خواص چای دارچین | فواید چای دارچین

چای دارچین ، نوشیدنی با هزار و یک خاصیت

A
۰

چای دارچین نوشیدنی سالمی است که مفید برای سلامتی بوده و دارای ترکیباتی از قبیل آنتی اکسیدان ها، املاح معدنی مانند پتاسیم، کلسیم و منگنز است.

چای دارچین نوشیدنی خوش طعمی است و از خواص زیادی برای سلامتی برخوردار است. این چای از پوسته ی داخلی درخت دارچین تهیه می شود که پس از خشک شدن لوله می شود و به شکل چوب دارچین در می آید. یک فنجان چای دارچین منحصرا حدود دو تا سه کالری دارد. همین مسئله، تفاوت میان چای دارچین و دیگر نوشیدنی‌ ها را نشان می ‌دهد. طعم دار بودن چای دارچین ، شما را از قند بی‌ نیاز می‌ کند. این نوشیدنی دارای ترکیبات زیادی از قبیل آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها، املاح معدنی مانند پتاسیم، کلسیم، منگنز و … می باشد. هر کدام از این ترکیبات نقش موثری در سلامتی بدن دارند. که در اینجا به خواص چای دارچین برای سلامت بدن و رفع برخی بیماری ها اشاره می کنیم.

محافظ سلامت قلب

یکی دیگر از مهمترین مزایای سلامتی نوشیدن چای دارچین این است که می تواند سطح کلسترول بد را به میزان قابل توجهی در بدن شما کاهش دهد. کلسترول بیش از حد می تواند باعث ایجاد مشکلات متعدد قلبی مانند سکته های مغزی و نارسایی های قلبی شود. در ضمن با مصرف مداوم و روزانه ی چای دارچین می توانید سطح کلسترول مفید در بدن خود را افزایش دهید.

کاهش قند خون

دارچین و چای آن یکی از دارو های طبیعی دیابت هستند. این ماده به چندین شکل قند خون را کاهش می دهد و همچنین مقاومت در برابر انسولین را کم می کند. دارچین میزان جذب گلوکز در دستگاه گردش خون را به طور مؤثری پایین می آورد. نوشیدن چای دارچین، مقاومت بدن در مقابل انسولین را افزایش می ‌دهد. ساختن یک مقاومت انسولینی قوی، بسیار با اهمیت هست، زیرا انسولین فراوان، قند خون را بالا برده که می ‌تواند منجر به دیابت گردد. نوشیدن با نظم چای دارچین می ‌تواند از دیابت جلوگیری کرده و آن را معالجه کند. دارچین در بر دارنده کورامین هست که نوسان قند خون را از بین می برد.

بیشتر بخوانید: درمان گلو درد با معجون سیب دارچین 

موثر در بیماری های گوارشی

چای دارچین می ‌تواند سوء هاضمه و دیگر مشکلات گوارشی مثل اسهال، یبوست، گرفتگی و درد شکم را برطرف کند. دارچین، در بر دارنده ی کاتچین هست که فرآیند گوارش را بهبود می ‌بخشد. نوشیدن چای دارچین می ‌تواند نفخ و سوء هاضمه را کاهش دهد. اگر دچار چنین مشکلی هستید، نوشیدن چای دارچین می‌ تواند کمک بسیار خوبی برای رفع آن باشد.

افزایش دهنده ی سیستم ایمنی بدن

اکثر مواد تشکیل دهنده موجود در چای دارچین می توانند به عنوان یک ضد عفونی کننده و ضد ویروس نیز عمل کنند. این خواص باعث می شود چای دارچین درمان مناسبی برای جلوگیری از بیماری های شایع ویروسی و قارچی باشد که برای سلامتی شما مضر است. آنتی اکسیدان های موجود در چای دارچین باعث کاهش عوامل بیماری زای بیرونی و یا موادی که می تواند به سیستم ایمنی بدن شما آسیب بزند، می شود.

مبارزه با باکتری ها و قارچ ها

یکی از ترکیبات فعال چای دارچین سینامالدهید نام دارد که به خوبی با عفونت های قارچی و باکتریایی مبارزه می کند. روغن استخراج شده از دارچین در درمان عفونت های قارچی مجاری تنفس مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه براین چای دارچین از رشد بعضی عوامل بیماری زا مانند باکتری های سالمونلا و لیستریا جلوگیری می کند. یکی دیگر از خواص دارچین در چای این است که به دلیل خاصیت ضد میکروبی خود بوی بد دهان و پوسیدگی دندان را کاهش می دهد.

موثر در کاهش وزن

این نوشیدنی می تواند اشتهای افراد را کم کند. چای دارچین با داشتن کالری کم می تواند سبب کاهش وزن افراد شود. قابل ذکر است که تاثیر این چای بر از بین بردن چربی های شکمی نسبت به دیگر اعضای بدن نیز بیشتر می باشد. می توان گفت که این چای حرارت بدن را نیز بالا می برد و سبب سوزاندن چربی ها می شود.

درمان سندرم روده تحریک‌ پذیر

باکتری‌ ها و قارچ‌ های عامل عفونت، به ابزار ترکیبات نادر و منحصر به فرد موجود در دارچین کشته می ‌شوند. با سندرم روده تحریک ‌پذیر مقابله می ‌کند. چای دارچین می ‌تواند با از بین بردن باکتری‌ های عامل اختلال بویژه سندرم روده تحریک ‌پذیر، دستگاه گوارش را تسکین دهد.

بیشتر بخوانید: خواص بی نظیر دارچین

کمک به حافظه و رفع آلزایمر

یک راه حل طبیعی برای انرژی دادن به مغز شما، نوشیدن چای دارچین است. نوشیدن چای دارچین می تواند سرعت تفکر و میزان تمرکز شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. این قابلیت چشمگیر و معجزه آسا می تواند یک راه حل دراز مدت برای درمان آلزایمر باشد که به عنوان یک وضعیت عصبی جدی شناخته شده است. چای دارچین می ‌تواند حافظه، هوشیاری و قدرت مغز را افزایش دهد. اگر در خانه یا محل کار احساس خستگی داشتید، نوشیدن چای دارچین می‌ تواند در افزایش کارایی به شما مساعدت کند. چای دارچین می‌ تواند ذهن شما را باز کند، زیرا نشانه ها استرس ‌زا را برطرف می ‌کند. نوشیدن منظم این چای، کارکرد مغز را افزایش داده که موجب هوشیار‌تر شدن شما شده و کارایی شما را افزایش می ‌دهد.

تقویت و پاکسازی مو

دارچین می تواند گردش خون را تقویت کند و به همین ترتیب به سلامت پوست سر کمک کند. چای دارچین فولیکول های مو را تقویت می کند و هم زمان با رایحه ی مطبوع خود، بوی بد پوست سر را از بین می برد.

مقابله با ویروس اچ آی وی (HIV)

ویروس اچ آی وی اگر درمان نشود به تدریج سیستم ایمنی بدن را تحلیل داده و به بیماری ایدز منجر می شود. همزمان که محققین به دنبال یافتن درمان ویروس اچ آی وی هستند، بعضی درمان های طبیعی نیز برای کاهش خطرات ناشی از این ویروس پیشنهاد شده اند. دارچین و چای آن از جمله ی این موارد هستند. گفته می شود دارچینِ نوع کاسیا روی ویروس اچ آی وی نوع یک (HIV1) که شایع ترین نوع این ویروس در موجودات زنده است، تأثیر دارد.

مفید برای آنفولانزا و سرماخوردگی

یکی از مهم ترین خواص چای دارچین، تاثیر آن بر رفع و بهبود بیماری سرماخوردگی می باشد. عموما تمام افراد وقتی دچار این بیماری ها می شوند، برای کاهش درد های موجود در گلو، ریه ها و … از این نوشیدنی استفاده می کنند. خواص چای دارچین برای سرماخوردگی و آنفولانزا به دلیل طبع گرم و ترکیبات ضد باکتریایی موجود در آن از سوی محققان تایید شده است. برای پیشگیری و بهبود علائم سرماخوردگی، مصرف چای دارچین یکی از مناسب ‌ترین گزینه‌ های موجود است.

تسکین درد معده و رفع سوءهاضمه

سوء هاضمه می تواند باعث اسهال، سردرد، معده درد، گرفتگی شکمی و مشکلات دیگر شود. دارچین به عنوان یک کمک کننده هضم، اثر محرک روی معده و اسید های معده دارد. چای دارچین هضم را کارآمد تر و موثرتر می ‌کند و منجر به کاهش گازهای معده، یبوست، نفخ، گرفتگی می شود. همچنین با مصرف منظم چای دارچین از التهاب روده‌ ناشی از IBS و سایر بیماری‌ ها می توان جلوگیری کرد. کاتچین که یکی از آنتی اکسیدان های موجود در دارچین است به تسکین سوء هاضمه و مشکلات معده کمک می کند.

کمک به درمان سرطان

در حال حاضر از دارچین به عنوان یک روش ارزشمند درمانی و پیشگیری برای بیماری هایی مانند سرطان استفاده می شود. با توجه به آزمایش های مختلف انجام شده در سال های اخیر، چای دارچین می تواند به جلوگیری از رشد و توسعه بیشتر سلول های سرطانی کمک کند. این نوشیدنی را نمی توان به عنوان یک راه حل قطعی معرفی کرد، اما اگر در دوز مناسب مصرف شود، می تواند احتمال سرطان را کاهش دهد به همین دلیل شما باید چای دارچین را به لیست نوشیدنی های روزانه خود اضافه کنید.

کاهش تحریکات پوستی و درد های عضلانی

این چای می تواند التهابات موجود در بدن را کاهش دهد. در نتیجه خارش های پوستی را از بین می برد و ریه ها را تمیز می کند. قابل ذکر است که تحریکات پوستی می توانند سبب ایجاد درد های عضلانی شوند. افراد با مصرف این نوشیدنی می توانند درد های عضلانی خود را نیز رفع کنند.

تسکین دهنده ی درد های قاعدگی

معمولا زنان با مسائل زیادی روبرو هستند، مخصوصا وقتی که دچار گرفتگی های قاعدگی می شوند. درد شکم در این دوران می تواند بسیار دردناک باشد. چای دارچین دارای خواص ضد انعقادی مختلفی است که می تواند به راحتی به زنان مبتلا به درد قاعدگی کمک کند که دوره های خود را با سهولت قابل توجهی بگذرانند. این چای به کاهش خونریزی قاعدگی، استفراغ و تهوع در طول دوره قاعدگی نیز کمک می کند.

جلوگیری از پیری زودرس

این نوشیدنی می تواند از پیری زودرس در افراد مختلف جلوگیری کند. زیرا می تواند پروتئین ها و ویتامین ها را جذب کند. این چای می تواند به خوبی سلول ها را تقسیم کند و به رشد و پخش آنها نیز کمک نماید. از خواص چای دارچین کمک به جوان سازی پوست است. آنتی اکسیدان های موجود در این چای رادیکال های آزاد را که باعث پیری می شوند مهار می کنند.

عوارض استفاده بی رویه از چای دارچین

دارچین کاسیا یا دارچین معمولی حاوی مقادیر زیادی کومارین (Coumarin) هستند. تحقیقات انجام شده نشان می ‌دهند که مصرف بیش از حد کومارین می ‌تواند موجب آسیب ‌های جدی به کبد شود. یکی دیگر از مضرات مصرف زیاد چای دارچین برای کبد، سمی شدن کبد است که در برخی موارد می‌ تواند بسیار خطرناک باشد. مصرف بیش از حد چای دارچین در برخی افراد می‌ تواند موجب ایجاد واکنش‌ های آلرژیک مانند حالت تهوع، آبریزش بینی، ایجاد اشک در چشم، سرگیجه و افت فشارخون شود. استفاده بی رویه از دارچین در صورت استفاده از دارو برای بیماری ‌هایی چون دیابت، مشکلات قلبی و یا کبدی می ‌تواند باعث تداخل دارویی و یا حساسیت شود. دارچین حاوی ترکیبی به نام سینامالدهید است که در صورت مصرف بیش از حد، موجب ایجاد حساسیت و زخم در دهان می شود. البته مصرف اندک چای دارچین هیچ گاه موجب ایجاد زخم نمی ‌شود؛ زیرا بزاق دهان از تجمع مواد شیمیایی در دهان جلوگیری کرده و تنها در صورت مصرف زیاد آن ، زخم در دهان ایجاد می‌شود.

مطالب مرتبط
اخبار روز سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار مرتبط سایر رسانه ها