روغن کرچک معجزه ای برای سلامتی، پوست و زیبایی

A
۱

از روغن کرچک در بسیاری از صنایع از جمله ساخت صابون، مواد آرایشی، شرکت های دارویی، روغن ماساژ و …استفاده می شود.

روغن کرچک یا روغن کاستور یکی از روغن های محبوب و پر کاربرد است. این روغن رنگی زرد شفاف و بویی ملایم دارد و از نظر ترکیباتی حاوی ریبوفلاوین، ریسین اولئین، ساپونین، تانن، گلیسرید و … می باشد. روغن کرچک دارای خواص ضد باکتری و ضد التهابی طبیعی است. همچنین ویتامین E ، اسید های چرب مانند اسید ریسینولئیک، امگا 6 و امگا 9 نیز در آن یافت می شود. از روغن کرچک در بسیاری از صنایع از جمله ساخت صابون، مواد آرایشی، شرکت های دارویی، روغن ماساژ و …استفاده می شود.

روغن کرچک چیست؟

روغن کرچک از میوه‌های درخت کرچک که شبیه مغز گردو است استخراج می‌شود. کرچک درختی چند ساله از خانواده فریبون، به ارتفاع 10 متر، گل‌ های آن به رنگ زرد بوده و خوشه و میوه ‌های آن با خار احاطه شده است، برگ ‌های آن تقریباً بزرگ، با لبه‌ های دندانه و شیار‌دار است. درختان کرچک بومی مناطق گرمسیر مانند برزیل، مکزیک، چین و مصر هستند. روغن کرچک یک روغن گیاهی چند منظوره است که مردم هزاران سال از آن استفاده می کنند. این گیاه با استخراج روغن از دانه های گیاه کرچک ساخته می شود. این دانه ها حاوی آنزیم سمی به نام ریچین هستند. اما فرآیند گرمایش روغن کرچک آن را غیر فعال می کند و باعث می شود روغن را با خیال راحت استفاده کنید. روغن کرچک دارای چندین نوع کاربرد دارویی، صنعتی و دارویی است.

خواص درمانی روغن کرچک برای بدن

فراموش نکنید که معمولاً این روغن به‌ عنوان روغنی خوراکی استفاده نمی‌‌ شود، مگر برای رفع برخی مشکلات از جمله یبوست. در واقع در گذشته، یعنی سده ‌های پیشین، از این روغن به ‌عنوان یک ملین مؤثر برای رفع مشکل یبوست استفاده می ‌کردند، اما امروز کاربرد اصلی آن در لوازم آرایشی است.

درمان یبوست

روغن کرچک به عنوان ملین قوی عمل می کند، این امر باعث درمان یبوست می شود. اسید ریسینولئیک موجود در این روغن، جذب دیواره های روده شده که موجب انقباض عضلات و دفع راحت مدفوع می شود. شما برای درمان می توانید نصف قاشق چای خوری از این روغن را با هر نوشیدنی مانند آبمیوه های طبیعی ترکیب کرده و میل کنید.

این محصول توسط FDA به عنوان یک ملین محرک تایید شده است. با این حال مصرف بیش از حد آن می تواند عوارض جانبی احتمالی مثل اسهال و گرفتگی عضلات ایجاد کند و نباید از آن برای درمان یبوست مزمن استفاده کرد.

دفع باکتری و قارچ ها

مشخص شده است اسید ریسینولئیک روغن کرچک در مبارزه و از بین بردن برخی از انواع قارچ و باکتری ها بسیار مناسب می باشد. این امر برای نابودی باکتری های پوستی که موجب التهاب، آکنه، پسوریازیس و … می شود نیز صدق می کند. همچنین این روغن می تواند به درمان کاندیدا آلبیکانس نیز کمک کند. آلبیکانس نوعی قارچ است که مشکلات دهان و دندان مانند عفونت های لثه، عفونت ریشه دندان (آبسه) ایجاد می کند.

جلوگیری از عفونت ها

روغن کرچک حاوی اسید ریسینولئیک است. این اسید چرب، یکی از اصلی ترین چربی های موجود در این روغن است که می تواند التهاب را کاهش و درد را تسکین دهد. با مصرف موضعی از روغن کرچک بر روی نقاط ملتهب از تشدید و عفونت آن می توانید جلوگیری کنید.

تسکین درد ها

با توجه به ترکیبات آرام بخش و اسید ریسینولئیک این روغن، برای تسکین درد هایی مانند کمر درد، شکم درد و درد های قاعدگی بسیار مؤثر است. برای این که از خاصیت ضد درد این روغن بهره مند شوید، کافیست آن را در ناحیه درد بزنید و به آرامی ماساژ دهید.

کمک به زایمان آسان

مصرف خوراکی این روغن برای خانم های باردار به تسهیل زایمان آن ها کمک می کند. زیرا اسید ریسینولئیک موجود در این روغن به فعال شدن گیرنده های موجود در رحم کمک کرده و با تقویت انقباضات رحمی، زایمان را راحت تر می کند. اما این روش باعث ایجاد حالت تهوع شده و توصیه نمی شود و به هیچ عنوان بدون مشورت پزشک از آن استفاده نکنید. همچنین ماساژ دادن پستان مادر شیرده با این روغن می توان به افزایش شیر کمک کرد.

مزایای روغن کرچک برای پوست

مفید در رفع آکنه

این روغن از خواص ضد باکتریایی برخوردار است. چون معمولاً باکتری‌ ها با بستن منافذ پوست باعث بروز آکنه می‌شوند، با استفاده از این روغن روی پوست تا حد زیادی از بروز آکنه جلوگیری کنید. این خاصیت روغن کرچک به دلیل وجود اسید ریزینولئیک در ذرات تشکیل دهنده آن ایجاد شده است.

افزایش رطوبت پوست

روغن کرچک به دلیل اسیدهای چربی که داراست، به عنوان مرطوب کننده برای پوست عمل می کند. این موضوع به پوست درخشش و سلامتی می بخشد، رطوبت پوست را حفظ کرده و علائم پیری را کاهش می دهد. اگر درگیرِ خشکی پوست هستید، این روغن را به‌ شکل مرتب استفاده کنید، باعث افزایش رطوبت پوست می ‌شود و همچنین روی براق و سر حال نشان‌ دادن پوست تأثیری مثبت می‌ گذارد.

مناسب برای پوست‌ های حساس

بسیاری از کسانی که برای افزایش رطوبت، کاهش چین ‌و چروک و موارد این قبیل به استفاده از روغن روی می ‌آورند، دارای پوست حساس و دارای جوش هستند. از این رو می ترسند که این روغن باعث بد تر شدن جوش ‌های صورت شود. اما روغن کرچک بسیار بعید است که منافذ پوست را مسدود کند و باعث ایجاد جوش شود. بنابراین از بهترین روغن ‌ها برای پوست ‌های جوش ‌دار است.

جلوگیری از چین ‌و چروک پوست

روغن کاستور یا کرچک، دارای آنتی‌اکسیدان‌ هایی‌ است که با فعالیت رادیکال ‌های آزاد مقابله می ‌کنند. ازآن ‌جا که رادیکال‌ های آزاد نقشی مهم در پیری پوست دارند، این روغن برای کاهش سرعت پیری پوست و البته جلوگیری از ایجاد چین‌ و چروک بسیارمفید است.

درمان پف زیر چشم

اگر از پف زیر چشم رنج می ‌برید، ابتدا دو قطره روغن کرچک و روغن نارگیل را به خوبی ترکیب کرده و به آرامی به صورت ضربه ‌ای به زیر چشم خود بزنید. بگذارید به مدت یک شب بماند و روز بعد فقط با آب بشویید. بهتر است این دستور را هر شب قبل از خواب تا رسیدن به نتیجه مطلوب تکرار کنید.

تسکین آفتاب سوختگی

برای به دست آوردن رنگ پوست یکنواخت و شاداب روغن کرچک و نارگیل را مخلوط کنید و حداقل 3 بار در روز آن را بر نواحی آسیب دیده از پوست بزنید. برای نتیجه ‌گیری بیشتر، بهتر است آن را هنگام شب قبل از خواب بر روی صورت بزنید و بگذارید تا صبح بماند.

رفع خشکی لب

این روغن نه فقط برای رفع خشکی پوست، بلکه برای رفع خشکی لب هم مفید است. جالب است بدانید که در بسیاری از رژلب‌ ها از روغن کرچک استفاده می ‌شود. اگر لب‌ های خشک دارید، نیازی به استفاده از کرم‌ های شیمیایی ندارید. همین روغن را روی لب ‌ها بمالید و اگر طعم آن را دوست نداشتید، مقداری روغن نارگیل با آن ترکیب کنید. این روغن به دلیل خاصیت آبرسانی بالایی که دارد به راحتی ترک و خشکی لب را برطرف می‌ کند.

فواید روغن کرچک برای مو

  • روغن کرچک سبب رشد مو‌ها و ضخیم ‌تر شدن آ‌ن‌ ها می ‌شود.
  • استفاده منظم از روغن کرچک روی ریشه مو‌ها باعث رشد مو، آبرسانی به مو‌ها، نرم شدن آن ها، افزایش ضخامت مو، شفاف شدن و درخشیدن موها، جلوگیری از خشکی پوست سر و کاهش آسیب به مو می ‌شود.
  • روغن کرچک سلامت مو را افزایش می ‌دهد. استفاده از روغن کرچک بر روی پوست سر باعث جلوگیری از ریزش مو و درمان ریزش مو می شود.
  • خواص روغن کرچک برای مو کمک به کاهش مو خوره و وز شدن مو‌ها است.
  • روغن کرچک همچنین به پر پشت شدن ابرو‌ ها نیز کمک می ‌کند. روغن کرچک با پروتئین ‌ها ویتامین‌ ها، اسید های چرب، آنتی اکسیدان ‌ها و مواد مغذی سبب پرورش فولیکول مو و مبارزه با باکتری ‌ها می‌ شود که این کار سبب پرورش مو و ابرو می ‌شود.
  • علاوه بر ابرو، با توجه به خاصیت روغن کرچک برای رشد موها، این روغن سبب رشد مژه‌ ها هم می ‌شود. روغن کرچک با کمک ویتامین E ، پروتئین ‌ها، مواد معدنی و خاصیت ضد باکتری خود سبب رشد مژه‌ ها می شود.
  • روغن کرچک به عمق پوست نفوذ کرده و پوست را مرطوب می ‌کند تا مژه‌ ها سریع ‌تر رشد کرده و از شکستن آن‌ ها جلوگیری کند.
  • یکی دیگر از خواص روغن کرچک برای مو درمان شوره سر است. روغن کرچک با داشتن خواص ضد باکتری و ضد قارچی خود به درمان شوره سر کمک می ‌کند. با ترکیب کردن روغن نارگیل، آب ولرم و روغن کرچک و مالیدن این ترکیب به پوست سر، شوره سر را درمان کنید.

طریقه استفاده از روغن کرچک

روغن کرچک را باید روی ریشه‌ ها و پوست سر بمالید و با نوک انگشت ‌ها ماساژ دهید تا گردش خون در زیر پوست ‌سر افزایش پیدا کرده و فولیکول ‌ها تقویت شود. از خوردن روغن کرچک به تار های مو خودداری کنید. برای گرفتن نتیجه بهتر روغن کرچک را بر روی مو‌های خیس بگذارید. حداقل ۱۵ دقیقه باید روی مو بماند و اگر یک شب بماند نتیجه بسیار بهتری حاصل می ‌شود.

این کار را یک تا دو بار در هفته به مدت ۶ تا ۸ هفته تکرار کنید تا نتایج بی ‌نظیر آن را ببینید.

بهترین زمان استفاده از روغن کرچک برای رشد مژه و ابرو قبل از خواب است. (مژه و ابرو را بشویید و محصول آرایشی روی آن ‌ها نباشد).

برای پوست صورت هم کافیست چند قطره از این روغن را با یکی از این روغن ‌های حامل ترکیب کنید و شب ‌هنگام و قبل از خواب به پوست بمالید. صبح و بعد از بیدار شدن، صورت‌ را با شوینده ‌ی غیر صابونی بشویید. ترکیب روغن کرچک با این روغن ‌ها باعث می ‌شود تا پوست صورت از خواص بیشتری بهره ‌مند شود. از بهترین روغن ‌های حامل به روغن نارگیل، روغن زیتون و روغن بادام می توان اشاره کرد.

خواص روغن کرچک برای لاغری

مصرف روغن کرچک به صورت خوراکی باعث کاهش اشتها شده و به لاغری و کاهش وزن کمک می ‌کند. روغن کرچک به عنوان مسهل عمل کرده و معده و روده را پاکسازی می ‌کند و از این طریق به لاغری کمک می ‌کند.

علاوه بر مصرف خوراکی روغن کرچک، مصرف موضعی این روغن نیز به لاغری کمک می‌ کند. یک قاشق غذا خوری روغن کرچک را گرم کنید، روی شکم خود را با این روغن کرچک گرم شده ماساژ دهید، با این‌ کار چربی اضافی دور شکم آب شده و باعث درمان چاقی شکم می ‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    • سیّدامیر حسینی

      باسلام
      من ازاین مقاله استفاده کردم وازینکه به این صفحه آمدم احساس رضایت کامل دارم
      باتشکرفراوان

    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها