خواص روغن رزماری | روغن رزماری برای مو | روغن رزماری برای ابرو

روغن رزماری معجزه ای برای رشد سریع مو

A
۰

روغن رزماری یک درمان رایج رشد سریع مو است که می توانید آن را خریداری کرده و به عنوان یک درمان خانگی استفاده کنید.

کاربردهای درمانی و خانگی روغن رزماری بسیار زیاد است. بطوریکه می‌توان آن را با شامپو و یا با روغن‌های گیاهی از جمله روغن سیاه‌دانه، نارگیل، بادام تلخ، کرچک و زیتون ترکیب کرده و برای  پرپشت شدن موها و جلوگیری از ریزش آنها و تقویت و رشد ریش و سبیل در آقایان، کمک به پرپشتی و ضخیم‌ کردن ابروها و مژه‌ها استفاده کرد. 

روغن رزماری چه عناصر و املاحی دارد؟

تنوع ویتامین‌ها و املاح معدنی این روغن آنقدر زیاد است که شاید دلیلی برای قدرتمند بودن آن به حساب می‌آید. ویتامین آ، ویتامین بی، ویتامین دی، نیاسین، کولین ب، ویتامین کا، ویتامین ای، پانتوتنیک اسید ب، فولات، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، روی، مس، منگنز، سلنیم، سدیم و پتاسیم تنها بخشی از مواد معدنی موجود در روغن تهیه شده از گیاه رزماری می‌باشند.

آیا روغن رزماری می تواند ریزش مو را درمان کند؟

این ایده که روغن رزماری رشد سریع مو را تشویق می‌ کند ممکن است از فواید اساسی رزماری برای سلامتی ناشی شود. به این گیاه به شکل اسانس دارای خواص زیر نیز است:

  • دارای خواص ضد التهابی هستند
  • رشد عصبی را تقویت می کند
  • بهبود گردش خون

مانند اسانس نعناع فلفلی (همچنین برای تقویت رشد مو استفاده می شود)، اسانس رزماری گردش خون را تقویت می کند. در نتیجه، می‌ تواند از گرسنگی فولیکول‌ های مو، از بین رفتن و ریزش مو جلوگیری کند. علاوه بر تحریک رشد مو، اسانس رزماری برای جلوگیری از سفیدی زودرس و شوره سر استفاده می شود. همچنین ممکن است به خشکی یا خارش پوست سر کمک کند.

آیا مطالعات علمی ادعاهای درمانی روغن رزماری را تایید می کنند؟

بر اساس برخی شواهد علمی، رزماری ممکن است برای بافت عصبی مفید باشد. اسید کارنوزیک، یک ماده فعال در گیاه رزماری است که در یک مطالعه آسیب بافتی و عصبی را التیام بخشید. این توانایی برای ترمیم انتهای عصبی ممکن است اعصاب پوست سر را نیز جوان کند و به نوبه خود احتمالاً رشد مو را بازیابی کند.

مطالعات اخیر آشکارتر نشان می دهد که این گیاه به طور مستقیم به محافظت در برابر ریزش مو کمک می کند. یکی از کارآزمایی‌ ها در سال 2015، این اسانس را در برابر ماینوکسیدیل، مورد بررسی قرار داد. هر دو در افراد مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک (طاسی با الگوی مردانه یا زنانه) مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج نشان داد که اسانس رزماری به همان اندازه ماینوکسیدیل موثر است. در طول این فرآیند، نسبت به ماینوکسیدیل به عوارض جانبی خارش پوست سر نیز کمک کرد. یکی دیگر از مطالعات نشان داد که عصاره برگ رزماری (متفاوت از اسانس) رشد مو را تحریک می کند. این زمانی اتفاق افتاد که ریزش مو توسط تستوسترون (مانند طاسی الگو) تحریک می شود.

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد رزماری و خواص آن

نحوه مصرف رزماری

در اینجا چند راه برای استفاده از اسانس رزماری به عنوان یک ترمیم کننده و ضخیم کننده مو آورده شده است. برای شروع، هر یک از این درمان ها را یک تا دو بار در هفته امتحان کنید. در صورت تمایل بیشتر از آنها استفاده کنید.

ماساژ مستقیم روی پوست سر

حدود 5 قطره اسانس رزماری را بریزید و بعد از حمام یا دوش گرفتن به طور مساوی روی پوست سر خود ماساژ دهید حتما آن را با روغن حامل (مانند روغن جوجوبا یا روغن نارگیل) مخلوط کنید. شستشوی روغن بعد از آن اختیاری است اگرچه اگر آبکشی کردید، اجازه دهید روغن حداقل ۵ تا ۱۰ دقیقه قبل روی پوست سرتان بماند.

اضافه کردن به شامپو

این کار می تواند برای نرم کننده ها، لوسیون ها یا کرم ها نیز اعمال شود. سعی کنید زیاد اضافه نکنید. حدود پنج قطره در هر اونس کافی است. پس از آن، محصول را مانند همیشه استفاده کنید. همچنین می‌توانید 2 تا 3 قطره را مستقیماً به هر محصولی برای مو اضافه کنید و یک قطره از آن را قبل از استفاده روی کف دست خود بمالید.

  • روغن رزماری برای موهای چرب

بعد از استحمام حدود ۵ قطره از این روغن را روی بخش‌های مختلف پوست سر بریزید و با انگشتان خود به آرامی ماساژ دهید. در صورت تمایل می‌توانید برای تقویت ساقه‌های مو و جلوگیری از شکنندگی آن‌ها، چند قطره روغن جوجوبا یا نارگیل را به روغن رزماری اضافه و بعد از ماساژ دادن ساقه مو با این مواد، حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید، سپس سر خود را بشویید. البته شستن سر اختیاری است و می‌توانید اجازه دهید روغن روی مو بماند. رزماری خاصیت ضد باکتریایی دارد و استفاده از آن به این صورت، مانع رشد قارچ، باکتری و ایجاد شوره می‌شود.

  • روغن رزماری برای موهای خشک

برای بهره گرفتن از فواید روغن رزماری می‌توانید آن را با شامپو یا نرم‌کننده موی سر ترکیب کنید. این روش برای موهای خشک مناسب است و چربی مورد نیاز ساقه‌های مو را تامین می‌کند. مقدار کمی از این روغن، حدود ۴ تا ۵ قطره را در قوطی شامپو بریزید و با هم مخلوط کنید، سپس موی خود را با آن شست و شو دهید.

برای گرفتن نتیجه، توصیه می‌شود این شیوه را یک تا دو بار در هفته تکرار کنید.

  • روغن رزماری برای ابرو

یکی از روش‌های پر پشت کردن ابرو و تقویت ریشه آن، استفاده از روغن رزماری است. یک قطره رزماری را روی گوش پاک‌کن بریزید و به تمام ابرو بمالید؛ سپس آن را به خوبی ماساژ دهید تا جذب پوست شود. این‌کار را هر شب تکرار کنید تا به مرور شاهد تقویت ابروی خود شوید.

مراقب باشید بیش از مقدار گفته شده از روغن رزماری استفاده نکنید، زیرا ممکن است باعث ایجاد خارش، التهاب و تحریک‌پذیری پوست سر شود.

پیش از به کاربردن آن، حتما با پزشک مشورت کرده و حساسیت‌های پوستی خود را نیز در نظر بگیرید تا دچار آلرژی نشوید.

قبل از استفاده رزماری چه چیزهایی باید بدانیم؟

از ورود روغن رزماری به چشم خودداری کنید. در صورت تماس، سریعاً چشمان خود را با آب سرد بشویید.

به همین ترتیب، مراقب باشید که بیش از حد آن را به پوست سر خود نمالید. روغن رزماری به عنوان یک تحریک کننده پوست نیز شناخته شده است. ممکن است باعث ناراحتی شود، اما هیچ خطری برای سلامتی ندارد.

برای جلوگیری از تحریک پوست، قبل از استفاده روغن را با روغن حامل یا محصول دیگری رقیق کنید. اطلاعات کافی در مورد ایمنی استفاده از روغن رزماری در دوران بارداری یا شیردهی وجود ندارد. اگرچه استفاده از روغن رزماری برای ریزش مو فقط به صورت موضعی انجام می شود، اما بهتر است احتیاط کنید زیرا اثرات آن در این زمینه هنوز ناشناخته است.

نتیجه گیری

رزماری توسط بسیاری برای افزایش موفقیت آمیز رشد سریع مو استفاده شده است. استفاده از اسانس رزماری به خوبی می تواند همین کار را برای شما انجام دهد. علم و تجربیات شخصی هر دو قویاً نشان می‌ دهند که این روغن گیاهی در برابر ریزش مو، به ویژه در مورد طاسی مردانه یا زنانه، جوابگو خواهد بود. روغن رزماری یک درمان ساده است که می توانید در خانه از آن استفاده کنید و حتی ممکن است با محصولات تجاری قابل رقابت باشد. علاوه بر این، زمانی که به درستی استفاده شود کاملاً ایمن است و عوارض جانبی بسیار کمی دارد.

مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها