خواص شکلات تلخ | فواید شکلات تلخ | نحوه مصرف شکلات تلخ

مصرف این نوع شکلات باعث میشه لاغر شی

A
۰

اگر شما هم در رژیم غذایی هستید و شکلات تلخ را به جای انواع شیرینی و شکلات مصرف می کنید این مطلب را بخوانید تا با خواص بی نظیر آن بیشتر آشنا شوید.

شکلات تلخ یا شکلات تخته ای از دسته شکلات هایی که در دسته خوراکی های چاق کننده قرار نمی گیرد و افراد اغلب برای اینکه از اضافه وزن نداشته باشند شکلات تلخ مصرف می کنند. در این مطلب از اینفوگیاهی از خواص شکلات تلخ برای سلامت بدن و نحوه صحیح مصرف آن گفتیم.

خواص شکلات تلخ برای سلامت بدن

مغذی است

شکلات‌های تلخ باکیفیت، عموماً از مواد مغذی بسیار زیادی تشکیل شده‌اند و حاوی مقدار مناسبی از فیبر و مواد معدنی هستند. به‌طور کلی، هر ۱۰۰ گرم شکلات تلخ با ۷۰ تا ۸۵ درصد از کاکائو حاوی مواد زیر است:

  •     ۱۱ گرم فیبر

  •     ۶۶ درصد از DV برای آهن

  •     ۵۷ درصد از DV برای منیزیم

  •     ۱۹۶ درصد از DV برای مس

  •     ۸۵ درصد از DV برای منگنز

توجه داشته باشید که برای محاسبه میزان مواد مغذی در شکلات تلخ از معیار Daily Value یا همان DV استفاده شده که به مقدار توصیه‌ شده مواد مغذی در طول روز اختصاص می‌یابد.  در این ۱۰۰ گرم مقدار زیادی پتاسیم، فسفر، روی و سلنیوم هم یافت می‌شود. البته این را هم بگوییم که ۱۰۰ گرم مقدار نسبتاً زیادی از شکلات است که نباید به شکل روزانه مصرف شود؛ چراکه شکلات‌های تلخ جدا از مواد مغذی، با کالری و مقادیری از قند همراه هستند.

به همین دلیل است که برای استفاده از خواص شکلات تلخ، بهتر است در مصرف آن زیاده‌روی نکنید. چربی‌های کاکائو نیز از اسید اولئیک، اسید استئاریک و اسید پالمیتیک تشکیل شده‌اند. اسید استئاریک اثر خنثی‌کننده‌ای بر کلسترول بدن دارد و از آن طرف، اسید پالمیتیک سطح کلسترول را به شکلی ناچیز افزایش می‌دهد.

شکلات تلخ همچنین حاوی محرک‌هایی مانند کافئین و تئوبرومین است. ممکن است به این فکر کنید که با خوردن شکلات تلخ می‌توانید شب‌ها را بیدار بمانید اما میزان کافئین این شکلات‌ها بسیار کم‌تر از قهوه است و اختلالی در برنامه خواب شما ایجاد نمی‌کند.

منبع آنتی‌اکسیدان‌ها

براساس مطالعات انجام شده، شکلات منبعی‌ غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها در نظر گرفته می‌شود. شکلات روی انسان‌ها اثرات متفاوتی به‌همراه داشته و کارشناسان می‌گویند شواهد کافی برای ارائه یک نتیجه قطعی وجود ندارد. با این حال، می‌توانیم بگوییم که شکلات تلخ مملو از ترکیبات آلی است که از نظر بیولوژیکی فعال‌اند.

ترکیب‌های آلی داخل شکلات تلخ می‌توانند به کاهش کلسترول در بدن انسان کمک کنند و فرایند حذف کلسترول را بهبود ببخشند.

مطالعه‌ای دیگر در biomedcentral نشان می‌دهد که شکلات تلخ و به‌طور کلی کاکائو، فعالیت‌های آنتی‌اکسیدانی بیش‌تری نسبت به برخی میوه‌ها دارد.

 

شکلات تلخ

بهبود جریان خون و کاهش فشار خون

یکی از مهم‌ترین خواص شکلات تلخ، بهبود جریان خون است. فلاونوئیدهای موجود در شکلات تلخ می‌توانند اکسید‌هایی را تولید کنند. این اکسیدها وظیفه ارسال سیگنال به شریان‌های خون برای استراحت را برعهده دارند که مقاومت در برابر جریان خون را کاهش می‌دهد و در نتیجه آن، فشار خون کاهش می‌یابد.

طبق مقاله‌ای در pubmed.ncbi کاکائو و شکلات تلخ می‌توانند جریان خون را بهبود ببخشند و فشار خون را، هرچند خفیف، کاهش دهند.

 بهبود عملکرد مغز

مطالعات انجام‌شده در ncbi نشان می‌دهد که خوردن کاکائویی که فلاوانول بالایی دارد، منجر به بهبود جریان‌های خونی به مغز در بزرگ‌سالان می‌شود و به همین دلیل است که پس از خوردن کاکائو، توجه، یادگیری کلامی و حافظه در اشخاص بهبود می‌یابد.

فلاونوئیدهای کاکائو همچنین می‌توانند به حفظ عملکرد شناختی در افراد مسن کمک کند و احتمال زوال عقل را در طولانی‌مدت کاهش دهد. با این حال، تحقیقات در این‌باره هنوز در مراحل اولیه قرار دارد.

جدا از آن، کاکائو حاوی مواد محرکی است که می‌تواند دلیل اصلی بهبود عملکرد مغز در کوتاه‌مدت باشد و این به عنوان یکی از مهم‌ترین خواص شکلات تلخ شناخته می‌شود. 

افزایش کلسترول خوب و محافظت از کلسترول بد

مصرف شکلات تلخ می‌تواند به بهبود چندین عامل خطر مهم برای بیماری‌های قلبی کمک کند. این شامل محافظت در برابر کلسترول بالا است که می‌تواند به افزایش سطح کلسترول خوب (HDL) و محافظت از کلسترول بد (LDL) در برابر اکسیداسیون کمک کند. اکسیداسیون LDL باعث آسیب به بافت‌ها، مانند لایه داخلی رگ‌های خونی در قلب، می‌شود.

محافظت از پوست در برابر آسیب‌های نور خورشید

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در شکلات تلخ جریان خون به پوست را افزایش می‌دهند و از آن در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه‌های فرابنفش خورشید محافظت می‌کنند.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۱ روی ۲۰ زن جوان سالم انجام شد. نتایج آن نشان داد که مصرف روزانه شکلات تلخ حاوی فلاونول (Flavonol) بالا (حدود 1.5 اونس در روز) به مدت 12 هفته، منجر به افزایش معنادار ظرفیت آنتی‌اکسیدانی پوست و محافظت بهتر در برابر صدمات ناشی از پرتوهای فرابنفش خورشید (UV) می‌شود.  

دلیل این امر، خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی ترکیبات فنولیک یا همان فلاونوئیدها در شکلات تلخ عنوان شده است که با خنثی سازی رادیکال‌های آزاد، از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش حفاظت می‌کنند.

بهبود خلق و خو

مصرف شکلات تلخ به‌صورت طولانی مدت، با احساس لذت و شادی مرتبط است.

این احساسات ممکن است از ترکیباتی به نام پلی‌فنول‌ها (Polyphenol) ناشی شوند. پلی‌فنول‌ها آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که کورتیزول (هورمون استرس) را کاهش می‌دهند. بنابراین، خوردن شکلات تلخ می‌تواند فوایدی در بهبود خلق و خو داشته باشد.

 

شکلات تلخ

خواص شکلات تلخ برای زنان

    شکلات تلخ حاوی ترکیباتی است که می‌توانند به کاهش استرس کمک کنند و خلق و خو را بهبود دهد. این موضوع می‌تواند به ویژه در دوران قاعدگی یا یائسگی که تغییرات خلقی شایع است، مفید باشد.

    شکلات تلخ به دلیل داشتن فلاونوئیدها، به بهبود سلامت قلب و عروق کمک می‌کند. این ترکیبات به کاهش فشار خون، بهبود جریان خون و کاهش خطر بیماری‌های قلبی منجر می‌شوند.

    آنتی‌اکسیدان‌های موجود در شکلات تلخ می‌توانند به حفاظت از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از UV و پیری زودرس کمک کنند.

    برخی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف متعادل شکلات تلخ می‌تواند به بهبود حساسیت به انسولین و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.

    مصرف شکلات تلخ در دوران بارداری ممکن است به کاهش خطر ابتلا به پره‌اکلامپسی (مسمومیت حاملگی)، یکی از عوارض شایع بارداری که با فشار خون بالا مرتبط است، کمک کند.

    شکلات تلخ منبع خوبی از آهن است، که می‌تواند به پیشگیری یا مدیریت کم‌خونی ناشی از کمبود آهن که یک مشکل شایع در میان زنان است، کمک کند.

لاغرکننده است

شکلات تلخ از طریق مکانسیم‌های مختلفی مانند بهبود حساسیت به انسولین، کاهش گرسنگی و اشتها و بهبود خلق‌وخو می‌تواند به کاهش وزن افراد، هرچند خفیف، کمک کند. اما همانطور که گفتیم، مصرف زیاد آن می‌تواند نتیجه عکس دهد و باعث افزایش وزن شود.

از طرفی، پیشنهاد می‌شود که در مصرف شکلات تلخ، به سراغ محصولات با کیفیتی بروید که قند کمی دارند و حداقل ۷۰ درصد از مواد تشکیل‌دهنده‌شان از کاکائو است تا بتوانید آن را در رژیم غذایی خود داشته باشید.

بهترین زمان مصرف شکلات تلخ

خوردن یک تکه شکلات تلخ موقع صبحانه به فعال شدن آنتی‌اکسیدان‌های بیشتر در بدنتان کمک می‌کند. ‌ می‌دانید که هر قدر آنتی‌اکسیدان بیشتری داشته باشید آن وقت کمتر به سمت پیری می‌روید. خوردن شکلات تلخ در صبحانه برای سلامت قلب هم مفید است.

منبع: لیمومی
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها