دلایل لکنت زبان | درمان لکنت زبان در خانه | لکنت زبان در بزرگسالان

همه چیز درباره لکنت زبان و درمان خانگی آن از دیدگاه طب سنتی

A
۰

لکنت زبان بیشتر در کودکان شایع است اما ممکن است بزرگسالان نیز به آن مبتلا شوند. از دلیل و روش درمانی لکنت زبان گفته ایم.

لکنت زبان ممکن است مادرزادی باشد یا تحت شرایط خاصی در بزرگسالی به وجود بیاید. برای درمان لکنت زبان بهتر است به دکتر مراجعه کرده و از دلیل و ریشه های آن اطمینان خاطر داشته باشید اما در این مطلب از روش های درمانی لکنت زبان در خانه از دید طب سنتی توضیح داده ایم.

لکنت زبان چیست؟

لکنت زبان یک اختلال گفتاری است که باعث می‌شود فرد هنگام صحبت کردن بی‎اختیار برخی از صداها، هجاها یا کلمات را تکرار یا بیان آن‎ها را قطع یا طولانی کند. در واقع وی می‎داند که چه چیزی می‎خواهد بگوید اما به‎سختی می‎تواند کلمات را بیان کند. ممکن است به نظر برسد که کلمات گیر کرده‎اند یا بارها و بارها تکرار شوند.

اگرچه لکنت زبان تمام سنین را تحت تاثیر قرار می‎دهد، اما بیشتر در کودکان ۲ تا ۶ ساله به‎دلیل ضربه مغزی، اضطراب، افسردگی و سایر مشکلات روانی، سابقه خانوادگی لکنت زبان و مشکلات عصبی دیده می‎شود. خوشبختانه حدود ۷۵ درصد از کودکان با گذشت زمان و طی روند تکامل بدن از این وضعیت خلاص می‎شوند.

با وجود اینکه لکنت زبان را نمی‎توان به طور کامل درمان کرد، ولی چند راهکار مانند دارودرمانی، گفتاردرمانی و درمان خانگی وجود دارد که می‎توانید برای بهبود گفتار خود آن‎ها را انجام دهید

لکنت زبان

راه حل های درمان خانگی لکنت زبان

آهسته صحبت کردن را تمرین کنید

یکی از موثرترین راه‌ها برای جلوگیری از لکنت زبان این است که آهسته‌تر صحبت کنید. عجله کردن برای بیان افکار ذهنی می‎تواند باعث تسریع گفتار یا مشکل در ابراز کلمات شود.

پس همیشه قبل از شروع به صحبت کردن چند نفس عمیق بکشید و به‎آرامی پیش بروید. اضافه کردن یک مکث کوتاه بین عبارات و جملات برای کمک به کاهش سرعت گفتار واقعا کمک‎کننده است. اجازه بدهید اطرافیانتان بدانند که این کار را از روی عمد انجام می‎دهید و نسبت به شما کمی صبور باشند.

از بیان کلمات محرک اجتناب کنید

اگرچه این روش درمان خانگی لکنت زبان برای کودکان توصیه نمی‎شود، اما برخی از بزرگسالان ممکن است بخواهند از بیان کلمات خاصی که باعث لکنت زبان آن‎ها می‎شود اجتناب کنند. در این مورد، تهیه فهرستی از این کلمات و یافتن جایگزین‎هایی برای آن‎ها می‎تواند مفید باشد.

با صدای بلند متن یک کتاب را بخوانید

یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود لکنت زبان، مقابله با این مشکل است. به‎همین‎دلیل، توصیه می‎کنیم که متنی را انتخاب کنید و آن را با بیشترین سرعت ممکن بخوانید. احتمالا در ابتدا اشتباهات زیادی مرتکب خواهید شد و چند کلمه را جا می‎اندازید، اما باید بدون توجه به کیفیت زبان یا تلفظ کلمات، ادامه دهید.

این روش درمان خانگی لکنت زبان را بخشی از سبک زندگی خود قرار دهید و هر روز حداقل یک ساعت با صدای بلند متن را بخوانید. بدین‎شکل، شما به بیان کلمات عادت خواهید کرد و وضعیت شما با توجه به صحبت‎های روزمره نیز بهبود می‎یابد.

رویکرد ذهن‎آگاهی را تمرین کنید

ذهن‎آگاهی یک راه اثبات‎شده برای کاهش اضطراب و استرس است. تحقیقات ثابت کرده‎اند که بین تأثیرات ذهن‎آگاهی و ابزارهای لازم برای مدیریت لکنت زبان یک همپوشانی وجود دارد.

در واقع، ذهن‎آگاهی نوعی مراقبه است و به شما این امکان را می‎دهد که آرام باشید و بر روی افکار یا یک عمل خاص خود متمرکز شوید. بزرگسالان و کودکان همگی می‎توانند برای کمک به بهبود لکنت زبان آن را تمرین کنند.

نحوه بیان و شیوه ابراز کلمات خود را ثبت کنید

ضبط صدا می‎تواند به شما کمک کند تا روند پیشرفت خود را بهتر درک کنید. از طرفی، در آشکار کردن کلمات یا عباراتی که شما را به لکنت می‎اندازد نیز موثر است. اگر متوجه شدید که گوش دادن به صدای خودتان آزاردهنده است یا باعث اضطراب شما می‎شود، به‎آرامی پیش بروید.

لکنت زبان

برای درمان لکنت زبان چی بخوریم؟

خرما

مصرف خرما یک درمان موثر برای بهبود قدرت بیان است. چراکه این میوه بسیار مغذی می‎تواند به تحریک ماهیچه‎های دهان کمک کند. خرما هم‎چنین صدای شما را صاف و سنگین می‎کند و به شما کمک می‎کند گفتار خود را به طور موثرتری کنترل کنید. نشان داده شده است که خوردن منظم خرما علائم اختلالات گفتاری را برای بسیاری از افراد بهبود می‎بخشد.

روش مصرف: اگر دوست ندارید خرما را به‎صورت خام مصرف کنید، جوشاندن آن در شیر و نوشیدن این ترکیب قبل از خواب عالی است. این کار صدا و گلوی شما را آرام می‎کند و بعد از یک تا دو ماه می‎توانید خیلی راحت‎تر افکار خود را بیان کنید.

کره

مصرف کره یک درمان خانگی عالی برای رفع مشکلات لکنت زبان است. جالب است بدانید که در گذشته نیز از این ماده غذایی برای درمان بسیاری از مشکلات مربوط به مغز استفاده می‎شده است. زیرا حاوی مقدار زیادی چربی مفید است و به تقویت قدرت مغز و افزایش تمرکز کمک می‎کند. این مساله به‎نوبه‎خود به شما این امکان را می‎دهد که آزادانه و بدون تردید صحبت کنید.

روش مصرف: یک قاشق غذاخوری کره را حرارت دهید تا ذوب شود. آن را با یک قاشق غذاخوری آب انگور فرنگی یا بادام خیسانده و آسیاب‎شده مخلوط کنید تا خمیری شفابخش و مفید درست شود. هر روز همراه با وعده‎های غذایی خود آن را مصرف کنید.

بادام

بادام یکی از غنی‎ترین آجیل‎های موجود در بازار و حاوی ویتامین A و اسیدهای چرب امگا ۳ است. عملکرد مغز را تقویت، ظرفیت حافظه و قدرت تمرکز را افزایش می‌دهد و به شما کمک می‎کند تا افکار و ایده‌های خود را به‌وضوح بیان کنید.

روش مصرف: بهترین راه برای استفاده از بادام این است که ۱۳ تا ۱۴ عدد بادام را در طول شب در آب گرم خیس کنید. صبح روز بعد پوست آن‎ها را جدا کرده و مصرف کنید.

عسل و نمک

اگر به‎دنبال یک درمان خانگی آسان و در عین حال بسیار موثر برای مشکل لکنت زبان خود هستید، یکی از بهترین چیزهایی که می‎توانید امتحان کنید عسل و نمک است. هم عسل و هم نمک دارای خواصی هستند که به تسکین ماهیچه‎های دهان و افزایش عملکرد عصبی کمک می‎کنند.

روش مصرف: یک قاشق غذاخوری عسل بردارید و چند قاشق نمک در آن حل کنید. این مخلوط را دو بار در روز، صبح و قبل از خواب، روی زبان خود بمالید تا در صحبت کردن مشکلی نداشته باشید

 

منبع: پذیرش ۲۴
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها