پنیر وگان (گیاهی) و انواع آن

A
۰

وگان‌ ها مرحله‌ ای فراتر از وجترین‌ ها یا گیاهخواران هستند و پروتئین مورد نیاز بدنشان را از طریق دانه‌ ها تامین می‌ کنند.

وگان‌ ها گروهی از جامعه هستند که با رژیم غذایی خاص زندگی می‌ کنند. این رژیم غذایی وگان حاوی میوه‌ ها، سبزیجات، غلات، آجیل‌ ها و دانه‌ هاست و علاوه بر مواد غذایی حیوانی، از خوردن تولیدات لبنی نیز پرهیز می‌ شود. تخم‌ مرغ و مواد ژلاتینی تولید شده از حیوانات نیز در این رژیم غذایی ممنوع است. به همین خاطر شیر و پنیر مخصوصی برای وگان‌ ها تولید می‌ شود که مواد اولیه آن کاملا با لبنیات مرسوم، تفاوت دارد. وگان‌ ها مرحله‌ ای فراتر از وجترین‌ ها یا گیاهخواران هستند و پروتئین مورد نیاز بدنشان را از طریق دانه‌ ها تامین می‌ کنند.

آیا پنیر وگان سالم است؟

تحقیقات اخیر نشان می‌ دهد که پنیر، در واقع برای سلامتی شما مفید است و خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌ های قلبی را کاهش می‌ دهد. پنیر های گیاهی به طور معمول چربی، پروتئین و کلسیم کمتری نسبت به پنیر معمولی دارند و احتمالاً فاقد گلوتن هستند. از آنجا که پنیر وگان یک غذای فرآوری شده است، میزان سدیم آن بیشتر است. گیاهخواران نمی‌ توانند روی پنیر وگان به عنوان منبع پروتئین گیاهی حساب کنند، اما می‌ تواند از مفید بودن آن برای بدنشان مطمئن باشند.

چه کسی باید پنیر گیاهی بخورد؟

افرادی که تمایل به مصرف پنیر گیاهی دارند ممکن است به دلایل مختلف شخصی و محیطی این کار را انجام دهند. به طور معمول مردم پنیر وگان را انتخاب می‌ کنند زیرا از مواد حیوانی به دلیل اعتقادات شخصی اجتناب می‌ کنند. اما تعدادی از مصرف‌ کنندگان، پنیر گیاهی را انتخاب می‌ کنند زیرا معتقدند این پنیر سالم‌ تر از پنیر لبنی است و اثرات کمتری بر محیط‌ زیست به‌ جای می گذارد. همچنین ممکن است عده‌ ای به دلیل عدم تحمل لاکتوز، به‌ جای پنیر لبنی از پنیر گیاهی استفاده کنند.

انواع پنیر وگان

محصولات زیادی برای تهیه پنیر های گیاهی وجود دارد و پنیر وگان در انواع مختلفی مانند موزارلا، پارمزان، چدار و گودا در سطح دنیا تولید می‌ شود و از طریق رستوران‌ ها، فروشگاه‌ های مواد غذایی و یا تولید کننده‌ های محصولات گیاهی به دست وگان‌ ها می‌ رسد. برخی از رایج ترین مواد تشکیل دهنده پنیر گیاهی عبارتند از:

سویا

سویا به یکی از رایج‌ ترین جایگزین‌ های محصولات حیوانی مانند شیر و گوشت تبدیل شده است. همچنین به دلیل بافت و طعم آن، یکی از انواع رایج پنیر وگان است. پروتئین سویا معمولاً با روغن و طعم‌دهنده‌ ها ترکیب می‌ شود تا به پنیر تبدیل شود. با این حال، اگر پنیر های سویا با پروئین کازئین ترکیب شوند، دیگر در دسته‌ بندی پنیر های گیاهخواری جای ندارند.

آجیل و دانه‌ ها

از آجیل نیز برای تهیه پنیر استفاده می‌ شود. این آجیل یا دانه‌ ها، غالباً در آب خیس می‌ شوند و سپس نوعی باکتری آزاد می‌ کنند که این باعث می‌ شود تخمیر اتفاق افتاده و به پنیر وگان تبدیل شوند.

آرد

بعضی از پنیر های وگانی با استفاده از آرد های نشاسته‌ ای مختلف مانند تاپیوکا، نشاسته‌ سیب‌ زمینی و یا انواع دیگر آرد تولید می‌ شوند. این آرد ها به تنهایی مورد استفاده قرار نمی‌ گیرند بلکه با محصولاتی مانند شیر سویا، شیر بادام و یا لوبیای سفید و نارگیل ترکیب می‌ شوند تا پنیر شکل بگیرد.

مخمر تغذیه‌ ای

مخمر به عنوان جایگزین پنیر پودر شده استفاده می‌ شود و می‌ تواند به طعم پنیر نزدیک باشد و دارای مقادیر زیادی مواد مغذی و پروتئین است.

شیر نارگیل، خامه یا روغن

پنیر‌ های وگان تهیه‌ شده با شیر نارگیل، خامه و روغن، خواهان زیادی دارند. طعم این پنیر ها عالی است و کاملاً گیاهی می‌ باشند.

پنیر وگان

پنیر وگان چگونه تهیه می‌ شود؟

پنیر وگان طی مراحل مشابهی با پنیر سنتی تهیه می‌ شود. اول، لازم است پروتئین‌ های گیاهی را از کل مواد گیاهی جدا کنید (معمولاً از باکتری‌ ها برای جدا کردن پروتئین‌ های گیاهی استفاده می‌ شود). سپس، مواد غلیظ کننده، روغن‌ ها و سایر مواد اضافه می‌ شوند تا به ایجاد قوام بیشتر پنیر کمک کنند. این مواد اضافه شده، طعم و بعداً مراحل تخمیر را نیز بهبود می‌ بخشد. درست مانند پنیر معمولی، فرآیند تشکیل پنیر وگان نیز برای اینکه باکتری‌ ها پروتئین‌ های گیاهی را تجزیه کنند نیاز به زمان دارد.

فواید پنیر وگان

سلامت قلب را بهبود می‌ دهد

مطالعه‌ ای در سال 2021 نشان می‌ دهد که مصرف زیاد غذاهای گیاهی می‌ تواند بیماری‌ های قلبی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. پنیر های گیاهی دارای مواد فرآوری شده کمتری بوده و طبیعی تر از پنیر معمولی به نظر می‌ آیند. آنها نه تنها خوشمزه هستند، بلکه انرژی را به شکل کربوهیدرات و فیبر نیز تأمین می‌ کنند.

حاوی کلسیم و ویتامین است

پنیر وگان حاوی کلسیم است و آنهایی که از آجیل تشکیل شده‌ اند، منبع عالی مواد معدنی و عناصر کمیاب، و سرشار از ویتامین‌ هایی مانند C ،E ،A و B نیز هستند. پنیر های‌ وگان به کاهش وزن با روش‌ های گیاهی نیز کمک می‌ کنند؛ زیرا کالری کمتری دارند و می‌ توانند برای افرادی که وزن خود را کنترل و مراقبت می‌ کنند، مفید باشند.

پنیر وگان، پروبیوتیک است

پروبیوتیک‌ ها از میکروبیوتای روده محافظت می‌ کنند و آن را سالم نگه می‌ دارند زیرا حاوی باکتری‌ های زنده و مخمر است که برای سیستم گوارشی سالم ضروری هستند. به طور کلی، خوردن پنیر های گیاهی و غذاهای گیاهی می‌ تواند خطر ابتلا به سرطان را تا 15 درصد کاهش دهد. با داشتن فیبر بالا و ویتامین‌ ها، بدن قادر خواهد بود با کمک رژیم غذایی گیاهی از جمله پنیر وگان، از بیماری‌ های احتمالی جلوگیری کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار مرتبط سایر رسانه ها