پروتئین گیاهی | سبزیجات دارای پروتئین | معرفی پروتئین گیاهی

6 مورد از سبزیجات سرشار از پروتئین | به جای گوشت این سبزیجات رو بخور!

A
۰

در این مقاله از سایت اینفوگیاهی برای گیاهخواران به معرفی برخی از سبزیجات حاوی مقدار قابل توجهی از پروتئین گیاهی پرداخته‌ ایم؛ با ما همراه باشید.

از آنجایی که گیاه خواران از لبنیات و گوشت استفاده نمی کنن، بهتر است پروتئین گیاهی رو جایگزین کنن. سبزی‌ هایی که بیشترین پروتئین گیاهی رو دارن عبارت‌ اند از بروکلی، اسفناج، مارچوبه، کنگر فرنگی، سیب زمینی، سیب زمینی شیرین و کلم بروکسل. با ما همراه باشید تا سبزیجاتی که پروتئین گیاهی دارن رو بهتون معرفی کنیم.

سبزی های دارای پروتئین

 

سبزیجات سبز تیره‌رنگ و خام:

اسفناج و کلم حاوی میزان فراوانی پروتئین هستند. سبزیجات سبز تیره رنگ منبع غنی از دیگر مواد مغذی مهم از جمله کلسیم، پتاسیم و بتاکاروتن نیز به حساب می‌آیند. در فرآیند طبخ، میزانی از مواد مغذی موجود در سبزیجات از بین می‌روند اگرچه در این فرایند آسیبی به پروتئین وارد نمی‌شود. هر چند بهتر است این نوع از سبزیجات را به منظور حفظ مواد مغذی آن به صورت خام مصرف کرد.

سبزیجات سبز تیره_رنگ و خام

کلم بروکلی:

این سبزی که به شکل یک درخت کوچک به نظر می‌آید حاوی ارزش غذایی فراوانی است و وجود میزان کافی از پروتئین در آن برای حفظ استحکام بدن و رشد آن اهمیت دارد. همچنین این سبزی منبع غنی از ویتامین A و C به حساب می‌آید.

بروکلی

آووکادو:

آووکادو، یک ماده غذایی کامل با 14 ماده معدنی مفید برای تحریک رشد بدن مثل آهن و مس است که برای خون سازی مفیدند یا سدیم و پتاسیم موجود در آووکادو تعادل شیمیایی بدن را حفظ می‌‌کنند. این خوردنی که گاهی آن را به عنوان میوه هم مصرف می‌کنند به دلیل نداشتن نشاسته، قند خون را در طول روز متعادل نگه می‌‌دارد و بنابراین برای افراد دیابتی و افراد دچار هیپوگلیسمی (افت قند خون) مناسب است.

آووکادو از نظر چربی خیلی غنی است در حالی که سایر میوه ها و سبزی ها این طور نیستند. همچنین حاوی مقدار زیادی ویتامین‌ A، ویتامین‌‌های گروه B و غنی از آنتی اکسیدان‌‌هایی مثل ویتامین E ،C و لوتئین (رنگدانه گیاهی) است.

آووکادو

ذرت:

این ماده خوراکی منبع سرشاری از پروتئین و همچنین حاوی میزان فراوانی کاروتنوئید است. سبزیجات حاوی این ترکیب به کاهش خطر ابتلا به «دژنراسیون ماکولا» که یک عارضه چشمی است، کمک می‌کند.

ذرت

سیب زمینی:

سرخ کردن سیب زمینی پروتئین آن را از بین نمی‌برد و پختن یا آب‌پز کردن آن محتویات کالری موجود در سیب زمینی را پایین می‌آورد.

سیب زمینی

باقلا:

باقلا نیز همچون تعداد زیادی از سبزیجات دیگر به دلیل دارا بودن پروتئین می‌تواند منبع مناسبی برای تامین نیاز بدن به این ماده مغذی باشد.

باقلا

منبع: ایسنا
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها