواند نحوه عملکرد سیستم ایمنی فعال در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 را نیز تغییر دهد و می تواند داروهای ایمن سازی تجویز شده برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 را تقویت کند. کورکومین موجود در زردچوبه می تواند به درمان اختلالات کبد مرتبط به دیابت نیز کمک کند.

فواید بی نظیر زردچوبه برای سلامت پوست و مو

  • از بین بردن موهای صورت

مخلوط زردچوبه و آرد ذرت می ‌تواند یک اسکراب طبیعی و خمیری خانگی برای از بین بردن موهای زاید صورت باشد.

  • درمان آکنه و جوش

خاصیت ضد التهابی زردچوبه التهاب جوش و آکنه را کاهش می ‌دهد و خاصیت آنتی باکتریایی آن باعث جلوگیری از بروز مجدد آکنه می ‌شود.

  • روشن ‌کننده پوست

اگر شما به دنبال یک درمان خانگی روشن شدن پوست خود هستید، زردچوبه بسیار عالی است.

  • درمان چین و چروک پوست

خاصیت آنتی اکسیدانی زردچوبه به مبارزه با بیشتر علائم پیری مانند چین و چروک در صورت و گردن کمک می‌ کند.

  • رفع ترک ‌های پوست

برخی ترک ‌ها و خط ‌ها روی پوست ظاهر می ‌شود که زردچوبه به شما کمک می ‌کند این علائم کشش پوست را از بین ببرید.

  • درمان سوختگی پوست

با کمک زردچوبه که ویژگی ضد عفونی‌کننده دارد می ‌توانید باعث کاهش التهاب و درد ناشی از سوختگی پوست خود شوید. مقداری زردچوبه را با آب سرد و ژل آلوئه ورا مخلوط کنید و روزی ۳ بار استفاده کنید.

  • درمان پوست های خیلی چرب

زردچوبه روغن اضافی پوست را کنترل می ‌کند و باعث باز شدن منافذ پوستی می‌ شود.

  • درمان پوست های خیلی خشک

ماسک زردچوبه در درمان پوست ‌های خشک نیز مفید است. شما می‌ توانید ترکیبی از سفیده تخم‌ مرغ، آب لیمو و زردچوبه تهیه کنید. این مخلوط را در قسمت ‌های خشک پوست خود بمالید.

  • درمان اگزما

زردچوبه خاصیت ضد التهابی قوی دارد و از این رو برای کاهش التهاب اگزما بسیار مناسب است.

  • کمک به درمان پسوریازیس

زرد چوبه می تواند مانع از آنزیم های التهابی در ارتباط با پسوریازیس شود. همچنین می تواند سطح سیتوکنین را کاهش دهد.

  • مناسب برای موی سر

از مهمترین خواص زردچوبه جلوگیری از شوره سر، مشکلات پوستی و کمک به رشد سریع مو است که باعث می ‌شود این گیاه برای موی سر شما هم مفید باشد.

  • کمک به درمان شوره

مخلوطی از زرد چوبه و روغن زیتون می تواند شوره سر را از بین ببرد و سلامتی پوست سر را بهبود بخشد.

مضرات مصرف زردچوبه

استفاده بیش از حد از زردچوبه می ‌تواند باعث ایجاد حالت تهوع، خون ریزی زیاد، فشار خون پایین، مشکلات معده، مشکلات بارداری، سر درد، کمبود آهن، ناباروری، دیابت و خون ریزی‌ های خطرناک شود، که گزینه آخر مهم ‌ترین عوارض مصرف زیاد زردچوبه است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها