خواص روغن ریحان | فواید روغن ریحان | نحوه مصرف روغن ریحان

روغن ریحان بر هر دردی دواست! | روغن ریحان و طرز استفاده از آن

A
۰

روغن ریحان برای بهبود بسیاری از مشکلا گوارشی و تنفسی مفید بوده و خاصیت ضد سرطانی دارد. از این روغن به صورت اسانس می توانید استفاده کنید. در ادامه فواید روغن ریحان و کاربردهای آن را می خوانید.

روغن ریحان که در واقع عصاره این سبزی است برای درمان بیماری ها در طب سنتی کارایی زیادی دارد. این روغن به دلیل مواد معدنی و تشکیل دهنده ای که دارد قادر به بهبود سلامت قلب، ویژگی ض سرطانی، درمان مشکلات ریوی و رفع حالت تهوع است. از این روغن هم به عنوان کمپرس و هم اسانس بویایی می توانید استفاده کنید تا تاثیرات شگفت انگیز آن را ببینید. در ادامه درباره خواص و نحوه مصرف روغن ریحان بیشتر می خوانید.

روغن ریحان چیست؟

روغن ریحان نوعی روغن گیاهی است که به طور گسترده در رایحه درمانی استفاده می شود. روغن ریحان که از طریق گیاه ریحان گرفته شده، مزایای سلامتی بسیاری دارد. روغن ریحان شامل انواع مختلفی است که برای تقویت سلامتی در نظر گرفته شده است. این نوع ترکیبات از linalool تشکیل شده است، ماده ای که در تعدادی از آزمایشات علمی به برای کاهش استرس به اثبات رسیده است.

در روزگار باستانی مانند طب سنتی هند روغن ریحان به دلیل خواص درمانی مورد استفاده قرار می گرفت. از این گیاه برای مقابله با اسهال، سرفه، ترشحات مخاطی، مشکلات روده، سوء هاضمه و همچنین بیماریهای خاص پوستی استفاده می شده است.

برگ ها و همچنین بذرهای گیاه ریحان به طور قطع از موارد درمانی اصلی این گیاه خاص هستند که به طور مکرر در غذاها و همچنین دستور العمل های مختلف آشپزی در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند. روغن ریحان در اروپا، آسیای میانه، هند و همچنین آسیای جنوب شرقی مشهور است. این روغن به دلایل پخت و پز در منطقه مدیترانه کاملاً مورد استفاده قرار گرفته است، اما هنوز هم جزء فعال در دستور العمل های آشپزی بی شمار ایتالیایی؛ مانند پسته است. علاوه بر این از روغن ریحان هنگام تهیه ماکارونی و همچنین سالاد استفاده می شود.

بیشتر بخوانید:همه چیز درباره سبزی ریحان و خواص آن

فواید روغن ریحان

برای پوست و مو

روغن اسانس ریحان به صورت موضعی در صورت و همچنین روی پوست مالیده می شود. درخشش موها و ظاهر پوست های مات را بهبود می بخشد. بنابراین، این ماده کاملاً در مکمل های بیشماری از پوست مورد استفاده قرار می گیرد که ادعا می شود باعث تقویت رنگ پوست می شوند. علاوه بر این از روغن ریحان برای مقابله با علائم و نشانه های آکنه به همراه سایر بیماری های پوستی استفاده می شود.

مشکلات گوارشی

از روغن ریحان می توان در مصرف خوراکی برای درمان مشکلات روده، تهوع و سوء هاضمه به همراه سایر امراض گوارشی استفاده کرد. روغن ریحان همچنین ممکن است گاز ناخواسته و همچنین تولید گاز بیش از حد را به سرعت در هنگام مصرف کاهش دهد. همچنین برای کمک به درد روده مصرف می شود.

درمان سرماخوردگی

روغن ریحان در درمان سرماخوردگی، آنفولانزا و همچنین تب های مرتبط مفید است. به دلیل داشتن خاصیت ضد اسپاسم، معمولاً برای مقابله با علائم سرفه نیز مفید واقع می شود.

بهبود سیستم تنفسی

در کنار عملکرد روغن ریحان در کاهش سرفه، می توان از آن برای مقابله با آسم، برونشیت و همچنین عفونت های سینوسی نیز استفاده کرد.

فواید ضد عفونت

روغن ریحان دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی بسیار بالایی است، به همین دلیل روغن نسبت به چندین نوع عفونت باکتریایی ایمنی بیشتری ایجاد می کند. این روغن برای مصرف خوراکی نیز ایمن است. بنابراین ممکن است با استفاده از روغن ریحان از عفونت در اندام های بدن نیز جلوگیری شود. این روغن واقعاً در درمان عفونت قفسه سینه بسیار سودمند است. ریحان واقعاً یک ضد بیوتیک طبیعی شناخته شده است و از بسیاری از باکتری های بیماری زا نیز جلوگیری می کند.

بهبود اختلالات استرس

روغن ریحان هر زمان که بو داشته و قابل مصرف باشد، دارای خاصیت جوان سازی است، بنابراین برای مقابله با تنش عصبی، خستگی ذهنی، مالیخولیا، و همچنین اختلالات افسردگی از آن استفاده می شود. به دلیل آرامش بخش بودن روغن ریحان، در واقع به طور سنتی در رایحه درمانی استفاده می شود. به دنبال استفاده از این روغن، قدرت ذهنی و تمرکز بیشتری به وجود می آید.

تقویت گردش خون

روغن ریحان گردش خون را تقویت می کند و باعث بهبود و همچنین عملکردهای متابولیک متعدد بدن می شود.

تسکین درد

روغن ریحان ضد درد است و بدن را از درد رها می کند. به همین دلیل است که معمولاً از این روغن در مدیریت ورم مفاصل، زخم ها، صدمات، سوختگی، کبودی، جای زخم، آسیب های ورزشی، بهبودی جراحی، اسپرین و سردرد استفاده می شود.

سلامت چشم

این روغن واقعا یک درمان کننده مسائل چشمی است و می تواند به سرعت فشار خون در چشم را کاهش دهد البته مصرف آن تنها با اجازه ی پزشک ممکن است.

درمان استفراغ و حالت تهوع

از روغن ریحان می تواند برای جلوگیری از استفراغ استفاده شود، به خصوص هنگامی که منبع تهوع بیماری حرکتی است، اما علاوه بر این دلایل دیگری نیز دارد. روغن اسانس ریحان همچنین می تواند درمانی عالی برای خارش ناشی از گزش و همچنین نیش زنبورهای عسل، حشرات و همچنین مارها باشد.

کاهش شدت بیماری ها

رایحه شفاف روغن ریحان به شما کمک می کند تا سینوس ها رفع احتقان شوند و از بروز سرفه جلوگیری می کند. علاوه بر این، دارای یک طبیعت ضد اسپاسم است، که برای درمان سرفه بسیار مؤثر است.

درمان زخم های پوستی

روغن ریحان با استفاده صحیح روی پوست، به راحتی می تواند بسیاری از مشکلات پوستی را کاهش دهد. همچنین خاصیت ضد باکتریایی روغن ریحان، آن را به یک محلول عالی برای بهبود بریدگی ها به همراه سایر آسیب های سطحی تبدیل می کند. روغن ریحان را می توان مستقیماً بر روی زخم چند قطره در هر زمان مشخص ریخت، یا حتی ممکن است در روغن حامل مناسب رقیق شود و همچنین مانند کمپرس ضد باکتری مورد استفاده قرار گیرد.

بیشتر بخوانید:بذر ریحان؛ دانه شفابخش برای مو

روغن ریحان

مبارزه با عفونت های داخلی

ممکن است روغن ریحان به دلیل مقابله با عفونت های باکتریایی مثانه به همراه سایر عفونت های باکتریایی و ویروسی به صورت خوراکی مصرف شود.

درمان افسردگی و اضطراب

از آنجا که روغن ریحان از ویژگی های تعدیل کننده سازگاری برخوردار است، در آرامش اعصاب و در نتیجه کاهش خستگی ذهنی و همچنین افسردگی بسیار مفید است. از ویژگی های معطر آن به طور سنتی برای آرام کردن و همچنین آرامش بخشیدن به روح انسان استفاده می شود. علاوه بر این، این روغن خاص برای به دست آوردن قدرت روانشناختی و همچنین شفافیت در ذهن مورد سفارش واقع شده است.

بهبود سلامت قلب

روغن ریحان با ویتامین A، بتاکاروتن، آنتی اکسیدان ها، منیزیم به همراه سایر عناصر و مواد معدنی غنی شده است. همه این خصوصیات به ارتقاء سلامت قلب کمک می کند. آنتی اکسیدان ها از اکسیداسیون کلسترول ، فشار در قلب و از ضخیم شدن رگ های خونی نیز جلوگیری می شود، بنابراین از بروز خطرات سکته مغزی پیشگیری می کند. این روغن از حمله رادیکال های آزاد به قلب و عروق خونی محافظت می کند. جریان خون از آنجا که رگ های خونی سالم و آرام هستند افزایش می یابد. این روغن، از ضربان قلب نامنظم و همچنین از اسپاسم قلب جلوگیری می کند.

خاصیت ضد سرطان

 آنتی اکسیدان های موجود در ریحان به مبارزه با رادیکال های آزاد که مسئولیت سرطان را به عهده دارند کمک می کنند. حتی اگر قادر به درمان سرطان نباشند. با استفاده از ریحان یا حتی روغن آن در پخت و پز و مصرف آن به اشکال دیگر می توان از بروز سرطان به مقدار بسیار زیاد جلوگیری کرد.

طرز استفاده از روغن ریحان در طب سنتی هند

فقدان چرخه قاعدگی: از روغن ریحان در مچ پا و پاشنه پا و همچنین در قسمت تحتانی شکم استفاده کنید.

اوتیسم: هر شب یک قطره روغن و همچنین سه قطره روغن نارگیل را در پاها ماساژ دهید.

نیش حشرات یا زنبور عسل: روغن ریحان را به همراه ۳ قطره روغن حامل رقیق کرده و روزانه ۱-۳ بار موضع آسیب دیده را ماساژ دهید.

برونشیت: روغن را در تمام اتاق یا خانه پخش کنید، ۱-۲ قطره را به لباس یا حمام بخار اضافه کنید و داخل سینه ماساژ دهید.

خستگی مزمن: از روغن ریحان به صورت موضعی در اطراف پاها یا حتی با پخش کردن آنها به صورت معطر استفاده کنید.

گرفتگی (شکم):می توان آن را به صورت خوراکی (به عنوان مثال در داخل کپسول ها) یا حتی ماساژ در ناحیه وارد شده استفاده کرد.

زخم: برای جلوگیری از ابتلا به عفونت به راحتی با رقیق کردن روغن، آن را به محل زخم بمالید.

گوش درد: یک قطره از روغن ریحان را به همراه ۳ قطره روغن حامل رقیق کرده و همچنین پشت گوش را ماساژ دهید. در داخل گوش استفاده نکنید.

درد شانه:به همراه روغن Deep Blue همراه با روغن حامل ترکیب شده و روزانه یکبار در آن منطقه مالش دهید.

چربی / موهای چرب: محلولی شامل یک مقدار شامپو یا حتی همراه با جوش شیرین، آب و همچنین سرکه سیب و روغن ریحان به طور عادی ترکیب شود.

جلوگیری از عرق کردن: استفاده از روغن ریحان با رقیق سازی بر اساس میزان حساسیت پوستی به منظور پاکسازی سیستم لنفاوی مفید است.

شیردهی: فقط یک قطره از آن را در سینه ها مالیده شود، معمولاً به سمت لنفاوی زیر بازوها نیز ماساژ داده شود.

بیشتر بخوانید:نحوه کاشت و پرورش ریحان در خانه

خستگی ذهنی: برای تقویت حواس، یا حتی ماساژ در انگشتان پا و همچنین پا، بدن خود را با این روغن معطر کنید.

میگرن: برای تسکین درد، در گردن و همچنین در قسمت هایی از درد، روغن ریحان بمالید

زخم دهان: با محلولی شامل یک قطره روغن و همچنین مقداری آب هر روز ۱ تا ۳ بار دهان را بشویید. همچنین می توانید مقدار کمی از اسانس لیمو را به آن اضافه کنید.

اسپاسم عضلانی: منطقه دارای اسپاسم را با چند قطره روغن ریحان بمالید.

کیست تخمدان: هر روز ۲۰ دقیقه در کل اتاق پخش شود یا حتی از بخور آن استنشاق شود و همچنین ماساژ روغن را در داخل تخمدان ۱-۲ بار در روز انجام دهید.

نیش مار: به آرامی رقیق نموده و به دقت روی ناحیه بمالید.

نیش عنکبوتی: از یک قطره روغن ریحان استفاده کنید (رقیق شده برای پوست حساس).

گرفتگی در حین کار: ماساژ در قسمت تحتانی کمر ، به نقاط رفلکس پا در طول انتقال زایمان.

برای افزایش حساسیت و تمرکز: یک بطری کوچک از اسانس ریحان رقیق نشده را نگه دارید و در صورت نیاز، در هر سوراخ بینی را استنشاق کنید.

برای رفع انسداد: از ۲-۳ قطره روغن در یک اونس روغن حامل استفاده کنید. روی سینه و همچنین قسمت پشتی مالش دهید.

منبع: جوانمرد عطار
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها